چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم؟ زندگی کوتاهتر از آن است که به کینه و افکار منفی نسبت به کسانی که دوستشان داریم بگذرد. ما بهتون کمک می‌کنیم تا راه حل هایی برای حل مشکلات خانوادگی و برگردان صلح به خانوادتون پیدا کنید. مشکلات خانواده های امروزی و راه حل آنها هنگام شروع بحث

صبرکنید تا عصبانیت‌تان فروکش کند

تا زمانیکه احساس ناراحتی می‌کنید درباره‌ی مشکلات خانوادگیتان بحث نکنید. این کار باعث می‌شود شما به جای برخورد عاطفی با مسئله منطقی برخورد کنید. همچنین هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید فردا تصمیمتان را عملی کنید بنابراین هیجانات آنی خودتان را کنترل کنید.
اگر اعضای خانواده‌تان در حال بحث هستند، شما صبر کنید تا تمام اعضا آرام شوند. این کار از به وجود آمدن یک نزاع بزرگ جلوگیری کند.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم
به صورت رو در رو را جع به مشکلات خانوادگیتان صحبت کنید

انتخاب پیامک و یا ایمیل برای حل مشکلات خانوادگی بدترین انتخاب است. همه‌ی ما قبلا پیام هایی را فرستاده‌ایم که آرزو می‌کنیم هیچ وقت نمی‌فرستادیم. بحث حضوری شما را نسبت به مساله آگاهتر می‌کند. دلیلش هم اینست که در ارتباطات الکترونیک تن صدا قابل تشخیص نیست. به جای پیام بهتر است تلفن کنید و یک جلسه حضوری ترتیب دهید چون میزان همدلی در جلسات حضوری بیشتر است.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 1

ایرادات و اشتباهات همه از جمله خودتان را بپذیرید

اولین قدم برای حل مشکلات خانوادگی، قبول این مساله است که شما اعضای خانواده‌تان را با تمامی ایراداتی که دارند دوست دارید. در ضمن خود شما هم ایراداتی دارید. نباید به مسائل خانوادگی طوری نگاه نکنید که فقط یک شخص مقصر است و حق با دیگری است.
می‌توانید شما اولین نفری باشید که عذرخواهی می‌کند حتی اگرحق با شما باشد. از کلماتی مثل “متاسفم، من واقعا نمیتونم ببینم که تو ناراحتی. می‌خواهم تمام سعیم را برای حل مشکل بکنم”.
چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 3

از سرزنش دوری کنید و وقتی با خانواده‌تان صحبت می‌کنید لحنتان را مثبت نگه دارید.
صحبت شما نباید به نحوی باشد که یکی از اعضای خانواده‌تان را مقصر نشان دهد و یا در او احساس منفی ایجاد ‌کند. قضاوت، متهم ساختن افراد و بالا بردن تن صدا باعث ایجاد حالت تدافعی در شخص شده و وضعیت را بدتر می‌کند. لزومی ندارد که در بحث‌های خانوادگی حتما برنده شوید، در عوض سعی کنید با هم راه حلی برای مشکلتان بیابید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 4

مشکلات خانواده های امروزی: بخشش داشته باشید

فراموش نکنیم که همه ی انسان‌ها کامل نیستند و نیاز به بخشیده شدن دارند. بخشیدن شخصی که به ما بدی کرده، مخصوصا اگرعضوی از خانواده‌مان باشد باعث رهایی ما از گذشته می‌شود و باعث می‌شود یک ‌آینده سالم و بدون استرس داشته باشیم. در ضمن این اتفاق ممکن است برای خودمان نیز پیش بیاید.

مقاله مرتبط:

تاثیر موسیقی بر مغز انسان : موسیقی و زندگی

چرا بعضی آدمها رو باید کنار گذاشت و حذف کرد؟

رسیدن به شادی یا حرکت به سمت دنیای ایده‌ال خود؟

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 5

پیدا کردن ریشه مشکل
برای پیدا کردن علت اصلی مشکل شما باید با خانواده‌تان صحبت کنید. به شایعات توجهی نداشته باشید و بر روی علت و ریشه‌ی مشکل تمرکز کنید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم

برای پی بردن به مشکل از اعضای خانواده‌تان سوال بپرسید
یک روش خوب برای فهم علل مشکلات خانوادگی اینست که از اعضای خانواده‌تان سوال بپرسید تا آنها اظهار نظر کنند و علت اصلی ناراحتیشان را بگویند. پرسیدن سوال باعث می‌شود که آنها احساس نکنند که محکوم شده‌اند. همچنین شما می‌توانید نظرشان را برای بهبود وضعیت بپرسید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 6

