تصور کنید که در یک روز گرم تابستانی از سر کار برگشته‌اید و به محض رسیدن به خانه وارد آشپزخانه می‌شوید تا با نوشیدن یک لیوان آب خنک نفسی تازه کنید. اما ناگهان متوجه می‌شوید که یخچال کار نمی‌کند. شما در این مواقع چه می‌کنید؟
برخی از افراد درست لحظه‌ای که با این صحنه مواجه می‌شوند، احساس می‌کنند که موتور یخچال سوخته است و باید به فکر خرید یخچال مناسب باشند. در صورتی که در بیشتر مواقع مشکل از جای دیگری است و موتور یخچال دچار سوختگی نشده است.

در این مقاله می‌خواهیم دلایل کار نکردن موتور یخچال را برای شما بررسی کنیم و بگویم که در مواقع مشابه باید چه اقدامی انجام دهید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و به نکات توجه کنید تا در صورت بروز این قبیل از مشکلات، هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

تعمیر یخچال فریزر در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

پر بودن بیش از حد یخچال

علل کار نکردن موتور یخچا‌ل

زمانی که متوجه کار نکردن موتور یخچا‌ل خود شدید، قبل از هر کاری باید دلیل آن را بررسی کنید تا متناسب با آن دلیل درست ترین اقدامات را انجام دهید. در ادامه دلایل کار نکردن موتور یخچا‌ل را برایتان شرح می‌دهیم که عبارت‌اند از:

۱٫ عدم اتصال سیم برق و دو شاخه؛

ممکن است که اتصال جریان برق یخچال شما قطع شده باشد و برای همین باعث کار نکردن موتور یخچا‌ل و خاموش شدن یخچال شده باشد. در این مواقع باید دو شاخه و سیم یخچال را مورد بررسی قرار دهید و به وسیله‌ی مولتی متر یا اهم‌ متر آن را تست کنید و مطمئن شوید که مشکل از پریز برق و محافظ یخچال نیست و در صورت وجود مشکل نسبت به تعویض و تعمیر این قسمت اقدام کنید.

۲٫ سوختن فیوز یا برد الکترونیکی؛

در برخی مواقع مشکل کار نکردن موتور یخچا‌ل به سوختگی فیوز روی برد الکترونیکی مربوط می‌شود. برای چک کردن فیوز برد الکترونیکی ابتدا مطمئن شوید که یخچال به پریز برق متصل نیست و سپس به کمک اهم متر فیوز روی برد را امتحان و تست کنید.
اگر فیوز هیچ‌گونه مشکلی نداشت و موتور یخچال نیز کار نکرد، ممکن است مشکل از برد الکترونیکی باشد، قیمت برد‌های الکترونیکی نسبتا گران می‌باشد و گاهی قابل تعمیر کردن هستند. توصیه می‌کنیم که در این مواقع حتما با یک تعمیرکار متخصص و باتجربه مشورت بگیرید و تعمیر یخچال را به او بسپارید‌.

۳٫ خرابی فیوز اوردلود؛

در قسمت مدار کمپرسور یخچال‌ فریزرها فیوز اوردلود به عنوان محافظ استفاده می‌شود و وظیفۀ آن جریان کنترل حرارت داخل کمپرسور می‌باشد‌. اگر جریان کششی موتور و حرارت آن از کنترل خارج شود، منجر به تحریک فیوز اوردلود شده و برق ورودی کمپرسور را قطع می کند، در نتیجه موجب کار نکردن موتور یخچا‌ل می‌شود.‌
بررسی وضعیت فیوز اوردلود یک کار کاملا تخصصی می‌باشد و حتما باید توسط تعمیرکار مجرب انجام شود تا جوانب اطمینان و ایمنی به طور کامل رعایت شود.

۴٫ وجود مشکل در رله استارت؛

رله استارت به کلید قطع و وصلی گفته می‌شود که از دو سیم پیچ، سیم پیچ استارت و سیم پیچ رانینگ تشکیل شده است که در ابتدای شروع به کار کردن موتور یخچال، دو سیم پیچ در یک‌ مدار قرار می‌گیرند و بعد از گذشت چند ثانیه کمپرسور شروع به فعالیت کرده و سیم‌پیچ استارت از مدار خارج می‌شود و سیم‌پیچ رانینگ در مدار باقی می‌ماند و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
اگر ضمن کار نکردن موتور یخچال صدای خفیفی از آن شنیدید حتما باید رله استارت و اوردلود را مورد بازبینی و بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که بررسی این قسمت حتما توسط شخص تکنسین وارد به کار تعمیرات یخچال باید انجام شود.

