تمیز نگهداشتن فرش زیر پایمان کار دشواری است. آلودگی های زیادی روی فرش جمع می شود که اغلب با جارو کردن و شستشوی سالیانه فرش به سادگی از بین می رود. اما گاهی انواع لکه های روغن، آبمیوه، قهوه و حتی رنگ روی الیاف فرش جا خوش می کنند که پاک کردنشان چندان هم ساده نیست. از بین بردن لکه رنگ از روی فرش دشوارتر از بقیه لکه هاست. انواع رنگ روغن، رنگ پلاستیک ساختمانی، رنگ گواش و … می تواند قالیچه های نفیس را کثیف کند. برای پاک کردن لکه های رنگ خدمات قالیشویی و لکه بری فرش بهترین راهکار است ولی اگر لکه تازه ایجاد شده، هنوز راه نجاتی برای تمیز کردن فرش در منزل هست. با پین ورک راه های ساده پاک کردن لکه ها را تجربه کنید. البته ما در مقاله ای کامل به اصول و نکات شستشوی فرش و موکت پرداخته ایم که پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید.

از بین بردن لکه رنگ از روی فرش با کف صابون

از بین بردن لکه رنگ از روی فرش با کف صابون

قالیشویی آنلاین

بهترین متخصص با کمترین قیمت

برای تمیز کردن لکه گواش به مقداری صابون رنده شده و آب سرد نیاز دارید. اگر لکه به تازگی ایجاد شده و هنوز خیس است، احتمال از بین بردن لکه رنگ از روی فرش بسیار زیاد است. اما اگر لکه گواش روی فرش خشک شده، باید ابتدا آن را با آب ولرم مرطوب کنید. سپس صابون ها را در آب حل کنید و خوب بهم بزنید تا کف کند. برای پاک کردن لکه رنگ از روی فرش فقط به کف صابون نیاز خواهید داشت. کف را روی لکه ها بریزید و با مسواک یا تکه ای اسفنج روی آن بکشید تا کاملا پاک شود. سپس فرش را آب کشی نمایید.

از بین بردن لکه رنگ روغنی از روی فرش

از بین بردن لکه رنگ روغنی از روی فرشاز بین بردن لکه رنگ از روی فرش

همه افرادی که به نقاشی با رنگ روغن علاقه دارند به خوبی می دانند که رنگ روغن با آب تمیز نمی شود. اما اگر به تازگی مقداری رنگ روغن روی فرش لکه ایجاد کرده، می توانید فورا از شر آن راحت شوید.

برای از بین بردن لکه رنگ از روی فرش ابتدا با دستمال کاغذی و با دقت تا حد ممکن رنگ روغن را از روی فرش تمیز کنید. بسیار مراقب باشید که لکه را روی قسمت های تمیز فرش پخش نکنید. پس از اینکه تا حد ممکن لکه را پاک کردید، روی یک دستمال تمیز چند قطره تینر بریزد و با حرکات ضربه ای رنگ را از روی فرش پاک کنید و فرش را بلافاصله با آب و شوینده تمیز کنید. اگر پس از خشک شدن فرش، هنوز از آن بوی تینر حس می کنید، روی آن جوش شیرین بپاشید و پس از چند ساعت جارو بکشید.


مقالات مرتبط:

از بین بردن لکه رنگ آکریلیک از روی فرش

از بین بردن لکه رنگ آکریلیک از روی فرشاز بین بردن لکه رنگ از روی فرش

حلال رنگ اکرلیک آب است و تا زمانی که خیس است می توان آن را با آب تمیز یا محو کرد اما به محض خشک شدن رنگ، آب روی آن اثری نخواهد داشت. بنابراین برای از بین بردن لکه رنگ از روی فرش تا زمانی که خیس است اقدام کنید. ابتدا از یک پارچه مرطوب استفاده کرده و تا حد ممکن لکه را تمیز کنید. سپس در یک پیمانه آب حدود یک قاشق ماده شوینده بریزید و به تمیز کردن لکه ادامه دهید. در این مرحله لکه باید بسیار کمرنگ شده یا از بین رفته باشد. در صورتی که هنوز آثار لکه رنگ آکریلیک روی فرش دیده می شود، روی یک دستمال سفید چند قطره استون بریزید و روی لکه ضربه بزنید تا کاملا تمیز شود. سپس فورا فرش را با آب بشویید. زیرا استون می تواند به رنگ فرش صدمه بزند.

برای از بین بردن لکه رنگ از روی فرش چه راه های دیگری را می شناسید؟

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش افسانه رجب پور

درباره نویسنده

افسانه هستم نوشتن برای من یک تفریح دوست داشتنی است که همه وقتم را پر کرده است. کشف ناشناخته ها و آموختن مطالب جدید همیشه برایم شیرین است. به نظرم در عصر ارتباطات و تکتولوژی هنوز هم نوشتن بهترین راه ارتباطی است.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    Shahin 16-07-2019

    سلام . ببخشید ما فرشمون کرم رنگه روفرشی بهش رنگ پس داده واسه تمیز کردنش باید چیکار کرد؟!

    آیناز 06-09-2019

    سلام من یه تابلوفرش دارم ک موقع بافت رنگ هااشتباهی بافته شده وروی صورت افتاده چکارکنم

    سلام من محمد حسین هستم 03-02-2020

    من رنگ ویترا روی فرش ریختم چه کنم

      افسانه رجب پور 09-04-2020

      از مقدار کمی استون استفاده کنید و بلافاصله فرش را بشویید علاوه بر این روش های دیگری هم داخل متن نوشتیم?

    سعید 14-02-2020

    متاسفانه جواب نداد

      افسانه رجب پور 23-02-2020

      سلام دوست عزیز ممکنه لکه قدیمی شده باشه و نتونستید جواب بگیرید. میتونید از خدمات قالیشویی پین‌ورک استفاده کنید.

    Maral 27-03-2020

    سلام ببخشید من فک کنم دقیقا شهریور سال ٩٨ روی برشم که رنگ سرخابی بود اکرلیک ریختم و همون موقع اقدام به تمیز کردنش کردم هم با شامپو هم با دستمال مرطوب و صابون و همه ی لوازم شوینده هیچ اتفاقی نیفتاد به جز اینکه همه ی اون اکرلیک ها پخش شدن شما راهی دارین که من الان بتونم اونو پاکش کنم؟؟؟

      افسانه رجب پور 09-04-2020

      همان طور که داخل متن اومده از مقدار کمی استون استفاده کنید و سپس فرش را بشویید. با توجه به اینکه لکه های خشک شده و قدیمی سخت پاک میشن میتونید از قالیشویی پین ورک استفاده کنید.?