در طول مدت عمر مفید یخچال‌های خانگی خود ممکن است بارها متوجه بروز اشکالاتی در آنها شوید که در بسیاری از مواقع عدم تشخیص و عیب یابی موتور یخچال البته به‌موقع، ممکن است خسارت­‌های بسیار جدی‌تری را به یخچال­‌تان وارد کند، که برطرف کردن آنها نیاز به پرداخت هزینه‌های بسیار گزافی دارد. (البته شما می توانید با مراجعه به صفحه تعمیر یخچال فریزر وبسایت ما، با هزینه منطقی و مشخص، نسبت به تعمیر دستگاه خود اقدام کنید.)

معمولاً اولین سوالی که به محض مشاهده هرگونه اختلال در عملکرد صحیح یخچال فریزرهای خانگی، مانند؛ خاموش شدن ناگهانی، داغ شدن موتور یخچال، عدم تولید سرمای کافی، ایجاد صدای موتور یخچال و… در ذهن کاربران ایجاد می­‌شود، این است که آیا موتور یخچال سوخته است؟ زیرا در صورت ‌سوختن موتور ­یخچال، هزینه­‌ سنگینی جهت تعمیر یا تعویض موتور یخچال باید پرداخت شود.

لازم به ذکر است که همیشه عدم کارکرد صحیح یخچال فریزر نشان­‌دهنده سوختن موتور یخچال نیست و ممکن است مشکل مورد نظر به دلایل دیگری نیز رخ داده باشد و نیازی به تعمیر موتور­ یخچال و یا تعویض آن وجود نداشته­‌باشد، اما با توجه به اهمیت این موضوع و برای اینکه بتوانیم به شما در تشخیص سریع و به موقع خرابی و سوختگی موتور یخچال کمک کنیم، تصمیم گرفته ایم در ادامه مقاله به بررسی مهم‌ترین نشانه‌­های سوختن موتور یخچال فریزر بپردازیم.

نشانه های سوختن موتور یخچال

مهمترین علائم سوختن موتور یخچال را بشناسید.

برای عیب یابی موتور یخچال اولین قدم، آشنایی با علائم سوختن موتور و یا همان کمپرسور یخچال است. زیرا حتی اگر موتور یخچال فریزرتان دچار سوختگی هم نشده‌­باشد، باز هم آشنایی با این علائم و نشانه‌ها به نفع شما خواهد‌بود. چرا؟ زیرا این علائم به شما در تشخیص علت سوختن موتور یخچال و همچنین پیشگیری از بروز مشکلات دیگر در اثر سوختن موتور یخچال کمک می­‌کند. چند مورد از علائمی که می­‌تواند نشان‌دهنده سوختن موتور یخچال باشد، عبارت اند از:

۱٫ یخچال روشن نمی‌شود؛

زمانی که شما یخچال فریزر خود را به برق متصل می­‌کنید و بعد از چند لحظه متوجه می­‌شوید که یخچال روشن نمی­‌شود، بدون شک اولین چیزی که به ذهن‌تان می­‌رسد، سوختگی کمپرسور و موتور یخچال است، اما لازم است بگوییم که روشن نشدن یخچال دلیل قطعی برای سوختن موتور یخچال نیست و تنها یک نشانه است. چراکه ممکن است مشکل روشن نشدن آن به دلایل دیگری نیز اتفاق افتاده ‌باشد.

توصیه می­‌کنیم قبل از اینکه با اطمینان بگویید موتور یخچال سوخته است و برای تعمیر آن به دنبال تعمیرکار بگردید، در ابتدا موارد دیگر را به دقت مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال در وهله اول:

  1. مطمئن شوید که دوشاخه یا سیم رابط یخچال معیوب نیست و به درستی به برق متصل است.
  2. از سالم بودن اورلود و ترموستات یخچال اطمینان حاصل کنید.

وجود هرگونه اشکال در این قطعات نیز می­‌تواند در نهایت مانع از روشن­‌شدن یخچال شود. بعد از اینکه این موارد را بررسی کردید و از سلامت آنها مطمئن شدید، می­‌توانید نتیجه بگیرید که روشن نشدن یخچال به دلیل سوختن موتور ‌است.

۲٫ ایجاد صدای موتور یخچال هنگام روشن‌شدن؛

یکی دیگر از مواردی که با مشاهده آن باید نسبت به سوختن موتور یخچال خود مشکوک شوید، این است که در زمان روشن کردن آن صداهای عجیب و خاصی بشنوید. در چنین مواقعی می­‌توانید این احتمال را بدهید که موتور یخچال نیم سوز شده ‌­باشد. البته دلایل دیگری نیز مانند موارد زیر می­‌توانند منجر به بروز چنین مشکلی شوند:

  1. معیوب بودن اورلورد
  2. شل بودن اتصالات موتور
  3. ضعیف بودن برق
  4. تراز نبودن یخچال
  5. ایرادات فن موتور
  6. مسدود بودن مسیر گردش گاز

