از زمانی که لوله‌کشی برای اولین بار ابداع شد، موادی که برای این کار استفاده می‌شود همواره یک مسئله‌ی مهم بوده است. در روزگاران قدیم به هنگام لوله‌کشی برای انتقال آب به منازل و ساختمان‌های عمومی از سرب و رس استفاده می‌شد. در اوایل قرن بیستم زمانی که لوله‌کشی شروع به راه‌یابی در خانه‌ها در ایالات‌متحده کرد، موادی همچون چدن، سفال، مس و فولاد گالوانیزه مورد استفاده قرار گرفت. لوله‌کشی با سرب نیز رایج بود و در زمان جنگ جهانی دوم از این ماده استفاده می‌شد. در این مطلب سعی داریم جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی را بررسی کنیم. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی جوانب مثبت و منفی لوله های لوله کشی می‌پردازیم و امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید و برای شما کاربردی و مفید باشد.

 جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی

بااین‌حال زمانی که آگاهی از سمی بودن سرب افزایش یافت، محبوبیت لوله‌کشی‌هایی سربی خصوصاً برای آبی که به عنوان آب شرب استفاده می‌شد کاهش یافت. پس از جنگ جهانی دوم استفاده از مواد گالوانیزه برای لوله‌کشی نسبت به مواد دیگر برای لوله‌کشی‌های داخل منزل برتری یافت و چند دهه‌ی بعد در دهه‌ی ۱۹۷۰ مس محبوبیت بیشتری یافت. بعدها در دهه‌ی ۱۹۷۰ پلی بتیلن ابداع شد. یافت شد که این ماده به هنگام قرارگیری در معرض کلر با آن سازگاری دارد اما بااین‌حال امروزه بسیاری از قوانین ساختمانی استفاده از این ماده را ممنوع اعلام کرده‌اند پس بررسی جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی مهم و ضروری است.

امروزه لوله‌های بسیار متنوعی برای لوله‌کشی وجود دارد برخی از این انواع قدیمی هستند و برخی دیگر از مواد جدیدتر ساخته‌شده‌اند. زمانی که می‌خواهید برای سیستم لوله‌کشی خود لوله انتخاب کنید، مزایا و معایبی وجود دارد که باید در رابطه با هر نوع لوله در نظر بگیرید. در این پست به معرفی گزینه‌های محبوبی که می‌توانید انتخاب کنید، نکات مربوط به خرید آن‌ها و همچنین جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی می‌پردازیم. ثبات سیستم لوله‌کشی منزل شما می‌تواند نقش مهمی را در کیفیت زندگی‌تان ایفا کند و به همین جهت باید با آگاهی کامل در مورد جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی تصمیم بگیرید.

لوله‌های اصلی لوله‌کشی و بررسیجوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی

پنج نوع از رایج‌ترین مواد برای لوله‌کشی در اینجا آمده است و ما به بررسی جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی که البته از میان آن‌ها فولاد گالوانیزه از پیش نیز رایج بوده است می‌پردازیم:

مس، فولاد گالوانیزه، پلی وینیل کلرید (PVC)، کلرینیتد پلی وینیل کلرید (CPVC) و پلی اتیلن شبکه‌ای (PEX).

۱ . لوله‌های مسی

مس یکی از سنتی‌ترین موادی است که برای ساخت لوله‌های لوله‌کشی به کار می‌رفته است و همچنان نیز به عنوان یک گزینه‌ی محبوب از آن استفاده می‌شود. دو نوع اصلی از لوله‌های مسی وجود دارد که می‌توانند به همراه یکدیگر استفاده شوند تا تمام سیستم لوله‌کشی را مدیریت کنند:

مس جامد

 مس جامد یا سخت برای تأمین آب در خانه‌ها یا ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند به قسمت‌های مختلف تقسیم شود و بعد به هم جوش داده شود.

