سوال های مهم برای خرید کولر گازی و معمولی چیست؟

برای اینکه تابستان امسال را با خنکی هرچه تمام تر پشت سر بگذاریم، نیاز به یک خنک کننده ی عالی داریم. اما سوال هایی وجود دارد که قبل از خرید کولر باید به آن جواب بدهیم.

انواع کولر گازی موجود در بازار:

 کولر گازی پنجره‌ای: نیاز به برق‌کشی جداگانه‌ای ندارد و تنها با وصل کردن کابل برق به پریز شروع به کار می‌کند. بدنه‌ی یکپارچه‌ی کولر به‌سادگی درون پنجره جا می‌خورد و به‌سرعت آماده‌ی استفاده می‌شود.

کولر اسپلیت: کولرهای اسپلیت قیمت بیشتری در مقایسه با کولرهای پنجره‌ای دارند؛ اما مصرف برق‌شان به‌مراتب کمتر است کولرهای اسپلیت از دو تکه‌ی داخلی و بیرونی تشکیل شده‌اند که برای اتصال این تکه‌ها به یکدیگر – که به هر کدام یک یونیت گفته می‌شود – باید از لوله‌های مسی انتقال حرارت استفاده شود. به همین دلیل با ایجاد حفره‌هایی درون دیوار، لوله‌های مسی را از درون آن رد می‌کنند. سختی این کار و نیاز به بازکردن یونیت داخلی برای اتصال برق کولر از جمله‌ی دلایلی هستند که باعث می‌شود برای راه‌اندازی کولرهای اسپلیت به یک نصاب حرفه‌ای و ماهر نیاز پیدا کنید. بنابراین اگر نیاز به یک متخصص دارید، از سرویس تعمیر کولر گازی پین‌ورک بهره‌مند شوید.

کولرهای ایستاده: از این کولرها یا در مصارف صنعتی استفاده می‌شود یا مصارف خانگی بسیار خاص. مصارف صنعتی شامل مکان‌های عمومی پر رفت‌وآمد (پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مساجد و…) می‌شوند. آن دسته از کاربرانی که امکان نصب کولر پنجره‌ای ندارند یا به دلیل مستاجر بودن، اجازه‌ی دخل و تصرف در دیوار منزل مسکونی را ندارند هم ممکن است به‌ناچار به سمت این کولرها سوق داده می‌شوند.

مقاله مرتبط:

  1. راهنمای سرویس کولر گازی و تمیز کردن آن در منزل در ۳ گام ساده
  2. راهنمای خرید کولر گازی و دستگاه های خنک کننده برای خانه و اداره
  3. راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

 

۱٫ چقدر بودجه برای خرید کولر گازی دارید؟

  • به طور کلی هر چه میزان سرمادهی یک کولر بالاتر باشد، هزینه آن بیشتر خواهد بود. میزان سرمادهی با معیار BTU مشخص می‌شود BUT .بالاتر به میزان سرمادهی بیشتر در واحد زمان است نه این‌که این کولر خنک‌تر است بنابراین این اعداد درواقع همان توان سرماسازی به واحد زمان هستند که از فروشندگان می‌شنوی. هر چه این اعداد بیشتر باشد به طبع قیمت آن ها هم بیشتر خواهد بود.
  • از دیگر موارد هزینه ای که باید به آن دقت کنید برچسب انرژی است. همانطور که میدانید برچسب A++  کمترین مصرف را دارد. در خرید این برچسب را جزو اولویت های خود قرار دهید.

قیمت کولر مناسب

۲٫ کولر گازی شامل گارانتی می شود؟

  • برای تمام لوازم الکترونیکی احتمال بروز مشکل بعد از راه اندازی وجود دارد. مطمئن شوید کولری که قصد خرید آن را دارید شامل یک گارانتی معتبر و پاسخگو با یک دوره زمانی معقول می باشد. اگر فروشنده خودش وارد کننده باشد، آن را با گارانتی شرکت خودش میفروشد و می تواند قیمت کمتری بدهد. ممکن است این کاهش قیمت شما را وسوسه به خرید کند. اما آینده نگر باشید! بهتر است که کولر را با گارانتی اصلی بخرید.

