در زندگی شلوغ و پر مشغله این روزها تردمیل، دوچرخه ثابت و وسایلی از این قبیل از جمله انتخاب‌های باقی مانده برای حفظ سلامتی و تناسب اندام است. تردمیل های پیشرفته امروزی با برنامه های ورزشی فراوان، جای بسیاری از ورزش های مرسوم را گرفته اند. تردمیل ها قابلیت برنامه ریزی های بلند مدت ورزشی و همچنین ارائه برنامه ورزشی مطابق با شرایط جسمی شما را دارند. اما تردمیل هم همچون هر وسیله خانگی دیگری نیازمند سرویس کردن و اجرای دستورالعمل های نگهداری است. تردمیل خانگی در هنگام استفاده غیر اصولی و یا عدم توجه بلند مدت به اصول سرویس کاری می تواند دچار آسیب های جدی شود، که در برخی از مواقع باعث ایجاد خرابی های پر هزینه و غیر قابل جبران است. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از روش های تعمیر و نگهداری تردمیل آشنا کنیم، تا به جای پرداخت هزینه های هنگفت، خودتان سرویس کار و تعمیرکار تردمیل خود باشید. پس در صورتی که تردمیل شما عملکرد درستی ندارد، قبل از هر چیز روش های معرفی شده را امتحان کنید. ممکن است شما وقت و حوصله‌ی تعمیر تردمیل را نداشته باشید. این‌جاست که می‌توانید از تعمیرکاران ماهر پین‌ورک کمک بگیرید.

 

۱ . سرویس و تعمیر تردمیل

۱-۱ . تعمیر تردمیلی که روشن نمی‌شود

در بسیاری از مواقع ساده ترین راه حل، صحیح ترین آن نیز هست. به همین منظور در صورتی که تردمیل خانگی شما روشن نمی شود، قبل از هر چیز از اتصال صحیح آن به برق اطمینان حاصل کنید. ضمنا از آزاد بودن نوار حفاظتی و امنیتی تردمیل ( نواری که هنگام ورزش به دست می بندید که در صورت بروز مشکل و کشیده شدن باعث قطع برق تردمیل می گردد ) اطمینان حاصل کنید.

علت اصلی عدم روشن شدن تردمیل، کشیده شدن این نوار است. پس بعد از بررسی سیم برق و اطمینان از اتصال صحیح آن، به سراغ نوار محافظتی تردمیل بروید.

تردمیل

۱-۱-۱ . تست پریزهای برق

در زمینه سرویس و تعمیر تردمیل در بسیاری از مواقع در مسیر اتصال تردمیل به برق یک محافظ وجود دارد. از صحت عملکرد محافظ اطمینان حاصل کنید. و برای اینکه خیال شما از صحت برق رسانی به تردمیل راحت باشد؛ همچون سایر راهکارهای آموزش تعمیرات و نگهداری به شما توصیه می‌کنیم، با استفاده از یک وسیله خانگی همچون چراغ مطالعه، پریز خود را چک کنید تا از وجود جریان برق در آن مطمئن شوید. در نهایتمی توانید، تردمیل را در یک خروجی برق دیگر بصورت مجزا امتحان کنید. فراموش نکنید تردمیل وسیله ای است که میزان برق بالائی مصرف می کند و توصیه می شود حتما برای روشن کردن آن از یک پریز مجزا از دیگر وسائل استفاده شود.

مقاله مرتبط:

تاثیر موسیقی بر مغز انسان : موسیقی و زندگی

توپر شدن بدن : چطور حجم عضله را بالا ببرم؟

برق تردمیل

۱-۱-۲ . تست آداپتور تردمیل

بسیاری از تردمیل ها قبل از برد داخلی تامین برق دستگاه، یک آداپتور داخلی دارند که پس از یکدست نمودن جریان برق، آن را به دستگاه ارائه می هند. توجه کنید ارتباط منبع برق با آداپتور دستگاه و پس از آن ارتباط آداپتور با موتور دستگاه بصورت کامل برقرار باشد. با مطالعه دفترچه راهنمای تردمیل از صحت اتصال کانکتورها، اطمینان حاصل کنید. در برخی از مدل های تردمیل، برای دستیابی به این بخش باید کاور باکس برق تردمیل را از آن جدا کرده تا به این بخش دسترسی داشته باشید.

فراموش نکنید قبل از هرگونه اقدامی برای سرویس و تعمیر تردمیل آن را از برق جدا کرده باشید.

