یخچال فریزرها مانند هر وسیله برقی دیگری از اجزا و قطعات متعددی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آنها وظایف خاصی را بر عهده دارند. در صورتی که هر یک از این قطعات دچار مشکل و یا نقص فنی شوند، عملکرد بهینه یخچال نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را که سرد نگه‌داشتن محتویات درون آن است را به درستی انجام دهد.

ممکن است که خیلی از شماها قبل از مطالعه این مقاله تصور کنید که کمپرسوری که در پشت یخچال فریزرها وجود دارد، تنها یک بطری سیاه رنگی است که تعدادی لوله و سیم از آن به یخچال متصل شده‌است، اما باید بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه بوده و نقش موتور یخچال در عملکرد آن، چیزی فراتر ازین حرفا است.
به همین دلیل ما در این نوشته تصمیم گرفته‌ایم که به طور مفصل به بررسی برخی از ویژگی‌های مهم موتور یخچال؛ مانند؛ انواع، قیمت، عیب‌یابی و نحوه عملکرد آن بپردازیم. اگر مشکلی در موتور یخچال شما وجود دارد و می خواهید قبل از تعمیر یخچال خود کمی اطلاعات خود را افزایش دهید، کافیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تعمیر یخچال و فریزر در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

کمپرسور یخچال چیست؟

موتور یخچال، قطعه‌ای به رنگ مشکی بوده که معمولاً در قسمت پشت و پایین یخچال نصب می‌شود. اجزای تشکیل‌دهنده این قطعه مشکی‌ رنگ عبارت اند از:

  • پیستون
  • میلنگ
  • سوپاپ‌ها

هرکدام از این قطعات وظیفه خاصی را در یخچال برعهده دارند و همگی آنها در کنار یکدیگر، می‌توانند منجر به عملکرد صحیح موتور آن شوند. به عنوان مثال، میلنگ، که قطعه‌ای درون محفظه کمپرسور است، با حرکات چرخشی خود سبب می‌شود تا پیستون عملکردی مشابه با تلمبه داشته‌باشد و سوپاپ‌ها را باز و بسته کند. اکنون سوال مهم این است که  با باز و بسته شدن سوپاپ‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

زمانی که سوپاپ‌ها باز و بسته می‌شوند، گازی که درون لوله و سیلندر یخچال قرار دارد، به حرکت درآمده و دائماً از لوله برگشت، مکیده شده و با فشار خیلی زیاد، به لوله رفت ورود می‌کند؛ نتیجه این فرایند، حرکات متناوب گاز سرما ساز و انجام شدن عمل سرماسازی درون یخچال است.
بنابراین، می‌توانیم بگوییم که وظیفه کمپرسور یخچال این است که با فشرده‌سازی گاز مبرد فریونی که درون کانال‌های اواپراتور (دستگاهی که آب و سایر مایعات را به بخار تبدیل می‌کند.) وجود دارد، منجر به تولید سرما در یخچال می‌شود.

موتور یخچال

انواع کمپرسور یخچال

موتورهایی که امروزه طراحان و تولیدکنندگان یخچال فریزرها در تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌دهند، در انواع گوناگونی در دسترس می‌باشند؛ اگرچه که همگی آنها از نظر ظاهری شبیه به هم هستند ولی از لحاظ عملکرد، تفاوت‌های قبل ملاحظه‌ای با یکدیگر دارند. به طورکلی موتورهایی که در فرایند تولید یخچال و فریزرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ۲ دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند

۱٫ موتور معمولی؛

موتور معمولی، به همان موتوری گفته می‌شود که در پشت اکثر یخچال و فریرزها وجود دارد. این موتور، به رنگی مشکی است و ابعاد نسبتاً بزرگی دارد.

