گرمای تابستان و چرت عصرانه زیر خنکای دلپذیر کولر! این نخستین چیزی است که با شنیدن واژه کولر گازی به ذهنمان میرسد. موضوعی که اغلب از آن غفلت می‌کنیم و توجهی به آن نداریم؛ این است که امروزه کولرهای گازی چندمنظوره هستند. بدین معنا که علاوه‌بر خنک کردن محیط، قابلیت گرم کردن، کنترل رطوبت و تصفیه هوا را نیز دارند.

تکنولوژی به کار رفته در کولرهای گازی هزینه‌های جانبی را تا حد چشمگیری کاهش داده و منجر به افزایش بهره‌وری محیطی می‌گردد. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و عدم نیاز به سایر دستگاه‌های تهویه یا گرم کننده، از سایر مزایای کولرگازی است. پرسشی که اغلب برای کاربران و خریداران کولرهای گازی پیش می‌آید این است که اکنون چگونه باید از سایر قابلیت‌های کولرگازی استفاده کنیم؟ به عبارتی دیگر، کاربرد ریموت کولرگازی در کنترل آن چیست؟

نصب و تعمیر کولر گازی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

با اینکه در پکیج‌های کولرگازی یک دفترچه راهنما وجود دارد که دستورالعمل استفاده از آن را کامل توضیح داده است اما اغلب این دفترچه‌ها به فارسی ترجمه نشده‌اند یا فونت نگارش آن‌ها آنقدر ریز است که قابل خواندن نیست. بنابرین در ادامه این مقاله تصمیم داریم تا به زبان ساده و تصویری، آموزش استفاده از کولرهای گازی و چگونگی کنترل آن را بیان کنیم.

انواع مختلف کولرگازی

طی دهه‌های اخیر، شیوه ساخت کولرهای گازی و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن تغییرات بسیار زیادی کرده است. از سویی دیگر برندهای گوناگونی از کولرگازی در بازار موجود است و هر یک از این برندها، ارائه کننده سری‌های متفاوتی از کولرگازی هستند. از جمله معروف‌ترین برندهای کولرگازی که در ایران نیز موجود است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنرال
  • ال‌جی
  • سامسونگ
  • گری
  • پاناسونیک
  • هایسنس

و…

تمامی ریموت‌های کولرهای بالا، از یک صفحه نمایش و تعدادی دکمه تشکیل شده است. اغلب دکمه‌های این مدل‌ها کارکرد یکسانی داشته و حتی شکل و عنوان آن نیز مشابه است. تفاوت قابل توجه در ریموت کولرها ،شاید در صفحه ‌نمایش آن باشد. صفحه نمایش ریموت برخی از برندها بسیار ساده و خوانا بوده اما برخی از کولرها ممکن است صفحه‌ نمایش‌هایی بسیار شلوغ داشته که فهم آن‌ها را سخت و دشوار می‌سازد. در تصویر پایین می‌توانید به خوبی تفاوت در صفحه‌های نمایش و دکمه‌های کولرگازی را مشاهده کنید.

 

آموزش و راهنمای تصویری استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

کاربرد هریک از دکمه‌های کولرگازی

در ادامه به معرفی و بررسی کارکرد هریک از دکمه‌های کولرگازی و علامت آن در صفحه نمایش می‌پردازیم. شما با استفاده از این راهنما، به راحتی می‌توانید کار با ریموت انواع برندها را یاد بگیرید. این دکمه‌ها در تمامی انواع و برندهای مختلف کولرگازی مشترک بوده و ممکن است تنها مکان قرارگیری آن‌ها برروی ریموت متفاوت باشد.

دکمه «Swing» برای تعیین جهت باد

یکی از معایب کولرهای آبی این است که پره‌های آن تنها به یک سمت تنظیم می‌شود و شما نمی‌توانید به صورت مساوی هوای تمامی خانه را خنک نگه دارید. حالت «Swing» یا سوئینگ در کولرهای گازی؛ یک حالت شناور و نامنظم را برای حرکت پره‌های کولر تنظیم می‌کند. در این حالت پره‌ها بصورت مداوم و نامنظم به بالا و پایین و چپ و راست حرکت می‌کنند تا هوای خنک را به همه جای اتاق برساند و در تصفیه هوا نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

«On/ Off Timer» دکمه روشن/ خاموش ساعت زمان سنج

با استفاده از این دکمه می‌توانید کولر را در حالت زمان سنج قرار داده و مطابق با سلیقه خود به آن زمان بدهید.

