اگر تنها زندگی می کنید و توانایی نگهداری از یک حیوان خانگی را ندارید، داشتن ماهی بدون هیچ دردسری خانه ی شما را هیجان انگیز می کند. ماهی ها جریان زندگی را درخانه به نمایش می گذارند و انرژی خوبی به افراد خانه می دهند. اگر آکواریوم دارید و یا قصد دارید ماهی های کوچولوی زیبا را به خانه ی خود دعوت کنید پین ورک در این مقاله شما را با نکات نگهداری اکواریوم در خانه آشنا میکند:

ماهی ها انواع مختلف دارند اما خرید و نگهداری از گونه های مختلف، نوع غذا و شرایط آب و … نکاتی هستند که قبل از داشتن یک آکواریوم باید بدانید.

ماهی گرمسیری و سردآبی

۱) ماهی گرمسیری و ماهی های سرد آبی

گلدفیش و مینو از جمله ماهی های سردآبی هستند و فرشته ماهی (angelfish) و گربه ماهی (catfish) از انواع گرمسیری هستند که معمولا در آب شیرین نگهداری می شوند. معمولا ماهی های سردآبی به فضا و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

*از ماهی های ارزان قیمت شروع کنید. ارزان بودن این ماهی ها به این دلیل است که  می توانند در شرایط مختلف مانند آکواریوم کوچک و حتی آکواریوم های فروشگاهی دوام بیاورند و به راحتی تلف نمی شوند.
*اگر تجربه ی نگهداری اکواریوم در خانه را ندارید به هیچ وجه با ماهی های آب شور شروع نکنید. زیرا برای نگهداری از این ماهی ها و حتی کار کردن با آبی که نیاز دارند، ابتدا باید با نکات و پیچیدگی هایی که دارند آشنا شوید. اگر در هرصورت تمایل به داشتن ماهی های آب شور دارید، می توانید با یک آکواریوم ماهی های گرمسیری که اندازه ای متوسط دارد شروع کنید تا مطمئن شوید چه مدت می توانید به خوبی از عهده ی آن بربیایید.

انواع ماهی

۲) نوع ماهی و تعداد آن

قبل از اینکه گونه های مختلف را با هم نگهدارید، از سازگاری آنها با یکدیگر مطمئن شوید. بعضی از ماهی ها مانند گونه ای از گربه ماهی و ماهی های اقلیمی (territorial) می توانند با گونه های مختلف زندگی جمعی داشته باشند. زمانی که از ماهی های مختلف نگهداری می کنید، باید به غذا و مراقبتی که هرکدام نیاز دارند توجه کنید.
*نگهداری بعضی از ماهی ها مخصوصا ماهی های کوچک راحت تر است زیرا ممکن است هفته ای یک بار نیاز به تعویض آب و مراقبت داشته باشند.

سایز آکواریوم

۳) سایز مناسب آکواریوم

*نگهداری از یک ماهی گلد فیش به آکواریومی با ظرفیت ۷۵٫۵ لیتر آب نیاز دارد و به ازای هر ماهی گلد فیش دیگری که به آکواریوم اضافه می کنید باید ۴۰ لیتر آب اضافه کنید.
*اگر میخواهید یک آکواریوم جمع و جور داشته باشید، بهتر است به نگهداری از ماهی های آب شیرین فکر نکنید. یک ماهی آب شیرین ۱۳۰ سانتیمتری، به حدود ۱۹۰ لیتر آب نیاز دارد.
*به طور کلی توصیه می شود اندازه ی آکواریوم نسبت به اندازه ی دقیق ماهی ها سنجیده نشده و کمی بزرگتر باشد.

تجهیزات آکواریوم

۴) تجهیزات لازم برای نگهداری اکواریوم در خانه

همه ی تجهیزات لازم مانند تصفیه کننده ی آب، گرمکن (برای ماهی های گرمسیری)، تهویه آب و لوازم تست آب را تهیه کنید.

محل آکواریوم

۵) نصب آکواریوم

سپس آکواریوم را محل مناسب نصب کرده و آب را به جریان بیندازید.

تعداد ماهی ها

۶) آکواریوم را شلوغ نکنید!

در ابتدای کار تعداد زیادی از ماهی ها را در آکواریوم قرار ندهید زیرا ممکن است دستگاه تصفیه جوابگو نباشد. بهتر است تعداد ماهی ها را با گذشت مدت زمان کمی و به تدریج زیاد کنید.

تعویض آب هفتگی

۷) تعویض آب آکواریوم به صورت هفتگی

حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آب آکواریوم را هر هفته عوض کنید. اولین قدم در تعویض آب، خارج کردن پسماند و زباله های اکواریوم است که با کمک سیفون مخصوص آکواریوم انجام می شود. حین خارج کردن پسماندها، بخشی از آب نیز عوض می شود. پس از انجام این کار استفاده از تهویه ی آب را فراموش نکنید.

وضعیت آب

۸) چک کردن وضعیت آب آکواریوم

وضعیت آب را چک کنید تا تغییر خطرناکی نکرده باشد. آب آکواریوم باید آمونیاک و نیتریت نداشته و میزان نیترات آن کمتر از ۴۰ باشد. روزی ۲ یا ۳ بار برای ماهی ها غذا بریزید.

تغییر وضعیت ماهی

۹) مراقب تغییر وضعیت ماهی ها باشید.

هر اتفاقی مانند تغییر رنگ آب، افتادگی باله ی ماهی، آسیب دیدن دم، عدم سازگاری بعضی ماهی ها و … را به سرعت بررسی کنید.

ترساندن ماهی

۱۰) ماهی ها را نترسانید.

هر اتفاقی مانند فرو کردن دست در آکواریوم، لمس ماهی ها و یا انجام حرکات مهیجی مانند بالا و پایین پریدن در کنار آکواریوم به ماهی ها فشار عصبی وارد می کند.
اگر هدف شما از نگهداری اکواریوم در خانه، فقط زیبایی است، توصیه می شود ماهی هایی انتخاب کنید که به مراقبت کمتری نیاز دارند. این کار علاوه بر کاهش استرس نگهداری از آنها، روحیه ی تازه ای به خانه می بخشد.
مطمئن باشید شیطنت ماهی های کوچکی که همخانه ی شما هستند، بخشی از تنهایی تان را پر می کند!

 

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش ریحانه یزدانی

درباره نویسنده

كولي هاي اسپانيايي وقتي از سفرشون به اقيانوس آرام جنوبي برمي گشتن، بهت سلام رسوندن و گفتن: "ما كل دنيارو گشتيم و ديديم كه آدماي كمي حاضرن به هر قيمتي شده به روياشون برسن" حالا شايد من كه براي پين ورك مطلب مينويسم در راه رسيدن به افسانه ي شخصي خودمم.. شايد تويي كه ميخوني يه افسانه ي شخصي داري... ازش نگذر، مال خودته

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نیما 11-07-2019

    سلام؛
    به شکوفه ها به باران برسان سلام ما را.
    سپاس

      ریحانه یزدانی 01-10-2019

      سلام دوست عزیز? به سایر مطالب پین‌ورک سر بزنید.

    ایوب 27-03-2020

    من آبم! قطره بارانم،فقط سلام مرا به دریا برسان و بگو باز خواهم گشت،کمی صبر بایدش

      ریحانه یزدانی 03-04-2020

      سپاس از شعر زیبا?