همین که صحبت از نظافت منزل می‌شود شاید ناخودآگاه در گوشه‌های فکرمان یاد دوران شیرین کودکی و گردگیری‌های قبل از سال نو بیفتیم که همگی در خانواده کمک می‌کردیم تا هرچه سریع‌تر نظافت خانه را به پایان برسانیم و منتظر این بودیم که لحظه سال نو به ثانیه‌های آخر تیک‌تاک خود برسند.از همان

ابتدا که تصمیم بر تمیز کردن خانه میشد نیاز به یک سری وسایل مورد نیاز برای نظافت منزل داشتیم که جزو لوازم ضروری به حساب می‌آمدند. البته در آن دوران خیلی از وسایل امروزی وجود نداشت و بیشتر این وسایل را تمیزکننده‌ها تشکیل می‌دادند. اما امروزه شاهد ساخت و حضور انواع لوازم الکترونیکی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، لوازم مکانیکی و پاک کننده‌هایی با قدرت بالا هستیم که کار ما را ساده‌تر کرده‌اند. به‌ویژه اینکه در کنار آن انواع آموزش‌ها در رابطه با شسشتو و نظافت خانه و محل کار نیز وجود دارد تا برای انواع وسایل از لوازم درست برای تمیز کردن استفاده کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی لیت کاملی از لوازم ضروری برای تمیز کردن و نظافت خانه و محل کار بپردازیم که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. با ما همراه باشید.

لیست لوازم ضروری و مورد نیاز برای نظافت خانه و محل کار

پیش از هرچیزی لازم است که در خصوص تمیز کردن و شستشوی خانه به چند نکته اولیه دقت داشته باشید.

  • سطوح مختلفی که برای وسایل و دکوراسیون خانه وجود دارند از جنس مختلفی هستند که هر کدام نیاز به پاک کننده مخصوص است تا آسیبی به آن وارد نگردد. بنابراین همواره قبل از استفاده از هر چیزی راهنمای آن را خوب مطالعه کنید.
  • اگر از لوازم الکترونیکی برای تمیز کردن استفاده می‌کنید همواره باید به نکات ایمنی در استفاده آن دقت کنید. همچنین نسبت به اینکه استفاده از این وسایل را برعهده افرادی که آشنایی لازم با آن را دارند دوری کنید. به‌ویژه کودکان که به انجام چنین کارهایی علاقه نشان می‌دهند.
  • و نکته آخر اینکه حتماً پس از اینک کارتان با این لوازم تمام شد آن‌ها را در مکانی مناسب و دور از دسترس کودکان قرار دهید که هوس کنجکاوی به سرشان نزند و منجر به صدمات جبران ناپذیری شود.

حال در ادامه بیایید به بررسی لیستی از این لوازم بپردازیم.

کارتان را با دستکش و کفش مناسب آغاز کنید

از اینکه بدن و پوست شما در تماس مستقیم با مواد شوینده و وسایل تمیز کننده باشد دوری کنید. جدایی از این محیط کثیف بوده و می‌تواند گرد و غبار موجود در آن هم موجب حساسیت‌های پوستی شود. پس پیش از هرچیزی از یک دستکش و کفش مناسب استفاده کنید.

دستکشی که انتخاب می‌کنید باید مقاوم بوده و از دست شما از تماس مواد و اجسامی که موجب حساسیت خواهد شد محافظت کند. دستکش‌ها دارای جنس مختلفی هستند که شامل پلاستیکی و کتان خواهند بود. بسته به نوع تمیز کردن می‌توانید از هردوی این‌ها استفاده کنید.

کفشی هم که انتخاب می‌کنید بهتر است که چکمه باشد یا اگر با چکمه راحت نیستید حداقل کفشی را بپوشید که حسابی روی پنجه و کف پا را گرفته و از پاشیده شدن مواد شوینده روی پوست جلوگیری کند. جدایی از این لباسی هم که به تن دارید باید بدن شما را پوشش دهد. بهتر است که از بارانی برای این کار استفاده کنید که ضد آب است.

قبل از هرچیزی گردگیری کنید

برای گردگیری می‌توانید از انواع دستمال استفاده کنید. می‌توانید آن را به مقداری آب و سرکه سفید آغشته کنید تا محیط را بهتر تمیز کند و در ادامه از مواد شوینده استفاده کنید. سرکه با خاصیت پاک کنندگی و ضد عفونی کننده طبیعی که در خود دارد، یک جایگزین ارگانیک و طبیعی به‌جای مواد شیمیایی است. البته که نباید فکر کنید چون سرکه است استفاده از دستکش یا کفش و لباس مناسب را کنار بگذارید.

دستمالی که انتخاب می‌کنید باید بسته به اینکه برای چه محیطی است مناسب باشد. مثلا اگر برای تمیز کردن سطوح صاف استفاده می‌کنید ضمن اینکه نرم باشد، باید مقداری هم خشن باشد تا کثیفی‌های ریز را هم از بین ببرد.

می‌توانید از اسکاچ نیز در کنار دستمال کشیدن استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. البته دقت داشه باشید که برای سطوحی مثل شیشه، صفحه تلویزیون و آیینه نباید این کار را انجام دهید و دستمال باید کاملاً نرم و مرطوب باشد.

