تغییر ذائقه به نوشیدن قهوه تلخ یک کار بزرگ محسوب می‌شود اما شدنی است. شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما به آن عادت خواهید کرد، بهتر است اوایل کمی قهوه خود راکمی شیرین مصرف کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تغییر ذائقه به نوشیدن قهوه تلخ و سریع‌ترین راه برای تبدیل شدن به یک قهوه‌خور حرفه‌ای می‌پردازیم.

چرا می‌خواهید به یک قهوه‌خور حرفه‌ای تبدیل شوید!

خب احتمالاً می‌دانید که با برخی از افراد نباید درباره شیرقهوه صحبت کرد زیرا به آن‌ها توهین محسوب می‌شود ولی نکته اینجاست که قهوه تلخ راهی برای صحبت کردن دراینباره است. به‌هرحال همهٔ ما آزادیم که از قهوه خود آن‌گونه که دوست داریم لذت ببریم و برخی اوقات شکر و خامه را از قهوه خود حذف کنیم.

قهوه‌خور حرفه‌ای

البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که اگر ازلحاظ ذهنی برای نوشیدن قهوه تلخ آماده نباشید ممکن است این قهوه مناسب نباشد و حتی مشکلات سلامتی هم پیدا کنید. شیر و شکر نقص‌های موجود در قهوه را پنهان می‌کنند و شما متوجه آن نمی‌شوید همچنین فواید قهوه سیاه برای سلامتی از شیر قهوه بیشتر است، این موضوع به کافئین هم مربوط می‌شود و مقدار کافئین تحت تأثیر شکر و خامه قرار می‌گیرد و قطعاً برای سلامتی مناسب نیست.

هرچند طعم آن از قهوه تلخ خوشایندتر است اما فواید سلامتی و طعم متفاوت قهوه تلخ بسیار ارزشمندتر از شیر قهوه است. قطعاً اگر با این موضوع هوشمندانه‌تر برخورد کنید متوجه این خواهید شد که شیر و شکر عملکرد بدن شما را کندتر می‌کند و آن تقویت نرمالی را که از قهوه تلخ به دست خواهید آورد را نخواهید داشت.

دلایلی که باید شما از قهوه تلخ استفاده کنید:

  • آیا می‌خواهید لاغر شوید؟ قهوه تلخ به دلیل عدم وجود شکر و شیر که کالری غیرضروری را به بدن اعمال می‌کردند.
  • از طعم این قهوه خوشتان نمی‌آید؟ بهتر است در مورد نوشیدنی اول صبح به قهوه خود وانیل یا توت شکلات استفاده کنید.
  • آیا ازلحاظ سلامتی در مورد نوشیدن قهوه در محدودیت قرار دارید؟ اگر از قهوه تلخ استفاده کنید، دیگر محدودیت نخواهید داشت زیرا مقدار کافئین بسیار کمتر شده و شیرینی هم از بین رفته است.

البته دلایل دیگری هم می‌تواند در لیست بالا وجود داشته باشد که به خودتان بستگی دارد، قهوه تلخ با آنچه قبلاً مصرف می‌کردید کاملاً متفاوت است.

چند نکته مهم در مورد نوشیدن قهوه تلخ

اگر نکات زیر را رعایت کنید تغییر شما به‌خوبی پیش خواهد رفت، و نوشیدن قهوه تلخ و تبدیل شدن به یک قهوه‌خور حرفه‌ای برای شما مناسب و خوشایند خواهد بود.

قهوه‌خور حرفه‌ای

۱ . از عربیکا خالص استفاده کنید!

تفاوت‌هایی بین دانه قهوه روبوستا و عربیکا وجود دارد و آن را در قهوه تلخ متوجه خواهید شد. روبوستا نوع چرب‌تر و قوی‌تر عربیکا است. روبوستا دو برابر کافئین دارد و نصف آن چربی و شکر دارد پس همین موارد باعث می‌شود که انتخاب خوبی برای قهوه تلخ نباشد مگر اینکه شما طرفدار قهوه روبوستا باشید.

عربیکا این امکان را به شما می‌دهد که طعم‌های مختلف آن را امتحان کنید اگر به دنبال قهوه با طعم میوه‌ای هستید، قهوه عربیکا آفریقایی گزینه مناسبی خواهد بود، اگر دنبال طعم شکلاتی هستید عربیکا شمال آمریکا مناسب است.

۲ . با تفاوت طعم آشتی‌کنید!

طعم همیشه یکسان نخواهد بود، طعم قهوه‌ای که آلان می‌نوشید با طعم قهوه تلخ کاملاً متفاوت است. شما باید با این تفاوت کنار بیایید. برخی از قهوه‌ها شیرین هستند و برخی هم مانند عربیکا کاستاریکا کمی شور هستند.

۳ . ممکن روش دم کردن قهوه خود را تغییر دهید!

مورد دیگری که شاید تغییر کند روش دم کردن قهوه است. انواع روش‌های مختلف برای دم کردن قهوه وجود دارد که طعم‌های مختلفی را هم به شما می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، قهوه ترک یا فرنچ پرس قهوه تقریباً کامل است، همین قهوه در فیلتر آب طعمی متفاوت را به شما می‌دهد. زمانی که خود من می‌خواستم قهوه تلخ دم‌کنم از روش دم کردن قهوه ترک استفاده می‌کردم که البته مقدار زیادی قهوه برای دم کردن استفاده می‌شد ولی بسیار عالی بود. پس‌ از آن روش دم کردن را عوض کردم و با پالایه قهوه تلخ را دم کردم که از روش قبل بسیار بهتر بود. اسپرسو تلخ هم تجربه خوبی برای شما می‌تواند باشد مخصوصاً یک فنجان کوچک آن (ریزورتو).

