مدتیست انواع غذاهای سرد و گرم در قالب فینگرفود یا غذاهای انگشتی برای سرو در مهمانی‌های مختلف مورد استقبال خانم‌های باسلیقه قرار گرفته است. فینگرفود به معنای غذاییست که می‌توان آن را با دست (و تقریبا بدون هیچ لوازم و ابزار دیگری مانند بشقاب و قاشق، چاقو و..) میل نمود که به همین جهت مورد علاقه بسیاری از میزبانان است.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، درواقع هر نوع غذایی را که دوست داشته باشید و با هر ترکیبی می‌توانید بصورت فینگرفودهای خوشمزه درآورده و نوش جان کنید. می‌توان گفت از همان گذشته‌های دور که غذاها با دست خورده می‌شد فینگرفود وجود داشته تا به الان. با ما در پین‌ورک همراه باشید تا نکات سودمندی درباره درست کردن انواع فینگرفود برای مراسمات و دورهمی‌های مختلف را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع فینگرفود

همانطور که گفتیم انواع غذاها قابلیت درست‌شدت بصورت فینگرفود را دارند؛ هرچند شاید بیشتر بتوان میان‌وعده ها را بصورت لقمه‌های کوچک درآورد، ولی امروزه انواع صبحانه، دسر یا پیش‌غذا، سالاد، ترکیب میوه‌ها، شیرینی‌ و تارت و انواع و اقسام غذاهای اصلی از جمله ساندویچ‌های مختلف، کوکو، کوفته‌قلقلی، پاستا، پیتزا، لازانیا، ته‌چین، سمبوسه و فلافل، دلمه، سوشی و حتی میزراقاسمی و کشک بادمجان را طبق سلیقه‌های مختلف به صورت فینگرفود در آورده می‌شوند.

لازم به ذکر است حتی لقمه‌های کوچک ِ نان و پنیر و خیار هم در جای خود فینگرفود هستند. اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر وارد این حوزه شویم، تقسیم بندی زیر را برای انواع فینگرفود خواهیم داشت:

۱- فینگرفود: بورک

این فینگرفود ترکیه‌ای با پیچیدن خمیر دور مواد دلخواه‌ (گوشت، سبزیجات،..) و سرخ و برشته کردن آن در روغن آماده می‌شود؛ مواد داخلی اگر نیاز به پخت داشته باشند باید از قبل سرخ یا پخته شوند.

فینگرفود بورک۲- فینگرفود: رول (رولت)

مواد دلخواه را بصورت دراز و باریک برش داده و دور هم می‌پیچیم، سپس در صورت تمایل هر رول را به‌وسیله یک خلال دندان محکم می‌کنیم. همچنین می‌توان مانند شیرینی رولت حجم بزرگتری را دور هم پیچید و سپس در اندازه‌های کوچکتر برش زد.

۳- فینگرفود: اسپرینگ رول

مشابه بورک است ولی با خمیر نازک یوفکا درست شده و معمولا در آن از پنیر استفاده می‌شود.

فینگرفود اسپرینگ رول

۴- اگرول (قرار دادن مواد درون سفیده تخم‌مرغ سرخ‌شده)

مشابه اسپرینگ رول است ولی در آن بجای خمیر یا نان از لایه تخم مرغ زده و سرخ‌شده استفاده می‌شود.

۵- سیخ (انواع گوشت و یا حتی میوه و سبزی)

۶- فینگر فود: بقچه 

می‌توان این مدل فینگرفود را با لایه‌های بادمجان یا کدو درست کرد.

فینگرفود بقچه

۷- فینگرفود: کاناپه (راتا)

از یک لایه نان (معمولا تست) و مواد موردنظر در روی آن تشکیل می‌شود. می‌توان یک لایه نان دیگر نیز روی آن قرار داده و سپس آن را تزئین کرد.

فینگرفود راتا

۸- فینگرفود: شات

این نوع فینگرفود معمولا توسط سس مخصوص سرو می‌شود که این سس ته لیوان یا جام‌های کوچک ریخته‌شده و غذای اصلی که روی سیخ‌های کوچک چیده شده کنار آن درون این لیوان‌ها قرار می‌گیرد.

فینگرفود شاتی

۹- فینگرفود: اسلایدر

مانند ساندویچ همبرگر از چند لایه مواد مختلف در میان دو تکه نان تشکیل می‌شود. می‌توانیم برای فیکس‌شدن از خلال دندان درون آن استفاده کنیم.

فینگرفود اسلایدر

۱۰- اسکالوپ

بیشتر برای غذاهای دریایی مثل میگو از این روش استفاده می‌شود. خوراکی در قطعات کوچک در سینی چیده شده و معمولا روی آن‌ها سسی ریخته می‌شود. این مورد نیز می‌تواند با سیخ یا بدون سیخ باشد.

فینگرفود اسکالوپ

۱۱- اردور

غذاهای بدون نان روی خلال دندان زده شده و به تعداد زیاد روی سینی پذیرایی سرو می‌شود.

فینگرفود اردور

۱۲- کرپ

در این مدل فینگرفود مواد روی یک نان تازه پخته‌شده زده شده و نان را تا می‌کنند، سپس در ابعاد کوچکتر برش می‌دهند. معمولا مواد کرپ کرم مانند یا مربا به‌همراه میوه‌ها هستند.

