داشتن وبسایت یکی از مهم‌ترین عوامل مطرح شدن در دنیای رقابت امروز است. ابتدا باید دیده شوید تا مقایسه شده و در نهایت انتخاب شوید. بنابراین اگر می‌خواهید از سایر رقبای خود پیشی بگیرید، اولین گام برای عرض اندام کردن در بازار و یکی از مهم‌ترین مراحل برندسازی و مطرح شدن، ایجاد وبسایت است.

با ساخت و راه‌اندازی وبسایت، شما می‌توانید صدایتان را به گوش همگان برسانید و محصولات خود را به راحتی به مصرف‌کنندگان معرفی کنید. داشتن وبسایت در دنیای پیشرفت و تکنولوژی کنونی برای هر کسب و کاری ضروری است.

پس اگر تصمیم دارید با ایجاد وبسایت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به کسب و کارتان رونق دهید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با آموزشی ساده به راحتی اولین سایت خودتان را بسازید. ولی در ابتدا لازم است تا با برخی مفاهیم و اطلاعات اولیه درباره وبسایت آشنا شوید:

وب‌سایت و مفاهیم آن

وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحاتی به‌هم پیوسته و مرتبط است که بر بستر اینترنت قرار دارد و شامل اطلاعات و محتوای زیادی از جمله متن‌، عکس‌ و ویدئو و… است.
یک وبسایت حاصل تلاش گروهی از افراد متخصص، طراح و برنامه‌نویس است که در نهیت شما برای معرفی خدمات و محصولات از آن استفاده می‌کنید.

سایت ایستا و پویا

وب‌سایت‌هایی که شما هر روزه با آنها سروکار دارید در دو مدل ایستا و یا پویا، در حال فعالیت هستند. که هریک از این مدل‌ها تفاوت‌هایی نیز باهم دارند.

در سایت‌های ایستا، امکان تغییرات بسیار جزئی در سایت و تنها با کمک متخصصان برنامه‌نویسی وجود دارد. این سایت‌ها بیشتر برای کسب و کارهایی کاربرد دارد که نمی‌خواهند در آینده وبسایت خود را توسعه دهند و ایجاد تغییرات در وبسایت برای آنها مهم نیست.

اما برعکس سایت‌های ایستا، در سایت‌های پویا همانطور که از نامشان مشخص است، امکان تغییرات و ویرایشات مدنظر دارنده وبسایت، فراهم است. سایت‌های پویا بیشتر با کاربران تعامل دارند و اطلاعات‌شان به سرعت تغییر کرده و به‌روزرسانی میشود.

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

امروزه برای ایجاد یک وب‌سایت پویا از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS) Content Management System)، استفاده می‌شود.

سیستمِ مدیریتِ محتوا همانطور که از نامش پیداست؛ سیستمی است که با کمک آن محتوای وبسایت‌تان را مدیریت می‌کنید و هرآنچه که دوست دارید در سایتتان قرار می‌دهید. عکس، متن، ویدئو، موسیقی، لینک، محصول و …

محتوای وب‌سایت شما هر چه که باشد سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند تا به سادگی و بدون داشتن هیچ دانش برنامه‌نویسی و بدون نیاز به نوشتن صدها خط کد مختلف، بتوانید آن را مدیریت کنید.

اگر سیستم مدیریت محتوای سایت نبود، شما مجبور بودید برای قرار دادن یک ویدئوی ساده در وبسایت‌تان با زبان‌های مختلفی کد بنویسید، صفحۀ جدید طراحی کنید، این کدها را بارگذاری کنید، خطاگیری کنید و کلی دردسر دیگر که هر آن ممکن است گریبانتان را بگیرد!

سایت ساز پرتال

چه وبسایتی برای کسب‌و‎کار ما مناسب‌ است؟!

داشتن سایت، امری ضروری برای تبلیغات، معرفی و در نتیجه فروش محصول است. بنابراین یک سایت همانند یک بیلبورد تبلیغاتی است که به صورت شبانه‌روزی و دائماً شما را در معرض دید همه قرار می‌هد.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد دو نوع سایت داریم؛ ایستا و پویا. ولی حالا برای ایجاد سایت، چه مدلی برای کسب و کار ما مناسب‌تر است تا بیشترین بازدهی را از آن داشته باشیم؟!

به‌طور کلی باید گفت همه چیز بستگی به این دارد که هدف ما از ساخت سایت چیست؟ اگر قصد ایجاد یک وبسایت شرکتی داشته باشیم تا نهایت خدمات خود را معرفی کنیم، مطمئناً طراحی به روش ایستا مناسب است.