یک راه ارتباطی ایجاد کنید
ارتباط ضعیف علت بسیاری از مشکلات خانوادگی است. اگر صحبت نکنید مشکلاتتان به سختی حل خواهد شد. در ضمن نادیده گرفتن مشکلات در بلند مدت باعث بدترشدن شرایط و سردی بین شما می‌شود. بهتر است احساس خود را در زمان مناسب و به روش درست بیان کنید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم

تشخیص مشکلاتی که باید مورد بحث قرار گیرند
نشانه‌های مشخصی از مشکلات خانوادگی که باید مورد بحث قرار گیرند عبارتند از: بحث‌های مکرر، اختلاف نظر، عصبانیت شدید، دوری از دیگران، مسائل مالی، عدم اعتماد، اذیت کردن یکدیگر، درگیری‌های فیزیکی و … .

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 16

رفع مشکلات خانوادگی

سعی کنید به سازش و توافق برسید
سازش یک راه‌حل عالی برای حل مشکلات خانوادگی است. سازش به این معناست که شما راه حلی ارائه دهید که هر دو شخص، احساس خوبی داشته باشند حتی اگر دقیقا همان چیزی نباشد که آنها می‌خواهند.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 15

صحبت رودررو با فردی که با او مشکل دارید
اگر بین شما و یکی دیگر از اعضای خانواده‌تان مشکلی وجود دارد بحث را به خانواده‌تان نکشانید. صحبت رودررو با شخص در یک فضای آرام به شخص آرامش می‌بخشد و او ممکن است به مطالبی اشاره کند که در جمع خانوادگی هرگز بیان نخواهد کرد.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 14
یک شورای خانوادگی تشکیل بدهید
اگرچه بسیاری از اختلافات را می‌توانید دو نفری حل کنید اما ممکن است شرایطی پیش ‌آید که برای حل مشکل به کمک بزرگترهای خانواده‌تان نیز احتیاج پیدا خواهید کرد.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 13
نامه بنویسید
بعضی افراد با نوشتن احساسات خود را بهتر بیان می‌کنند. اگر شما هم از این افراد هستید نوشتن نامه به شما کمک بسیاری می‌کند. در شرایط سخت یک نامه ی صمیمانه و از روی احساس می‌تواند به بهبود رابطه تان کمک کند. زیرا شخص متوجه می‌شودکه شما در حال تلاش برای بهبود رابطه تان هستید.
درنامه احساستان را بیان کنید و بیشتر از کلمه “من” به جای “تو” استفاده کنید تا شخص حس کند که شما در حال بیان دیدگاه خود هستید و نه سرزنش او.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 12
با فرزندتان راجع به مشکلاتی که به او مربوط می‌شود صحبت کنید
مشکلتان را به طور واضح برای فرزندتان توضیح دهید و سعی کنید علت اصلی مشکل را بیابید. توجه داشته باشید که نباید عصبانی شوید و به جایش از فرزندتان برای حل مشکلش کمک بگیرید. هرگز علاقه‌مندیهای خود را به فرزندتان تحمیل نکنید. بیشتر تلاش کنید تا او بفهمد که شما او را دوست دارید ‌و به او اهمیت می‌دهید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 11
جلوگیری از مشکلات خانوادگی

تعیین مرز
اگر یکی از اعضای فامیلتان باعث آسیب رساندن به زندگیتان می‌شود شما می‌توانید با تعیین مرز و محدودیت، باعث حفظ زندگیتان و جلوگیری از آسیب رساندن به آن شوید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 9
گاهی باید دست بکشید
بعضی از مشکلات خانوادگی به آسانی حل نمی‌شود و یا به زمان نیاز دارد. در نتیجه شما برای آرامش ذهنتان مجبور به قطع رابطه با خانواده‌تان می‌شوید. اما باید سعی کنید که زندگی خودتان را به بهترین نحو انجام دهید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 8
با مشاور صحبت کنید
بعضی از مشکلات خانوادگی به قدری حساس هستند که فقط باید با کمک یک شخص حرفه‌ای حل شود. مشاور می‌تواند در عین بی طرفی به شما پیشنهاداتی منطقی ارائه دهد.
اگر اعضای خانواده‌تان اشتیاقی به این کار ندارند شما باید خودتان این کار را انجام دهید. همچنین خواندن کتاب‌هایی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم 7

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    جواد 03-12-2019

    مرسی از مطالب زیبا شما

      فریبا کیتویی 05-12-2019

      سلام دوست عزیز? ممنون از توجه شما