امروزه برنج جزو وعده‌های مهم سفره‌ی ایرانی‌ها می‌باشد و جزو غذاهای اصلی محسوب می‌شود. پس باید قبل از خرید برنج نکاتی درباره تشخیص برنج خوب بدانید. اگر می‌خواهید بدانید کدام برنج از ارزش غذایی بالاتری برخوردار هستند خواندن این مطلب خالی از لطف نیست. و اگر طرفدار برنج ایرانی هستید باید نکاتی در مورد تفاوت برنج ایرانی و خارجی بدانید.

در این مطلب از پین‌ورک تمام نکاتی که باید در مورد تشخیص برنج خوب و باکیفیت بدانید آموزش داده شده است.

تشخیص برنج خوب ایرانی و با کیفیت

برنج‌های ایرانی از کیفیت و مرغوبیت بالاتری نسبت به برنج‌های خارجی برخوردار هستند و عطر و طعم خوبی دارند، به همین دلیل برنج‌های ایرانی گران‌تر از برنج‌های خارجی است. اما برنج‌های خارجی موجود در بازار مثل برنج‌های هندی و پاکستانی از نوع برنج خوب و مرغوب نیستند و حتی گفته می‌شود در مزارع آلوده کشت می‌شوند. اما برنج‌های خارجی کم کیفیت نیز زمان پخت قد می‌کشند و خوب دون می‌شوند.

دقیقا برنج هندی را بخاطر قیمت پایین و قد کشیدنش می‌خرند. ارزان‌تر از برنج‌های خارجی، برنج‌های نیم دانه و به اصطلاح سرلاشه برنج‌های ایرانی است که هم طعم و هم ارزش غذایی خوبی دارند.

تشخیص برنج مرغوب

چیزی که در انتخاب برنج بسیار مهم است این است که برنج پس از پخت خوب قد بکشد و ری خوبی داشته باشد اما عطر و بو را می‌توان با اضافه کردن موارد دیگر و هنر آشپزی خودتان به آن اضافه کنید. باید برای تشخیص برنج خوب که خوب ری بدهد نکاتی را بدانید. نکته اول این است که برنج باید تازه نباشد.

برنج تازه دارای رطوبت است و هنگام پخت رطوبت اضافی را دریافت نمی‌کند اما عطر و طعم خاصی دارد که امتحان کردنش خالی از لطف نیست و بعضی از افراد برنج تازه را ترجیح می‌دهند.

اما برنجی که تازه نباشد رطوبت جذب می‌کند و حجیم می‌شود. تشخیص برنج قدیمی این گونه است که برنج قدیمی سفت و سخت است و با گذاشتن زیر دندان به سفتی و سختی آن پی می‌برید. نکته‌ی دیگر در تشخیص برنج قدیمی و تازه، رنگ آن است. رنگ برنج قدیمی تیره‌تر از برنج تازه است.

برنج کشت اول و دوم

اگر عطر و بوی برنج برای شما مهم است از برنج کشت دوم استفاده کنید. این برنج از هم از سلامت و هم از قیمت بیشتری برخوردار است و به میزان کمی کشت می‌شود. کشت اول برنج در فروردین ماه و برداشت آن در مرداد صورت می‌گیرد. کشت دوم در آبان ماه و بیشتر از کشت اول طول می‌کشد و به دلیل این که این کشت باران و آفتاب پاییزی را شامل می‌شود از سلامت و همچنین عطر و بوی بیشتری برخوردار است.

برنج ایرانی خوب

بعضی از کشاورزان پس از کشت اول محصول دومی را تولید می‌کنند که به آن چین دوم می‌گویند. این محصول هم از عطر و طعم خوبی برخوردار است اما به پای کشت دوم نمی‌رسد. البته از چین دوم می‌تواند کیفیت‌های مختلفی حاصل شود که این بستگی به کاشت و برداشت کشاورز و میزان آبیاری آن دارد.

مقاله مرتبط: نکاتی در باره طرز تهیه چیکن آلفردو که کسی به شما نمی گوید!

تشخیص برنج خوب از برنج نامرغوب

انتخاب برنج نامرغوب باعث ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. کشور چین دست به کار شده تا با تولید برنج‌های تقلبی صادرات خود را افزایش دهد. برنج‌های تقلبی کشور چین با پلاستیک درست می‌شود و به بهترین شیوه قالب زنی می‌شوند و شباهت باور نکردنی به برنج‌های طبیعی دارد و همراه با برنج‌های طبیعی و محصول اصلی، صادر می‌شود.

