کارکرد یخچال‌ها به‌گونه‌ای است که برای خنک نگه‌داشتن مواد غذایی و همچنین حفظ برودت سرما در درون فضای یخچال و فریزر در درون آن‌ها از گازهای مبرد استفاده می‌شود. وظیفهٔ اصلی این گازها پایین آوردن دما است. حال در این مقاله سعی داریم شما را با دلایل خالی شدن گاز یخچال و همچنین علائم نشت گاز یخچال آشنا کنیم. توجه داشته باشید که برای رفع این مشکل حتماً باید از متخصصین حوزه تعمیر یخچال کمک بگیرید. پین ورک؛ نمایندگی معتبر تعمیرات انواع یخچال سامسونگ، ال جی، بکو، ارج و… آماده ارسال نزدیک‌ترین تعمیرکار یخچال به محل موردنظر شماست. برای استفاده از این خدمات می‌توانید به سایت یا اپ پین ورک مراجعه کرده و یا با شمارهٔ ۸۷۷۰۰۷۷۰ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

علت خالی شدن گاز یخچال

اگر بخواهیم به محل قرارگیری و نحوه کارکرد گاز یخچال اشاره‌کنیم ذکر این نکته قابل‌توجه است که محل قرارگیری در کمپرسور یخچال است. و با فشار بالا به‌طرف اوپراتور یخچال هدایت می‌شود. سپس این گاز وارد مدار یخچال شده و باعث سردسازی فضای یخچال می‌شود و زمانی که به بالاترین نقطه برسد توسط کمپرسور مکیده شده و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. حال اگر اختلالی در این چرخه رخ دهد امکان دارد که یخچال عملیات خنک‌سازی را به‌خوبی انجام ندهد که نشان‌دهنده نشت و خالی شدن گاز یخچال است.

شارژ گاز یخچال در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

نشت گاز یخچال

۱ . پوسیدگی و نشت در لوله‌های مویی یخچال

یکی از اصلی‌ترین دلایل نشت گاز یخچال، نشتی در مسیرهای گاز یخچال یعنی لوله‌های پشت یخچال یا کمپرسور است. همان‌طور که میدانید جنس این لوله‌ها از آهن یا آلیاژهای ناخالص است و به‌راحتی با مجاورت با هوای آزاد دچار پوسیدگی می‌شود. ولی در لوله‌های یخچال که از جنس مس هستند پوسیدگی به‌راحتی صورت نمی‌گیرد.

۲ . آسیب دیدن لوله مویی

یکی دیگر از دلایل خالی شدن گاز یخچال، آسیب دیدن و ضربه خوردن درایر و لوله مویی یخچال است. به خاطر اینکه این قطعات نازک هستند در برابر ضربه و فشار بسیار حساس بوده و سریعاً دچار آسیب می‌شوند. این مشکل بیشتر در مواقع جابجایی یخچال رخ می‌دهد که باعث شکسته شدن یا سوراخ شدن این قطعات می‌گردد.

۳ . آسیب دیدن بدنه یخچال

از علت‌های شایع نشت گاز یخچال، تمیز کردن یخچال‌های قدیمی به دلیل کار نکردن و یا نبود سیستم دیفراست است. در برخی از مدل‌های قدیمی یخچال صفحه‌های خنک‌سازی از داخل یخچال عبور می‌کنند و یخ می‌زنند و بسیاری از افراد برای جدا کردن یخ از وسایل تیز استفاده می‌کنند که همین کار باعث ایجاد نشتی در یخچال می‌شود.

توجه داشته باشید که رفع مشکل نشت گاز یخچال به دلیل اینکه نیازمند تعمیر قطعه و یا تعویض قطعه است باید توسط تعمیرکار معتبر انجام شود. همچنین شارژ گاز یخچال، که این کار هم باید توسط تعمیرکار مجرب صورت گیرد. پیشنهاد می‌شود از تعمیرکاران یخچال پین ورک کمک بگیرید، برای دریافت خدمات با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ -۰۲۱ تماس بگیرید.

علائم نشت گاز یخچال

نشت گاز فریون یا مبرد از یخچال نشانه‌های مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. البته این نکته را توجه داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

علائم نشتی گاز یخچال

۱ . کار کردن یکسره یخچال

از عمده‌ترین نشانه‌های خالی شدن گاز یخچال، کار کردن مداوم کار کردن آن است. درصورتی‌که نشتی گاز در یخچال شما رخ‌داده باشد، سیستم و کمپرسور یخچال برای جبران گاز یخچال، بیشتر کار می‌کنند.

این مشکل زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که دمای یخچال پایین آمده باشد و موتور و کمپرسور یخچال برای جبران این دما در حال کار کردن هستند. درصورتی‌که این عمل تکرار شود احتمال دارد که به موتور و کمپرسور یخچال آسیب جدی وارد نماید. البته ممکن است این مشکل به خاطر دلایل دیگر باشد که در مقاله کار کردن مداوم یخچال به توضیح کامل این مشکل پرداخته‌ایم.

