آیا تا به حال متوجه شده‌اید که بعد از استفاده از ماشین لباسشویی و یا در حین استفاده از آن، مقداری آب در زیر آن جمع شده است؟ تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که چرا از زیر ماشین لباسشویی آب نشت می کند؟ حتماً با مشاهده این صحنه نگران می‌شوید و فکر می‌کنید که ماشین لباسشویی‌تان مشکل اساسی پیدا کرده‌ است و برای تعمیر آن باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید.!

باید بگوییم در بسیاری از مواقع عیب‌یابی و تعمیر ماشین لباسشویی خیلی راحت و سریع انجام می‌شود و همین امر سبب ارزان بودن هزینه تعمیرات آن شده است.
جالب است بدانید که اگر خودتان با تمام دلایل آبریزی ماشین لباسشویی آشنایی داشته باشید، می‌توانید شخصاً عیب دستگاه خود را شناسایی و آن را برطرف کنید. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به طور مفصل و جامع به بررسی تمام دلایل نشت آب از زیر ماشین لباسشویی بپردازیم.

تعمیر ماشین لباسشویی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

در واقع برطرف کردن مشکل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی به هیچ عنوان به معنی گران قیمت بودن هزینه تعمیرات آن نخواهد بود، بلکه با هزینه بسیار اندکی می‌توانید این مشکل را حل کنید.
حتماً اکنون این سوال در ذهنتان به وجود آمده‌است که مگر می‌شود تعمیرات یک وسیله گران قیمتی مثل ماشین لباسشویی، نیاز به هزینه زیادی نداشته باشد؟ بله اگر در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

علت نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی

روش‌های تشخیص محل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی 

اگر در زمان استفاده از ماشین لباسشویی متوجه شدید که مقداری آب در قسمت جلوی دستگاه و در بخش زیرین آن جمع شده است، باید به دقت تمام قسمت‌های آن را مورد بررسی قرار دهید تا دقیقاً محل نشت آب را تشخیص دهید.
مقدار آبی که در چنین مواقع در زیر ماشین لباسشویی جمع می‌شود، بستگی به محل و شدت آسیب دیدگی قطعات آن دارد. از این رو بررسی دقیق تمام قسمت‌های آن می‌تواند به شما در عیب‌یابی سریع و برطرف‌کردن مشکل آن کمک کند.

حال سوال مهم این است که چه چیزهایی ممکن است، منجر به نشتی آب در زیر این دستگاه شود؟! یا اینکه بعد از مشاهده آب در زیر ماشین لباسشویی چه چیزهایی را باید بررسی کنیم؟! نگران نباشید، ما به شما خواهیم گفت، فقط کافیست در بخش‌های بعدی همراه ما باشید.

۱٫ بررسی شیلنگ تخلیه آب

مشکل نشتی آب در ماشین‌ لباسشویی‌ها ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد، اما یکی از شایع‌ترین و متداول‌ترین دلایل برای بروز آن، معیوب بودن شیلنگ تخلیه است. در ماشین‌های لباسشویی، شیلنگ‌های متعددی وجود دارد که شیلنگ تخلیه و شیلنگ ورودی آب، ۲ مورد از مهمترین آنها به شمار می‌روند. زمانی که شیلنگ تخلیه آب ترک می‌خورد و یا اینکه لباس‌های کوچکی، مانند جوراب در آن گیر می‌کند، شما شاهد ریزش آب در ماشین لباسشویی خود خواهید بود.

پس برای اینکه مطمئن شوید مشکل نشتی آب به دلیل خراب بودن شیلنگ تخلیه و یا گیر کردن اشیاء در آن رخ داده است، باید تمام قسمت‌های آن را بررسی کنید تا ببینید در چه محلی ترک خوردگی ایجاد شده است؛ در صورت مشاهده هر نوع ترک‌خوردگی، بلافاصله آن قسمت را بریده و یابا یک شیلنگ نو جایگزین کنید.