لوله‌های انعطاف‌پذیر مسی

 مس انعطاف‌پذیر یا نرم قابل شکل‌گیری است و در مقادیر کم در جاهایی که فضا کم است و به انعطاف نیاز است همچون مناطق کنجی و یا خط تغذیه متصل به شیر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اندازه‌ی لوله‌های مسی و بررسی جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی

لوله‌های مسی اندازه‌های مختلفی دارند و بر اساس قطر خود بر اساس میلی‌متر از لبه‌ی بیرونی تا لبه‌ی دیگر اندازه‌گیری می‌شوند. محبوب‌ترین اندازه‌ها برای این لوله‌ها ۱۵ و ۲۲ میلی‌متر هستند اما می‌توانید لوله‌ی ۱۸ میلی‌متری و بسیاری از اندازه‌های بیش از ۲۲ میلی‌متر را تا بیش از ۱۰۸ میلی‌متر انتخاب کنید.

یکی از راه‌های دیگر برای اندازه‌گیری مس سخت بررسی ضخامت آن است. برای انتخاب لوله‌های مسی در لوله‌کشی سه درجه‌ی مختلف ضخامت وجود دارد:

لوله‌های لوله‌کشی

نوع M

 این نوع نازک‌ترین مسی است که در لوله‌کشی استفاده می‌شود. این نوع می‌تواند برای لوله‌کشی آب استفاده شود اما معمولاً برای لوله‌کشی شبکه‌ی زهکشی، فاضلاب و تهویه (DWV) به کار می‌رود. این نوع برای خطوط منبع سرد و گرم در خانه بسیار عالی است.

نوع L

 این ضخامت متوسط باعث می‌شود تا از آن برای انتقال آب آشامیدنی استفاده شود. این نوع نیز همچون مدل M برای خطوط تغذیه‌ی گرم و سر داخل خانه مناسب است.

نوع K

 این نوع دارای ضخیم‌ترین دیواره است و این موضوع آن را به گزینه‌ای ایده آل برای شرایط دشوار تبدیل می‌کند. برخلاف دو مورد قبلی، این مدل برای خطوط لوله‌کشی زیرزمینی گزینه‌ی مناسبی نیست.

مزایا و معایب لوله‌های مسی و جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی

لوله‌های مسی به جهت مزیت‌های مهمی که دارند برای مدت قابل توجهی است که مورد استفاده هستند که از میان آن‌ها می‌توان به جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر

 مس به عنوان یک ماده‌ی قابل‌اعتماد شناخته شده است و حداقل می‌تواند برای ۵۰ سال دوام بیاورد.

  • دوام

 مس ماده‌ای محکم است که مستعد سوراخ شدن و پوسیدگی نیست.

  • ایمنی

 باکتری‌ها نمی‌توانند در لوله‌های مسی رشد کنند و مس به هیچ‌وجه سبب آلودگی آب نمی‌شود و به همین جهت برای انتقال آب آشامیدنی مناسب است.

  • بازیافت پذیری

زمانی که در نهایت تصمیم به تعویض لوله‌های مسی گرفته می‌شود، این ماده می‌تواند بازیافت شود.

  • تحمل دمایی

 مس می‌تواند در برابر تغییرات دمایی شدید همچون آب داغ یا سرد دوام بیاورد.

 لوله‌های لوله‌کشی

با این همه قدرت شاید برایتان سؤال باشد که چرا از مس در تمامی مواقع استفاده نمی‌شود. مس همیشه نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد چراکه در مقایسه با برخی مواد دیگر دارای معایبی است. معایب لوله‌هایی مسی و جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی عبارت‌اند از:

هزینه‌ی مالی

 یکی از موانع استفاده از مس هزینه‌ی آن است. ارزش مس در سال‌های اخیر به عنوان یک کالای جهانی افزایش یافته است. بنابراین امروزه برای ۱۰۰ فیت لوله‌کشی مسی حدوداً باید ۲۸۵ دلار هزینه کنید.

هزینه‌ی زیست‌محیطی

 صاحب‌خانه‌هایی که به فکر محیط‌زیست هستند ممکن است به این حقیقت واقف باشند که استخراج و ساخت مس می‌تواند به محیط‌زیست خسارت وارد کند. به همین جهت اگرچه لوله‌های مسی طول عمر بالایی دارند و قابل بازیافت هستند اما نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان محصولات سبز یاد کرد.

۲ . لوله‌های فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه انتخابی بود که برای لوله‌کشی‌های مناطق مسکونی به کار می‌رفت و همچنان نیز تصویری است که در ذهن بسیاری از افراد به هنگام فکر کردن به لوله‌های لوله‌کشی و جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی نقش می‌بندد. این لوله‌های فولاد با لایه‌ای از روی پوشیده می‌شوند که از آن‌ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. انتهای این لوله‌های دارای خطوط خاصی است تا بتوان آن‌ها را به هم پیچ کرد.