تغییر ذائقه به نوشیدن قهوه تلخ

روش‌های مختلفی برای دم کردن قهوه تلخ وجود دارد که بازهم به خودتان بستگی دارد و با روش‌های قبلی مانند روش دم کردن قهوه ترک، قهوه اسپرسو و … آن را دم‌کنید.

روز اول | شکر معمول خود را نصف کنید!

قهوه خود را طبق معمول همیشه درست کنید با همان میزان قهوه و آب، اگر به‌طورمعمول ۲ قاشق شکر و نصف لیوان شیر به آن اضافه می‌کنید اکنون باید فقط نیمی از شکر را به آن اضافه کنید. شیر یا خامه به همان اندازه باقی می‌ماند، اما شکر باید نصف شود، سخت‌ترین کار رها کردن شکر است. بدن ما به هر چیزی عادت خواهد کرد و از این به بعد هم به شکر کمتر عادت خواهد کرد.

روز دوم | شکر خود را از نصف کمتر کنید!

شاید روز اول سخت به نظر برسد و شما بیش از نیمی از شکر خود را حذف کردید، اما تغییری دیگر در راه است و آن‌ هم این است که باید نصف شکر دیروز را به آن اضافه کنید، یعنی ۲۵ درصد شکر قهوه معمول خود. شیر و خامه هم هنوز در قهوه شما وجود دارد، باید حتماً شکر خود را کمتر کنید اگر بتوانید با این مسئله کنار بیایید پیشرفت خوبی به سمت مصرف قهوه تلخ داشته‌اید و می‌توانید به یک قهوه‌خور حرفه‌ای تبدیل شوید.

روز سوم | شیر و خامه خود را به نصف کاهش دهید!

حالا نوبت به قدم سخت‌تر رسیده است و آن‌هم باید میزان شیر و خامه خود را به نصف کاهش دهید. به‌طور حتم قهوه شما نسبت به دیروز تلخ‌تر شده است زیرا شیر و خامه نقش مهمی در پنهان کردن طعم تلخ قهوه دارند.

روز چهارم | دوباره شیر و خامه را نصف دیگر کاهش دهید!

در این روز باید میزان شیر و خامه خود را به ۲۵ درصد مقدار اولیه برسانید، در این روز مقدار شکر و شیر هر دو ۲۵ درصد مقدار اولیه آن‌هاست. البته به یاد داشته باشید که چربی موجود در شیر و خامه مانند شکر عمل می‌کنند و کمی تلخی قهوه را می‌گیرند.

روز پنجم | شکر را حذف کنید، فقط شیر یا خامه را اضافه کنید!

روز پنج و قدم بزرگی در پیش دارید، امروز باید به‌طور کل شکر را از قهوه خود حذف کنید. در این ۵ روز باید حتماً به قهوه با شکر کمتر عادت کرده باشید و پیشرفت خوبی هم در این کار داشته‌ باشید. البته شیر و خامه موجود کمی تلخی قهوه را پنهان می‌کنند ولی حتماً متوجه تغییر طعم شده‌اید.

روز ششم | قهوه خود را بدون شکر، شیر یا خامه بنوشید!

از روز ششم به بعد به یک قهوه‌خور حرفه‌ای تبدیل شدید. امروز نباید چیزی به قهوه اضافه کنید، نه شیر نه شکر و نه هیچ‌چیز دیگری! در فنجان قهوه شما به‌ جز کافئین چیز دیگری وجود ندارد. البته ممکن است باز هم برای شما این تغییر سخت باشد ولی باید در  ۵ روز گذشته خود را آماده این تغییر کرده باشید، ممکن است چند جرعه اول کمی تلخ و ناخوشایند باشد که برای اینکه تلخی از دهان شما خارج شود یک لیوان آب سرد بنوشید. با مصرف آب متوجه طعم متفاوت آب خواهید شد که شیرین‌تر است، این به خاطر تأثیر قهوه تلخ و کمبود شکر در بدن شماست.

شکر و قند بیش‌ازحد می‌تواند طعم واقعی برخی از غذاها را مخفی کند و یا کم کند، نمک هم به همین صورت است. پس باید در مقدار ادویه استفاده‌شده در غذاهایمان تجدیدنظر انجام دهیم.

قهوه‌خور حرفه‌ای

چگونه از قهوه تلخ خود لذت ببریم؟

حالا که توانسته‌اید از قهوه تلخ استفاده کنید و به یک قهوه‌خور حرفه‌ای تبدیل شوید وقت آن است که برند موردنظر خود را انتخاب کنید. حتماً از قهوه‌های نوع عربیکا استفاده کنید به دلایلی که در بالا به شما گفته شد از نوع روبوستا بسیار بهتر است. برای اینکه به قهوه تلخ هم مانند سایر قهوه‌ها عادت کنید نیازمند گذشت زمان هستید، قهوه تلخ نوعی طعم اکتسابی دارد یعنی قطعاً به آن عادت خواهید کرد. نکته بسیار خوبی که درباره قهوه تلخ باید بدانید این است که نباید آن را خیلی دم‌ کنید، قهوه تلخ خیلی قوی‌تر از آن چیزی است که بخواهید به آن شیر اضافه کنید.


مقالات مرتبط :


تغییر ذائقه به سمت قهوه تلخ و تبدیل شدن به یک قهوه‌خور حرفه‌ای شاید کمی سخت و مشکل به نظر برسد و شاید در اواسط راه نیمه کار رها کنید، اگر به دنبال چنین تغییری هستید امیدواریم خواندن این مقاله از پین‌ورک به شما کمک زیادی کرده باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.