ضمانت نامه کولر

۳٫ زمان راه اندازی کولر گازی و معمولی چقدر است؟

  • اگر شما یک فرد شاغل یا پر دغدغه باشید به احتمال زیاد این نکته ی مهمی است که چقدر تایم نیاز است تا نصاب ها کولر را راه اندازی کنند. و آیا نیازی هست که شما یک روز کامل را مرخصی بگیرید و در خانه منتظر تمام شدن کار نصاب ها باشید یا نه! در کنار این موضوع باید به مدت زمانی که طول میکشد تا بعد از هر بار روشن کردن کولر، کامل به راه بیفتند و خنک سازی را انجام دهد هم توجه شود.

زمان راه اندازی کولر

۴٫ تعمیر و نگهداری کولر چگونه است؟

  • جدا از هزینه ای که برای نصب کولر باید بپردازید، هزینه ای که تعمیر کولر و تعویض قطعات آن نیاز دارد نیز باید مورد توجه شما باشد. گاهی قیمت قطعات به دلیل اینکه در بازار به سختی پیدا می شوند بسیار بالا است. در کنار همه این ها توجه به اینکه در چه بازه های زمانی نیاز به سرویس کردن کولر وجود دارد هم نباید فراموش شود!

تعمیر کولر

۵٫ قصد خنک کردن کولر را در چه محیطی دارید؟

  • برای چه محیطی به دنبال کولر هستید؟ شما باید BTU  را –که در قسمت اول راجبش صحبت کردیم-  با توجه به محیطی که قصد خنک کردن آن را دارید انتخاب کنید. اگر هدف شما کل خانه است BTU های بالاتر و اگر اتاق خواب ها است کولرهایی با BTUهای پایین تر را انتخاب کنید.

کولر مناسب هر محل

چند نکته دیگر برای راهنمای خرید کولر گازی:

نوع کمپرسور کولر و کاربرد و مصارف آن:

  • پیستونی تکنولوژی قدیمی= پر مصرف تر نسبت به اقسام دیگر- قابلیت کارکرد در مناطق معتدل و حاره ای
  • روتاری تکنولوژی بروز= قابلیت اینورتر و کم مصرف بودن نسبت به سایر کمپرسورها
  • مبرد= دوستدار محیط زیست- قابلیت کارکرد اغلب در مناطق معتدل و در بعضی مدل ها در مناطق گرم وسوزان – دامنه وسیع ظرفیتی
  • اسکرال= ظرفیت های بالای ۲.۵ تن تبرید- قابلیت اینورتر- قابلیت کارکرد در مناطق معتدل و حاره ای

تکنولوژی اینورتر در کمپرسورها کولر گازی باعث جلوگیری از شوک آمپر شدید در زمان استارت، جلوگیری از خاموش روشن و شدن های متوالی، مدیریت دور کمپرسور با توجه به شرایط بهینه مصرف، کم صدا بودن و داشتن تنطیم دمایی دقیق تر را میسر می کند.

بررسی ویژگی‌های کلی یک کولر گازی خوب:

  • کم صدا
  • کم مصرف
  • مجهز به دکمه عملکرد بهینه هنگام خواب
  • مجهز به تایمر روشن و خاموش
  • کمپرسور اسکرول برای مناطق گرمسیر و شرجی
  • کمپرسور که در دمای زیر صفر هم کار کند
  • استفاده از کمپرسور بسیار کم مصرف

ظرفیت کولر گازی بر حسب Btu/hr بیان می شود که ( British Thermal Unit ) واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی می باشد.

امیداوارم آموزش بالا را به درستی به کار ببرید و از آن استفاده کنید. در صورتی که تخصص لازم و زمان کافی برای این کار را ندارید، از خدمات پین ورک استفاده کنید تا در سریع زمان و با بالاترین کیفیت شما را راهنمایی کنیم.

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.