بعضی وقت ها پیش می آید که احساس می کنیم یخچال فریزر ما به گونه ای دچار مشکل کوچکی شده است. در این مواقع خیلی خوب است که در ابتدا خودمان کمی با اصول تعمیر و نگهداری این وسیله آشنا باشیم، تا بتوانیم ضمن رفع معایب معمول تشخیص دهیم که آیا به یک تعمیرکار در منزل نیاز داریم یا خیر.

بسیاری از این مشکلات همان طور که در مقالات قدیمی تر به آن اشاره کردیم، در صورت سرویس دوره ای و تعمیر یخچال فریزر پیش نمی آید. ضمنا در این سری مقالات تلاش داریم تا شما را تا حدی با روش های نصب ، تعمیر و نگهداری لوازم منزل آشنا کنیم. حداقل فایده آشنایی به این نکات می تواند، موجب کاهش هزینه های غیرضروری تعمیرات لوازم خانگی شما شود.

البته اگر می خواهید با اطمینان خاصر، وظیفه عیب یابی و تعمیر یخچال فریزر خود را به پین ورک بسپارید، کافیست به صفحه مربوطه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

در شروع و برای اینکه شما یک مرجع ساده اما کاربردی در تعمیر و عیب یابی یخچال فریزر داشته باشید، برای شما در اینجا پنج مشکل معمول و راهکارهای رفع فوری آنها را به صورت یک جدول ساده قرار داده ایم.

جدول نکات تعمیر یخچال فریزر

۱٫ تعمیر یخچال فریزر : روش های عیب یابی یخچال فریزر و رفع خرابی یخچال فریزری که روشن نمی شود.

بهتر است در ابتدا سیم برق یخچال را چک کنید و یک بار آن را قطع و وصل نمایید. در صورتی که از محافظ یخچال و یا سه راهی در مسیر آن استفاده می کنید، چک کردن آنها خالی از لطف نیست. در صورت وجود قطعی در سیم، می توانید جهت تعمیر تخصصی از تعمیرکار حمایت بگیرید

چک کردن پریز و برق یخچال

برای اینکه خیالتان از سالم بودن پریز راحت باشد، می توانید از یک وسیله ساده برقی مانند چراغ خواب برای تست کردن وجود جریان برق در پریز استفاده کنید. برای چند ساعت یخچال را از برق بکشید تا مدار داخلی آن کاملا ریست شود و دوباره یخچال را به برق وصل کنید. احتمال دارد مشکل شما برطرف شده باشد.

چک کردن اتصال برق

۲٫ تعمیر یخچال فریزر : عیب یابی یخچال فریزری که تنها چراغ آن روشن می شود.

گاهی مواقع پیش می آید که فقط چراغ یخچال فریزر روشن می شود و دمای آن به هیچ وجه نزدیک به دمای استاندارد نمی رسد. ساده ترین راه، چک کردن دمای یخچال و فریزر به صورت همزمان است. یخچال شما به صورت معمول باید دمایی ۳ یا ۴ درجه سانتیگراد و فریزر شما باید دمایی بین ۱۵- تا ۱۸- درجه داشته باشد. یکی دیگر از عواملی که باعث گرم شدن یخچال فریزر می گردد، عدم وجود فضای کافی در اطراف این وسیله برای گردش هواست. یخچال شما باید از پشت، نزدیک به ۱۰ سانتیمتر و از بالا حداقل ۳ سانتیمتر فضای خالی داشته باشد. بسیاری از مشکلات یخچال فریزر به علت عدم رعایت همین اصل ساده پیش می آید.

چک کردن دما

صفحه ها و لوله ها (و کندانسور) پشتی یخچال فریزر در صورت کثیف بودن، قطعا عملکرد مناسبی نخواهند داشت. شما می توانید با یک دستگاه باد ساده و یا یک برس بزرگ، اقدام به تمیز کردن آنها کنید. حتما در این هنگام یخچال فریزر خود را از برق جدا کنید. یکی از نکات کلیدی در نگهداری یخچال فریزر، تمیز کردن لوله ها و بُردهای پشتی حداقل برای یک بار در سال است. ضمنا شما باید کویل و لوله های کف یخچال را نیز، سالیانه دو بار تمیز کنید.

