به نظر شما چه گیاهانی در فصل سرما بکاریم؟ کاشت محصول در باغچه و فضاهای محدود و مدیریت آن‌ها در فصول سردی مانند زمستان و پاییز یک چالش محسوب می‌شود. به همین جهت محصولاتی که برای کاشت در نظر دارید را باید با دقت تمام انتخاب کنید. موسسه ما که قبلاً مقاله‌ای در مورد اینکه چه گیاهانی باید در چه دمایی کشت شوند منتشر کرده است، امروز قصد دارد تا به معرفی آن دسته از محصولاتی که در هوای سرد قابل‌کشت هستند بپردازید. در این مطلب از پین‌ورک قصد بررسی سوال چه گیاهانی در فصل سرما بکاریم؟ را داریم. امیدواریم معرفی این گیاهان برای شما سودمند و کاربردی باشد.

پنج محصولی که می‌توانید در فصل زمستان بکارید!

۱ . کلم کالی

کلم کالی که سرشار از آهن است در فصل سرما به‌راحتی کشت می‌شود. ازآنجایی‌که کیفیت کلم کالی به‌سرعت در هوای گرم کاهش پیدا می‌کند، باید گفت که این گیاه نه تنها در برابر سرما مقاوم است بلکه به آن نیاز دارد. کلم کالی حتی می‌تواند در دمای زیر نقطه‌ی انجماد و تا دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد رشد کند و درحالی‌که در زیر برف قرار گرفته است کشت شود. در مناطق گرم‌تر باید این گیاه را زودتر و پیش از رسیدن فصل گرما کاشت. درصورتی‌که این محصول در پاییز کاشته شود فرصت مناسبی را در اختیار خواهد داشت که در سرما رشد کند. کلم کالی در خاک‌های حاصلخیزی که شامل ماسه، رس و گیاه خاک غنی از مواد ارگانیک هستند به‌خوبی رشد می‌کند. همچنین نیتروژن برای این گیاه مفید است بنابراین حتماً به خاک کود حاوی کمپوست برگ و خزه تورب اضافه کنید. کلم کالی باید در باغچه‌ای که هم از آفتاب و هم از سایه بهره می‌برد کاشته شود. بستر این گیاه باید دارای چمن، کاه و کمپوست باشد تا خاک خنک بماند و رطوبت آن حفظ شود. بهترین زمان برداشت این محصول زمانی است که در فصل سرما باشد و در فصل سرما رشد کرده باشد و مغذی و خوش‌طعم شده باشد.

۲ . کولارد سبز

کولارد سبز نیز مشابه با کلم کالی است و می‌تواند در هوای سرد دوام بیاورد. بااین‌حال این گیاه غنی از ویتامین آ و سی، در گرما نیز رشد می‌کند و گیاهی است که در تمامی فصول قابل‌کشت است. کاشت این گیاه در باغچه در طول فصل سرما باعث می‌شود باغچه‌تان منظره سبزی به خود بگیرد. آماده‌سازی خاک، نحوه‌ی کاشت، پرورش و برداشت کولارد سبز تقریباً مشابه با کلم کالی است با این تفاوت که این محصول به آفتاب بیشتری برای رشد نیاز دارد.

فصل سرما

۳ . هویج

هویج که سرشار از ویتامین آ است و به سبب تولید قند مورد پسند کودکان است، به سرما علاقه دارد و حتی در منفی ۱۰ درجه سانتی گراد نیز رشد می‌کند. هویج را در نیمه‌ی دوم تابستان بکارید تا بتواند در پاییز رشد کند و در فصل سرما نیز آماده‌ی برداشت شود. هویج را در بخش آفتاب‌گیر باغچه و خاک حاوی ماسه با pH خنثی بکارید. اگر زمستان سختی و بسیار سردی در پیش رو داشتید می‌توانید هویج را با لایه‌ای از برگ و کاه بپوشانید تا بهتر برسد و به هنگام برداشت کار راحت‌تری در پیش داشته باشید.

فصل سرما

۴ . شلغم

گرچه این گیاه ریشه‌ای، سرشار از ویتامین سی، به‌اندازه‌ی هویج مقاوم نیست اما می‌تواند در سرمای اندک دوام بیاورد. همچون هویج، قند موجود در شلغم به‌عنوان محافظی برای سرما در زمستان عمل می‌کند. ازآنجایی‌که شلغم پوست سختی ندارد به مراقبت بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل باید حداکثر نور خورشید را دریافت کند تا در سرمای زمستان دوام بیاورد. خاک مناسب برای کاشت این محصول باید رسی باشد و حاوی ماسه و کود ارگانیک باشد. همچنین خاک باید از لحاظ pH خنثی تا اسیدی باشد و همچنین با لایه‌ای از کمپوست به قطر ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر پوشیده شود. سعی کنید محصول را با برگ و کاه بسیار بپوشانید تا در برابر سرما عایق شود.

فصل سرما

۵ . تره‌ فرنگی

تره‌ فرنگی دیگر محصولی است که در فصل سرما به خوبی دوام می‌آورد. این گیاه که دارای ویتامین آ و سی است و با پیاز و سیر شباهت دارد، می‌تواند سردترین هوا را تحمل کند. همچنین تره‌فرنگی به نور خورشید حساس نیست به همین جهت می‌توانید آن را در نقطه‌ای آفتاب‌گیر بکارید. زمانی که می‌خواهید این محصول را برای کاشت انتخاب کنید نوع تیره‌تر آن‌که رنگ سبز مایل به آبی دارد را انتخاب کنید چراکه انواع تیره‌تر مقاومت بیشتری به سرما دارند و می‌توانند دمای کمتر از منفی ۱۸ درجه را نیز تحمل کنند. خاک مورد نظر برای کشت تره‌ فرنگی باید نفوذپذیر، اسیدی و مغذی باشد. همچنین در اوج زمستان باید روی محصول با کاه بسیار پوشیده شود.

فصل سرما


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که ابتدا در مورد سوال چه گیاهانی در فصل سرما بکاریم؟ به خوبی فکر کنید و در مورد آن از افراد خبره و یا کشاورزان قدیمی و با مهارت بپرسید، سپس به کاشت و مراقب از گیاه انتخاب شده بپردازید. شما میتوانید از اساتید کشاورزی نیز این سوال چه گیاهانی در فصل سرما بکاریم؟ را بپرسید و از راهنمایی آن ها بهره ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.