بدون شک این لوله‌ها قوی هستند اما دیگر زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌شود. لوله‌های گالوانیزه همچنان گاهی برای انتقال آب غیر شرب استفاده می‌شوند اما این لوله‌ها می‌توانند مشکلات زیادی برای سلامت آب شرب به هنگام انتقال به وجود آورند. اگرچه امروزه منازل به ندرت از لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند اما خانه‌هایی که سیستم لوله‌کشی آن‌ها در دهه‌ی ۱۹۸۰ و یا پیش از آن تعبیه شده است همچنان چنین لوله‌هایی را دارند. اگر شما نیز در منزل خود از این لوله‌ها دارید، باید بلافاصله آن‌ها را تعویض کنید.

معایب لوله‌های فولاد گالوانیزه

اگرچه لوله‌های فولاد گالوانیزه از مس ارزان‌تر هستند و قدرتمند به حساب می‌آیند و همچنین تا مدتی می‌توانند در برابر پوسیدگی مقاوم باشند، اما معایب آن‌ها به‌قدری است که مزایای آن‌ها را می‌پوشاند:

طول عمر کوتاه

 لوله‌های فولاد گالوانیزه پیش از اینکه خراب بشوند ۲۰ تا ۵۰ سال کار می‌کنند. شاید این طول عمر خیلی کوتاه به نظر نرسد اما نسبت به طول عمر بسیاری از لوله‌های دیگر کوتاه است.

زنگ‌زدگی

 مخصوصاً لوله‌هایی که قطر کمی دارند به مرور زمان در داخل آن‌ها زنگ‌زدگی به وجود می‌آید. در برخی از موارد ممکن است قسمت‌های زنگ زده از داخل لوله کنده شوند و به هنگام جریان آب با آن مخلوط شوند. این موضوع سبب خراب شدن رنگ آب می‌شود.

 لوله‌های لوله‌کشی

آلودگی سربی

 اگر لوله‌ها خورده شوند، سرب موجود در آن‌ها با آب مخلوط می‌شود و باعث می‌شود که آب برای نوشیدن ایمن نباشد.

گرفتگی

 به مرور زمان مواد معدنی موجود در لوله‌های گالوانیزه می‌توانند سبب ایجاد گرفتگی شوند و جریان آب را مسدود کنند.

وزن

 عیب این لوله‌های بسیار محکم این است که بسیار سنگین هستند. این موضوع کار با آن‌ها را دشوار می‌کند.

آسیب‌پذیری

 زمانی که لوله‌های گالوانیزه آسیب می‌بینند، بخش گالوانیزه‌ی خارجی آن‌ها ضعف می‌شود که این موضع باعث پوسیدگی در زمانی کوتاه می‌شود.

۳ . لوله‌های پلی وینیل کلرید

لوله‌های پلی وینیل کلرید که معمولاً با نام PVC شناخته می‌شوند در سال‌های اخیر به انتخابی محبوب برای لوله‌کشی تبدیل‌شده‌اند. این ماده یک پلیمر ترموپلاستیک است. به بیان دیگر از ترکیب پلاستیک و وینیل درست شده است. لوله‌های PVC جامد و معمولاً به رنگ سفید، کرم و خاکستری هستند. از این لوله‌ها معمولاً برای آب با فشار بالا همچون خط تغذیه‌ی آب اصلی منازل استفاده می‌شود. این لوله‌ها کاربردهای متنوعی همچون انتقال آب شرب و زهکشی دارند و ما به بررسی جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی می‌پردازیم.

بسته به نوع کاربرد می‌توانید از ضخامتی که به بهترین شکل پاسخگوی نیاز شماست استفاده کنید. اگر لوله‌کشی مخصوص انتقال آب آشامیدنی است از لوله‌هایی با برچسب NSF-PW یا NSF-61 استفاده کنید که به معنای آن است که مواد موجود در آن‌ها طبق استاندارهای NSF/ANSI 61 است: اجزای سیستم آب آشامیدنی – اثرات بر سلامتی.