«Time Setting» دکمه تنظیم زمان سنج

با استفاده از این کلید می‌توانید زمان خاموش و روشن شدن کولر در ساعات آینده را تنظیم کنید. مثلا برای صرفه‌جویی در انرژی می‌توانید این گزینه را به نحوی فعال کنید تا در زمان ساعات پرمصرف خاموش شود.

«Timer Set/ Cancel» دکمه تنظیم/ توقف ساعت زمان سنج

با فشردن این دکمه می‌توانید تنظیمات خاموش و روشن کولر گازی را ریست کنید تا در زمان‌های تعیین شده کولر خاموش و روشن نشود. در واقع این گزینه، تنظیمات دکمه قبلی را ریست می‌کند.

«Sleep Mode Auto» دکمه خاموش شدن خودکار

از این دکمه می‌توانید برای خاموش شدن کولر پس از مدتی، مثلا زمانی که در خانه نیستید و یا می‌خواهید بخوابید استفاده کنید.

«Air Circulation Button» دکمه جریان هوا

این گزینه جریان هوا بدون سرمایش و گرمایش را ایجاد کرده و بدون تغییر دمای محیط، با گردش هوا داخل اتاق آن را تصفیه می‌کند.

«Room Temperature Checking» دکمه بررسی دمای اتاق

اغلب کولرهای گازی مجهز به دماسنج هستند. شما با این دکمه می‌توانید دمای فعلی اتاق را مشاهده کنید.

دکمه ریست «RESET»

این دکمه برای ریست کامل ریموت کنترل کولر گازی می‌باشد مخصوصا مواقعی که ریموت کنترل هنگ کرده و در هیچ حالتی کار نمی‌کند. اندازه این دکمه در مقایسه با سایر دکمه‌ها کوچکتر و ریزتر است و با فشار زیاد شی نوک تیز مثل خلال دندان یا نوک ناخن فعال می‌شود.

فعال و غیرفعال کردن قفل کودک کنترل کولر گازی

در بیشتر مدل‌ها کلید مثبت و منفی را با هم فشار داده و چند ثانیه نگه دارید تا قفل کودک فعال و یا غیرفعال شود.

«Temp» یا «Room Temperature Setting» دکمه تنظیم درجه حرارت اتاق

برای کم و زیاد کردن درجه هوا به کار میرود که معمولاً توصیه می‌شود دما روی “۲۲” درجه تا “۲۵” درجه تنظیم شود. زیرا این دمای تعادلی بدن انسان است و در این دما نه بدن شما عرق می‌کند و نه سرد می‌شود.

«Indoor Fan Speed Selector» دکمه انتخاب سرعت فن

فن کولرها چهار سرعت کم، متوسط ،زیاد و اتوماتیک دارد. شما می‌توانید با هر بار زدن این دکمه حالت دلخواه خود را تنظیم کنید و سرعت فن را تنظیم کنید. حالت اتوماتیک سرعت فن به صورت خودکار حرکت فن را تنظیم کرده و مطابق با دمای محیطی آن را کم یا زیاد می‌کند.

«Turbo» یا «Jet Cool» دکمه برای خاموش و روشن کردن Jet Cool کار میرود

معنی دکمه «Turbo» در کولر گازی یعنی بیشترین توان، با انتخاب این دکمه دستگاه با بیشترین قدرت خود به کار ادامه خواهد داد. در مدت زمان کوتاهی در حد ۳۰ دقیقه دستگاه با حداکثر توان شروع به کار می‌نماید تا محیطی گرم را خنک نماید. سرعت فن بر روی ماکزیمم حالت خود در حالت «cool» قرار گرفته و دما بر روی مینیمم مقدار خود تنظیم می‌شود. دکمه «super» در کولر گازی یا دکمه «strong» در برخی برندها کارکردی مشابه با دکمه توربو دارند.

