اگر ماشین شما شروع به کار نمی‌کند اما چراغ‌ها و رادیو کار می‌کنند، می‌توانید با یکی از چندین مشکل احتمالی، ازجمله باتری فرسوده، روبه‌رو باشید. دلیل اینکه به نظر می‌رسد رادیو، چراغ‌های روشنایی، چراغ‌های جلو و سایر لوازم الکترونیکی خوب کار می‌کنند، درحالی‌که موتور ماشین روشن نمی‌شود، مربوط به میزان جریان موجود در هر یک از این قسمت‌های خودرو شما است. در این مطلب از مجله پین‌ورک به دلایل روشن نشدن موتور خودرو می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد 🙂

دلایل روشن نشدن موتور خودرو

چراغ‌های جلو، رادیو اتومبیل و بسیاری از وسایل الکترونیکی موجود در ماشین شما شدت‌جریان برق بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهند، درحالی‌که یک استارت ماشین می‌تواند ۳۰۰ آمپر باتری ماشین را مصرف کند. همچنین ممکن است که شما بتوانید از چراغ‌های ماشین استفاده کنید، اما رادیو به دلیل باتری فرسوده و سایر تنظیمات، از کار بیافتد؛ بنابراین درحالی‌که به نظر نمی‌آید مشکل از باتری باشد، این مشکل وجود دارد.

محتمل‌ترین دلایل این است که فیوز ترکیده شده، ماشین بد استارت خورده باشد یا باتری ماشین فرسوده شده باشد. ساده‌ترین راه عوض کردن این باتری است، به همین دلیل بهترین مورد برای پیگیری است. اگر باتری با دماسنج پایین تست شود، یا تست بار را از بین ببرد، باید شارژ شود. اگر شارژ کار کند و وسیله نقلیه پس از شارژ شدن روشن شود، مشکل حل می‌شود.

چگونه رادیو و چراغ‌ها می‌توانند با باتری فرسوده کار کنند؟

یک اتومبیل باوجود لوازم جانبی مانند چراغ و رادیو کار نمی‌کند زیرا دستگاه نیاز به شدت‌جریان برق بیشتری دارد. چراغ‌ها، اگرچه ممکن است هنگام خاموش کردن موتور نور ضعیفی داشته یا لرزان به نظر برسند، اما با شدت‌جریان برق بسیار کمی کار می‌کنند.

رادیوها در مقایسه با موتورهای استارت ماشین قدرت بسیار کمی دارند که برای روشن شدن نیاز به ۳۰۰ آمپر دارد. در حقیقت، این نیاز به مقدار جریان برق زیادی دارد. به همین دلیل است که باتری‌های ماشین به شکل سربی طراحی می‌شوند. اگرچه فناوری باتری خودرو کارآمد و مدرن نیست، سلول‌های موجود در باتری‌های خودرو به‌گونه‌ای گذاشته‌شده‌اند که حداکثر توان خود را عرضه کنند.

اگر یک باتری ماشین نیروی کافی برای روشن کردن رادیو را داشته باشد یا اجازه دهد که چراغ‌ها به‌شدت کم‌نور شوند، نمی‌توانید نتیجه بگیرید که این باتری بتواند ماشین را روشن کند. اگرچه این مقیاس کاملاً متفاوت است اما در مورد باتری‌های AA یا AAA که در دستگاه‌هایی مانند مثلاً چراغ‌قوه، ماشین کنترل از راه دور و تلویزیون از راه دور استفاده می‌کنید، فکر کنید. همین مجموعه باتری‌ها ممکن است چراغ‌قوه را بسیار کم‌نور نشان دهند، به‌هیچ‌وجه در ماشین کنترل از راه دور کار نکنند و از راه دور تلویزیون را به‌خوبی کنترل نکنند زیرا هر دستگاه ازنظر توان مختلفی برای گرفتن انرژی از باتری دارد

بررسی فیوزها

از دلایل روشن نشدن موتور خودرو اگر باتری با یک دماسنج خوب تست شود یا دوره تست را بگذراند، مشکل از جای دیگری است. به‌عنوان‌مثال، موتور استارت به‌خودی‌خود ممکن است خراب باشد. همچنین ممکن است یک فیوز بترکد و این مانع از رسیدن برق به استارت یا سولنوئید می‌شود. برای تست آن، ابتدا ببینید که آیا فیوزها سالم هستند و سپس نیرو را در موتور استارت بررسی کنید.

