یکی از روش‌های صاف کردن موهای فر و وز، کراتینه کردن مو است. اگر تصمیم به کراتینه کردن موهایتان گرفته‌اید بهتر است این مطلب را مطالعه کنید و با کراتینه کردن مو به طور کامل آشنا شوید. کراتینه کردن به دلیل وجود ماده‌ی فرمالدهید اثرات بدی دارد به همین دلیل این روش زیاد توصیه نمی‌شود. اما برای صاف و لخت کردن موهای‌تان روش‌های خانگی نیز در این مقاله پیشنهاد شده است.

در این مطلب از پین‌ورک در مورد نحوه‌ی کراتینه کردن مو و معرفی ویژگی‌ها و عوارض آن را در قالب یک نوشته آورده‌ایم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

کراتین مو چیست

کراتین یک نوع پروتئین است که در مو، ناخن و پوست بدن انسان ساخته می‌شود. کراتین با تنظیم تولید پروتئین و رشد سلولی در مو موجب تقویت و درخشندگی و لخت شدن موهای شما می‌شود. افرادی که این پروتئین به میزان کافی در موهای‌شان وجود ندارد موهای فر و وزی دارند. کراتینه کردن مو در واقع روشی است که حاوی باعث تقویت کراتین‌های مو می‌شود و برای چن ماه موها را صاف و لخت نگه می‌دارد. در کراتینه کردن مو، محتوای مواد جایگزین کراتین‌های مو می‌شود.

کراتینه کردن مو

عوارض کراتینه کردن مو

بسیاری از افراد با مراجعه به آرایشگاه‌ها می‌خواهند که از شر موهای فر و وز خود راحت شوند و تصمیم به کراتینه کردن موها می‌گیرند بدون آن‌که از عوارض آن اطلاعی داشته باشند. مواد کراتین مو حاوی مقدار زیادی فرمالدهید است. این ماده نه تنها برای آرایشگر و فرد مصرف کننده بلکه برای تمام افراد حاضر در آرایشگاه مضر است. همچنین این روش صاف کردن مو هزینه‌های بالایی هم دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم برای صاف و لخت کردن موهای خود از روش‌های طبیعی که در ادامه‌ی این مطلب آورده‌ایم استفاده کنید.

کراتینه کردن مو

فرمالدهید موجود در ماده کراتینه کردن مو سرطان‌زاست. برخی از محصولات کراتینه کردن مو نیز حاوی فرمالدهید نیست اما پس از قرار گرفتن در معرض حرارت مانند سشوار و اتو کشیدن مو، فرمالدهید آزاد می‌کند. استنشاق فرمالدهید باعث سرفه، خارش چشم، سوزش گلو و خونریزی از بینی می‌شود. همچنین این ماده بروز بیماری‌های مزمن همچون افسردگی، سردرد، بیخوابی و اختلال در حافظه را در پی دارد. در بعضی از موارد نیز استفاده از مواد کراتینه پس از اولین شستشوی مو، باعث ریزش موها از ریشه می‌شود، در صورت مشاهده این مورد حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

نکته:

  • خانم‌های باردار به هیچ عنوان در مکان‌هایی که کراتینه مو انجام می‌دهند قرار نگیرند زیرا عوارض جدی برای مادر و جنین را در پی خواهد داشت.
  • در صورت داشتن بیماری‌های تنفسی و حساسیت‌های دیگر نیز به هیچ عنوان در معرض مواد کراتینه مو قرار نگیرید.
  • هیچ ماده‌ی کراتینه‌ی مو بدون فرمالدهید یافت نمی‌شود زیرا که صاف کردن مو به دلیل وجود فرمالدهید می‌باشد.