۲ . گرم شدن مواد غذایی داخل یخچال

زمانی که نشت گاز یخچال رخ‌داده است و منجر به خالی شدن گاز یخچال شده است، در این حالت مشاهده خواهید کرد که مواد غذایی درون یخچال اصلاً سرد نشده‌اند و یا گرم هستند.

توجه داشته باشید که خنک نبودن محل قرارگیری مواد غذایی باعث می‌شود که آن‌ها پس از مدت حدود ۲۴ ساعت فاسد شوند. برای جلوگیری از این مشکل حتماً از تعمیرکار یخچال برای رفع مشکل نشت گاز یخچال خود کمک بگیرید.

۳ . بوی نامطبوع

یکی دیگر از نشانه‌های نشت گاز یخچال، بوی عجیب و نامطبوع از داخل یخچال است. اصولاً گاز فریون موجود در یخچال بو ندارد و اگر نشتی در یخچال رخ‌داده باشد این گاز با مواد خوراکی برخورد پیداکرده و بوی بسیار بد و عجیبی از یخچال استشمام می‌شود. تا قبل از خالی شدن گاز یخچال حتماً به بررسی و رفع این مشکل بپردازید.

۴ . صورتحساب بالای برق

پیک مصرف برق در فصول مختلف سال متفاوت است. مثلاً در فصول سرد سال مصرف برق به‌مراتب کمتر از فصول گرم سال مثل تابستان هست، ولی ممکن است قبض برق شما در فصل سرما نیز کاهش پیدا نکرده است. یکی از دلایل آن می‌تواند به مداوم کار کردن یخچال باشد، اگر نشتی گاز در یخچال شما وجود داشته باشد. همان‌طور که گفته شد، کمپرسور برای جبران این کمبود مجبور است به‌صورت مداوم کار کند. اگر قبض برق شما به میزان چشمگیری افزایش داشته است، حتماً یخچال را بررسی نمایید.

پیدا کردن محل نشتی گاز یخچال

راه‌های مختلفی برای پیدا کردن محل نشت گاز یخچال وجود دارد. اگر بتوانید آن را پیدا کنید می‌توانید از خالی شدن گاز یخچال جلوگیری نمایید.

تشخیص نشتی گاز یخچال

۱ . تشخیص نشت گاز یخچال با فلورسنت

در این روش شما باید کمی رنگ فلورسنت را وارد یخچال نمایید. با این کار اگر فلورسنت از محل نشتی، نشت پیدا کند که به رنگ سبز یا زرد است، با استفاده از لامپ uv قابل‌تشخیص است.

۲ . کف و صابون

در این روش لازم است که داخل لوله‌های گاز یخچال را توسط کمپرسور فشار یا کپسول ازت فشار بزنید. در ادامه تمامی مدار گاز یخچال اعم از؛ اوپراتور، کندانسور و لوله‌ های بین آن‌ها را به کف و صابون آغشته نمایید تا با ایجاد حباب جای نشتی را پیدا کنید.

۳ . محل‌های چرب و روغنی

داخل لوله‌های گاز همیشه مقداری روغن وجود دارد و همین روغن نشانه خوبی برای پیدا کردن محل‌های نشت گاز است. البته اگر میزان آسیب و نشتی ریز باشد، ممکن است پیدا کردن محل‌هایی که چرب باشد سخت و ناممکن باشد.

آیا گاز یخچال سمی است؟

جواب این سؤال دو پاسخ متفاوت دارد. در یخچال‌های قدیمی از گاز آمونیاک استفاده می‌شد که این نوع گاز به دلایلی همچون؛ سمی بودن، خطرناک و قابل اشتعال بودن دیگر مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. در یخچال‌های امروز از گازهای فریون استفاده می‌شود که گازی ایمن و سالم است.

شارژ گاز انواع یخچال فریزر و ساید در محل

ممکن است بنا به دلایلی یخچال شما مشکل نشتی در بدنه یا قطعات یا فرسودگی پیداکرده و باعث خالی شدن گاز یخچال شود. در این صورت یخچال شما دچار مشکلاتی اعم از سرد نبودن، کار کردن مداوم، مصرف برق بالا و… شود که در این مواقع لازم است که در اسرع وقت به پیدا کردن منشأ نشتی و رفع آن بپردازید. همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، گاز یخچال از مهم‌ترین عنصرها در کارکرد یخچال است. به‌طوری‌که فقدان یا نشت آن باعث می‌شود که عملکرد یخچال تحت تأثیر قرار گیرد. برای همین هم خالی شدن گاز یخچال جز آن دسته از مشکلاتی است که باید سریعاً به رفع آن پرداخته شود تا به سایر قطعات آسیبی وارد نکند.

پس از رفع نشتی برای جبران کمبود گاز یخچال احتمالاً به شارژ گاز یخچال نیز نیاز خواهید داشت. پین ورک؛ نمایندگی معتبر تعمیرات انواع یخچال آماده ارسال نزدیک‌ترین تعمیرکار یخچال به محل موردنظر شماست. برای دریافت خدمات تنها کافی است به سایت یا اپ پین ورک مراجعه کرده و سفارش خود را به‌صورت رایگان ثبت نمایید. یا با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ -۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

3 سال پیش رضا حاجیلو

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.