۲٫ موتور اینورتر (خطی)؛

موتور اینورتر یا خطی، جدیدترین نوع کمپرسور یخچال است که میزان مصرف برق و سر و صدای آن نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر به شدت کاهش یافته‌است که همین ویژگی آن را به بهترین نوع موتور یخچال تبدیل کرده است. لازم است بگوییم که هزینه موتور خطی در مقایسه با سایر موتورها کمی بالاتر است، ولی این هزینه بالا در مقابل کیفیت و کارایی فوق العاده آن چیزی نیست که بتواند به عنوان مانعی برای فروش این محصول به شمار رود.

پرکاربردترین کمپرسورهای یخچال و فریزر

حال که متوجه شدید، کمپرسور یخچال به ۲ صورت معمولی و خطی تولید می شود، لازم است با انواع آنها نیز آشنا شوید. به همین دلیل در اینجا به معرفی چند مورد از پرکاربردترین کمپرسورهای یخچال و فریزر پرداخته‌ایم:

۱٫ موتور پیستونی؛

در موتورهایی که به صورت پیستونی طراحی می‌شوند، فشرده کردن گاز توسط همین پیستون و به شکل رفت و برگشتی صورت می‌گیرد. موتور‌ پیستونی معمولاً دارای ظرفیتی به اندازه ۱۰۰ اسب بخار است. این کمپرسور که از نوع کمپرسورهای معمولی است، به دلیل سر و صدا و حرارت بالایی که در حین کار از خود تولید می‌کند، نتوانسته است جایگاه خود را در لیست بهترین موتورهای یخچال حفظ کند.

۲٫ کمپرسور دورانی؛

این نوع کمپرسور که با عنوان «موتور روتاری» نیز شناخته شده‌است، با گردش ۳۶۰ درجه‌ای تیغ‌های خود، عمل فشرده کردن گاز مبرد را انجام می‌دهد. مزیت این مدل، نسبت به نوع پیستونی، حرارت و سر و صدای کمتر آن است. علاوه بر این، در کمپرسور دورانی میزان مصرف برق نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

از دیگر مزیت های موتور دورانی می‌توانیم به راندمان بالای آن اشاره کنیم که همین امر سبب محبوبیت بسیار زیاد این نوع کمپرسور در بخش‌های شمالی کشور شده‌است.

۳٫ موتور اسکرول (مارپیچی)؛

موتور اسکرول یا مارپیچی، یکی‌دیگر از انواع موتورهایی است که در فرایند تولید برخی از یخچال ها به کار برده می‌شود. عمل فشرده سازی گاز مبرد در این نوع کمپرسور بدون نشتی صورت می‌گیرد و از راندمان و کارایی بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که از این کمپرسور علاوه بر یخچال، در کولرهای گازی نیز استفاده می‌شود.

انواع برندهای کمپرسور یخچال

اکثر خریداران یخچال فریزر، مهمترین چیزی که در زمان خرید به آن دقت می‌کنند، برند یخچال است، چرا که فکر می‌کنند برندهای معروف و شناخته‌شده، کیفیت و کارایی بهتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند.
اگرچه که این تصور تا حدی درست است، اما اگر بخواهید در زمان خرید تنها به این موضوع توجه داشته‌باشید و سایر فاکتورها را نادیده بگیرید، نمی‌توانید محصولی مطابق با نیازهایتان خریداری کنید، ولی اگر بر این موضوع تاکید دارید و می‌خواهید معروف‌ترین برندهای کمپرسور یخچال را بهتر بشناسید، کافیست به موارد زیر توجه کنید:

انواع کمپرسور یخچال

موتور دانفوس (Danfoss)؛

موتور یخچال دانفوس، یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین برندهایی است که در بازار این محصول به طور گسترده به فروش می‌رسد. دانفوس، شرکتی در کشور لهستان بوده که سالیان درازی است در زمینه اجزای تهویه مطبوع و قطعات یخچال فریزر فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت، به صرفه‌جویی در انرژی و فراهم کردن آسایش زندگی شهرت دارند، از این رو اغلب تعمیرکاران زمانی که تصمیم به تعویض موتور یخچال می‌گیرند، اولین گزینه‌ای که به ذهنشان می­‌رسد، خرید موتور دانفوس است.

