امروزه آبگرمکن های برقی جایگزین آبگرمکن های گازی شده‌اند و باعث شده‌اند بسیاری از مشکلات حل شوند. آبگرمکن های برقی نسبت به آبگرمکن های گازی مزیت‌های بسیاری دارند و بسیاری از مشکلات را حل کرده‌اند. اما این دستگاه کاربردی هم گاهی دچار ایراداتی می‌شود که می‌تواند در کار ها اختلال ایجاد کند. ایراداتی مانند گرم نکردن آب، نشتی، بوی بد آب و یا وجود زنگ در آب، خارج شدن صدای عجیب از آبگرمکن و … در صورت وجود هرگونه مشکل در پکیج برقی خود می‌توانید با شماره تماس ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس حاصل کنید تا تعمیرکاران باتجربهٔ پین ورک با چندین سال سابقهٔ تعمیرات انواع پکیج و آبگرمکن، برای تعمیر آبگرمکن برقی شما در سریع‌ترین زمان به کمک شما بیایند.

رفع مشکلات رایج ابگرمکن برقی

هشدار!

تعمیر آبگرمکن برقی در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

قبل از هرگونه برسی آبگرمکن برقی خود از قطع بودن جریان برق مطمئن شوید. آبگرمکن های برقی با ولتاژ بسیار بالایی کار می‌کنند و بسیار خطرناک هستند. بعد از قطع برق هم توصیه می‌کنیم که با ولتاژ سنج‌های غیرتماسی از نبود برق در هرکدام از سیم‌های پکیج برقی اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی می‌توانید از سیم ارت هم استفاده کنید.

۱ . روشن نشدن آبگرمکن برقی

اگر پکیج برقی شما اصلاً روشن نمی‌شود؛

  • بهتر است اول برای عیب یابی و تعمیر آبگرمکن برقی خود، از وجود برق در دستگاه خود مطمئن شوید. فیوز و مدارهای متصل به دستگاه را برای برسی وجود و یا عدم وجود برق در دستگاه برسی کنید.
  • درپوش پکیج را بردارید و با رعایت نکات ایمنی، به‌وسیلهٔ ولت‌سنج جریان ورودی را چک کنید. در صورت لزوم می‌توانید به‌وسیلهٔ دکمهٔ ریست، دستگاه را یک بار دیگر راه‌اندازی کنید.
  • برای بررسی بیشتر این موضوع پیشنهاد می شود مطلب “علت روشن نشدن آبگرمکن” را مطالعه نمایید.

روشن نشدن شمعک آبگرمکن

۲ . آبگرمکن برقی آب را داغ نمی‌کند

شاید شما هم متوجه شده باشید که چند وقتی است که در هنگام استفاده از آب، آب گرم نمی‌شود و یا خیلی زود سرد می‌شود. در این صورت احتمال می‌رود که برق آبگرمکن وصل نباشد و یا المنت مشکل پیداکرده باشد. برای عیب یابی و تعمیر آبگرمکن برقی مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در قدم اول اگر جریان برق متصل است آن را قطع کنید.
  • پنل مربوط به المنت یا هیتر آبگرمکن را جدا کنید.
  • عایق پلاستیکی را بااحتیاط بدون برخورد دست با سیم‌ها بردارید.
  • دکمهٔ قرمز رنگی که مربوط به تنظیم دما است و در بالای ترموستات است را فشار دهید.
  • اگر مشکل حل نشد احتمال می‌رود که یک کدام از المنت‌ها دچار مشکل شده باشند و نیاز به تعویض و یا تعمیر داشته باشند. شما می‌توانید برای تعمیر و عیب یابی آبگرمکن برقی خود از تعمیرکاران مجرب پین ورک کمک بگیرید. برای دریافت خدمات کافی است با شماره تماس ۰۲۱-۸۷۷۰۰۷۷۰ تماس حاصل کنید.
  • برای رفع و عیب یابی این موضوع به مطلب “دلایل گرم نشدن آب آبگرمکن” مراجعه نمایید.

۳ . آب خروجی زرد و بد بو است

در برخی موارد ممکن است آب خروجی از شیر زرد و بد بو باشد.

