هرچقدر که به فصل های گرم سال نزدیک‌تر می‌شویم، مطمئناً یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که ممکن است اکثر شما با آن روبرو شوید، چگونگی تحمل گرمای شدید روزهای تابستان و کار کردن در چنین شرایط آب و هوایی است.
در برخی از مناطق، شدت گرما در فصل‌های بهار و تابستان به حدی می‌رسد که خیلی از افراد نمی‌توانند آن را تحمل‌کنند و در اغلب روزها احساس کلافگی بسیار شدیدی دارند. سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که چطور می توان تحمل گرما را راحت‌تر کرد؟

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های خنک‌کننده متنوعی تولید شده‌اند که می‌توانند به میزان قابل توجهی تحمل گرما را برای انسان‌ها راحت‌تر کنند. استفاده از کولرهای آبی در بسیاری از مناطق گرم و خشک یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای تحمل گرما به شمار‌ می‌رود.
این سیستم‌های سرمایشی با عبور آب و باد از روی یک واسط تبخیری، منجر به تولید هوای خنک در محیط مورد نظر شده و می‌توانند تا ساعاتی شما را از شر گرمای شدید و طاقت فرسا نجات‌دهند. به طور کلی در کشور ایران ۲ نوع واسط تبخیری در کولرهای خنک‌کننده وجود دارد که عبارت اند از:

نصب، سرویس و تعمیر کولر آبی

بهترین متخصص با کمترین قیمت

  1.   پد سلولزی
  2.   پد پوشالی

با توجه به این امر، کولرهای آبی نیز به ۲ دو دسته کولرهای آبی سلولزی و کولرهای آبی پوشالی (معمولی) تقسیم‌بندی می‌شوند. سوالی که معمولاً افراد در زمان خرید کولر آبی مطرح می‌کنند، این است که کولر آبی سلولزی چیست؟ و چه تفاوت‌هایی با کولر آبی پوشالی دارد؟

اگر شما هم یکی از خریداران کولرهای آبی هستید و می‌خواهید پاسخ این سوالات را بدانید یا اینکه سوالات دیگری در رابطه با کولر آبی سلولزی، مانند ویژگی‌ها و مزایا و معایب استفاده از آن در ذهنتان وجود دارد، کافیست تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا شما را با ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف سیستم خنک‌کننده کولر آبی سلولزی و پوشالی و تفاوت‌های بین آنها آشنا سازیم، تا بتوانید در زمان خرید کولر، انتخاب بهتری داشته‌باشید.

ویژگی‌های کولر آبی سلولزی

کولر آبی پوشالی (معمولی) قدمت طولانی تری در مقایسه با دستگاه خنک کننده سلولزی دارد و جزو قدیمی‌ترین کولرهای آبی به شمار می‌رود. واسطه تبخیری موجود در این نوع سیستم خنک کننده همانطور که از عنوانش مشخص است، از جنس پوشال می باشد، اما امروزه یک جایگزین بسیار خوب برای پوشال‌های قدیمی با نام پدهای سلولزی به وجود آمده‌است که در ساختار کولرهای آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد کولر آبی سلولزی کاملاً مشابه با دستگاه خنک‌کننده پوشالی است که تنها تفاوت بین آنها در میزان تراکم این پدها است.

جالب است بدانید که کولر آبی سلولزی به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های مطلوبی که دارد توانسته‌است به یکی از مهمترین و اصلی‌ترین رقبای کولر آبی پوشالی تبدیل شود، به طوری که در بسیاری از مواقع، خریداران در انتخاب بین این ۲ نوع سیستم خنک‌کننده دچار تردید می‌شوند.

