یکی از وسایل گرمایشی مهم در هر ساختمانی، آبگرمکن است. خراب شدن و یا اختلال در آن باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای شما می‌شود که ازجملهٔ این مشکلات، گرم نشدن آب آبگرمکن است که باعث می‌شود شما با کمبود آب گرم و یا نبود آن مواجه شوید که خود این مشکل بسیار چالش‌برانگیز است و باعث به وجود آوردن مشکلاتی در زندگی روزمره شما خواهد شد. در ادامه تیم کارشناسان تعمیر آبگرمکن پین ورک شما را با دلایل گرم نشدن آب آبگرمکن آشنا خواهند کرد. البته توجه داشته باشید که برای رفع این مشکل حتماً باید دانش و تخصص کافی را داشته باشید در غیر این صورت از تعمیر کردن آبگرمکن خود بدون دانش فنی کافی خودداری فرمایید. پین ورک؛ نمایندگی رسمی تعمیرات انواع آبگرمکن مانند، بوتان، سینجر، پلار و… آماده ارسال نزدیک‌ترین تعمیرکار آبگرمکن به محل موردنظر شماست. برای استفاده از این خدمت می‌توانید به سایت یا اپ پین ورک مراجعه کنید و یا با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

شایع‌ترین علل گرم نشدن آب آبگرمکن

  • اشکال در انتقال آب در لوله
  • رسوب در مخزن آبگرمکن
  • سیستم گرمایشی معیوب

۱ . اشکال در انتقال آب در لوله

انتقال آب در لوله، بخشی است که آب سرد ورودی به مخزن آبگرمکن وارد می‌شود. یک لوله غوطه‌ور که دارای عملکرد عادی است، آب سرد را به پایین مخزن می‌برد، مخزن آبگرمکن می‌تواند این آب را سریعاً و به‌راحتی گرم کرد.
اما یک لوله انتقال آب آسیب‌دیده، آب را در بالای مخزن نگه می‌دارد. خروجی آب گرم به داخل منزل شما نیز در بالای مخزن قرار دارد؛ بنابراین لوله انتقال آب آسیب‌دیده، می‌تواند به معنی گرم نشدن آب آبگرمکن در لوله‌های آب گرم‌خانه شما باشد. در صورت گرم نشدن آب آبگرمکن، می‌توانید با خیالی آسوده، عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن خود را به متخصصین پین ورک بسپارید. پین ورک با گرد هم آوردن بهترین گروه متخصص، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. جهت راهنمایی بیشتر، شما می‌توانید با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

تعمیر انواع آبگرمن در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

اشکال در انتقال آب در لوله

۲ . رسوب در مخزن آبگرمکن

دلیل دیگر گرم نشدن آب آبگرمکن، رسوب در مخزن آبگرمکن است.
آبی که به مخزن آبگرمکن شما وارد می‌شود، غالباً مواد معدنی محلول و همچنین مقدار کمی ماسه و بقایای دیگر را با خود حمل می‌کند. زمانی که آب داخل مخزن آبگرمکن شما قرار می‌گیرد و توسط آن گرم می‌شود، این املاح و باقی‌مانده‌ها به ته مخزن می‌نشیند.
بسیاری از مشعل‌های آبگرمکن در قسمت زیر مخزن قرار دارند؛ بنابراین جمع شدن املاح و باقی‌مانده‌ها باعث می‌شود آبگرمکن شما در گرم شدن آب به‌خوبی عمل نکند و منجر به ولرم بودن آب شود.

۳ . سیستم گرمایشی معیوب

اگر آبگرمکن شما قدیمی است (حدود ۱۰-۱۵ سال است) یا شما از نگهداری منظم توصیه‌شده برای آبگرمکن خود صرف‌نظر کرده‌اید (مانند شستشوی سالانه آن)، ممکن است مشکلی در سیستم گرمایش آبگرمکن وجود آمده باشد.

معیوب بودن موارد زیر، معمولاً باعث خرابی آبگرمکن شما می‌شود:

  • کلید حرارتی
  • ترموستات
  • عامل گرمایشی

تشخیص و ترمیم این مشکلات بهتر است به یک لوله‌کش حرفه‌ای و دارای مجوز سپرده شود.