کمپرسور یخچال دورین (Dorin)؛

کمپانی Dorin، یکی دیگر از شرکت‌های مطرح و معروفی در سراسر دنیا است که حوزه اصلی فعالیت آن در زمینه  طراحی و تولید قطعات یخچال فریزر و تهویه مطبوع می‌باشد. معمولاً یخچال فریزرهایی که دارای موتور دورین هستند، جزو بهترین و باکیفیت‌ترین یخچال‌ها محسوب می‌شوند.

کمپرسور یخچال چینی ماتانی (Chintamani Thermal Technologies)؛

شرکت چیناماتانی، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که کمپرسور یخچال تولید می‌کند و در طی سالها فعالیت خود توانسته‌است عنوان بهترین تولید کننده موتور یخچال را به خود اختصاص دهد، چرا که موتورهای تولید شده توسط این شرکت جزو باکیفیت‌ترین موتورها هستند.

کمپرسور یخچال آرمان (Arman Fitting Works)؛

کمپرسورهایی که توسط شرکت هندی Arman Fitting Works تولید می‌شوند، طول عمر و بازدهی فوق العاده بالایی دارند و جزو بهترین گزینه‌ها برای استفاده در یخچال فریزرها به شمار می‌روند.

موتور یخچال پاناسونیک؛

کمپانی پاناسونیک، یکی‌دیگر از شرکت‌های مطرح در زمینه تولید موتور کمپرسور یخچال است که با تولید موتورهای فن با سرعت‌های متغیر در تلاش است تا تمام نیازهای مشتریان خود را به طور کامل برطرف کند.
این شرکت در تولید موتور یخچال و فریزر، تمرکز اصلی خود را بر بالا بردن راندمان عملیاتی محصولات قرار داده‌است. انعطاف‌پذیری محصولات تولیدی این شرکت بسیار بالا است و به همین دلیل به راحتی می‌توان از آنها در کاربردهای دیگر نیز استفاده کرد.

طرز کار کمپرسور یخچال

خیلی از شماها ممکن است کنجکاو باشید که کمپرسور یخچال چگونه کار می‌کند؟ یا اینکه چه فرایندی طی می‌شود تا اینکه موتور یخچال شروع به کار کردن کند؟
طراحان یخچال و فریزر، معمولاً ترموستات را به سقف اواپراتور و یا قسمت زیرین دستگاه متصل می‌کنند؛ زمانی که ترموستات وصل می‌شود، کمپرسور یخچال روشن شده و گاز درون لوله مویی را سرد می‌کند که در نتیجه آن، حجم لوله بلو و فانوسک کاهش یافته و اهرمی که به کلید درون ترموستات متصل است، به سمت پایین حرکت کرده و فاز موتور را قطع می‌کند.

طرز کار کمپرسور یخچال

همزمان با خاموش شدن موتور، سرمای درون یخچال و به ویژه قسمت اواپراتور، کاهش یافته و به دلیل گرمای تولید شده، گاز درون فانوسک مجدداً فعال می‌شود و حجم آن را افزایش می‌دهد. افزایش حجم فانوسک، منجر به وصل شدن کلید ترموستات و شروع به کار کمپرسور خواهد شد. جالب است بدانید که شما به راحتی می‌توانید مدت کارکرد موتور یخچال و یا به عبارت دیگر میزان سرمای آن را به وسیله ولوم ترموستات، به همان اندازه‌ای که می‌خواهید، تنظیم کنید.

قیمت موتور یخچال

قیمت خرید موتور یخچال به عوامل متعددی بستگی دارد که برخی از مهمترین آنها عبارت‌اند از:

  • نوع برند
  • خطی یا معمولی بودن موتور
  • توان یا قدرت موتور
  • مدل

از آنجایی که این محصول در داخل کشور تولید نمی‌شود، نرخ ارز و دلار نیز از جمله عوامل دیگری هستند که به طور مستقیم بر قیمت موتور‌یخچال تاثیرگذار می‌باشند.