حالت‌های کاری گوناگون کولر گازی

۱٫ گزینه «Fan»

شما با این گزینه می‌توانید فن کولر را فعال کنید. در این حالت کندانسور یا موتور کولر خاموش شده و فن داخلی شروع به کار کرده و همانند یک پنکه عمل می‌کند. این گزینه بیشتر برای فصل‌های خنک مثل بهار یا اواخر تابستان مناسب است که هوا چندانن گرم یا سرد نیست و جابه‌جایی و تهویه هوا کارایی بیشتری دارد. توجه کنید که در حالت «fan» تنظیم دمای کولر امکان پذیر نیست.

۲٫ گزینه «Cool»

کارکرد غالب کولرهای گازی که همه ما با آن آشنایی داریم؛ یعنی خنک کردن هوا؛ با این گزینه فعال می‌شود .این دکمه در اغلب کولرهای گازی به شکل دانه برف نمایش داده می‌شود.

۳٫ گزینه «Heat»

این گزینه که معمولا نماد آن یک خورشید است، مخصوص فصل زمستان بوده و باعث تولید گرما می‌شود.

۴٫ گزینه «Auto»

این گزینه کولر شما را در حالت اتوماتیک قرار میدهد. با فعالسازی این حالت، سنسور کولر دمای محیط اطراف را تشخیص داده و به برد کولر گازی ارسال می‌کند تا دستگاه به صورت خودکار دمای اتاق را در دمای تشخیص داده شده؛ تنظیم نماید. این گزینه بهتر است در مواقعی استفاده شود که اتاق برای مدتی طولانی خالی است و نیاز دارید تا تهویه هوا به صورت مداوم در گردش باشد. با تعیین دمای کولر، همیشه دمای کولر گازی را در دمای دلخواه شما قرار میدهد.

۵٫ گزینه «Dry»

این گزینه کولر شما را در حالت خشک یا رطوبت‌گیر قرار میدهد. یعنی با فعال شدن این حالت ،کولر مقدار بسیار بیشتری از رطوبت هوا را نسبت به حالت عادی از محیط دریافت می‌کند. برای شهرهای شرجی استفاده از این گزینه توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که با فعالسازی این گزینه فن داخلی کولر در کندترین حالت خود قرار گرفته و شما نمی‌توانید سرعت آن را تنظیم کنید.

راهنمای اختصاصی کولرهای گازی

برخی از کولرها از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردارند و به همین منظور، کارکردها و قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر مدل‌های قدیمی‌تر دارند. در این بخش به بررسی و کارکرد دکمه‌هایی می‌پردازیم که شاید در همه کولرهای گازی موجود نباشد. شما با مراجعه به راهنمای زیر می‌توانید دکمه مدنظر خود را پیدا کرده و توضیحات آن را مطالعه کنید.

۱٫ «Plasma» دکمه روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما

جالب است بدانید زمان‌هایی که در اتاق سپری می‌کنید؛ در معرض آلاینده‌های محیطی مانند مونوکسید کربن، نیتروژن یا دی‌اکسید کربن قرار دارید. برخی از تحقیقات نشان میدهد که هوا در محیط داخلی می‌تواند پنج برابر آلوده‌تر از محیط خارج و هوای آزاد باشد. این هوا آلوده می‌تواند مشکلاتی مانند سردرد، آسم یا آلرژی ایجاد کند. بعضی از کولر گازی‌ها دارای فیلترهای تصفیه هوا می‌باشند که «پلاسما» نام دارد و با حذف عوامل آلرژیزا، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، بوهای نامطبوع و گرد و غبار، هوای اتاق را به طور کامل تصفیه و مطبوع می‌کند. این فیلترها انواع مختلفی دارند و به منظور جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در هوا در کولر گازی تعبیه می‌شود.

دکمه روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما به شما این قابلیت را میدهد که این گزینه را روشن و خاموش کنید. مثلا اگر در اتاق خانه از یک دستگاه تصفیه هوا بهره میبرید دیگر شاید کاربرد این گزینه لزومی نداشته باشد و با این دکمه آن را خاموش می‌کنید. در نظر داشته باشید هر دستگاه کولر گازی از فیلتر مخصوص به خود بهره میبرد. پس در زمان تعویض باید نوع متناسب با کولر گازی خود را خریداری کنید.