از این رو به هیچ عنوان نمی­‌توانید به‌طور قطعی علت سوختن موتور یخچال را به سروصدای بیش از حد آن ربط دهید و برای اطمینان از این موضوع در ابتدا نیاز دارید تا موارد فوق را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

۳٫ عدم تولید سرمای کافی (شنیدن صدای چیک چیک از یخچال)؛

اگر احساس می­‌کنید یخچال شما سرمای کافی تولید نمی‌کند و در زمان کارکردن، از آن صدای چیک‌­چیک شنیده می­‌شود، باید این احتمال را بدهید که موتور آن دچار خرابی شده‌­است، اما در اینجا هم مانند نشانه­‌های قبلی توصیه می­‌کنیم که در ابتدا دلایل دیگری که ممکن است باعث بروز چنین مشکلی شوند را بررسی کرده و بعد از اطمینان از عملکرد صحیح آنها به سراغ تعمیر موتور یخچال بروید.
به عنوان مثال اختلال در سیکل گردش گاز و خراب شدن رله استارت نمونه‌­هایی از عواملی هستند که می‌­توانند در تولید سرمای مورد نیاز یخچال اختلال ایجاد کنند.

۴٫ گرم­‌شدن یخچال؛

گرم‌­شدن بخش­‌های درونی یخچال نیز مانند سایر موارد گفته‌شده می­‌تواند یکی از نشانه­‌های خرابی و سوختگی موتور آن محسوب شود، اما برای اینکه بتوانید از این موضوع مطمئن شوید و به طور قطعی نتیجه بگیرید که گرمای یخچال به دلیل سوختگی موتور آن رخ داده‌­است، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. دمای یخچال را روی عدد ۳ یا ۴ و دمای فریزر را روی عدد ۰ تا ۵ تنظیم کنید.
  2. سعی کنید که یخچال فریزر با فضای اطرافش فاصله مناسبی داشته­‌باشد. برای این کار بهتر است یخچال را در فاصله پانزده سانتی متری از دیوار قرار دهید. علاوه بر این، سایر لوازم برقی اطراف یخچال را به گونه‌­ای قرار دهید که جریان هوای مناسبی در آن ایجاد شود.
  3. با توجه به اینکه کثیفی کویل­‌های کندانسور ممکن است منجر به داغ شدن یخچال شود، بهتر است آن را به طور سالانه تمیز کنید.
  4. در این مرحله باید گرمای یخچال را تست کنید.
    برای اینکار در ابتدا فیش آن را از برق جدا کرده و اجازه دهید ۲ ساعت در حالت خاموش باقی بماند. سپس مجدداً آن را روشن کنید. اگر با انجام این کار متوجه شدید موتور یخچال بیش از حد داغ شده است، سریعاً به دنبال یک تعمیرکار ماهر بگردید.

۵٫ مشاهده هرگونه ایراد در سیم­‌های یخچال؛

به وجود آمدن هرگونه ایراد در سیم‌­های یخچال فریزر می­‌تواند یکی از نشانه‌­ها و علائم سوختن موتور آن باشد، اما برای اطمینان از این موضوع، بهتر است مراحل زیر را برای عیب‌­یابی یخچال فریزر خود دنبال کنید.

  1. اتصلات سیم را به دقت مورد بررسی قرار دهید. برای این کار یکبار یخچال را از برق جدا کرده و مجدداً به آن متصل کنید. کابل آن را چک کرده و از سالم‌بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که هر گونه خرابی، ایراد و یا اتصالی در سیم و یا کابل یخچال مشاهده‌کردید، سریعاً با یک تعمیرکار یخچال تماس بگیرید.
  1. دستگاه دیگری را در کنار یخچال قرار داده و فیش آن را به پریز مخصوص یخچال متصل کنید. اگر دستگاه موردنظر کار نکرد، به این معنی‌است که پریز مشکل دارد. پس باید آن را تعمیر و یا تعویض کنید.
  2. برای مدت چند ساعت یخچال را از برق جدا کنید. این کار باعث ریست شدن یخچال و قطعی کامل جریان برق در یخچال شده و در نهایت خازن­‌های آن را نیز ریست می­‌کند.

۶٫ یخ‌زدگی موتور یخچال؛

یخ­‌زدن موتور یخچال نیز مانند هرکدام از موارد گفته‌­شده می‌­تواند نشانه‌­ای از سوختگی آن باشد. اگر زمانی فکر کردید که موتور یخچال‌تان سوخته‌­است، یک روز صبر کنید. اگر موتور ایرادی نداشته باشد در این مدت به حالت نرمال و عادی خود برمی‌گردد، اما اگر همچنان این یخ‌­زدگی باقی ماند، به معنی این است که موتور مشکل دارد.

توصیه می­‌کنیم که سریعاً یخچال را خاموش کنید. اگر بعد از خاموش شدن یخچال متوجه شدید که گرمای تولید شده در آن خارج نمی‌­شود؛ یعنی کویل­‌های کندانسور آن مشکل پیدا کرده‌است.