تمیز کردن لوله های پشت یخچال

در آخرین گام می توانید یخچال فریزر را برای ۲ ساعت خاموش کنید و در صورتی که پس از آن به راحتی روشن شد، احتمالا مشکل در گرم شدن بیش از حد موتور آن است. در این مواقع بهتر است از یک تعمیرکار جهت تعمیر یخچال فریزر در منزل بهره ببرید.

ضمنا شما می توانید در هر مرحله، از دفترچه راهنمای یخچال فریزرتان کمک بگیرید.

۳٫ تعمیر یخچال فریزر : تعمیر تخصصی یخچال فریزر در صورت سرد نکردن کافی مواد غذایی

در ابتدا همانطور که پیشتر گفتیم دمای یخچال و فریزر را به صورت جداگانه دوباره تنظیم کنید و برای اطمینان از صحت عدد دمای نمایش داده شده توسط یخچال فریزر، می توانید از یک دماسنج در آنها استفاده کنید.

گام بعدی در شیوه عیب یابی یخچال برای این مشکل، بررسی باز بودن محفظه های ورود هوای سرد یخچال فریزر شماست.

چک کردن شبکه هوای خنک یخچال

وجود برفک و یا مسدود بودن مسیر آن توسط اقلام داخل یخچال، می تواند منجر به بروز این مشکل شده باشد. پس از اطمینان حاصل کردن از دو مورد قبلی، حالا نوبت امتحان نوارهای لاستیکی درب یخچال است. یک راهکار بسیار راحت برای این موضوع وجود دارد. ابتدا یک کاغذ را بین درب یخچال قرار داده و آن را ببندید.

اگر کاغذ پس از بسته شدن درب یخچال به راحتی از آن جدا شد، یعنی این نوارها کار خود را به درستی انجام نمی دهند. این موضوع علاوه بر اتلاف شدید انرژی، موجب سرد نشدن استاندارد فضای داخلی یخچال می شود. این عمل را در تمام مسیر نوار لاستیکی دور درب یخچال فریزر انجام دهید؛ و در صورت نیاز حتما و خیلی سریع اقدام به تعویض آن نمایید.

قرار دادن کاغذ بین در یخچال

۴٫ تعمیر یخچال فریزر : عیب یابی یخچال هایی که موتور آنها برای مدتی طولانی روشن می ماند.

چند عامل ساده برای بروز این مشکل یخچال فریزر و رفع معایب آن وجود دارد. آب و هوای گرم محیط، پر کردن یخچال با مواد غذایی زیاد و تازه و تغییر درجه تنظیمات دمای یخچال فریزر، از اصلی ترین دلیل های بروز این مشکل هستند، زیرا یخچال فریزر برای بازگشت به دمای استاندارد نیاز به زمان دارد. این زمان می تواند تا ۲۴ ساعت به طول انجامد.

رفع برفک و یخ زدائی از فریزر می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند، پس سرویس منظم یخچال فریزر را در برنامه زندگی تان قرار دهید. همچنین آزمایش لاستیک های درب یخچال فریزر حداقل سالیانه دو بار، بسیار کاربردی است. تمیز کردن مدارهای پشتی نیز، همانطور که اشاره شد بسیار مفید است.

همچنین می توانید به کمک راهنمایی های ارائه شده در پست «علت سوختن موتور یخچال»، موتور یخچال خود را از این لحاظ تست کنید.

تعمیر یخچال فریزر

بخش پنجم تعمیر یخچال فریزر : عیب یابی یخچال هایی که آب می دهند.

سه عملکرد ساده برای عیب یابی و تعمیر این مشکل در یخچال فریزرها وجود دارد :

  • تکمیل شدن ظرفیت سینی های آب داخلی یخچال فریزر.
  • تراز نبودن سطح یخچال فریزر. حتما از تراز بودن نحوه قرارگیری یخچال فریزر اطمینان حاصل کنید؛ زیرا این موضوع می تواند به آن آسیب جدی وارد کند. در هنگام تراز کردن یخچال فریزر، آنرا از برق جدا کنید.
  • عدم نصب صحیح فیلتر آب در یخچال فریزرهای دارای دیسپنسر، می تواند یکی از دلایل چکه کردن آب باشد.

تعمیر یخچال فریزر در منزل

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید. با این وجود در صورتی که برای تعمیر یخچالتان به دنبال متخصص و تعمیرکار حرفه ای هستید همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید:

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.