۲٫ «Horizontal Air Flow Direction Control» دکمه کنترل جهت وزش افقی

در برخی از دستگاه‌های کولر گازی به منظور کنترل جهت وزش باد بوسیله کنترل، این قابلیت ایجاد شده است.

۳٫ «health» حالت سلامت

در برخی از مدل‌های کولر گازی‌های امروزی، قابلیت جدیدی به نام «health mode» یا حالت سلامت تعبیه شده است. این دکمه معمولا به شکل برگ نمایش داده می‌شود و با فعالسازی آن، مولکول‌های اکسیژن به شکل یونیزه شده داخل اتاق پمپ می‌شود. این مدل از کولرهای گازی از تکنولوژی پمپاژ اکسیژن یا یونیزه ساختن مولکول‌های اکسیژن برخوردار است که سبب می‌شود تا مولکول‌های اکسیژن بار منفی گرفته و به داخل اتاق پمپ شوند.

در این حالت هوای تمیز و تازه به درون اتاق جریان یافته که قادر است باکتری‌ها را از بین ببرد؛ محیط را ضدعفونی کند و به نشست سریعتر گرد و خاک نیز کمک می‌کند. فعالسازی حالت سلامت بر روی میزان سرمایش و گرمایش کولر گازی تاثیر چندانی ندارد و میزان مصرف انرژی (برق) دستگاه نیز به مقدار کمی افزایش می‌یابد.

۴٫ دکمه «i feel» در کولر گازی

در برخی از برندهای کولر گازی مثل گری، در داخل ریموت کنترل سنسوری برای تشخیص دمای محیط قرار داده شده. در این مدل‌ها بر روی صفحه ریموت کنترل کولر گازی دکمه‌ای با نام «i feel» یا «I feel» یا «feeling» قرار دارد که در صورت فشار دادن آن کولر گازی بر روی این حالت تنظیم می‌گردد.

پس از فعال شدن این قابلیت، سنسور ریموت دمای محیط اطراف را تشخیص داده و به برد کولر گازی فرمان مربوطه را ارسال می‌نماید تا دستگاه به صورت خودکار دمای اتاق را در دمای تشخیص داده شده تنظیم نماید. توصیه می‌شود که در هنگام اینکار ریموت کنترل را در نزدیکی خود بگذارید تا همان دمای مطلوب اطراف شما تعیین گردد و از قرار دادن ریموت در نزدیک اجسام گرم یا سرد بپرهیزید.

۵٫ دکمه «clean» در کولر گازی

دکمه «clean» در کولر گازی برخی برندها همچون سامسونگ، کریر، گری و غیره، به چشم می‌خورد. کاربرد این دکمه در جلوگیری از رشد باکتری‌ها در درون پنل داخلی کولر است. این دکمه با عباراتی همچون «Auto clean» ،«clean» یا «self-clean و coil dry» بر روی ریموت کنترل مشخص شده است. با فشار دادن آن کولر گازی رطوبت موجود در پنل داخلی را گرفته و خشک می‌کند و بوی نامطبوع را از بین می‌برد. این فرمان در حالت دور کم فن به مدت “۱۵” الی “۳۰” دقیقه اجرا شده و سپس کولر گازی خاموش می‌شود. این دکمه را باید در حالت «Cool» یا «Dry» انتخاب نمایید و در حالت‌های دیگر عمل نخواهد کرد.

۶٫ دکمه «shortcut» در کولر گازی

در برخی کنترلرهای کولر گازی، دکمه‌ای با نام «shortcut» یا «my mode» وجود دارد که در واقع تنظیمات کولر گازی شامل یکی از پنج حالت «mode»، دما و سرعت فن را ذخیره می‌کند. برای اینکار زمانی که تنظیمات دلخواه خود را اعمال نمودید، دکمه «shortcut» کولر یا «my mode» را برای “۳” ثانیه نگه دارید تا تنظیمات ذخیره شوند. اکنون هر زمان که این دکمه را بفشارید، کولر گازی بر روی تنظیمات دلخواه ذخیره شده شما تنظیم می‌شود.