دوام کراتین روی مو

کراتین کردن مو به کیفیت موها بستگی دارد در بعضی از موارد ماه‌ها مو حالت صاف و لخت خود را حفظ می‌کند ولی در بعضی موارد دیگر مو پس از چند هفته به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

کراتیننه مو

با توجه به عواقبی که کراتینه کردن مو دارد و این‌که مدت زمان زیادی نیز روی مو باقی نمی‌ماند بهتر است به سراغ این روش نروید و از موهای خود با استفاده از مواد طبیعی مراقبت کنید و با رنگ کردن، استفاده از مواد شیمیایی و اتو و سشوار کشیدن‌های بیش از حد به موهای‌تان آسیب نرسانید. این روش تنها برای افرادی توصیه می‌شود که موهای بیش از حد فر و وزی دارند که قابل شانه کردن نیست.

روش کراتینه کردن مو

برای کراتینن کردن موها باید مراحل زیر را انجام دهید.

۱ . شستن موها

در مرحله‌ی اول موهای خود را با یک شامپوی ضعیف مثل شامپوی بچه خوب بشویید چون به مدت ۳ روز پس از کراتین کردن موها نمی‌توانید موهایتان را بشویید.

۲ . خشک کردن موها

کراتین کردن مو به دو منظور انجام می‌شود.

  • در روش اول از کراتین برای احیا موهای آسیب دیده در اثر رنگ کردن‌های زیاد استفاده می‌شود. در این روش مو از حالت خشک و خشن حالت نرم و صافی به خود می‌گیرد. پس از شستن موها در این روش باید موها را با سشوار کاملا خشک کنید.
  • در روش دوم از کراتین برای صاف و لخت کردن موها استفاده می‌شود. در این روش اجازه دهید موهایتان ۸۰ تا ۹۰ درصد خشک شود و مقداری نم بر روی موهای‌تان باقی بماند.

کراتینه کردن مو

۳ . تقسیم بندی مو

با توجه به حجم مو، آن را بین ۴ الی ۸ دسته تقسیم کنید. اگر موها حجم بیشتری دارد تعداد دسته‌های مو را بیشتر کنید.

۴ . پوشش دادن موها با محلول کراتینه

محلول کراتینه را داخل یک ظرف بریزد و با یک فرچه محلول را از فاصله ۲ سانتی متر از ریشه‌ی موها به موها بزنید.

کراتینه مو

پس از این‌که تمام موهای‌تان را با محلول پوشش دادید و مرطوب کردید، در صورتی که جنس موهای‌تان معمولی است ۲۵ دقیقه و در صورتی که جنس موهای‌تان زبر و دارای دانه‌های درشت است حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا محلول روی موهای‌تان اثر بگذارد. در این فاصله نیز هر ۱۰ دقیقه یکبار موهای‌تان را از بالا به پایین شانه کنید.

۵ . خشک کردن موها با شسوار

پس از پوشش دادن موها با محلول و گذشت مدت زمان ذکر شده، بدون این‌که موهای‌تان بشویید با شسوار اقدام به خشک کردن موهای‌تان نمایید.

۶ . صاف کردن موها با اتو

بعد از خشک کردن موهای‌تان با استفاده از اتوی مو با دمای ۴۰۰ درجه، شروع به صاف کردن موهای‌تان نمایید. دقت کنید حجم هر دسته از موهای‌تان که برای صاف کردن انتخاب می‌نمایید کم باشد و هر دسته را حدود ۸ مرتبه اتو بکشید.

کراتینه کردن مو

پس از تمام شدن کارتان به هیچ عنوان موها را خیس ننمایید و تا ۳ روز موهای‌تان را نشویید. به مدت دو روز هم موهای‌تان را با کش و گیره نبندید. پس از ۳ روز برای شستشوی موهای‌تان از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.


مقالات مرتبط:

 

در این مطلب از پین‌ورک در مورد کراتینه کردن مو خواندید. پیشنهاد ما در این مطلب این است که از این مواد برای صاف و لخت شدن موهای خود استفاده نکنید زیرا عوارض خطرناکی را به دنبال دارد. شما می‌توانید با خواندن مقاله صاف کردن مو بدون محلول کراتینه را در خانه با هزینه‌ی بسیار کم انجام دهید و از داشتن موهای سالم و براق خود لذت ببرید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.