حتماً می‌خواهید بدانید که پدهای سلولزی به کار برده شده در سیستم‌های خنک‌کننده آبی چه ویژگی‌هایی دارند که توانسته‌اند سبب محبوبیت هرچه بیشتر کولر آبی سلولزی شوند؟ اگر پاسخ بله است، مطالعه بخش های بعدی این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نحوه عملکرد پدهای سلولزی در سیستم‌های خنک‌کننده

پدهای سلولزی تعبیه شده در کولرهای آبی؛ ورقه هایی نازک، منظم و موج داری از جنس سلولز هستند که رطوبت‌پذیری بسیار بالایی دارند. قابلیت جذب بالای رطوبت در این ورقه‌ها باعث شده‌است که سیستم سرمایشی سلولزی موردنظر هوای خنک‌تری را تولید کند.

به عبارت دیگر این پدهای سلولزی با جذب مقادیر بالای آب، کاملاً مرطوب می‌شوند و در زمان ورود هوای گرم و خشک، انرژی گرمایی وارد شده را با رطوبتی که دارند مبادله کرده و در طی فرایند تبخیر سازی، هوای خنکی را در محیط منتشر می‌کنند.

این نوع کولرها مزیت‌های بیشتری نسبت به سیستم سرمایشی سلولزی دارند که در بخش بعدی بیشتر با این مزیت‌ها آشنا می‌شوید.

مزایای استفاده از کولر آبی سلولزی

از مهمترین مزیت‌های کولر سلولزی که باعث شده‌است، این سیستم سرمایشی بعد از تولید و عرضه به بازار بتواند از سایر رقبای خود پیشی بگیرد، عبارتند از:

  1. راندمان و خنک‌سازی دستگاه خنک‌کننده با پد سلولزی به دلیل افزایش میزان قدرت جذب آب، بالاتر از کولرهای پوشالی است، به طوری که بر طبق گزارش‌های صورت گرفته راندمان این کولر آبی بیش از ۸۰ درصد است.
  2. پدهای سلولزی مورد استفاده در کولرهای آبی به دلیل ساختار یکپارچه، منظم و مستحکمی که دارند به مرور زمان دچار تغییر شکل و یا افتادگی نمی‌شوند.
  3. ساختار منظم پدهای سلولزی، سبب جذب یکنواخت آب روی سطح و تولید هوای خنک تر می‌شود.
  4. اغلب پدهای سلولزی از جنس آلومینیوم و یا گالوانیزه هستند که همین امر سبب مقاومت بالای آنها در برابر آب و اکسیداسیون شده است. این ویژگی، میزان ماندگاری و طول عمر کولر سلولزی آبی را افزایش می‌دهد. از این رو مهمترین مزیت پدهای سلولزی نسبت به پدهای پوشالی عدم نیاز به تعویض سالیانه آنها است.
  5. از آنجایی که مواد اولیه مورد استفاده در تولید پدهای سلولزی کاملاً تجزیه‌پذیر هستند و در زمان خنک‌سازی هیچ ماده سمی و یا آلاینده‌ای تولید نمی‌کنند، استفاده از آنها هیچ خطری برای محیط زیست نخواهد‌داشت.
  6. یکی دیگر از مزیت‌های سیستم سرمایشی سلولزی عدم حمل قطرات آب به محیط است.
  7. راه‌اندازی این نوع کولر آبی در مقایسه با سیستم سرمایشی پوشالی نیاز به هزینه کمتری دارد.
  8. فرایند نصب و راه‌اندازی سیستم خنک‌کننده سلولزی خیلی سریع تر و راحت تر از کولرهای آبی حاوی پدهای پوشالی است.
  9. در زمان استفاده از این سیستم خنک‌کننده هیچ نوع قارچ و باکتری‌های مضری در هوا پخش نمی‌شود.
  10. خاصیت مویینگی پدهای سلولزی از ایجاد نقاط خشک جلوگیری می‌کند.
  11. فرایند رسوب‌گذاری در این نوع کولرها با سرعت بسیار پایینی صورت می‌گیرد.