به طور کلی موتورهای اینورتر در مقایسه با موتورهای معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند، چرا که همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، میزان مصرف برق و همچنین تولید صدا در این نوع موتورها خیلی کمتر از موتورهای معمولی است، به همین دلیل امروزه در اکثر یخچال و فریزرها، به ویژه یخچال ساید بای ساید بیشتر شاهد استفاده از این نوع موتورها هستیم.

هزینه تعمیر و تعویض موتور یخچال

یکی از دغدغه های مهمی که ممکن است همه ما با آن روبرو شده‌باشیم، خرابی یخچال و فریزر است. زمانی که این دستگاه به هر دلیلی دچار مشکل می‌شود، نگران می‌شویم و با خود می‌گوییم که نکند مشکل از کمپرسور آن باشد؟ چرا که همه ما می‌دانیم هزینه تعمیر و یا خرید موتور یخچال خیلی بیشتر از سایر قطعات آن است.

زمانی که تعمیرکار یخچال، بعد از بررسی و عیب‌یابی دستگاه، متوجه می‌شود که موتور آن دچار نقص شده‌است، بر اساس میزان خرابی آن، هزینه تعمیرات را تخمین می زند. به طور کلی در هر کدام از شرایط زیر، هزینه تعمیرات کمپرسور یخچال متفاوت است:

  • آیا مشکل موتور، با تعمیرات برطرف می‌شود و یا اینکه حتماً باید آن را تعویض کرد؟
  • موتور یخچال دچار سوختگی شده‌ است یا فشار گاز آن افت پیدا کرده است؟

لازم است بدانید که انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند شما را از پرداخت هزینه تعمیرات کمپرسور نجات دهد، اما چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟
تعویض به موقع روغن موتور یخچال، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از خرابی کمپرسور است، اما سوال مهم اینجاست که روغن مرغوب کمپرسور چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در بخش بعدی به شما خواهیم گفت؛ کافیست به ما اعتماد کنید.

تعویض به موقع روغن کمپرسور 

معمولاً روغنی که در موتور سیستم‌های سرمایشی وجود دارد، به مرور زمان کثیف شده و در عملکرد بهینه دستگاه اختلال ایجاد می‌کند. یخچال و فریزرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در صورت عدم تعویض به موقع روغن، ممکن است شما را به دردسر بیندازند. به عبارت دیگر، روغن کمپرسور در روانکاری و خنک سازی یخچال تاثیر بسیار زیادی دارد و مانع از خوردگی و پوسیدگی آن می‌شود.
از اینرو با به کارگیری از روغن موتور مرغوب، می توانید طول عمر موتور و در نتیجه، ماندگاری یخچال و فریزرتان را افزایش دهید. اما در زمان خرید روغن کمپرسور یخچال باید به چه ویژگی‌هایی دقت کنیم؟

۱٫ فشار بخار ؛

این فشار، فشاری است که بعد از گرم کردن روغن به اندازه دمای بخار افزایش می‌یابد. هرچقدر که یک روغن، فشار بخار بالاتری داشته باشد، در دمای کمتری به نقطه جوش می‌رسد و فرار تر خواهد بود.

۲٫ نقطه احتراق؛

منظور از این پارامتر، کمترین میزان دمایی است که با گرم شدن دچار احتراق و جرقه می‌شود.

۳٫ نقطه اشتعال؛

نقطه اشتعال روغن موتور، کمترین درجه حرارتی را نشان می‌دهد که اگر گرم شدن آن در شرایط استاندارد رخ دهد، میزان بخار به حدی بالا می‌رود که منجر به سوختگی روغن خواهد شد. جالب است بدانید که هر چقدر فشار روغن‌های نفتی بالاتر برود، نقطه اشتعال آنها به همان نسبت افزایش می‌یابد.