اما اگر قصد داریم با کاربران خود بیشتر در ارتباط و تعامل بیشتری با آنها داشته باشیم، هر روز محصولات بیشتری را به بازار عرضه کنیم و کسب و کار خود را رونق دهیم، ایجاد سایت پویا بهترین گزینه برای ما است. در ادامه گام به گام شما را تا راه‌اندازی یک وبسایت مناسب، راهنمایی خواهیم کرد.

سایت ساز

آماده‌سازی مقدمات ایجاد یک وبسایت

برای انجام هرکاری ملزومات آن باید فراهم شود. برای ایجاد یک وبسایت نیز آماده کردن یکسری مقدمات ضروری است که عبارتند از:

۱٫ خرید دامنه و هاست

وقتی که شما تصمیم به ساخت سایت می‌گیرید، یکی از اولین کلمه‌هایی که به گوشتان خواهد خورد، دامنه است که در ایران به اسم دامین یا دومِین هم شناخته می‌شود. منظور از دامنه (domain)، همان آدرس اینترنتی است.

دامنه در اصل اسمی است که کاربران را به وب‌سایت شما منتقل می‌کند. نام دامنه سایت شما، مثل عنوانی است که سردر یک فروشگاه می‌بینید. پس انتخاب یک دامنه خوب، بسیار مهم و حتی دشوار است. توجه داشته باشید که داشتن یک دامنه به تنهایی برای شما شروع ایجاد سایت کافی نیست. چرا که دامنه فقط آدرس اینترنتی شما را مشخص می‌کند.

شما برای آنکه یک سایت داشته باشید، علاوه بر دامنه به یک فضا نیاز دارید که اطلاعات سایت شما در آن ذخیره شود. به این فضا اصطلاحاً هاست یا میزبان، گفته می‌شود. بنابراین، توصیه می‌کنم قبل از انتخاب نام و ثبت دامنه وب‌سایت و خریداری هاست، حتما با شماره گیری ۶۳۴۰۴-۰۲۱ داخلی ۲، با مشاوران و کارشناسان پرتال، مشورت کنید.

۲٫ انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب

دومین نکته‌ای که برای ساخت یک وب‌سایت اهمیت دارد، انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا خوب است.
سیستم مدیرت محتوا یا همان CMS به برنامه‌هایی گفته می‌شود که امکان مدیریت مطالب و داده‌های سایت را برای شما فراهم می‌کنند. با CMS مناسب، می‌توانید محتواها و منوهای سایت خود را به راحتی سازماندهی کنید.

امروزه سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی مانند وردپرس، جوملا ،نیوک، پرتال و… در بازار وجود دارند ولی باید توجه داشته باشید برای کار با همه آنها جز پرتال، نیاز به دانش برنامه‌نویسی و یا استخدام برنامه‌نویس و همینطور پشتیبان خواهید داشت. اما پرتال با سیستم و محیط کاربری ساده امکان مدیریت محتوای سایت را برای مشتریان خود فراهم نموده است.

۳٫ انتخاب یک قالب حرفه‌ای

قالب سایت (template / theme)، همان ظاهر سایت است. قالب سایت اولین چیزی است که مخاطبان به محض ورود به سایت شما می‌بینند و شامل رنگ آمیزی سایت، ستون‌ها، نوشته‌ها، ابعاد بخش‌های مختلف سایت و…. است.

می‌توان گفت قالب سایت بخشی از هویت کسب‌و‌کار شماست. یعنی کاربران با قالب سایتتان شما را می‌شناسند و به یادشان خواهید ماند و مانند لباس سایت شما است!

پیشنهاد ما در ابتدای راه برای ساخت وبسایت استفاده از قالب‌های آماده سایت است. با انتخاب قالب‌های آماده، می‌توانید تمام تمرکزتان را روی محتواگذاری سایت خود بگذارید و کسب‌و‌کار خود را سریع‌تر توسعه دهید و کمتر درگیر ظاهر سایتتان باشید.

سایت

وبسایت خود را ایجاد کنید

تا اینجا با وبسایت و مفاهیم آن و همچنین ملزومات ضروری برای ایجاد یک وبسایت آشنا شدیم، حالا وقت آن است تا اولین سایت خودتان را بسازید. برای اینکار باید طبق موارد گفته شده در زیر عمل کنید:

۱٫ هدف خود را مشخص کنید

انتخاب هدف مهمترین مرحله قبل از هر اقدامی است! در ساخت یک وب‌سایت نیز داشتن هدفی مشخص برای اینکار، فوق العاده اهمیت دارد.