مصرف این برنج‌ها که ترکیب نشاسته و پلاستیک است سبب بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی و سرطان می‌شود. برای تشخیص برنج  خوب از تقلبی چند راه وجود دارد که در ادامه‌ی متن به آن اشاره می‌کنیم.

  • یک مقدار به اندازه چند دانه برنج را انتخاب کنید و در مجاورت آتش قرار دهید، آن تعداد از برنج‌ها که سوختند پلاستیکی است.
  • مقداری برنج را داخل ظرف آب بریزید، آن مقدار برنجی که روی آب می‌ماند تقلبی است.
  • مقداری برنج را در هاون بکوبید آن مقدار برنجی که خرد نشود، برنج تقلبی و پلاستیکی است.
  • مقداری برنج را در مقابل نور خورشید قرار دهید، آن مقدار برنجی که سالم بماند و کپک نزند برنج پلاستیکی است.

برنج ایرانی مرغوب

چگونه برنج خوب را تشخیص بدهیم

یکدست بودن برنج

روش پخت، کیفیت و عطر و طعم برنج‌های مختلف باهم متفاوت است. در پخت برنج یک دست بودن آن موضوع مهمی است. محصول برنج باید از یک نوع باشد در غیر این صورت پخت آن را سخت می‌کند.

عواملی که باعث یکدست نشدن برنج و تفاوت در روش پخت برنج می‌شود، یکی نژادهای مختلف برنج و دیگری شرایط آب و هوایی متفاوت هنگام رشد و همچنین شرایط متفاوت محصول پس از برداشت مانند نوع خشک کردن و دما و زمان ماند محصول مقابل دستگاه خشک کن است.

اگر برنجی در دما و زمان مناسبی در مقابل دستگاه خشک کن قرار نگیرد، در زمان پوست گیری و سفید کردن حجم زیادی نیم دانه خواهد داشت. عملیات الک کردن برنج برای جدا کرد نیم دانه‌ها است.

برنج مرغوب و خوب ایرانی

برای تشخیص یکدست بودن برنج از روش‌های زیر استفاده کنید.

مقداری از برنج را در کف دست خود بریزید و با دقت به آن نگاه کنید. دانه­‌های برنج نباید اندازه و رنگ و شفافیت متفاوتی داشته باشند. اگر هر یک از این موارد در برنجی وجود داشته باشد، برنج یکدست نیست.

برای تشخیص برنج خوب و اصیل کافی است مقداری از آن را کف دست بگیرید و با دقت برنج‌ها را ببینید که یک اندازه و یک رنگ باشند. اگر جنس برنج باریک و استخوانی است، همه دانه‌ها باید این جوری باشند.

اگر برنج کهنه می‌خرید همه آن‌ها به یک اندازه تیره باشند. اگر دانه سالم می‌خرید ببینید برنج شکسته و خردشده و پوک وجود نداشته باشد. حالا که برنج را می‌بینید توجه کنید که کپک نزده باشد و آفت نداشته باشد. همچنین همان آزمایش دستی سنجش عطر و بو این جا هم به کار می‌آید. برنج مخلوط عطر کمتر و متفاوت‌تری دارد.

  • روش دیگر برای تشخیص یکدست بودن این است که مشتی برنج را روی یک سطح شیشه­‌ای بریزید و از زیر به آن نور بتابانید. با دقت به دانه‌ها نگاه کنید. اگر میزان شفافیت در دانه‌های برنج باهم متفاوت بود، برنج مخلوط شده است و یکدست نیست.

خشک بودن برنج

بعد از تعیین یکدست بودن و کیفیت برنج، باید به خشک بودن آن توجه کرد. برنج در ابتدای برداشت دارای رطوبت ۲۵-۳۵ درصدی است. رطوبت در برنج، نگه‌داری آن را سخت می‌کند.

در کارخانه‌ها برای سرعت بخشیدن به عملیات خشک کردن، برنج‌ها با دستگاه خشک کن، خشک می‌کنند تا رطوبت آن‌ها به ۱۲ – ۱۴ درصد کاهش یابد. متاسفانه در برخی از کارخانه‌ها برای اینکه عملیات خشک کردن برنج سریع‌تر انجام شود از دماهای بالا و زمان کمتری استفاده می‌کنند که باعث کاهش کیفیت برنج می‌شود.تشخیص برنج خوب ایرانی

برای تشخیص برنج خوب و خشک بودن برنج از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • برنجی که به خوبی خشک شده نباید به راحتی زیر دندان بشکند و باید به اندازه‌ی کافی سفت باشد.
  • روش تشخیص بعدی خشک بودن برنج، پختن آن است. برنجی که خوب خشک شده باشد به راحتی رطوبت را جذب می‌کند و حجیم می‌شود،خوب قد می‌کشد و ری می‌کند.