این درحالیست که اگر کویل‌های تبخیر کننده یخ زدند؛ بدان معنی است که خنک‌کننده یخچال معیوب است. پس این کویل‌­ها را به طور کامل تمیز کنید و بعد از آن یخچال را خاموش کرده و با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا موتور آن را به دقت بررسی کند.

علائم سوختگی موتور یخچال

دلایل سوختن موتور یخچال فریزر

بعد از آشنایی با علائم سوختن موتور یخچال باید بدانید که اصلاً این مشکل به چه دلایلی ممکن است برای یخچال اتفاق بیفتد تا بتوانید با انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری کنید.

از این رو در ادامه با برخی از مهمترین دلایل سوختن موتور یخچال همراه شما خواهیم بود.

آلودگی کندانسور؛

سوختگی موتور یخچال ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد. اما یکی از مهمترین دلایل آن می‌­تواند وجود آلودگی در کندانسور باشد. شاید از خودتان بپرسید که کندانسور چیست؟

اگر به پشت یخچال فریزر‌ها دقت کرده‌­باشید متوجه می‌شوید که لوله­‌های سیاه‌رنگ و پیچ در پیچی در پشت اکثر آنها وجود دارد، این لوله‌­ها همان کندانسور هستند. وظیفه این لوله‌­ها تبدیل گاز پر فشار به مایع با فشار بالا است. در طی این فرایند گرمای بسیار زیادی از لوله­‌های پیچ در پیچ پشت یخچال فریزر دفع می­‌شود.

حال اگر بر روی این لوله­‌ها گرد و غبار نشسته‌باشد، این آلودگی مانند یک عایق عمل کرده و مانع از دفع گرمای کندانسور یخچال می­‌شود. اگر این آلودگی برای مدت زمان طولانی باقی بماند، به مرور زمان باعث اختلال در عملکرد صحیح یخچال و در نهایت از کار افتادن آن خواهد‌شد.

خرابی فن موتور یخچال؛

فن موتور یخچال یکی از مهمترین قطعاتی است که وظیفه خنک‌­کردن کمپرسور را برعهده دارد و به صورت تمام وقت و در طول مدت روشن بودن یخچال کار می­‌کند تا از تولید گرمای بیش از حد موتور و خرابی آن جلوگیری کند. زمانی که فن کمپرسور از کار بیفتد، گرمای تولید شده در یخچال به شدت افزایش می­‌یابد و صداهای عجیبی از آن شنیده می­‌شود، که این وضعیت در نهایت منجر به سوختگی موتور یخچال خواهد‌شد.

علائم خرابی موتور یخچال

افزایش بیش از حد ولتاژ؛

افزایش ولتاژ، یکی‌دیگر از عواملی است که به موتور یخچال آسیب می‌زند. زمانی که یک نیروی الکتریکی بسیار قوی به سیم پیچ­‌های‌کمپرسور اعمال می­‌شود، خرابی زودرس در آن رخ می‌دهد. به همین دلیل باید دقت کنید که به هیچ عنوان ولتاژ موتور یخچال به طور ناگهانی افزایش پیدا‌نکند.

عدم روغن‌کاری مناسب؛

همانطور که یک اتومبیل برای کارکرد صحیح خود، نیاز به روغن کاری مناسب و کافی دارد، موتور یخچال هم برای اینکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید مرتباً روغن کاری شود. عدم روغن کاری مناسب و صحیح کمپرسور، سرعت فرسودگی آن را افزایش داده و منجر به تولید گرمای بسیار زیادی می­‌شود.

استهلاک در کمپرسور؛

معمولاً عمر مفید موتور و یا همان کمپرسور یخچال بین ده تا بیست سال است. این طول عمر در صورتی است که هیچ گونه نوسان شدید برق و یا ضربه‌­ای به آن وارد نشود. عوامل متعددی بر روی طول عمر موتور یخچال تاثیرگذار هستند که مهمترین آنها نحوه نگهداری و میزان بار می­‌باشد. اما در حالت کلی هرچقدر که عمر کمپرسور افزایش یابد، طبیعتاً بر روی عملکرد صحیح آن تاثیر می­‌گذارد.

pinwork؛ خبره در تعمیر انواع موتور یخچال

در این مقاله می‌توان گفت به نوعی آموزش عیب یابی یخچال فریزر و تعمیر یخچال در منزل را فراگرفتید، اما اگر هر کدام از علائم و نشانه­‌های گفته شده در این مقاله را مشاهده کردید و در نهایت نتوانستید خودتان یخچال را تعمیر کنید، ما در پین‌ورک می‌توانیم به شما کمک می‌کنیم تا به بهترین و باتجربه‌­ترین تعمیرکاران برای تعمیر انواع موتور یخچال فریزر دسترسی پیدا کنید، فقط کافیست با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش الهه ملک زاده

درباره نویسنده

کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا و سئو

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    فردین 03-09-2020

    بسیار ممنونم از گردآورنده این مجموعه اطلاعات دقیق، جزئی و کارا. فکر میکنم حتی به طور حرفه ای کاربرد داره این متن. Perfect

      و.محمدی 08-09-2020

      خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده؛ سپاسگزار از لطف و عنایت جنابعالی