مزایا و معایب لوله‌های پلی وینیل کلرید

لوله‌های PVC به خاطر مزایای خود محبوب شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر به عنوان جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی اشاره کرد:

  • طول عمر

 PVC پوسیده نمی‌شود و زنگ نمی‌زند به همین جهت درصورتی‌که آسیب غیرمنتظره‌ای به آن وارد نشود می‌تواند تا همیشه سالم بماند. حتی بادوام‌ترین فلزاتی که در لوله‌کشی استفاده می‌شوند نیز نمی‌توانند طول عمری به‌اندازه‌ی PVC داشته باشند.

  • توانایی تحمل فشار

 PVC معمولاً در خط تغذیه‌ی اصلی که به خانه وارد می‌شود استفاده می‌شود چراکه می‌تواند فشار بالای آب را تحمل کند.

لوله‌های لوله‌کشی

  • استفاده‌ی آسان

PVC در مقایسه با لوله‌های فلزی بسیار سبک است که باعث می‌شود حمل‌ونقل و کار با آن آسان شود. همچنین ازآنجایی‌که برای وصل کردن این لوله‌ها به یکدیگر به جوش دادن نیازی نیست کار با آن‌ها ساده است. به جای جوش دادن لوله‌ها برای اتصال آن‌ها از چسب استفاده می‌شود.

  • هزینه‌ی کم

هزینه‌ی PVC پایین است. خصوصاً در مقایسه با مس، PVC یک گزینه‌ی ارزان برای استفاده در لوله‌کشی محسوب می‌شود.

گرچه PVC مزایای برجسته‌ای دارد اما معایبی نیز دارد که عبارت‌اند از:

  • قابلیت خم شدن

 PVC برای انتقال آب داغ مناسب نیست. این بدین جهت است که بیشتر ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن پلاستیک است و گرمای زیاد می‌تواند سبب خم شدن و ذوب شدن آن شود.

  • اندازه

 اندازه‌های موجود برای PVC محدود هستند که می‌تواند گاهی مشکل‌ساز شود. حتی اگر اندازه‌ی لوله‌های PVC شما مناسب باشد، بست هایی که برای اتصال آن‌ها استفاده می‌شود می‌تواند بسیار بزرگ باشد که در مناطق کم جا مشکل‌ساز خواهد بود.

۴ . کلرینیتد پلی وینیل کلرید

کلرینیتد پلی وینیل کلرید که به اختصار CPVC نامیده می‌شود تقریباً مشابه با PVC است. اگرچه مواد پایه‌ی این دو با هم یکسان هستند اما تفاوت مهم این است که CPVC با کلر ترکیب شده است. این تفاوت شیمیایی می‌تواند باعث شود تا CPVC بتواند دماهایی را که PVC قادر به تحمل آن‌ها نیست را تحمل کند. به همین جهت برخی از قوانین ساختمانی برای انتقال آب داغ دستور استفاده از CPVC را به جای PVC می‌دهند.

اگرچه PVC تنها با اندازه‌های سیستم سایزبندی اسمی لوله (NPS) موجود است اما CPVC علاوه بر سایزهای موجود در این سیستم در اندازه‌ی لوله‌های مسی (CTS) نیز موجود است. همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید این سیستم سایزبندی سایزهای لوله‌های مسی را برای این نوع لوله‌ها شبیه‌سازی کرده است.

مزایا و معایب کلرینیتد پلی وینیل کلرید

لوله‌های CPVC بسیاری از مزایای PVC را دارا هستند اما علاوه بر آن مزیت دیگری نیز دارند:

  • طول عمر

 ازآنجایی‌که CPVC نیز همچون PVC یک ماده‌ی پلاستیکی است پوسیده نمی‌شود و زنگ نمی‌زند و به همین جهت طول عمر همیشگی دارد.

  • توانایی تحمل فشار

CPVC نیز همچون PVC می‌تواند فشار بالای آب را تحمل کند و این موضوع آن را به گزینه‌ی مناسبی برای خط تغذیه‌ی اصلی آب تبدیل می‌کند.

لوله‌های لوله‌کشی

  • استفاده‌ی آسان

 CPVC بسیار سبک است که باعث می‌شود حمل و کار با آن ساده باشد. همچنین تا حدی انعطاف‌پذیر است.

  • هزینه‌ی پایین

اگرچه قیمت CPVC از PVC بالاتر است اما همچنان نسبت به لوله‌های فلزی قیمت پایینی دارد.