بند نداشتن برنج

یک برنج خوب بابد بدون ترک باشد. اگر برنج بعد از بیرون آمدن از کارخانه‌ی شالیکوبی در معرض هوای سرد قرار بگیرد، بر روی سطح آن ترک و بندهای عرضی ایجاد می‌شود.

برای تشخیص برنج خوب و بنددار بودن برنج از روش زیر استفاده کنید.

برنج بنددار به راحتی با چشم دیده می‌شود، در غیر این‌صورت با فشار ناخن به راحتی شکسته می‌شود.

تشخیص برنج ایرانی

نیمه بلوری بودن

برنج خوب ایرانی رنگ نیمه شفافی دارد. پروتئین برنج بین نشاسته‌ها قرار می‌گیرد و رنگ برنج را تیره می‌کند. نمونه‌های خارجی برنج رنگ شفافی دارند و همچنین نمونه‌های بی‌کیفیت رنگ تیره‌ای دارند.

عطر و طعم برنج

عطر و طعم برنج هم یکی دیگر از ویژگی‌های برنج ایرانی است. برنج‌ها با توجه به بذرشان به دو دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسیم می‌شوند. برنج هاشمی جزو دسته پرمحصول و از خوش عطر و طعم‌ترین برنج‌های موجود در بازار است.

برای تشخیص برنج خوب و عطر و طعم خوب برنج پس از پخت از روش زیر استفاده کنید.

  • مقداری برنج در کف دستتان بریزید و با دمیدن یا ها کردن بر روی آن باید عطرش به مشامتان برسد.
  • البته متقلبانی در بازار هستند که با ریختن گرد برنج در کیسه‌های برنج، باعث به اشتباه افتادن شما می‌شوند. برای مطمئن شدن از عطر و طعم برنج چند دانه‌ی برنج را داخل دهان بگذارید و اگر طعم مطبوعی نداشت، برنج خوبی نیست.

تشخیص برنج ایرانی

کاملا همسان نبودن دانه‌های برنج

برنجی که به طور طبیعی کشت می‌شود، دانه‌های آن تا حدی با هم تفاوت دارند. اگر برنجی کاملا دانه‌هایش اندازه هم و یکسان بود تقلبی است و به روش طبیعی کشت نشده است. برای مطمئن شدن تعدادی از دانه‌های آن را روی شعله بگیرید اگر دود کرد مشخص می‌شود که ترکیبی از پلاستیک و نشاسته می‌باشد.

نگهداری و انبار کردن

  • برای نگهداری برنج حتما کیسه‌های برنج را در جایی خنک و خشک انبار کنید تا رطوبت درون دانه‌های برنج تبخیر شود.
  • هیچوقت کیسه‌های برنج را روی هم قرار ندهید و بین کیسه‌ها فاصله‌ای برای عبور هوا بگذارید.
  • برای جلوگیری از آفت زدن، مقداری نمک و چند دانه سیر در کیسه‌ها قرار دهید و هر چند وقت یکبار به آنها سر بزنید.
  • از قرص‌های شیمیایی برای جلوگیری از آفت زدگی استفاده نکنید.
  • در صورت آفت زدن برنج، برنج را در هوای آزاد و دور از تابش خورشید قرار دهید و برنج را الک کنید تا از خسارت بیشتر جلوگیری کنید.

برنج دودی و نیم دانه

در گذشته از دودی کردن برای نگهداری موادغذایی استفاده می‌کردند تا میکروب‌ها و عوامل قارچی آن از بین برود و مدت زمان ماندگاری آن بیشتر شود. دود دارای مواد شیمیایی از جمله الکل و فرمالدئید است که باعث ضدعفونی شدن می‌شود. عده‌ای برنج دودی را مضر می‌دانند اما این برنج همان برنج معمولی است که توسط کشاورزان طی مراحل خاصی دودی می‌شود. برنج دودی عطر و طعم فوق العاده‌ای دارد.

برنج نیم دانه هم همان برنج شکسته شده است که پلوی خوبی نمی‌دهد اما از آن در تهیه‌ی شله زرد استفاده می‌شود.

در این مطلب از پین‌ورک نکاتی در مورد تشخیص برنج خوب و با کیفیت ایرانی گفته شد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و از آن لذت ببرید:)

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.