  • در این موارد احتمال می‌رود که لوله‌ها و یا مخزن دچار فرسایش و زنگ زدگی شده باشند.
  • در مواردی امکان دارد این مشکل به دلیل استفاده نکردن طولانی مدت از شیر آب باشد. اگر به تازگی از مسافرت طولانی‌ای برگشته‌اید و با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اید، شیر آب را به مدت چند دقیقه باز بگذارید.
  • اگر مشکل رنگ آب و بوی بد آب برطرف نشد، احتمالاً نیاز دارید یک سری از لوله‌های خانه و یا میلهٔ داخل مخزن آب را تعویض کنید.

۴ . چکه کردن آب

در برخی موارد چکه کردن آب از پکیج برقی مربوط به چکه کردن آب از فلکه، لوله‌ها و یا وجود فرسودگی و یا وجود سوراخ در مخزن آب است.

  • برای عیب یابی و تعمیر آبگرمکن برقی خود، قبل از هر کاری دمای ترموستات را پایین بیاورید سپس به دنبال اتصالات شل شده باشید تا در صورت نیاز آن‌ها را سفت کنید.
  • المنت‌های دستگاه خود را برسی کنید تا در صورت شل بودن آن‌ها را سفت کنید اما مراقب باشید که زیاد آن‌ها را سفت نکنید.
  • اگر المنت‌ها باز هم نشتی دادند، واشر آن‌ها را تعویض کنید. اگر چکه کردن آب مربوط به فرسایش و سوراخی مخزن آب بود، نیاز دارید که آن‌ها را تعویض کنید.

سر و صدای آبگرمکن

۵ . سرو صدای غیر معمول از آبگرمکن برقی

ممکن است شما هم متوجه شده باشید که به تازگی پکیج برقی شما صداهای عجیبی می‌دهد. در دستگاه شما، آب مدام در حال سرد و گرم شدم است و این تغییر دمای مداوم می‌تواند باعث منبسط و منقبض شدن مخزن و درنتیجه ایجاد صداهای عجیبی شود. در برخی موارد هم، این صداها نشان‌دهندهٔ وجود هوا در لوله‌های آب است که ممکن است براثر قطع شدن موقت آب و یا وجود نشتی در لوله‌ها ایجاد شد باشد.

  • برای اطمینان، شیرهای آب را برای پیدا کردن نشتی احتمالی برسی کنید. دمای آب را پایین بیاورید و مطمئن شوید که آب جوش نیست. شیرهای آب را در صورت شل بودن سفت کنید و یا در صورت وجود نشتی می‌توانید آن را با لحیم برطرف کنید.

۶ . وجود اتصال بدنه در آبگرمکن برقی

آبگرمکن های برقی به‌وسیلهٔ سیم ارت، بار مغناطیسی اضافی را که در بدنهٔ دستگاه ممکن است به وجود بیاید را به زمین منتقل می‌کنند و باعث جلوگیری از برق گرفتگی کاربر در صورت تماس با وسیله می‌شوند.

  • اگر وسیلهٔ شما فاقد این سیم باشد، جریان برق ممکن است در بدنهٔ دستگاه شما باقی بماند که بسیار خطرناک است و لازم است که برق دستگاه خود را قطع کنید و برای احتیاط تا برطرف نشدن این مشکل از دستگاه استفاده نکنید.
  • برای برطرف کردن این مشکل توصیه می‌کنیم خود دست به کار نشوید و برای عیب یابی و تعمیر آبگرمکن برقی خود از تعمیرکار کمک بگیرید.
  • در برخی موارد که بسیار هم متداول است، ممکن است سیم‌های مدار سوخته باشند و به یکدیگر برخورد کنند. در این صورت لازم است سیم‌های مدار به‌طور کامل برسی و تعویض شوند.

اجزای تشکیل‌دهندهٔ آبگرمکن برقی

آبگرمکن های برقی نسبت به آبگرمکن های قدیمی دارای پیچیدگی بیشتری هستند. لازم است برای عیب یابی و تعمیر آبگرمکن برقی اول به اجزای تشکیل‌دهندهٔ آن تسلط کافی و شناخت کلی بر اجزای آن داشته باشید. پس قبل از هرگونه اقدامی اول مطالب زیر را برای آشنا شدن با اجرای تشکیل‌دهندهٔ آبگرمکن برقی مطالعه کنید.