۲٫ استراتژی خود را مشخص کنید

پس از آنکه اهداف خود را مشخص کردید، باید یک طرح فروش و یک استراژی کسب‌و‌کار برای خودتان آماده کنید. مثلاً مشخص کنید چگونه قصد دارید محصولات را به بازار معرفی کنید؟ چگونه قصد دارید کسب و کارتان را توسعه دهید؟ و…

۳٫ انتخاب نام دامنه، تهیه هاست و CMS مناسب

انتخاب دامنه مناسب و یک هاست خوب، کلید راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین موفق است. یک نام معنادار و زیبا اعتماد مشتریان را جلب و به برندینگ کسب‌و‌کار شما کمک خواهد کرد. هاست مناسب نیز در طی توسعه کسب‌و‌کارتان همراهتان خواهد بود.

خبر خوب اینکه اگر تصمیم گرفته‌اید از سیستم سایت‌ساز پرتال استفاده کنید، دیگر نیازی نیست اقدام به ثبت نام دامنه و تهیه هاست نمایید، چراکه این امکان کاملاً رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

همانطور که قبلا توضیح دادیم، CMS‌ها یا همان سیستم‌های مدیریت محتوا، امکان ساخت هر نوع وبسایتی اعم از وبسایت شرکتی و یا وبسایت فروشگاهی را بدون نیاز به دانش و تخصص زیاد در زمینه برنامه‌نویسی فراهم می‌کنند.

اگر هنوز در انتخاب CMS‌ مناسب مردد هستید و نمیدانید چرا و چگونه باید سیستم‌ مدیریت محتوای ایده‌آلی برای سایت خود انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. تمایل دارید سایت شما چه ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد؟
  2. چه امکاناتی در سایتتان نیاز دارید؟
  3.  سایت شما چه منوها و بخش‌هایی باید داشته باشد؟ هر بخش چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  4. چه طرحی مناسب صفحه اصلی سایت شماست؟
  5. آیا قصد فروش محصول در سایتتان را دارید و یا تنها از محتوای متنی استفاده خواهید کرد؟

در صورتیکه هدف و استراتژی مشخصی برای راه‌اندازی سایت خود داشته باشید، حتما می‌توانید به سئوالات مطرح شده پاسخ دهید و بهترین سیستم را برای راه اندازی سایت خود انتخاب کنید.

با استفاده از سیستم سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال در ایجاد یک وبسایت، نه تنها به تمام سئوالات بالا پاسخ داده  خواهد شد بلکه به تمام نیازهای آینده کسب و کار شما نیز در این سیستم نیز پاسخ داده شده و امکانات کاملی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۴٫ سفارشی‌سازی قالب سایت و فروشگاه

در این مرحله بعد از انتخاب قالب سایت به راحتی می‌توانید قالب را ویرایش و سفارشی نمایید؛ به این صورت که طرح و رنگ قالب منتخب را با توجه به نام تجاری و لوگوی مورد نظر خود تغییر دهید.

۵٫ محتواگذاری کنید

حالا وقت آن است که محصولات و یا مطالب خود را به سایت اضافه کنید. برای معرفی محصولات دسته‌بندی‌های مختلف مثل قیمت، رنگ، وزن محصول و… را نیز می توانید تعیین کنید.

در بخش توضیحات نیز میتوانید به‌طور کامل به توصیف محصولات بپردازید. در توصیف محصول باید توجه داشته باشید که توصیفات قانع کننده باشد، از اصطلاحات پیچیده استفاده نکنید، جملات تکراری و کلیشه‌ای نباشد و…

اضافه کردن تصاویر جذاب را فراموش نکنید. تصاویر باید با کیفیت بالا و اندازه یکسانی انتخاب شوند. حجم تصاویر را تا حد امکان کم کنید.

اگر وبسایت فروشگاهی ساختید، در هنگام دسته‌بندی محصولات، امکاناتی مثل محدوده قیمت، فیلترها و… را مدنظر قرار دهید تا مشتری راحت‌تر محصول مورد نظر خود را پیدا کند.

۶٫ راه‌اندازی درگاه پرداخت

در این مرحله می‌توانید با راه‌اندازی درگاه پرداخت سایت اینترنتی خود امکان پرداخت آنلاین را برای مشتریان خود فراهم سازید. درگاه‌های پرداخت زیادی در بازار هستند که از معروف‌ترین آنها عبارتند از:

  • درگاه پرداخت ملت
  • درگاه پرداخت سامان
  • درگاه پرداخت پارسیان
  • درگاه پرداخت زرین پال
  • درگاه پرداخت یک پی

با داشتن یکی از درگاه‎های پرداخت بالا، به راحتی می توانید فروش آنلاین خود را از طریق سایت مدیریت کنید.