تفاوت‌های بین کولر آبی معمولی و کولر سلولزی

تفاوت کولر آبی سلولزی و کولر آبی معمولی تنها به واسط تبخیری (پوشال و سلولز) بین آنها محدود نمی‌شود، بلکه استفاده از سلولز و یا پوشال می‌تواند تفاوت‌های قابل توجهی را بین این ۲ نوع سیستم خنک‌کننده ایجاد کند که از بین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱٫ در سیستم خنک‌کننده سلولزی تجمع آب صورت نمی‌گیرد؛

پدهای سلولزی موجود در این نوع کولرها از تجمع آب در آن جلوگیری کرده و مانع از آسیب رسیدن به موتور کولر می‌شوند، چرا که آب جذب شده به سمت پایین ریزش می‌کند.

۲٫ میزان مصرف انرژی کمتر است؛

پدهای سلولزی در شرایط آب و هوایی که میزان رطوبت هوای بیرون در فصل تابستان کمتر از ۱۵ درصد است، این قابلیت را دارند که دمای هوای خروجی را به میزان پانزده درجه سانتی گراد کاهش دهند. هرچقدر که قدرت خنک‌سازی کولر آبی بیشتر شود، میزان برق مصرفی و هزینه‌های انرژی نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد.

۳٫ پدهای سلولزی به راحتی قابل شستشو هستند؛

یکی از مهمترین تفاوت‌ها و برتری‌های پد سلولزی نسبت به پد پوشالی قابلیت شستشوی راحت آن است. به طوریکه شما به راحتی و بدون اینکه هیچ گونه تغییر شکلی در ظاهر آنها رخ دهد و یا اینکه از کارایی‌شان کاسته‌شود، می توانید آنها را با آب تمیز کنید.

۴٫ هزینه نگهداری پایین‌تر؛

هزینه نگهداری کولر آبی معمولی بیشتر از کولر آبی سلولزی است. شاید بپرسید چرا؟

همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، پدهای پوشالی سالانه نیاز به تعویض دارند که این ویژگی منجر به بالارفتن هزینه نگهداری سیستم خنک‌کننده پوشالی می‌شود، این در حالیست که پدهای سلولزی هر ۴ سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

۵٫ عمل خنک‌سازی و تهویه هوا توسط کولرهای سلولزی بهتر انجام می‌شود؛

در کولرهای آبی معمولی تنها آن قسمت از هوایی خنک می‌شود که از بخش‌های پر پوشال عبور می‌کند و زمانی که این هوا با هوای گرم ورودی از بخش‌های بدون پوشال مخلوط می‌شود، میزان خنک‌سازی کولر تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. این در حالیست که در کولرهای سلولزی، خنک‌سازی محیط به صورت کاملاً یکنواخت و یکپارچه صورت می‌گیرد.

۶٫ با استفاده از پدهای سلولزی، آلرژی تولید نمی‌شود؛

یکی از مهمترین ویژگی‌های پدهای سلولزی تعبیه شده در کولرهای آبی این است که در زمان استفاده از آنها هیچ گونه آلرژی و یا هارضه‌ای ایجاد نخواهد‌شد و می‌توانید هوایی پاک تر و تمیزتری را نفس بکشید.

۷٫ پدهای سلولزی در نقش فیلتر هوا عمل می کنند؛

استفاده از کولرهای آبی از جنس سلولز این امکان را برایتان فراهم می‌کند که به طور پیوسته و بدون پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای، در محیط اطراف خود هوایی تمیز و پاکیزه‌تری داشته باشید، چرا که پدهای سلولزی گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را به خوبی جذب می‌کنند. 

معایب استفاده از کولر آبی سلولزی

اگرچه سیستم خنک‌کننده سلولزی مزایای بسیار زیادی دارد، اما لازم است بدانید که این نوع سیستم هم مانند هر وسیله دیگری بدون ایراد نیست و نقاط ضعفی هم دارد. از این رو شما به عنوان خریدار دستگاه خنک‌کننده سلولزی لازم است که علاوه بر مزایا با معایب آن نیز آشنایی داشته‌باشید.

