کیفیت لاستیک‌ها برای حفظ ایمنی و بهبود عملکرد و کارایی وسیله نقلیه بسیار بااهمیت است به همین علت باید هر چند مدت یکبار تعویض شوند. اگر نمی‌دانید که چه زمانی دست به تعویض لاستیک‌هایتان بزنید با ما همراه باشید تا شما را با نکاتی که در این امر راهنمایی می‌کند آشنا کنیم. در این مطلب از مجله پین‌ورک به زمان مناسب تعویض لاستیک خودرو و تنظیم فشار باد لاستیک می‌پردازیم.

بررسی آج لاستیک

آج لاستیک از لیزخوردن ماشین حین بارندگی جلوگیری کرده و در ترمزگیری نقش مهمی را ایفا می‌کند. برای این‌که بفهمید که آیا آج لاستیک سابیده شده یا نه، در همه لاستیک‌ها در قسمت فرورفتگی آج، نشانگر تعویض قرار داده‌اند. زمانی‌که آج‌ها با این نشانگر هم‌سطح شدند باید اقدام به تعویض لاستیک کنید. در صورتی که لاستیک اتومبیل‌تان فاقد عمق‌سنج بود می‌توانید آن را با سکه و یا خط اندازه‌گیری کنید. در اکثر مناطق جهان اگر ارتفاع آج‌ها به کمتر از ۱۶/۰ سانتی‌متر کاهش یابد لاستیک فرسوده محسوب شده و رانندگی با آن غیرقانونی و غیرایمن است. البته میزان ساییدگی لاستیک در قسمت‌های مختلف متفاوت است و برای این‌که مطمئن شوید بهتر است که اندازه‌ی آج‌های چندین قسمت مختلف را اندازه‌گیری کنید.

نشانه‌های فرسوده بودن تایر

اگر متوجه سایش نامنظم و یک‌طرفه قسمت‌هایی از آج لاستیک شدید، بهتر است که ماشین را سرویس‌دهی کرده و جلوبندی و کمک فنرهای آن را چک و در نهایت لاستیک‌ها را با یکدیگر جابه‌جا کنید. اگر ساییدگی لاستیک‌ها خیلی سریع‌تر از حد انتظار و یا خیلی نامنظم بود مطمئن باشید که مشکل مربوط به سایر قطعات ماشین است و حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنید، چراکه قطعات فرسوده و نامناسب عمر لاستیک‌ها را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

زمان تعویض تایر خودرو

هرگونه برآمدگی و یا بالاآمدگی لاستیک غیرطبیعی بوده و نشانگر آسیب دیدگی و ترک‌خوردگی قسمت داخلی لاستیک است و باید بلافاصله تعویض شود. چرا که احتمال خرابی و یا ترکیدن لاستیک در طی رانندگی و تصادف به شدت افزایش می‌یابد. دلیل این برآمدگی‌ها احتمالا بخاطر رانندگی با فشار پایین تایر و در مسیرهای ناهموار با دست‌اندازهای بزرگ است.

احساس لرزش فرمان

یکی از علائم نامتعادل بودن لاستیک‌هاست که با افزایش سرعت خودرو میزان آن نیز افزایش می‌یابد. برای این مشکل باید لاستیک‌ها را بالانس کنید. اما اگر لرزش فرمان با علائمی مانند سایش نامنظم و غیرطبیعی لاستیک‌ها همراه باشد حتما باید آن‌ها را تعویض کرد.

وجود ترک‌هایی در سطح لاستیک، دلیلی بر پوسیدگی لاستیک‌هاست که باید قبل از مسافرت و طی مسیرهای طولانی این مشکل حل و لاستیک‌ها تعویض شوند تا طی مسیر مشکلی برایتان پیش نیاید. درنهایت باید توجه داشته باشید که عمر مفید لاستیک ماشین ۶ سال است و با توجه به تاریخ قید شده بر روی لاستیک و بعد از گذشت این زمان حتما باید آن‌ها را تعویض کنید

نحوه بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک اتومبیل

تنظیم مناسب فشار باد لاستیک‌ها یکی از راه‌های کمک به حفظ ایمنی خودروی شماست. فشار پایین تایر منجر به سایش بیش از حد و افزایش مصرف بنزین می‌شود و همچنین خطر تصادف و ترکیدن لاستیک را به شدت بالا می‌برد. بنابراین آشنایی با نحوه بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک اتومبیل یکی از مهارت‌های مهمی است که هر راننده باید به آن تسلط داشته باشد. در ادامه این مطلب شما را با مراحل انجام این‌کار آشنا خواهیم کرد.

تنظیم فشار باد لاستیک خودرو

اولین مرحله که برای اطلاع از میزان فشار هوای درون تایر ضروری است، تهیه دستگاه فشار سنج هوا است. شما می‌توانید این دستگاه‌ها را از فروشگاه‌های لوازم یدکی تهیه کنید که کار با انواع دیجیتال آن راحت‌تر و دقیق‌تر است. همچنین شما باید از میزان فشار استاندارد لاستیک خودرویتان مطلع شوید. میزان این فشار بر روی برچسبی در قسمت داخلی درب راننده و در دفترچه‌ی راهنما درج شده است. در ضمن باید به نوشته‌های روی تایر هم دقت کنید چرا که میزان حداکثری فشار هر لاستیکی بر روی آن درج شده است و توصیه نمی‌شود فشار را بیشتر از این میزان تنظیم کنید. نکته‌ای که در مورد قرائت فشار لاستیک‌ها اهمیت دارد این است که برای این‌کار باید لاستیک‌ها سرد باشد و حداقل نیم ساعت از حرکت اتومبیل گذشته باشد. شما می‌توانید برای افزایش دقت این‌کار را اول صبح و بعد از استراحت ماشین در طول شب انجام دهید.

برای تعیین فشار، درپوش والف را باز کرده و فشارسنج را بر روی والف فشار دهید و پس از گذشت ۲-۳ ثانیه عدد درج شده روی فشارسنج را بخوانید. این روند را برای هر ۴ لاستیک انجام دهید تا بتوانید همه‌ی آن‌ها را بالانس و متعادل کنید. در صورتیکه فشار قرائت شده با عدد استاندارد تفاوت داشت می‌توانید با استفاده از دستگاه کمپرسور هوا آن‌ها را تنظیم کرده و یا کارها را به تعمیرگاه بسپارید. اگر قصد دارید خودتان اینکار را انجام دهید باید در ابتدا یک دستگاه کمپرسور هوا تهیه کرده و پس از روشن کردن، شلنگ آن را بر روی والف قرار داده و اهرم آن را فشار دهید تا هوا وارد تایرها شود. زمانی‌که حس کردید میزان فشار هوا به اندازه استاندارد رسیده شلنگ کمپرسور را جدا کرده و با استفاده از دستگاه فشار سنج، فشار آن را اندازه‌گیری کنید. در صورتیکه میزان فشار هوا بالا بود می‌توانید مقداری از هوای لاستیک را خارج کنید و در نهایت سرپوش والف را ببندید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به زمان مناسب تعویض لاستیک خودرو و تنظیم فشار باد لاستیک پرداختیم. توصیه می‌شود که برای افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌ها حتما بصورت ماهانه تایرها را چک کنید و بعد از رانندگیتون لذت ببرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.