۵٫ خرابی ترموستات؛

ترموستات در موتور یخچال وظیفۀ کنترل دما را برعهده دارد و همچنین جریان برق کمپرسور و فن یخچال را تامین می‌کند. زمانی که موتور یخچال و فن‌ آن متوقف می‌شود مشکلی برای ترموستات پیش آمده است.
برای اینکه مطمئن شوید ترموستات سالم است، آن را با یک مولتی متر امتحان کنید. لازم‌ به ذکر است که برای بررسی خرابی ترموستات حتما جریان برق یخچال را قطع کنید و ترموستات را از بدنه یخچال بیرون آورده و جداگانه مورد بازبینی و بررسی قرار دهید.
هنگامی که کنترل ترموستات را به روی دما‌های پایین‌تر تنظیم می‌کنید باید مدار سویچ بسته شود و جریان بین ترمینال‌ها برقرار شود، در غیر این صورت ترموستات خراب شده و باید تعویض شود

۶٫ سوختن موتور یخچال؛

گاهی نیز ممکن است که موتور یخچال سوخته باشد و برای همین قادر به کار کردن نباشد. برای رفع سوختن موتور یخچال نیز می‌توانید موتور آن را تعویض کنید. اما بهتر است که حتما با شخص متخصص و تکنسینی در این زمینه مشورت کنید و بدانید که آیا تعویض موتور به صرفه تر است یا خرید مجدد یخچال‌.

با بررسی ذکر شده می‌توانید مشکل کار نکردن موتور یخچال را شناسایی کرده برای بهبود عملکرد آن درست‌‌ترین تصمیم را بگیرد‌. از آنجایی که یخچال و موتور آن پس از تعمیر نیاز به مراقبت بیشتری دارد، در ادامه برایتان خواهیم گفت برای نگهداری و مراقبت ویژه از موتور یخچال چه مواردی را رعایت کنید.

کار نکردن موتور یخچا‌ل

روش‌های مراقبت از یخچال‌ فریزر

مراقبت کردن و نگهداری درست از لوازم برقی به ویژه یخچال فریزر تاثیر مستقیم و بسزایی در طول عمر آن دارد به ویژه بعد از انجام تعمیرات. با رعایت نکات زیر می‌توانید از یخچال‌ فریزر خود مراقبت ویژه‌ای داشته باشید ونهایت استفاده را از آن ببرید.

  1. کویل‌های کندانسور یخچال را که در قسمت پشت یخچال می‌باشند حداقل دو بار در سال، برای بهبود عملکرد یخچال فریزر و افزایش طول عمر آن تمیز کنید. برای این کار حتما از قلم مو‌های درشت استفاده کنید و به خوبی تمامی گرد و غبار و چربی‌ها را پاک کنید.
  2. هر از چند گاهی واشر و لاستیک دور درب یخچال را چک‌ کنید که هیچ گونه هوایی به درون یخچال نفوذ نکند. شل شدن و پارگی در لاستیک‌ درب یخچال‌ها علاوه‌بر آسیب جدی به موتور یخچال هزینه و مصرف انرژی را نیز افزایش می‌دهند.
    برای اطمینان از سالم بودن لاستیک دور درب یخچال یک تکه کاغذ را بین درب قرار دهید و سپس بعد از بستن درب کاغذ را به بیرون بکشید. اگر به راحتی خارج شد، لاستیک درب یخچال خراب بوده و باید هر چه زودتر تعویض شود.
  3. زمانی که دیواره‌های یخچال شما به ضخامت بیشتر از یک‌ سانتی متر رسید برای تمیز کردن آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که در ابتدا ترموستات را خاموش و یا اتصال برق دستگاه را قطع کنید و صبر کنید تمامی یخ‌ها ذوب شده و سپس داخل اتاقک یخچال را تمیز کنید. لازم‌ به ذکر است که برخی یخچال‌ها برفک‌زا نمی‌باشند و توصیه می‌کنیم در این صورت سالی یک بار برای تمیزکردن یخچال اقدام کنید.
  4. داخل اتاقک یخچال را هر هفته تمیز کنید و مواد غذایی را به صورت در باز درون یخچال قرار ندهید که بوی بدی ایجاد می‌کند. توصیه می‌کنیم که از ظروف درب‌دار برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید‌.
  5. هنگام تمیز کردن قسمت‌های فولادی یخچال از دستما‌ل‌های مخصوص استفاده کنید تا مانع زنگ زدگی و ایجاد خراش شود.
  6. به هیچ عنوان یخچال‌های فریزر را در مقابل نور مستقیم‌ خورشید قرار ندهید و همچنین از تراز بودن یخچال اطمینان داشته باشید.

در پایان باید گفت…

با رعایت نکات گفته شده همواره یخچال فریزر سالم و بدون مشکل خواهید داشت‌ و فراموش نکنید که به هنگام مشاهده مشکلی در یخچال فریزر حتما با افراد تکنسین و متخصص در زمینه تعمیر یخچال فریزر مشورت کنید تا شما را به بهترین شیوه ممکن راهنمایی کنند و در صورت لزوم برای تعمیر اقدام کنید.
امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان مفید بوده باشد، توجه داشته باشید که برای دریافت اطلاعات دقیق در زمینه خدمات تعمیرات شرکت پین‌ورک می‌توانید با شماره تماس ۸۸۷۷۰۰۷۷۰ _ ۰۲۱ تماس بگیرید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش آرمینا رستمی کیا

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.