۴٫ نقطه ریزش؛

نقطه ریزش به یکی از ویژگی‌های فیزیکی روغن اطلاق می‌شود که میزان سیالیت آن را در دماهای کم نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، میزان دمایی است که اگر روغن به اندازه ۳ درجه گرم شود، به مدت ۵ دقیقه حرکت نخواهد کرد.

ویژگی‌های روغن کمپرسور 

 در حال حاضر روغن‌های کمپرسوری گوناگونی در بازار وجود دارند که هرکدام از آنها از کیفیت و کارایی متفاوتی برخوردار هستند، اما یک روغن خوب و استاندارد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • روانکاری مناسب و اصولی تمام قطعات و اجزای تشکیل دهنده موتور یخچال
  • حفظ دما در یک درجه حرارت معین
  • محافظت از قطعات کمپرسور در برابر خوردگی
  • عدم واکنش شیمیایی با سیال کمپرسور
  • حفظ خواص روان کنندگی خود در دماهای پایین و فشارهای بالا

تعمیرکار موتور یخچال

نحوه عیب‌یابی و تعمیر کمپرسور یخچال

اگر زمانی با نشانه‌ها و علائم سوختگی موتور یخچال مواجه شدید و احساس کردید که کمپرسور آن دچار خرابی شده‌است؛ تنها افراد خبره و باتجربه می‌توانند در عیب‌یابی و برطرف‌کردن نقص فنی آن به شما کمک کنند، اما چگونه می‌توانید به یک تعمیرکار حرفه‌ای و متعهد به کار دسترسی داشته‌باشید؟

ما در پین ورک می‌توانیم به شما در پیدا کردن بهترین تعمیرکاران یخچال و فریزر کمک کنیم، کافیست همین حالا به بخش درخواست خدمات وب سایت پین‌ورک مراجعه کنید تا مشاوران ما در کمترین زمان ممکن، نزدیک‌ترین و ماهرترین تعمیرکار موتور یخچال را به منزل‌تان اعزام کنند. در صورتی که تمایل دارید قبل از تماس با تعمیرکار، مطمئن شوید که آیا مشکل یخچال به دلیل خرابی کمپرسور آن رخ داده است یا خیر؟ کافیست به موارد زیر توجه کنید.

۱٫ خیس بودن اواپراتور؛

خیلی از افراد تصور می‌کنند که چکه کردن قطرات آب از اواپراتور یکی از نشانه‌های خرابی کمپرسور یخچال است، اما باید بگوییم به هیچ عنوان این مشکل نشان‌دهنده سوختگی و یا خرابی کمپرسور نیست، بلکه درجه ترموستات بر روی یک عدد نامناسب تنظیم شده است. برای برطرف کردن این مشکل کافیست درجه آن را در جهت عقربه‌های ساعت به حرکت در آورید تا میزان سرما سازی یخچال بیشتر شود.

۲٫ بررسی سیستم ذوب برفک؛

اگر بعد از تنظیم درجه ترموستات، باز هم دیدید که اواپراتور خیس است و آب از آن چکه می‌کند، باید به سراغ بررسی و چک کردن سیستم ذوب برفک (دیفراست) که دائماً در مدار قرار دارد، بروید و از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

۳٫ عدم تولید سرما در یخچال؛

یکی دیگر از مشکلات رایجی که اکثر کاربران مطرح می‌کنند، این است که یخچال روشن است ولی اتومات نزده و سرمایی تولید نمی‌کند. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، توصیه می‌کنیم که سریعاً با یک ‌تعمیرکار یخچال تماس بگیرید.
یک تعمیرکار خوب معمولاً در چنین شرایطی در ابتدا سوراخ ایجاد شده در مسیر گردش گاز اواپراتور را با جوشکاری تعمیر کرده و بعد از آن، یخچال را تحت فشار هوا قرار می‌دهد.