۱ . مخزن آبگرمکن

در مخزن آب گرمکن برقی، چهار لوله وجود دارد که یکی از آن‌ها برای وارد شدن آب سرد و یکی برای خارج شدن آب گرم است. یکی دیگر از این لوله‌ها مختص به شیر اطمینان است.

  • شیر اطمینان وظیفه دارد زمانی که آب به هر دلیلی بیش‌ازحد داغ شد، به‌صورت اتوماتیک باز شود و آب داغ اضافی را بیرون بریزد تا آب خنک‌تر شود و دمای اضافی خارج شود تا به دستگاه صدمه‌ای وارد نشود.
  • لولهٔ دیگر برای شیر تخلیه است. این لوله به این خاطر در دستگاه تعبیه‌شده است که در مواقع لازم مانند عیب یابی و یا تعمیر آبگرمکن، بتوانیم به‌وسیلهٔ آن آب مخزن آبگرمکن را خالی کنیم. می‌توان گفت درواقع مخزن آبگرمکن جایی است که دمای آب در آن به مقدار لازم ما تنظیم می‌شود و باعث می‌شود که آب گرم در اختیار داشته باشیم. این مخزن از جنس فلز محکم و بادوامی است که به‌راحتی زنگ نمی‌زند و فرسوده نمی‌شود و جنس محکم و عایق آن، از تأثیر آبگرمکن بر هوای محیط اطراف جلوگیری می‌کند.
اشکال در انتقال آب در لوله
۲ . المنت و یا هیتر

این قطعه وظیفهٔ تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی لازم برای گرم کردن آب را دارد. جنس این قطعه معمولاً از آلومینیوم، نیکل و یا کروم است و برای این که دچار اتصالات برقی نشوند، در مرحلهٔ تولید در کارخانه، با خاک چینی پوشانده می‌شوند.

  • المنت‌ها در داخل مخزن آبگرمکن قرار دارند و با عایق پلاستیکی پوشیده شده‌اند به همین دلیل اگر آبگرمکن خالی از آب باشد و المنت روشن باشد، لایهٔ عایق المنت که از جنس پلاستیک است می‌سوزد و آب می‌شود و درنتیجه باعث نشت آب و اتصال جریان برق به بدنه می‌شود.
۳ .لامپ خبر و یا نشان‌دهنده

این لامپ به ما زمان روشن بودن هیتر یا المنت را نشان می‌دهد. این لامپ که در مدار الکتریکی آبگرمکن نصب شده است همزمان با روشن و یا خاموش شدن المنت عمل می‌کند.

  • در داخل این لامپ مقاومت‌های رنگی‌ای وجود دارند و لامپ و مقاومت در اتصال با یکدیگر ولتاژ و جریان برق متصل شده به دستگاه را کنترل می‌کنند و کاهش می‌دهند.
۴ . ترموستات گازی

این قطعه خود از قطعات دیگری تشکل شده است که عبارت‌اند از: بدنه، پیچ تنظیم، لوله موئی و لوله بلو، اهرم و کنتاکت های اتصال بدنه. این قطعه درواقع یک کلید حرارتی است که به‌صورت اتومات عمل می‌کند و در اکثر وسایل برقی حرارتی وجود دارد.

  • این قطعه زمانی که دما به بیش‌ازحد خود می‌رسد، به‌صورت اتوماتیک قطع می‌شود. جالب است بدانید که اکثر مشکلات موجود در وسایل برقی حرارتی به این قطعه برمی‌گردد.

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن برقی با پین ورک

آبگرمکن های برقی ممکن است با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند که تعدادی از آن‌ها را در مقالهٔ بالا برسی کردیم. آبگرمکن های برقی به علت کار با ولتاژ بالایی از برق بسیار خطرناک هستند و توصیه می‌شود که به‌هیچ‌وجه خود برای حل مشکل و یا عیب یابی پکیج برقی خود اقدام نکنید تا از خطرات احتمالی دورباشید. شرکت پین ورک مفتخر است خدمات خود را درزمینهٔ تعمیرات حرفه‌ای وسایل منزل، برای شما هم‌وطنان عزیز عرضه کند. برای گرفتن خدمات می‌توانید با شماره تماس ۸۷۷۰۰۷۷۰-۰۲۱ تماس حاصل کنید تا تعمیرکاران حرفه‌ای شرکت پین ورک به کمک شما بیایند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

3 سال پیش رضا حاجیلو

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.