سیستم گرمایشی معیوب

گرم نشدن آب آبگرمکن در آبگرمکن برقی:

اگر آبگرمکن برقی شما داغ نمی‌شود، ممکن است یک عامل آبگرمکن شما معیوب داشته باشید. در اکثر آبگرمکن های برقی مسکونی، عوامل گرمایی بالا و پایین آبگرمکن قرار دارد. اگر اصلاً آب گرم ندارید، عامل گرمایش بالایی محتمل‌ترین علت است. آب سرد، در بیشتر موارد به عامل گرمایی پایین اشاره نمی‌کند. بررسی این عوامل با استفاده از مولتی متر آسان است و برای آزمایش نیازی به بیرون آوردن آن‌ها از آبگرمکن نیست. برق را خاموش کرده و سپس دو درپوش در دسترس کنار مخزن را بردارید. دو سیم را از هر عامل بردارید و مقیاس روی مولتی متر را روی R 1 تنظیم کنید. بین دو پایانه‌های اندازه‌گیری کنید و باید مقاومت ۱۰ تا ۲۰ اهم را برای هر یک از عوامل مشاهده کنید. نباید هیچ‌گونه تداوم بین پایانه‌ها و بدنه مخزن وجود نداشته باشد. اگر هر یک از این آزمایش‌ها ناموفق باشد، عامل معیوب است. قبل از تعویض یک عامل، باید مخزن را تخلیه کنید. شیر آب ورودی را خاموش کرده و یک شیلنگ را به شیر تخلیه متصل کنید تا آب خارج شود. دریچه تخلیه و شیر آبگرم را بازکنید تا سطح آب زیر دهانه عامل باشد. احتیاط کنید زیرا آب بسیار گرم خواهد شد!
نکته: قبل از خاموش کردن دریچه ورودی و تخلیه مخزن، یک شیر آب گرم را در خانه بازکنید و اجازه دهید آب گرم کار کند تا در دمای مناسب پایین بیاید. از یا آچار مناسب برای از بین بردن عامل قدیمی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که واشر روی عامل جدید سالم است و آن را محکم سفت کرده‌اید. سیم‌ها را دوباره به پایانه‌ها متصل کنید و سپس شیر تخلیه را محکم ببندید و اجازه دهید مخزن کاملاً پر شود. قبل از روشن کردن جریان، نشتی را بررسی کنید.

گرم نشدن آب آبگرمکن در آبگرمکن برقی

ترموستات را کنترل کنید

در صورت گرم نشدن آب آبگرمکن، ممکن است ترموستات آبگرمکن شما معیوب داشته باشد. دمای آب گرم شما توسط این ترموستات تنظیم می‌شود که به‌طورمعمول دامنه‌ای بین ۹۰ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت دارد. در اکثر آبگرمکن‌ های برقی مسکونی یک ترموستات بالا و پایین وجود دارد و هر دو باید در یک دما تنظیم شوند. برای تعیین اینکه کدام‌یک از ترموستات‌ها ممکن است معیوب باشد، برق را خاموش کرده و سپس دو درپوش دسترسی کنار مخزن را جدا کنید. عایق را کنار بگذارید و دکمه تنظیم مجدد ترموستات را بررسی کنید تا ببیند آیا آن قطع‌شده است یا خیر و سپس اطمینان حاصل کنید که هر دو ترموستات با همان تنظیمات تنظیم‌شده‌اند. اگر آب موجود در مخزن از ۹۰ درجه فارنهایت سردتر است، می‌توانید از مولتی متر برای بررسی پیوستگی ترموستات‌ها استفاده کنید. در ترموستات بالا، تداوم اتصال بین پایانه‌های L1 و T2 را بررسی کنید. عدم تداوم در کمتر از ۹۰ درجه نشانگر یک ترموستات معیوب است. در ترموستات پایین فقط دو پایانه وجود دارد و در کمتر از ۹۰ درجه باید تداوم بین آن‌ها باشد. اگر هر یک از ترموستات‌ها در این تست موفق نشوند، باید جایگزین شوند. سیم‌ها را جدا کرده و از روی براکت نصب‌شده به فنر بلند کنید تا ترموستات خارج شود. اطمینان حاصل کنید که هنگام نصب ترموستات جدید، به راکت نصب یک تماس محکم بین ترموستات و مخزن را حفظ کرده است. در آبگرمکن های گازی دما توسط دریچه گاز کنترل می‌شود. مجموعه شیر دارای صفحه‌ای است که امکان تنظیم دما را فراهم می‌کند و همچنین دارای قابلیتی است که دمای آب را کنترل می‌کند. در صورت روشن بودن چراغ و تنظیم صفحه اگر اجازه دمای آب موردنظر را نمی‌دهد، باید مجموعه سوپاپ تعویض شود. این تعمیر فقط باید توسط یک متخصص آموزش‌دیده انجام شود.
پین ورک با گرد هم آوردن بهترین گروه متخصص، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. جهت راهنمایی بیشتر، شما می‌توانید با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