از تی برای تمیز کردن بهتر کمک بگیرید

بعد از اینکه گردگیری‌ها را به‌صورت مختصر انجام دادید نوبت به این می‌رسد تا کمی هم روی سطح بهتر کار کنید. برای این کار می‌توانید از انواع جارو و تی برای تمیز کردن استفاده کنید. سعی کنید همیشه دستمالتان کمتر با زباله‌ها در تماس باشد که با تمیز بودن محیط را تمیز کنید. نه اینکه خود دستمال را هم مدام تمیز کنید.

مواد شوینده و ابزار مناسب آن را انتخاب کنید

شما برای پاک کردن سطوح مختلف نیاز به ابزار گوناگونی دارید. از انواع تی دستی و سطل گرفته تا شوینده‌ها و دستمال.

بنابراین حتما ابزار مناسب را دم دست داشته باشید که به دلیل استفاده نادرست موجب خرابی نشوند. به‌عنوان نمونه در برخی موارد خانم‌های خانه‌دار از ابزاری سخت مثل فرچه‌های سیمی برای پاک کردن گوشه‌های کاشی استفاده می‌کنند که همین وسیله موجب می‌شود بندی که بین کاشی‌ها پر شده رفته رفته از بین برود. این کار هم موجب از بین بردن زیبایی کاشی‌ها شده و هم اینکه به دلیل تماس بیشتر آب با سیمان پشت آن در دراز مدت سبب جذب رطوبت بیشتر شده و با تغییرات دمایی و… شاهد ترک برداشتن کاشی و حتی برآمدگی در سطح کلی دیوار می‌شویم.

از پاک کننده‌ها متناسب با جنس سطوح استفاده کنید

هر یک از سطوح نیاز به این دارند تا با تمیز کننده مناسب آنها را برق بیندازید. به‌عنوان نمونه سطوح چوبی و شیرآلات را درنظر بگیرید.

ماده پاک کننده وسایل چوبی، رد آب و کثیفی‌ها را از وسایل چوبی حذف کرده و به آن‌ها برقی زیبا و حس نویی می‌دهد. اما از چنین شوینده‌ای هم نمیتوان برای شیرآلات استفاده کرد. برای شیرآلات می‌توانید از جرم‌گیرها استفاده کنید. اما سعی کنید از نوع اسپری آن استفاده کنید که بوی خوبی داشته و بی خطر هستند.

بسیاری از افراد از وایتکس و جرم گیرهای غلیظ برای تمیز کردن انواع سطوح و از بین بردن جرم استفاده می‌کنند که در طولانی مدت موجب آسیب زدن به سطح و سیستم تنفسی می‌شود. جدایی از این به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی گاهاً می‌بینیم که موجب مرگ نیز می‌شوند. اما وقتی از اسپری استفاده کنید خیالتان از این نظر آسوده است.

از بخارشوی برای تمیز کردن شیشه و پرده استفاده کنید

اگر می‌خواهید شیشه و پرده را تمیز کنید از بخارشوی برای این کار کمک بگیرید. در گذشته ما از روزنامه‌های باطله برای تمیز کردن شیشه استفاده می‌کردیم که انصافاً هم نتیجه خوبی داشتند. اما امروزه با وجود چنین وسایلی که از بخار آب با دمای بالا استفاده شده، موجب می‌شود تا استفاده آسان‌تری داشته باشیم.

پرده منزل هم به دلیل اینکه حجم وسیعی داشته و جدایی از آن بیشتر آن‌ها دارای طرح و نقش توری در بخش‌های مختلف هستند که حین استفاده از لباسشویی می‌تواند موجب گیر کردن و پارگی شود توصیه می‌شود که از بخاری شوی برای تمیز کردن پرده استفاده کنید. مزیت دیگر این کار این است که نیازی هم به باز کردن و بستن پرده‌ها نخواهید داشت.

از سطل و تی چرخشی یا پولیشر برای سطوح استفاده کنید

برای تمیز کردن کف همانطور که در بالا اشاره شد بهتر است از تی چرخشی سطل دار یا پولیشرهای صنعتی که در ابعاد کوچک بوده و برای مصارف خانگی هم کاربرد دارند کمک بگیرید.

استفاده از این وسایل موجب می‌شود تا بهتر کف زمین را تمیز کنید. حین تمیز کردن هم می‌توانید از شوینده‌ها استفاده کنید و حسابی کف را برق بیندازید.

بیشتر از این باید به چه چیزهایی دقت کنیم؟

موارد مورد نیاز برای اینکه به تمیز کردن خانه بپردازید خیلی بیشتر از این‌هاست. درواقع باید گفت که برای نظافت منزل نیاز به این دارید که خود را به متخصصی در این زمینه تبدیل کنید که آشنایی کاملی با انواع ابزار و وسایل ضروری تمیز کردن و شستشو دارد.

از همین رو پیشنهاد می‌کنیم تا با مراجعه به سایت تاپترین به آدرس toptarin.net با کلیه وسایلی که برای شستشوی سطوح مختلف منزل نیاز دارید آشنا شده و جدایی از این با راهنمای استفاده و از همه مهم‌تر راهنمای خرید و مقایسه کالا از بین ده‌ها برند مختلف آشنا شوید.

سات تاپترین به شما کمک می‌کند تا انتخاب خوبی از کلیه لوازمی که برای تمیز کردن خانه به آنها نیاز دارید داشته باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش محمد رسول بهاری

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.