  • تحمل دما

CPVC می‌تواند دمای بیش از حد را تا بیش از ۲۰۰ درجه‌ی فارنهایت تحمل کند. این موضوع باعث می‌شود که CPVC بتواند آب داغ را انتقال دهد.

CPVC معایب زیادی ندارد اما ممکن است که همیشه بهترین انتخاب نباشد. معایب آن عبارت‌اند از:

  • تنها می‌توان در فضای داخلی از آن استفاده کرد

در صورتی که CPVC برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرد می‌توان خراب شود.

  • مقایسه‌ی هزینه با PVC

اگرچه هزینه‌ی پایین یکی از مزایای CPVC محسوب می‌شود اما در مقایسه با PVC هزینه‌ی بالایی دارد.

۵ . لوله‌های شبکه‌ای پلی اتیلن

پلی اتیلن شبکه‌ای یا به اختصار PEX یک ماده‌ی پلاستیکی دیگر است که می‌توان در لوله‌کشی از آن استفاده کرد. به طور کلی در خانه‌های جدید استفاده از لوله‌های پلاستیکی محبوبیت یافته است. این ماده‌ی خاص پلاستیکی تقریباً ماده‌ای جدید در عرصه‌ی لوله‌کشی محسوب می‌شود و می‌تواند در بسیاری از کاربردهای لوله‌کشی مورد استفاده قرار گیرد. تفاوت عمده میان PVC و PEX این است که PEX انعطاف‌پذیر است. این بدین معناست که می‌توان از آن در مسیرهای مداوم و طولانی استفاده کرد.

علاوه بر انعطاف‌پذیری، PEX به راحتی قسمت می‌شود و اتصال آن راحت است. سیستم PEX به‌گونه‌ای طراحی شده است که با بسته‌ای خاردار و حلقه‌های مخصوص و یا کلمپ های محکم به هم متصل می‌شود. این روش اتصال جایگزین چسب و جوش است. فرآیند اتصال سریع و آسان است و مواد بادوام هستند. لوله‌های PEX می‌توانند به صورت رول‌های انعطاف‌پذیر دربیایند، در آلومینویم پیچیده شوند تا شکل خود را حفظ کنند و در اندازه‌های بلند موجود هستند.

مزایا و معایب لوله‌های PEX:

این نوع لوله‌ها برای آنکه بتوانند به یک گزینه‌ی دلخواه در میان لوله کشان و مردم تبدیل شوند باید دارای مزایای خاصی باشند. این مزایا عبارت‌اند از:

  • طول عمر

 لوله‌های PEX همچون PVC و CPVC، کاملاً در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاوم‌اند. این بدین معناست که می‌توانند تا همیشه سالم بمانند مگر اینکه به طرزی خراب شوند.

  • انعطاف‌پذیری

 PEX به قدری انعطاف‌پذیر است که می‌تواند بدون هیچ مشکلی زوایای ۹۰ درجه بسازد. این لوله می‌تواند به راحتی در دیوار جاسازی شود – این موضوع باعث می‌شود گزینه‌ی مناسبی برای بازسازی باشد- و همچنین می‌توان تنها با یک تکه‌ی بلند آن تمام اطراف خانه را پوشش داد.

لوله‌های لوله‌کشی

  • استفاده‌ی آسان

 انعطاف‌پذیری PEX باعث می‌شود که نصب آن بسیار آسان باشد. زمانی که به اتصال نیاز باشد نیازی به چسب کاری یا جوش دادن نیست.

  • تحمل دمایی

 یکی دیگر از مزایای مهم PEX نبست به PVC این است که می‌تواند دماهای شدید را تحمل کند. این لوله‌ها می‌توانند برای انتقال آب داغ و سرد مورداستفاده قرار بگیرند.

  • هزینه پایین

 PEX نیز همچون CPVC نسبت به PVC قیمت بالاتری دارد اما با توجه به اینکه هر ۱۰۰ فیت آن قیمتی برابر با ۳۰ دلار دارد همچنان نسبت به لوله‌های مسی ارزان‌تر است.