۷٫ تعیین روش ارسال و یا تحویل محصولات

حالا که وبسایت فروشگاهی خود را ایجاد کردید، زمان تعیین روش ارسال و چگونگی تحویل بسته خریداری شده به مشتری فرارسیده است. به طور مثال اگر اگر فروشگاه فایل و محصولات دانلودی دارید به راحتی می‌توانید پس از خرید مشتری، فایل را برای کاربر ایمیل کرده و یا لینک دانلود آن را در اختیار کاربر بگذارید.
و اگر محصول فیزیکی برای فروش دارید باید در این مرحله تلفن تماس و آدرس مشتری را به همراه کدپستی و سایر مشخصات ضروری از او دریافت و محصول را ارسال نمایید.

۸٫  پیش نمایش، تست و انتشار

حالا که محصولات را در سایت بارگذاری کردیم و همه چیز آماده است، وقت آن رسیده که همه چیز را چک کنیم و در نهایت آماده فروش شویم.

تست فروشگاه بهترین راه برای اطمینان از صحیح بودن همه چیز از جمله ثبت مراحل معرفی، فروش محصولات و دریافت ادرس و… است. هنگام تست و پیش نمایش محصولات فروشگاه، باید به نکات زیر نیز توجه داشت:

  • آیا همه روش‌های پرداخت به درستی قابل اجرا هستند؟
  • گزینه‌های حمل و نقل و ارسال کالا فعال هستند؟
  • قیمت‌گذاری‌ها با توجه به تومان و ریال درست می‌باشند؟
  • کوپن‌های تخفیف در صدور فاکتور نهایی اعمال می‌شوند؟

ساده‌ترین راه برای تست این است که یکی از محصولات فروشگاهتان را سفارش دهید و اطلاعات مورد نیاز را برای صحت مراحل بدست آوردید. با اینکار به راحتی می‌توانید همه چیز را بررسی کرده و در صورتی که مشکلی مشاهده کردید، فوراً آن را رفع کنید. بهتر است این کار را هم با سیستم خود و هم با موبایل خودتان انجام دهید.

یادتان باشد که مشتریان شما نه تنها از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند، بلکه مرورگرهای مختلفی نیز دارند. سعی کنید با مرورگرهای مختلف به تست کار وبسایت خود بپردازید.

۹٫ بازاریابی و وفادارسازی مشتری

اکنون وبسایت و فروشگاه اینترنتی شما آماده است تا فروشی عالی و پر سودی را تجربه کنید. اما برای بازاریابی و همچنین وفادار کردن کاربران وبسایت و مشتریان فروشگاه توصیه می‌کنیم حتما از یک سامانه ارسال و دریافت پیامک نیز کمک بگیرید.

استفاده از پنل پیامکی که روی وبسایت شما متصل می‌شود، تمام مراحل ثبت‌نام، ثبت سفارش تا ارسال کالا را به اطلاع مشتریان خواهد رساند. حتی شما میتوانید در مناسبت‌های مختلف من جمله اعیاد و حتی روز تولد، به مشتریان خود  پیام دهید.

برای انجام بازاریابی پیامکی زودبازده، می‌توانید از سامانه ملی پیامک استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با شماره ۶۳۴۰۴-۰۲۱ داخلی ۱، تماس بگیرید.

کلام آخر

حضور در دنیای پر رقابت کسب‌و‌کارها و تمایل به خریدهای آنلاین و بدون دردسر سبب شده تا نیاز به داشتن وبسایت و فروشگاه آنلاین بیش از پیش احساس شود.

طراحی راحت، کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌و‌کار، تبلیغات ارزان، مشتریان بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر نیز از دیگر دلایل ضرورت ایجاد وب‌سایت برای معرفی برند و یا محصولاتمان است.

در صورتی‌که قصد طراحی فروشگاه اینترنتی و راه‌اندازی کسب‌و‌کاری حرفه‌ای با توجه به نیازهای روز بازار را دارید، حتما سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال را امتحان کنید. پرتال مشکلاتی همانند هزینه‌های پیش‌بینی نشده، زمان‌بر بودن ساخت و راه‌اندازی سایت و نیاز به دانش برنامه‌نویسی و استحدام نیروی متخصص را از میان برداشته است.

پس همین حالا با مراجعه به سایت پرتال به آدرس www.portal.ir مراجعه و یا با شماره ۶۳۴۰۴-۰۲۱ داخلی ۲، با تیم پشتیبانی قوی پرتال تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، وبسایت خود را بسازید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش محمد رسول بهاری

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.