مهمترین معایب پدهای سلولزی گران قیمت‌تر بودن آن نسبت به پدهای پوشالی است که همین امر باعث شده‌است هزینه‌های اولیه مورد نیاز برای خرید این نوع کولر آبی خیلی بیشتر از کولر معمولی باشد، اما لازم است بدانید که راندمان و عملکرد مطلوب کولر آبی سلولزی به دلیل وجود همین پدهای سلولزی است! چرا که استفاده از این پدها میزان مصرف انرژی و هدر رفت آب را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

بنابراین می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که بالابودن هزینه خرید پد سلولزی نمی‌تواند به عنوان یک ایراد محسوب شود، اما از آنجایی که خیلی از افراد از نظر مالی محدودیت دارند، این مورد را به عنوان یکی از معایب کولرهای آبی سلولزی می‌شناسند.

توصیه‌های مهم در زمان خرید کولر آبی

تا اینجا با ویژگی‌ها و قابلیت‎های کولرهای آبی پوشالی و سلولزی آشنا شدید و فهمیدید که استفاده از آنها چه مزایا و معایبی برایتان به همراه خواهد‌داشت، اما آیا خرید و استفاده از کولرهای آبی در هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر است؟

بدون شک پاسخ به این سوال خیر است؛ زیرا یکی از مهمترین نکاتی که اکثر تکنیسین‌های متخصص کولرهای آبی به آن تاکید دارند، این است که در زمان خرید کولر آبی حتماً باید به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، توجه ویژه‌ای داشته‌باشید.

علاوه بر این، توجه به یکسری از نکات دیگر نیز می تواند به شما کمک کند که کولر آبی خود را متناسب با نیاز خودتان خریداری کنید که این نکات عبارت اند از:

۱٫ توجه به متراژ ساختمان؛

هرچقدر که منزل شما بزرگتر باشد، طبیعتاً باید کولرهایی با توان بالاتر خریداری کنید.

۲٫ توجه به ضخامت کف کولر آبی؛

با توجه به اینکه کف کولرهای آبی محلی برای ذخیره‌سازی آب است، به شدت در معرض خوردگی قرار دارد. به همین دلیل در زمان خرید دقت داشته باشید که این قسمت حاوی پوشش اپوکسی باشد.

۳٫ توجه به استحکام بدنه:

هرچقدر که بدنه کولرهای آبی ضخامت بیشتری داشته‌باشد، استحکام و مقاومت آن بیشتر بوده و در زمان کارکردن لرزش و ارتعاش کمتری خواهد‌داشت.

نصب، سرویس و تعمیر کولر آبی با پین‌ورک

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که استفاده از کولر آبی سلولزی به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود، بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تحمل روزهای گرم تابستان است.
کولرهای آبی نیز مانند هر وسیله دیگری در بسیاری از مواقع نیاز به تعمیر و یا سرویس دارند تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. به همین دلیل توصیه اکید داریم که قبل از شروع فصل گرم سال، بررسی کولر آبی سلولزی خود را به فردی باتجربه و ماهر واگذار کنید تا با خیالی آسوده از باد خنک کولر خود لذت را ببرید.

علاوه بر این، اگر قصد خرید کولر آبی سلولزی را دارید، بهتر است در فرایند نصب و راه اندازی کولر از افراد با تجربه کمک بگیرید. کارشناسان پین‌ورک(pinwork) آماده هستند تا در تعمیر، نصب و سرویس کولر آبی سلولزی به شما کمک کنند.

ضمن اینکه برای هرگونه عیب‌یابی و تعمیر لوازم سرمایشی خود کافیست با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا پین ورک، بهترین نیروهای متخصص نصب، سرویس و تعمیر کولر آبی را در به محل مورد نظر شما اعزام کند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش الهه ملک زاده

درباره نویسنده

کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا و سئو

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.