بررسی فیوزهای خودرو

نکته دیگری که می‌تواند مانع از روشن شدن موتور شود، درحالی‌که لوازم جانبی مانند رادیو و چراغ‌های جلو نیز سالم هستند، سوییچ جرقه است. این بخش که شما کلید خود را در آن قرار داده‌اید، مکانیکی نیست. بلکه سوئیچ الکتریکی است که قسمت مکانیکی را به کار می‌اندازد. در بعضی موارد، سوییچ ممکن است به‌گونه‌ای خراب شود که بتواند قسمت‌های جانبی را به کار بی اندازد اما نتواند موتور خودرو را روشن کند.

بسته به‌وسیله نقلیه شما، تعدادی شرایط دیگر وجود دارد که می‌توانند کمابیش همین مشکل را ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، یک سنسور موقعیت بد پدال کلاچ در یک وسیله نقلیه، مانع از چرخش موتور می‌شود درحالی‌که به قسمت الکترونیکی این امکان را می‌دهد تا درست‌کار کند. هدف از این سنسور این است که فقط در هنگام فشار پدال کلاچ به خودرو امکان دهد که شروع به کار کند، بنابراین اگر از کار بیفتد خودورا حرکت نمی‌کند.

 گاهی مشکل از استارت است!

از دیگر دلایل روشن نشدن موتور خودرو به نظر می‌رسد که قسمت الکترونی کار می‌کند، گاهی اوقات مشکل از موتور استارت است. موتورهای استارت اغلب هنگام عدم کارکرد، صداهای مختلفی می‌دهند، اما این از قاعده مشخص پیروی نمی‌کند. بعضی‌اوقات موتورهای استارت با فرسوده و خاموش می‌شوند و هنگامی‌که موتور شما از کار افتاد، صدایی به وجود نمی‌آورد.

استارت خودرو

با استفاده از یک ترفند قدیمی می‌توانید درحالی‌که شخص دیگری در تلاش برای روشن کردن وسیله نقلیه است، با استفاده از یک چکش، سوکت و یا اشیاء فلزی دیگری روی آن قسمت ضربه بزنید. بسته به‌جایی که استارت در آن قرار دارد، می‌تواند خطرناک باشد. اگر از زیر اتومبیل وارد شوید، از پوشیدن لباس یا هر چیز دیگری که در موتور گیر کند، پرهیز کنید. اگر موتور روشن شود، به این معنی است که استارتر باید دوباره ساخته یا تعویض شود.

گاهی مشکل از باتری است!

به نظر می‌رسد، زمانی که موتور به‌سختی روشن می‌شود، حتی اگر به نظر می‌رسد که چراغ‌ها، رادیو و سایر لوازم الکترونیکی فقط خوب کار می‌کنند، عیب باتری است. بااین‌حال ایده خوبی نیست که فقط مشکل را از باتری بدانید و بدون هرگونه تشخیص قابل‌اعتمادی، یک قسمت جدید را وارد کنید ماشین کنید. باتری فرسوده یا به‌خصوص باتری که شارژ را نمی‌شود قطعاً مشکلی را در خودرو شما به وجود خواهد آور. درحالی‌که رادیو و قسمت‌های جانبی ممکن است سالم به نظر برسند.

باتری خودرو


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع دلایل روشن نشدن موتور خودرو پرداختیم. در این موارد بهترین کار نشان دادن ماشین به یک تعمیرکار ماهر است تا روند گفته‌شده را به‌ راحتی طی کرده و مشکل اصلی خودرو شما را تشخیص دهد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.