در بسیاری از مواقع ممکن است شیلنگ تخلیه آب سالم باشد، ولی به دلیل اشتباهی که در نصب آن صورت گرفته است، در زمان استفاده از ماشین لباسشویی متوجه می‌شوید که نشتی دارد. از این رو اگر به تازگی دستگاه رختشوی خود را خریداری کرده‌اید، مطمئن باشید که شیلنگ تخلیه آب حداقل بالاتر از نصف ارتفاع ماشین لباسشویی نصب شده باشد، تا بتواند عمل تخلیه آب را به درستی انجام دهد، در غیر اینصورت همیشه باید نگران جمع شدن آب در زیر آن باشید.

 ۲٫ بررسی جاپودری لباسشویی 

اگر مشکل نشتی آب ماشین لباسشویی منزل شما یک چیز همیشگی است، باید احتمال بدهید که این مشکل به دلیل معیوب بودن جاپودری آن رخ داده است. همانطور که می‌دانید معمولاً جنس بدنه جاپودری اکثر ماشین لباسشویی ها از پلاستیک بوده که این پلاستیک به مرور زمان و به دلیل تماس مستقیم با مواد خورنده مایع سفید کننده، ترک خورده و در نتیجه، آب از آن به بیرون نشت می‌کند.

دلایل آبریزی ماشین لباسشویی

خوردگی جاپودری بر اثر مواد شیمیایی که در مایع شستشو لباس وجود دارد، تنها دلیل نشت آب از این محفظه نیست؛ بلکه پیچ خوردگی و مسدود شدن جنت زیر جاپودری نیز یکی دیگر از دلایل رایج برای ریزش آب از محفظه جاپودری محسوب می‌شود. حتماً می‌پرسید که جنت جاپودری چیست و در کجا قرار دارد؟

جنت زیر جاپودری به قطعه پلاستیکی گفته می‌شود که وظیفه آن انتقال پودر و آب به داخل دیگ لباسشویی است. برای بررسی مسیر این قطعه کافیست پنل بالای ماشین لباسشویی (در برخی از مدل ها پنل جلویی) را جدا کنید. سرریز شدن آب و کف از جاپودری این دستگاه تنها به مواردی که تاکنون اشاره کردیم، محدود نمی‌شود، بلکه عوامل دیگری نیز در به وجود آمدن این مشکل می‌توانند نقش داشته باشند که برخی از آنها عبارت اند از:

  • عدم نصب صحیح ماشین لباسشویی و تراز نبودن آن
  • فشار بالای آب ورودی به داخل محفظه جاپودری
  • عدم رسوب زدایی شیلنگ‌های متصل به جاپودری
  • سوراخ بودن اتصالات متصل به شیر برقی

۳٫ بررسی شیلنگ ورودی آب ماشین لباسشویی

در قسمت پشتی ماشین لباسشویی، شیلنگ‌هایی قرار دارند که به ۲ شیر آب سرد و گرم متصل هستند. در برخی از مواقع علت نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی ممکن است به دلیل معیوب بودن این شیلنگ ها باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای اطمینان از این موضوع دقت کنید که هیچ گونه نقص و پارگی در شیلنگ ورودی آب وجود نداشته باشد.

اگر می‌خواهید از نشتی آب در این قسمت جلوگیری کنید، لازم است بعد از هر بار باز و بسته کردن این شیلنگ‌ها، از یک واشر لاستیکی جدید استفاده کنید. در صورتی که در این قسمت از شلینگ هایی به کار ببرید که از جنس پلیمر و یا پوشش فلزی هستند، تا حد بسیار زیادی از به وجود آمدن مشکلات آتی شیلنگ‌های پلاستیکی، مانند؛ پارگی، ترک خوردگی و… نیز جلوگیری خواهید کرد.

۴٫ بررسی سلامت دریچه شیر ورودی آب ماشین لباسشویی 

معیوب بودن دریچه شیر ورودی آب یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به ریزش آب در زیر ماشین لباسشویی شود. این دریچه وظیفه دارد که آب گرم و سرد ورودی به داخل دستگاه را کنترل کند. با توجه به اینکه دریچه شیر ورودی آب می‌تواند یکی از دلایل نشت آب در لباسشویی‌ها به شمار رود، لازم است وجود هر گونه نشتی در آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. چرا که ممکن است:

  • مواد معدنی در داخل شیر انباشته شده باشد.
  • دریچه خراب شده باشد.
  • زنگ زده باشد.