گرچه PEX معایب زیادی ندارد اما یکی از عیب‌های آن بسیار بزرگ است. معایب لوله‌های PEX عبارت‌اند از:

تنها می‌توان در فضای داخلی از آن استفاده کرد

 ازآنجایی‌که پلاستیک می‌تواند با اشعه‌های ماورای بنفش آسیب ببیند به هیچ وجه نمی‌توان از PEX برای کاربردهای خارج از فضای داخل استفاده کرد. مسلماً اگر می‌خواهید از این لوله‌ها در فضای داخلی استفاده کنید این یک عیب به حساب نمی‌آید.

طعم و بوی آب

 برخی از انواع لوله‌های PEX طعم و رنگ آب آشامیدنی را خصوصاً اگر آب برای مدتی در لوله بماند تغییر می‌دهند.

مشکلات احتمالی سلامتی

 بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی پیرامون اینکه آیا این لوله‌ها می‌توانند با توجه به ساختار مواد خود آب آشامیدنی را آلوده کنند یا خیر وجود داشته است. با این حال بیشتر این نگرانی‌ها بی‌مورد بوده است. حتی سخت‌گیرانه‌ترین قوانین زیست‌محیطی ایالات‌متحده در حال حاضر لوله‌های PEX را تأیید می‌کند و یک تحقیق نشان داده است که آب آشامیدنی حاصل از این لوله‌ها خطری برای سلامتی ندارد.

انواع دیگر لوله‌های مورد استفاده در لوله‌کشی و بررسی جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی

حال که به برخی از رایج‌ترین انواع لوله پرداختیم بگذارید نگاهی کوتاه به سایر انواع لوله که خیلی معمول نیستند بیندازیم. این لوله‌ها عبارت‌اند از فولاد ضدزنگ، چدن، پلی بوتیلن (PB) و پلی بوتیلن با چگالی بالا (HDPE).

لوله‌های لوله‌کشی

همچنین به بررسی نوعی دیگر از لوله که به برای لوله‌کشی استفاده نمی‌شود و از فولاد سیاه ساخته می‌شود می‌پردازیم.

۱ . لوله‌های فولاد ضدزنگ

فولاد ضدزنگ از لوله‌های مسی گران‌تر است. با این حال این قیمت بالا نشان از کیفیت بالا دارد. لوله‌های فولاد ضدزنگ محکم هستند و در برابر پوسیدگی مقاوم‌اند. ازآنجایی‌که این لوله‌ها در برابر پوسیدگی مقاوم هستند در مناطقی که سبب پوسیدگی لوله می‌شوند همچون مناطق ساحلی نسبت به سایر لوله‌ها ارجح‌اند.

لوله‌های فولاد ضدزنگ هم حالت جامد دارند و هم حالت انعطاف‌پذیر و در سایزهای متفاوتی ارائه می‌شوند. این لوله‌ها با بست به یکدیگر متصل می‌شوند.

۲ . لوله‌های چدنی

لوله‌های چدنی انتخابی معمول برای سیستم زهکشی خصوصاً در نیمه‌ی اول قرن بیستم بودند و همچنان نیز می‌توان آن‌ها را در بسیاری از منازل یافت. این لوله‌ها بسیار محکم، با دوام و سنگین هستند. چدن همچنین صدا را کاهش می‌دهد و در برابر گرما مقاوم است.

با وجود مزایایی همچون دوام و استحکام، یکی از معایب بزرگ چدن این است که می‌تواند به‌مرورزمان زنگ بزند. در منازلی که از سیستم لوله‌کشی چدنی بهره می‌برند درصورتی‌که قسمتی از لوله زنگ بزند می‌توان آن بخش را با لوله‌ای پلاستیکی همچون PVC جایگزین کرد. این لوله‌ها اندازه‌های گوناگونی دارند و کوچک‌ترین آن‌ها حدود ۴ اینچ است.

۳ . لوله‌های پلی بوتیلن

لوله‌های پلی بوتیلن که با نام PB نیز شناخته می‌شوند از اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ تا اواسط ۱۹۹۰ انتخابی محبوب برای لوله‌کشی بودند. در حقیقت ۱۰ میلیون خانه‌ای که در آن زمان ساخته شدند هر کدام به نحوی از لوله‌های پلی بوتیلن بهره بردند. پلی بوتیلن یک نوع رزین پلاستیکی است که به عنوان یک ماده‌ی مناسب برای جایگزینی برای مس در آینده در نظر گرفته می‌شد.