ترموستات آبگرمکن

۵ مشکل رایج آبگرمکن ها

کار نکردن آبگرمکن می‌تواند درنتیجه موارد متفاوتی باشد. دانستن نحوه پرداختن به این موضوع یا حداقل عیب‌یابی آبگرمکن مهم است و لازم است توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در بهترین حالت، دلیل کار نکردن آبگرمکن می‌تواند به‌سادگی پیدا و تعمیر شود و از هزینه‌های جانبی پرهیز شود. اگر چنین باشد، با روشن کردن مجدد آن می‌توانید مسئله را حل کنید و اگر این راه مؤثر نبود، باید به عیب‌یابی تخصصی‌تر بپردازید.

۱ . گرم نشدن آب آبگرمکن

یکی از نارضایتی‌های رایج در مورد کار نکردن آبگرمکن ها گرم نشدن آب آبگرمکن و مشکلات دمای آب است. ممکن است آبگرمکن به‌اندازه کافی گرم نشود و یا آب بیش‌ازاندازه گرم باشد. در بیشتر موارد، می‌توانید به‌سادگی به قسمت مخزن آبگرمکن بروید و ترموستات را تنظیم کنید. ممکن است به‌طور تصادفی تنظیمات آن به‌هم‌خورده و باعث تغییر دما شود.

کاهش دمای مخزن آب نیز یک روش معمول برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ماه‌های تابستان است. افزایش دمای ترموستات در ماه‌های زمستان مشکل دمای شمارا برطرف می‌کند.

در صورت گرم نشدن آب آبگرمکن، ممکن است ترموستات آبگرمکن شما معیوب باشد که راه‌حل آن، تعویض ترموستات است. سایر موارد رایجی که در مورد نوسانات دمای آب وجود دارد:

  • نشتی در مخزن آب
  • سیستم کنترل گاز یا مشعل ممکن است خراب شود.
  • رسوبات معدنی باعث کاهش کارایی آبگرمکن می‌شود.
  • مشکلی در شیر تنظیم فشار دما وجود دارد.

گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری

در بیشتر موارد، مانند شیر تنظیم‌کننده فشار دما، قطعات قابل تعویض هستند. بااین‌حال، اگر مخزن آن نشت دارد، وقت آن است که برای تعویض مخزن، با یک متخصص تماس بگیرید. بدون داشتن ابزار و دانش و تجربه مناسب، تلاش برای رفع خود به خودی این مشکلات می‌تواند منجر به صدمات شخصی، آسیب بیشتر به دستگاه‌ها و حتی آسیب به خانه شما شود و از همه مهم‌تر، حتی می‌تواند منجر به نشت گاز طبیعی به خانه شود که یک خطر شدید برای شما و خانواده شما ایجاد می‌کند.

۲ . تغییر رنگ و تغییر بو آبگرمکن

مشکل رایج دیگری که با آبگرمکن ممکن است روبرو شوید، آب بد بو یا تغییر رنگ آن است.

تغییر رنگ

اگر مسئله تغییر رنگ آب است، به‌احتمال‌زیاد این مشکل به دلیل سطح بالای مواد معدنی مانند آهن و مس ایجادشده که باعث زنگ‌زدگی لوله‌ها می‌شود. یک‌راه‌حل معمول برای این مشکل، نصب سیستم تصفیه آب در خانه شما است. اگرچه این موضوع برای سلامت کلی شما خطرناک نیست، اما می‌تواند منجر به مشکلاتی در سیستم لوله‌کشی شود که می‌تواند بر عملکرد لوازم‌خانگی تأثیر بگذارد.
مواد در سیستم جمع می‌شود: رسوبات “آهک” که می‌تواند جریان آب در لوله‌ها (و همچنین در سر دوش و شیرهای آب) را مسدود کند و با بخارآب، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی خراب شود. این مشکلات با نصب فیلتر آب خانه به‌راحتی حل می‌شوند.