یک نکته بسیار مهمی که لازم دانستیم در اینجا به آن اشاره کنیم، این است که قبل از بررسی دریچه شیر ورودی، دستگاه را از برق بکشید.

۴٫ میزان استفاده از مواد شوینده 

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که سختی آب زیاد است و مجبور هستید از نرم کننده آب استفاده کنید، ممکن است مشکل نشتی آب ماشین لباسشویی‌تان به دلیل مصرف بیش از اندازه این مواد رخ داده باشد.
زمانی که برای شستشوی لباس‌ها از آب گرم و غیر سخت استفاده می‌کنید، مقدار مواد شوینده‌ای که به آن نیاز دارید، خیلی کمتر از میزان آن در زمان استفاده از آب سرد و سخت است. پس باید دقت کنید تا از مصرف بیش از اندازه پودر شوینده و یا مایع نرم کننده خودداری کنید تا با مشکل سرریز شدن آب از محفظه جاپودری دستگاه روبرو نشوید.

۵٫ بررسی سلامت لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که اغلب ماشین لباسشویی‌های درب از جلو با آن روبرو هستند، نشت آب از درب لباسشویی است. طراحی این نوع لباسشویی ها به گونه ایست که در اطراف درب جلو یک نوار لاستیکی وجود دارد که محل تجمع مواد زائدی، مانند؛ پول خورد، مو، کرک لباس و… است.

دلایل نشت آب از زیر ماشین لباسشویی

به مرور زمان، تجمع این مواد زائد به حدی می‌رسد که نمی‌توانید درب لباسشویی را به درستی ببندید و در نتیجه شاهد سر ریز شدن آب از آن خواهید بود. برای اینکه با این صحنه روبرو نشوید، توصیه می‌کنیم که بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی، لاستیک دور درب آن را به طور کامل تمیز کنید.
علاوه بر این، با گذشت زمان، ممکن است لاستیک دور درب این دستگاه سوراخ، پاره و یا فرسوده شود و در حین کار مقداری آب از اطراف آن بیرون بزند که برای جلوگیری از این وضعیت تنها راه حل،
تعویض لاستیک دور درب است.

۶٫ بررسی قفل درب ماشین لباسشویی

خراب شدن قفل درب لباسشویی و زبانه آن نیز یکی دیگر از دلایل نشتی آب در این دستگاه محسوب می‌شود، که در این موارد با تعمیر و یا تعویض مجموعه قفل درب م‌ توانید از جمع شدن آب در زیر لباسشویی خود جلوگیری کنید.

۷٫ بررسی پمپ تخلیه

در پمپ تخلیه اکثر ماشین لباسشویی‌ها سوراخی وجود دارد که آب را به صورت قطره قطره تخلیه می کند. در صورتی که حتی مقدار اندکی آب در اطراف این پمپ مشاهده کردید، می‌توانید نتیجه بگیرید که علت آب دادن ماشین لباسشویی به دلیل خراب بودن پمپ تخلیه رخ داده است؛ از این رو سریعاً باید به فکر تعمیر و یا تعویض آن باشید. برای بررسی پمپ تخلیه لازم است که به نکات زیر توجه کنید:

  • پمپ و شیلنگ‌های متصل به آن را به دقت مورد بازبینی قرار دهید.
  • این پمپ معمولاً یا در قسمت پایین و جلویی لباسشویی قرار دارد و یا اینکه به درایو متصل است.
  • برای دسترسی به پمپ تخلیه و بررسی آن باید پنل جلویی ماشین لباسشویی را باز کنید.
  • قبل از اقدام به هرکاری، در ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید.

علت آب دادن ماشین لباسشویی

۸٫ بررسی دیگ ماشین لباسشویی

اگر در زمان نصب ماشین لباسشویی به نحوه تراز بودن آن دقت نکرده باشید؛ در زمان استفاده از آن متوجه می‌شوید که لباسشویی شما بیش از حد معمول تکان می‌خورد. این حرکت‌های اضافی به مرور زمان باعث ایجاد شکاف و سوراخ در دستگاه و در نهایت نشت آب از آن می‌شود. برطرف کردن این مشکل، چیزی نیست که هرکسی بتواند از عهده آن بر بیاید. بنابراین برای تعمیر آن باید از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید و هزینه زیادی را متحمل شوید.