۴٫ استهلاک و خرابی کمپرسور؛

یک واقعیتی که در رابطه با کمپرسور یخچال‌ها باید بدانید، این است که آنها برای همیشه به خوبی کار نمی‌کنند و در نهایت دچار استهلاک می‌شوند و در یکی از ۳ حالت زیر از کار می‌افتند:

۵٫ ضعیف شدن و یا سوختگی سیم پیچ؛

معمولاً شایع ترین مشکلی که ممکن است بعد از چند سال استفاده از یخچال، در موتور آنها مشاهده کنید، خرابی الکتریکی است. زمانی که کمپرسور با این مشکل مواجه می‌شود، به طور کامل از کار می‌افتد. در چنین مواقعی یک صدایی شبیه به حالت ” تق تق وز وز ” از رله استارت یخچال می شنوید که در حال تلاش برای راه اندازی مجدد کمپرسور است.

۶٫ از بین رفتن آب بندی داخلی؛

به مرور زمان و بعد از گذشت چند سال، آب بندی داخلی یخچال کم کم کیفیت اولیه خود را از دست داده و نمی‌تواند به خوبی عمل پمپاژ را انجام دهد. به همین ترتیب فرایند سرد سازی یخچال با اختلال مواجه می‌شود و یا اینکه به طور کلی یخچال سرد نمی‌شود.

۷٫ افزایش حجم کمپرسور و گیرپاژ کردن؛

زمانی که کمپرسور دچار افزایش حجم شود، از کار می‌افتد و دوباره از آن صدای «تق تق وزوز» شنیده می‌شود.

نکات تکمیلی درباره موتور یخچال

  • معمولاً تولیدکنندگان یخچال و فریزر، مشخصات موتور را بر روی بدنه آن و به کمک یک برچسب درج می‌کنند که غالباً این مشخصات شامل موارد زیر است:
  1. ولتاژ موتور (معمولاً یا ۲۲۰ ولت است یا ۲۴۰ ولت)
  2. توان موتور (بر حسب اسب بخار تعیین می‌شود)
  3. توان مکانیکی موتور (با واحد وات نمایش داده می‌شود)
  4. نوع گاز موتور
  5. نام شرکت سازنده
  • ترموستات یخچال وظیفه اتومات زدن آن را برعهده دارد. به عبارت دیگر با وصل شدن جریان برق، ترموستات کمپرسور یخچال را روشن کرده و با قطع جریان برق آن را خاموش می‌کند.
  • معمولاً کم پیش می‌آید که تعمیرکاران یخچال در صورت مشاهده ایراد در کمپرسور، آن را تعمیر کنند و ترجیح می‌دهند که آن را با یک کمپرسور نو جایگزین کنند.
  • در زمان شارژ گاز یخچال، حتماً باید به گازی که در موتور آن استفاده شده‌است، دقت کنید و از همان نوع گاز برای یخچال استفاده کنید.

تعمیر و تعویض کمپرسور یخچال توسط تعمیرکاران حرفه‌ای پین ورک

لازم است بدانید که تعمیر و تعویض کمپرسور یخچال و یا شارژ گاز آن نیاز به مهارت و تخصص دارد و هر کسی نمی‌تواند اینکارها را انجام دهد. در همین راستا ما به شما تضمین می‌دهیم که متخصصان حرفه‌ای پین‌ورک، این خدمات را به صورت کاملاً تخصصی و حرفه‌ای به شما ارائه می‌دهند.

بنابراین در صورتی که یخچال شما مشکل پیدا کرده‌ و یا نیاز به سرویس دوره‌ای دارد، کافیست با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید، تا کارشناسان پین‌ ورک بهترین و با تجربه‌ترین تکنسین‌های تعمیر یخچال و فریزر را به محل شما اعزام نمایند.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش الهه ملک زاده

درباره نویسنده

کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا و سئو

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.