فینگرفود کرپ

۱۳- کروکت

مواد مختلف را با هم و به‌ همراه کمی پنیر مخلوط کرده و به شکل استوانه‌ای در آورده و اطراف آن را به هر روشی که تمایل دارید سوخاری کنید.

فینگرفود کروکت

۱۴- مافین

به شکل کاسه‌ای درآوردن غذاها؛ نیازی به یادآورری نیست که کیک‌های مافینی نیز از این جمله هستند.

فینگرفود مافین

۱۵- جیب تاجر

برای درست کردن این نوع از فینگرفودها از دو لایه نان تست صاف‌شده با وردنه استفاده می‌کنیم، به این‌صورت که آنها ار روی هم قرار داده و با یک قالب گرد (یا هر چیز گردی مانند نعلبکی) دور آن را جدا می‌کنیم؛ سپس آنها را در مخلوطی از تخم‌مرغ زده‌شده و شیر فرو برده و به محض آغشته‌شدن کامل (و قبل از له شدن) سریعا آن را خارج می‌کنیم و در پودر سوخاری می غلتانیم. سپس آن را در روغن داغ سرخ می‌کنیم. حین سرخ شدن، وسط دو لایه از هم جدا شده و پف می‌کند. سپس روغن اضافی آنها را گرفته و نان گرد را با چاقو از وسط نصف کنید و مواد موردنظر خود را در آن بریزید.

فینگرفود جیب تاجر

۱۶- پیراشکی

۱۷- پاستای صدفی شکم‌پر

۱۸- تخم‌مرغ پخته یا کلاهک قارچ پرشده

۱۹- توپک سیب‌زمینی پخته پرشده با انواع مواد

۲۰- مینی پیتزا

۲۱- قالب‌های ته‌چین

 

ابزار و مواد مورد نیاز برای درست‌کردن فینگرفودهای مختلف

فینگرفودها به شکل‌های مختلفی مانند روی سیخ چوبی یا خلال‌دندان، قرارداده‌شده در قالب یا سرو شده در جام‌های یکبارمصرف، به صورت ساندویچ‌های کوچک و یا پخته‌شده درون خمیر یا انواع نانها درست می‌شوند، انتخاب مدل آن تا حد زیادی بستگی به سلیقه شما و موادی که قرار است درون آن قرار بگیرد دارد. مواد و ابزار کلی برای درست کردن فینگرفود به عبارت زیر است:

  • خلال‌دندان یا انواع سیخ‌های چوبی
  • جام‌های کوچک پلاستیکی برای قرار دادن مواد ریز مثل پاستا یا مایعاتی مانند ژله و سس [+ چنگال‌های کوچک]

جام فینگرفود

  • قالب‌های فلزی یا پلاستیکی با اندازه کوچک و تعداد زیاد برای پختن در فر یا خنک‌شدن در یخچال
  • نان‌های خیلی کوچک همبرگر یا تست مخصوص فینگرفود
  • انواع خمیر نان مانند خمیر یوفکا
  • قالب‌های ریز برای تزیین فینگرفودها با مواد ریزتر مانند مغزها
  • روغن سرخ‌کردنی، انواع ادویه، انواع سس (کچاپ، خردل، سفید، سیر، مایونز )
  • ورق آلومینیومی برای روکش پیراشکی یا…
  • سینی سرو فینگرفود

 

ترکیبات پیشنهادی برای درست کردن فینگرفود

پس از انتخاب کلیت قالب فینگرفود و نوع غذایمان باید درمورد مواد درون و تزئین آن تصمیم بگیریم. ما در اینجا یک سری مواد غذایی به شما پیشنهاد می‌دهیم تا برای آشپزی خودتان از آن‌ها ایده بگیرید.

مواد قابل انتخاب برای فیلینگ فینگرفود:

انواع پنیر (پیتزا، موتزارلا، پارمسان، چدار،…)، سوسیس و کالباس، انواع گوشت (به صورت‌های چرخ‌کرده، ریش ریش، تکه شده یا ورقه‌ای)، قارچ، رب گوجه، آبلیمو، خامه، لوبیاچیتی، انواع سبزیجات (فلفل دلمه‌ای، انواع کلم، پیاز، هویج، خیار، سیب زمینی، کاهو، اسفناج) تخم مرغ، گردو، میوه، بیسکوییت نمکی و…

مواد قابل انتخاب برای تزئین فینگرفود:

گوجه گیلاسی، زیتون، خیارشور، انواع خلال مغزها، زرشک یا کنجد، ذرت، سیاد‌دانه یا تخم کتان، انواع سبزیجات تازه و خشک‌شده مانند پیازچه، ریحان، جعفری، تربچه و…

نکته: از آنجایی که فینگرفودها غالبا کوچک هستند و معمولا هم خوب خورده می‌شوند، درصورتی که فرصت یا مواد کافی برای درست کردن تعداد زیادی از آن‌ها را ندارید می‌توانید همان مقدار را با افزودن موادی مانند انواع پنیر، قارچ و سس‌ مایونز کمی سنگین‌تر کنید.

 

در این مطلب شما را با انواع فینگرفود و نحوه درست کردن برخی از آن‌ها آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظرات یا ابهامات خود را درباره این موضوع با ما در میان بگذارید.

اگر شخصا حوصله یا زمان کافی برای درست کردن اتواع فینگرفود برای مراسم یا مهمانی‌های خود را ندارید، می‌توانید از خدمات مهمان‌داری پین‌ورک استفاده کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پردیس بیژن زاده

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.