علاوه بر این؛ دیگ برخی از ماشین لباسشویی‌ها بر اثر رسوب بیش از حد؛ به مرور زمان دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شده و در نهایت آب را به بیرون نشت می‌دهد.

۹٫ بررسی سلامت بلبرینگ و کاسه نمد لباسشویی

آبریزی ماشین لباسشویی ممکن است به دلیل خرابی بلبرینگ و کاسه نمد آن رخ دهد. این مشکل معمولاً به ۲ دلیل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. عدم تراز بودن لباسشویی
  2. قرار دادن لباس بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی

زمانی که کاسه نمد و بلبرینگ ماشین رخت شویی دچار نقص می‌شود، برطرف کردن آن نیاز به تخصص دارد و حتماً باید توسط یک تعمیرکار ماهر بررسی و تعمیر شود.

۱۰٫ بررسی سوئیچ فشار و هیدرواستات

آخرین دلیلی که ممکن است شما را با مشکل نشت آب ماشین لباسشویی مواجه کند، خراب بودن سوئیچ و لوله هیدرواستات است. سوئیج فشار که به آن سوئیچ کنترل سطح آب نیز گفته می‌شود، یک محفظه پلاستیکی بوده که دارای لوله و سیم‌کشی جداگانه است. این محفظه معمولاً در پشت کنترل پنل دستگاه قرار دارد؛ ولی در ماشین لباسشویی‌هایی که برد الکترونیکی دارند، برای دسترسی به این محفظه باید به زیر دیگ ماشین لباسشویی مراجعه کنید.

وظیفه سوئیج فشار در ماشین لباسشویی‌ها، کنترل میزان آب دیگ است. زمانی که دیگ این دستگاه به حد کافی از آب پر می‌شود و فشار هوا به نقطه تنظیم می‌رسد، سوئیچ کنترل سطح آب باز شده و با قطع شیر برقی از ورود بیش از حد آب به داخل دیگ جلوگیری می‌کند.
حال اگر هر گونه خرابی و انسداد در سوئیچ فشار و لوله هیدرواستات رخ دهد، در عملکرد صحیح سوئیچ و شیر برقی اختلال ایجاد شده و منجر به سر ریز شدن آب در ماشین لباسشویی می‌شود. بسیاری از کاربران پین ورک، از ما می‌پرسند که علت آبریزی ماشین لباسشویی ال جی و سامسونگ چیست؟

دقت داشته باشید که نوع برند ماشین لباسشویی در علت آبریزی آن تاثیری ندارد و تمام دلایلی که در این مقاله مطرح کردیم، می‌توانند منجر به نشت آب در هر نوع برندی از ماشین لباسشویی شوند. بنابراین برای عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی خود تنها از افراد مطمئن و با تجربه کمک بگیرید.

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با هر نوع مشکلی که می‌تواند در نهایت باعث نشتی و سر ریز شدن آب در ماشین لباسشویی شود، آشنا کردیم. حالا شما به راحتی می‌توانید، ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید، اما تعمیر و تعویض قطعات، چیزی نیست که قادر به انجام آن باشید؛ چرا که این کار علاوه بر دانش و تخصص کافی نیاز به ابزارهای مخصوصی دارد که تنها تعمیرکاران حرفه‌ای می‌توانند با آنها کار کنند.

به همین دلیل ما در پین‌ورک (pinwork) برای رفاه حال هرچه بیشتر شما، مجموعه‌ای از بهترین و باتجربه‌ترین تعمیرکاران ماشین لباسشویی را دور هم جمع کرده‌ایم تا در عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی‌تان در کنار شما باشند. برای استفاده از خدمات تعمیر لوازم حانگی پین ورک، فقط کافیست با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش الهه ملک زاده

درباره نویسنده

کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا و سئو

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.