۷٫ دکمه «dimmer»

با فشار دادن این دکمه اطلاعات نمایش داده شده در پنل کولرگازی و صفحه نمایش به طور کلی خاموش شده و با زدن هر دکمه دیگری مجددا ظاهر می‌گردد.

۸٫ دکمه «economy» یا «smart saver»

ویژگی صرفه جویی کولر گازی که با اسامی مختلف از جمله «energy saving» ،«smart saver» ،«save» ،«economy» و… شناخته می‌شود، سبب کاهش میزان برق مصرفی شده و هزینه‌های شما را کاهش میدهد. در این حالت دستگاه پس از رسیدن به دمای تعیین شده بر روی فن قرار نمی‌گیرد. پس از چند ثانیه کار نکرن فن، دما کم‌کم افزایش یافته و سبب می‌شود تا فن به کار افتاده و نیز پس از مدتی کمپرسور برای رسیدن به دمای تنظیم شده به فعالیت بپردازد.

۹٫ دکمه «quiet»

این دکمه تنها در مدل‌های اینورتر کولر گازی یافت می‌شود. دکمه «quiet» کولر گازی را در حالت دور کمپرسور و فن آهسته قرار داده و موجب کنترل صدا و کارکرد آرام آن می‌شود.

۱۰٫ دکمه «sleep»

این دکمه در برخی مدل‌های کولر گازی وجود دارد. با فشار دادن آن چراغ «sleep» بر روی پنل نیز روشن می‌شود. سپس دمای کولر در حالت سرما هر یک ساعت یک درجه افزایش یافته و در حالت گرما هر یک ساعت، دو درجه کاهش می‌یابد. در نهایت پس از “۷” ساعت کولر خاموش می‌شود.
این گزینه فقط در دو حالت «cool» و «heat »فعالیت می‌کند. در صورتی که گزینه «Sleep» فعال باشد، شکل یک هلال ماه بر روی نمایشگر ریموت ظاهر می‌گردد. به زبان ساده‌تر این گزینه نوعی تنظیمات خودکار با توجه به دمای اتاق برای شما ایجاد می‌کند.

نحوه تغییر درجه کولر گازی از فارنهایت به سانتیگراد

در برخی از برندهای خارجی کولر گازی دما در دو مقیاس سانتیگراد و فارنهایت نشان داده می‌شود. دمای فارنهایت از سانتیگراد بیشتر است. نحوه تغییر درجه یا دمای کولر از فارنهایت به سانتیگراد یا برعکس در مدل‌های مختلف معمولا متفاوت است و شما با مراجعه به دفترچه محصول می‌توانید این تغییرات را اعمال کنید.

اینفوگرافی راهنمای کولرگازی

در تصویر زیر می‌توانید علامت و نشانه هر یک از دکمه‌های بالا را مشاهده کنید. اغلب صفحه‌های نمایش ریموت کولرگازی از لوگوهای یکسان برای نمایش وضعیت استفاده می‌کنند. شما با کمک تصویر زیر می‌توانید معنای هر یک از لوگوها را دریابید.

آموزش و راهنمای تصویری استفاده از ریموت کنترل کولر گازی

در پایان باید گفت…

ریموت کولرگازی یک وسیله موثر و کاربردی برای کنترل از راه دور کولرهای گازی است که با توجه به برند کولر، مدل‌های گوناگونی دارد. با اینکه ریموت کولرهای گازی ممکن است در یک یا چند کارکرد متفاوت باشد اما اغلب دکمه‌ها و کاربرد آن‌ها یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارد.
در این مقاله به بررسی کاربرد هر یک دکمه‌های کولرگازی پرداختیم و دکمه‌های استثنا در برخی از مدل‌ها را معرفی کردیم. چنانچه در استفاده یا شیوه کارکرد ریموت کنترل کولر گازی خود پرسشی داشتید متخصصان ما در پین‌ورک آماده خدمت‌رسانی و مشاوره هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پین‌ورک یا تماس با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش آرمینا رستمی کیا

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.