این لوله‌های پلاستیکی خاکستری ارزان بودند و کار با آن‌ها آسان بود و البته باید گفت که هنوز هم‌چنین‌اند. بااین‌حال آن‌ها محبوبیت خود را از دست دادند چراکه گفته شد مستعد نشتی در محل‌های اتصال هستند.

۴ . لوله‌های پلی بوتیلن با چگالی بالا

لوله‌های پلی بوتیلن با چگالی بالا که با نام HDPE نیز شناخته می‌شوند یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای خطوط زیرزمینی هستند اما با این حال کاربردهای لوله‌کشی زیاد دیگری نیز دارند. این به جهت دوام‌پذیری و مقاومت این لوله‌ها در برابر پوسیدگی است.

برخی از قوانین دستور استفاده از HDPE را به جای PVC در خطوط لوله‌کشی زیرزمینی می‌دهند.

این لوله‌ها انعطاف‌پذیر هستند و به همین جهت به اتصالات کمی نیاز دارند. زمانی که به اتصال نیاز باشد، جوش حرارتی استفاده می‌شود که سبب می‌شود این لوله‌ها تقریباً ضد نشت شوند.

۵ . لوله‌های چدن سیاه

معرفی این لوله‌ها خالی از لطف نیست اما باید دانست که برای مصارف لوله‌کشی تولید نشده‌اند. این لوله‌ها زمانی برای لوله‌کشی منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما امروزه فقط برای حمل گاز طبیعی یا پروپان از آن‌ها استفاده می‌شود. چدن سیاه همچنین انتخابی محبوب برای سیستم‌های اطفا حریق است چراکه در برابر گرمای شدید بسیار مقاوم است.

 لوله‌های لوله‌کشی

متخصصان تمامی نیازهای لوله‌کشی شما را برآورده می‌کنند

لوله‌کشی خانه شما از چه نوعی است؟ شما باید توجه داشته باشید که خصوصاً در منازل قدیمی‌تر به موقع لوله‌های قدیمی و خراب را با لوله‌هایی که از مواد بهتری ساخته‌شده‌اند تعویض کنید. همچنین اگر در حال ساخت یک خانه‌ی جدید هستید نوع لوله‌ای که نصب‌کرده‌اید بسیار مهم است.

چه بخواهید سیستم لوله‌کشی کامل و جدیدی را در منزل خود تعبیه کنید یا بخواهید برخی لوله‌ها را تعویض یا تعمیر کنید، می‌توانید به متخصصان شهرتان اعتماد کنید تا بهترین سرویس ممکن را در اختیار شما قرار دهد. لوله‌کش‌های مجرب و معتبر به شما مشاوره می‌دهند و هر سؤالی که را که در رابطه با بهترین لوله‌ای که می‌توانید استفاده کنید و یا لوله‌های فعلی خود داشته باشید را پاسخ می‌دهند. همچنین می‌توانید کار لوله‌کشی خود را تخمین بزنید. در برخی از موارد ممکن است لوله‌های شما هنوز عمری طولانی داشته باشند اما نیاز باشد که تمیز شوند و یا گرفتگی آن‌ها رفع شوند. لوله کشان می‌توانند به این مشکلات نیز رسیدگی کنند. اگر مطمئن نیستید که لوله‌های شما از چه نوعی هستند، آن‌ها در امر تشخیص و بررسی شما را یاری کنند.

متخصصان این حرفه به شما خدمات جامع لوله‌کشی از جمله خدمات اضطراری را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید برای دریافت خدمات سریع و مؤثر و بررسی جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی با آن‌ها تماس بگیرید و فارغ از اینکه مشکل چیست آن‌ها با کمال میل در خدمت شما هستند. در طول سال‌های طولانی که خدمات لوله‌کشی را در شهر شما ارائه داده‌اند، تعهد محکم خود را در خدمات فوق‌العاده به مشتریان اثبات کرده‌اند.


مقالات مرتبط :

 

 


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که با متخصصان شهر خود در مورد جوانب مثبت و منفی لوله‌های لوله‌کشی صحبت نمایید. آن‌ها با دلسوزی و مراقبت در کسب‌وکار خود در یک شهر به سرمایه‌ی ملی رسیده‌اند. برای تمامی نیازهای لوله‌کشی خود همین امروز با آن‌ها تماس بگیرید!

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.