برق تردمیل خانگی

۱-۱-۳ . فیوز تردمیل

پس از اطمینان خاطر حاصل کردن از وضعیت اتصالات برق تردمیل و همچنین بررسی محفظه آداپتور آن، به سراغ فیوز بروید. فیوز داخلی آداپتور آخرین لایه محافظ آن در برابر نواسانات و فشار بالای جریان برق ورودی به تردمیل است. در بسیاری از مواقع عامل عدم روشن شدن تردمیل سوختن فیوز آن است. محل قرار گیری فیوز معمولا در همان محفظه ورودی برق است. در دفترچه راهنمای تردمیل محل قرار گیری فیوز تردمیل تعیین گردیده است. اگر خوش شانس باشید، تنها دلیل روشن نشدن تردمیل شما سوختن فیوز آن است. شما با هزینه ای بسیار اندک می توانید یک فیوز جدید بخرید و جایگزین فیوز فعلی کنید. تنها کافی است به دقت نوع فیوز تردمیل خود را تهیه نمائید. بخاطر داشته باشید استفاده از فیوز اشتباه می تواند منجر به آسیب دیدن مدارهای داخلی و موتور تردمیل شما گردد.

فیوز تردمیل

۱-۱-۴ . صفحه نمایش تردمیل

پس از بررسی وضعیت فیوز تردمیل، یکی از اشکالات رایج در عدم روشن شدن تردمیل به خرابی صفحه نمایش تردمیل باز می گردد. پس حتما صفحه نمایش تردمیل خود را نیز بررسی کنید. اتصالات صفحه نمایش با مدار جریان برق تردمیل را بررسی کنید. اگر در منزل مولتی متر دارید، با اندازه گیری میزان جریان و ولتاژ دو سر ورودی برق صفحه نمایش تردمیل، از برق رسانی صحیح به آن مطمئن شوید.

تعمیر تردمیل

۱-۱-۵ . تماس با یک تعمیرکار تردمیل

به شما توصیه می کنیم، برای سرویس و تعمیر تردمیل در صورتی که به اصول پایه تعمیرات وسائل برقی آشنائی ندارید و با بررسی نکات بالا هم موفق به راه اندازی تردمیل خود نشدید؛ در همین مرحله با یک تعمیرکار تماس بگیرید و جهت عیب یابی و تعمیر تخصصی تردمیل از او کمک بگیرید. در صورتی که زمان گارانتی و ارائه خدمات پشتیبانی تردمیل شما به پایان نرسیده است، از خدمات پشتیبانی شرکت فروشنده بهره بگیرید. البته ممکن است آنها نیز با توجه به نوع تردمیل شما راهکارهائی برای تست و راه اندازی مجدد آن در اختیار شما بگذارند.

تردمیل خانگی

 

۱-۱-۶ . تعمیر نوار غلطان تردمیل

اگر فردی فنی هستید و تصمیم دارید خودتان تردمیلتان را تعمیر نمائید، در ادامه به چند مشکل مرسوم در تردمیل خانگی و روش های تعمیر آن خواهیم پرداخت. در اولین گام در تعمیر تردمیل به سراغ پر کارترین بخش آن یعنی نوار غلطتان تردمیل می رویم. در ابتدا و با توجه به وضعیت فیزیکی دستگاه تشخیص دهید که کمربند شما مشکل پیدا کرده یا مشکل از دستگاه هائی است که آن را به حرکت در می آورند. در بسیاری از مواقع مشکل کمربند به تنهائی و به راحتی قابل حل است و تنها به یک جا انداختن ساده و یا جا به جائی نیاز است. اما اگر مشکل از دستگاه های متحرک داخلی و یا موتور دستگاه باشد، طبیعتا روند تعمیرات سخت تر خواهد بود.

دوباره یادآوری می کنیم، فارغ از اینکه شما قصد تعمیرات اساسی و یا جزئی را دارید از خاموش بودن تردمیل و از آن مهمتر جدا بودن آن از برق اطمینان حاصل کنید. روشن شدن ناگهانی دستگاه در حین تعمیرات می تواند آسیب جدی به سلامتی شما وارد کند.

تردمیل

 

خیلی وقت ها پیش می آید که عامل اصلی توقف نوار غلطان تردمیل، وجود آلودگی و پرز بر روی آن است. پس از راحت ترین راه شروع کنید. با یک حوله و محلول شوینده به تمیز کردن آن بپردازید. گرد و غبار و آلودگی می تواند موجب کند شدن گردش نوار تردمیل شده و در بلند مدت علاوه بر تحمیل بار اضافه به موتور تردمیل، موجب بروز آسیب های جدی شود.