بوی زننده آبگرمکن

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد بوی شدید آب از شیر آب شود. اگر فکر می‌کنید مخزن آب گرم است، می‌توانید این کار را با چند دقیقه باز کردن آب گرم آزمایش کنید. اگر بوی آب فاضلاب مانند باشد، این می‌تواند نشانه رشد باکتری‌ها در داخل مخزن آب باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، اولین اقدام شما شستشوی کامل مخزن آب است. اگر با این کار مشکل حل نشود، میله آند ممکن است خورده شده باشد و باید تعویض شود. اگر بو بسیار شدید باشد، ممکن است مشکل خط گاز باشد. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، شما باید واحد را خاموش‌کنید، قبل از تخلیه محل را تهویه کنید و با یک لوله‌کش و یا شرکت برق گاز تماس بگیرید.

سر و صدای آبگرمکن

۳ . سروصدا زیاد آبگرمکن

پرسروصدا بودن آبگرمکن معمولاً خطرناک نیست. بااین‌حال، می‌تواند آزاردهنده باشد. چندین مورد می‌تواند باعث پرسروصدا بودن آبگرمکن شود. همانند بی‌رنگ شدن آب، تجمع بیش‌ازحد مواد معدنی و رسوبات می‌تواند باعث ایجاد صدایی شود که می‌شنویم. برای جلوگیری از این اتفاق در وهله اول، باید آبگرمکن خود را معمولاً سالی یک‌بار خارج کنید. تجمع رسوبات می‌تواند به دلیل سوختن مواد توسط عامل گرمایشی باشد یا اینکه خود گرمایشی شما باید تعویض شود. با خراب شدن آن، می‌تواند به‌آرامی بسوزد و از داخل واحد سروصدا ایجاد کند.
اگر صدای جوش آب است که می‌شنوید، این صدای گرم شدن بیش‌ازحد واحد است که باعث تجمع فشار خطرناک می‌شود. در این صورت، بلافاصله با یک متخصص تماس بگیرید.

۴ . نشتی آبگرمکن

اگر متوجه افت دمای آب ‌شده‌اید، ممکن است آبگرمکن شما نشت کند. برای ترمیم نشت، تعیین منشأ و علت نشت مهم است.
برخی از دلایل اصلی عبارت‌اند از:

  • فرسودگی آبگرمکن
  • لوله‌کشی نامناسب
  • نگهداری ضعیف آبگرمکن
  • شیر تخلیه شل است
  • فشار به مخزن آبگرمکن
  • در مورد شیرهای شل، این شیرها به‌راحتی می‌تواند توسط خودتان تعویض شوند یا اگر شل باشند سفت شوند. اگر مخزن آب‌خورده باشد، باید توسط یک متخصص و تعمیرکار باتجربه تعویض شود

۵ . کنترل گاز یا مونتاژ مشعل آسیب‌دیده

یکی دیگر از موارد تشخیصی رایج در مورد آبگرمکن غیرفعال، کنترل گاز یا مشعل آسیب‌دیده است. اگر مشعل آبگرمکن کثیف یا غیرفعال باشد، مشعل آبگرمکن نمی‌تواند به‌درستی کار کند، بنابراین باعث گرم نشدن آب آبگرمکن می‌شود. راه‌حل این است که سیستم کنترل گاز یا مشعل آسیب‌دیده را تعویض کنید. این قسمت به‌عنوان ترموکوپل نیز شناخته می‌شود. برای تعویض ترموکوپل توسط خودتان، ابتدا باید سوخت و آب را خاموش‌کنید تا اطمینان حاصل کنید که دیگر صدمه‌ای نخواهید دید.

تعمیر آبگرمکن

تعمیر آبگرمکن با پین ورک

گاهی اوقات هیچ تعمیر ساده‌ای ایراد آبگرمکن شمارا برطرف نمی‌کند و مشکلات مخزن آب گرم صرفاً نیاز به تعویض کامل دارد. نصب مخزن آب جدید کار ساده‌ای نیست، بنابراین داشتن یک متخصص حرفه‌ای برای انجام نصب ضروری است. اگر تجربه و مهارت کافی را در این زمینه ندارید، برای انجام صحیح کار با یک متخصص تماس بگیرید. پین ورک با گرد هم آوردن بهترین گروه متخصص، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. جهت راهنمایی بیشتر، شما می‌توانید با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش رضا حاجیلو

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.