برای تمیز کاری از بالای نوار شروع کنید و نوار را حرکت دهید تا تمامی بخش های آن را تمیز کرده باشید. توجه داشته باشید قبل از روشن کردن دستگاه حتما از خشک شدن کامل نوار غلطان تردمیل اطمینان حاصل کنید. علاوه بر اینکه نوار مرطوب به برد دستگاه شما آسیب وارد می کند؛ می تواند موجب سُر خوردن شما نیز بشود.

تمیز کردن تردمیل

استفاده مستمر از تردمیل می تواند منجر به چرخیدن نوار غلطان آن شود. پس از مدتی استفاده از تردمیل نوار آن به یک سمت خاص حرکت کرده و مرکزیت خود را از دست می دهد. وابسته به نوع تردمیل شما، امکان تنظیم محل نوار، متغییر است. در برخی از مدلها تنها کافی است به آهستگی آن را بکشید و به سر جای خود باز گردانید. در دیگر مدل ها هم نیاز است به وسیله ابزار، اقدام به شل کردن محل نوار و جا به جائی آن کنید. قرار دادن صحیح نوار در محل خودش می تواند به رفع مشکل حرکت کردن آن منجر شده و حرکت نرم و روان را به تردمیل شما بازگرداند.

تردمیل

۱-۱-۷ . روغن‌کاری تردمیل

روغن کاری سطح زیرین نوار تردمیل یکی دیگر از روش های با اهمیت در سرویس و نگهداری این وسیله است. در صورتی که نوار تردمیل شما به خوبی حرکت نمی کند و یا در هنگام چرخش صدایی اضافه تولید می کند؛ زمان روغن کاری آن فرا رسیده است. روغن کاری منظم کف تردمیل علاوه بر اینکه موجب حرکت روان آن می شود، با کاهش اصطکاک نوار و صفحات زیری آن، به طول عمر نوار و دستگاه تردمیل شما نیز منجر می گردد. به خاطر داشته باشید برای روغن کاری نوار تردمیل از روان کننده های مختص تردمیل استفاده کنید. این نوع روان کننده ها از جنس سیلیکونی هستند.

هر بار به میزان کمی در زیر تردمیل اسپری کنید و سپس آن را بغلطانید تا به تمامی بخش های نوار تردمیل اسپری زده باشید. این عمل را در هر دو سوی نوار تکرار کنید.گردش صحیح نوار غلطان تردمیل از وارد آوردن فشار مضاعف به موتور تردمیل جلوگیری کرده و یک حرکت روان و بی صدا را ایجاد می کند. اساسا هرگونه توقف و یا صدای نوار در هنگام کارکرد می تواند به علت خشک شدن سطح نوار و صفحات زیرین آن باشد که بیشتر از هر چیزی موجب مستهلک شدن نوار شما می گردد.

تعمیر تردمیل

یکی دیگر از دلایل عدم حرکت متوازن و صحیح نوار؛ مربوط به سنسور سرعت تردمیل است. دقت کنید سنسور سرعت متصل و در سر جای خودش باشد. محل قرار گیری سنسور معمولا در کنار نوار غلطان است.

سنسور تردمیل

 

اگر پس از اجرای این موارد باز هم مشکل حرکتی تردمیل شما برطرف نشد؛ می بایست اقدام به تعویض نوار آن نمائید. بهتر است برای تهیه نوار تردمیل از شرکت معتبر گارانتی آن اقدام کنید. صفحه راهنمای تردمیل تقریبا در غالب مدل های موجود امروز، می تواند شما را از مشکل پیش آمده، آگاه سازد. به همین منظور قبل از هر اقدامی در جهت تعمیر اساسی  با کمک دفترچه راهنمای تردمیل، با پیغام های خطای نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش تردمیل آشنا شوید.

دفترچه راهنمای تردمیل

 

گران قیمت ترین بخش تردمیل شما، موتور آن است. بهتر است سرویس و تعمیر تردمیل را به افراد متخصص واگذار کنید و در صورتی که احساس کردید مشکل از موتور تردمیل تان است، با حمایت گرفتن از یک تعمیرکار متخصص، اقدام به عیب یابی و تعمیر تخصصی تردمیل خود نمایید.

موتور تردمیل

 

امیدواریم مطلب در زمینه آشنایی با تعمیرات ساده و تخصصی لوازم خانگی، علاوه بر افزودن یک قابلیت کاربردی به توانایی های شما، بتواند در کاهش هزینه های خانوار ایرانی نیز موثر واقع شود و در سرویس و تعمیر تردمیل خانگی به شما کمک کند. ممنون که همراه ما بودید. تجربیات خود را با ما در میان بگذارید 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.