زندگی شهری و خانه های آپارتمانی کوچک باعث شده که دیگر کمتر کسی برای گرم کردن آب خانه و محل کار خود، از آبگرمکن های ایستاده استفاده کند. بیشتری افراد سعی می کنند تا از نسل جدیدتر آبگرمکن ها، یعنی آبگرمکن های دیواری استفاده نمایند. این آبگرمکن‌ها می توانند فضای کمی را از دیوار اشغال کرده و آب را به سرعت آماده مصرف نمایند. از برندهای موجود در بازار ایران می توان به آبگرمکن دیواری بوتان، آبگرمکن دیواری ایران شرق و آبگرمکن دیواری ایران رادیاتور اشاره کرد.

این تجهیزات نیز به مانند تمامی وسایل و امکانات منزل، دچار خرابی و مشکل شده و نیاز است تا برای تعمیر آن به سراغ تمیرکار و نیروی فنی متخصص بروید. از آن جایی که تعمیر آبگرمکن به دلیل حساسیت های ایمنی و خطرات جبران ناپذیر، اهمیت زیادی دارد، باید ابتدای امر عیب‌یابی اولیه را شخصاً انجام داده و در صورت نیاز به نیروی متخصص رجوع کنید. در ادامه مطلب می‌خواهیم شما را با انواع مشکلات و عیب‌های آبگرمکن دیواری آشنا کنیم.

تعمیر آبگرمکن

بهترین متخصص با کمترین قیمت

انواع آبگرمکن‌های دیواری

برخلاف تصور، آبگرمکن های دیواری در دو مدل برقی و گازی تولید می شوند. اگرچه نتیجه‌ی نهایی و خروجی کار آبگرمکن در هر دو مدل یکسان هست، اما از روش های متفاوتی برای رسیدن به این نتیجه استفاده می شود:

۱٫ آبگرمکن دیواری برقی

در مدل برقی، انرژی الکتریسیته به المنت های تعبیه شده به دور مخزن آب وارد می شود. این انرژی الکتریسیته با سرخ شدن المنت‌ها به انرژی گرمایی تبدیل شده و باعث گرم شدن آب درون مخزن می گردد. بسته به حجم مخزن آب ذخیره شده، می‌تواند المنت هایی با کارکرد متفاوت به دور آن قرار بگیرد که در نهایت مصرف برق کمتر یا بیشتری را نیز دارد. از طرفی ترموستات آبگرمکن نیز، دمای متعادل و از پیش تعیین شده را کنترل می کند. این آبگرمکن ها حتما باید سیم اتصال به زمین داشته باشند.

۲٫ آبگرمکن دیواری گازی

آبگرمکن گازی، رایج ترین نوع آبگرمکن دیواری است که در بیشتر واحدهای مسکونی، اداری و تجاری از آن استفاده می شود. این آبگرمکن ها با روشن شدن مشعل زیر مخزن شروع به کار کرده و به سرعت آب درون مخزن را به دمای از پیش تعیین شده می رسانند.

روشن این نوع آبگرمکن می تواند توسط شمعک (در مدل های قدیمی) یا جرقه زن (در مدل های جدید) انجام شود. با توجه به استفاده از گاز طبیعی یا مایع، برای داشتن ایمنی حتما باید دودکش‌های استاندارد به کار برد. در مدل های دارای فن تخلیه آلاینده، می توان از دودکش های کوتاه نیز استفاده کرد.

مزایای استفاده از آبگرمکن دیواری

در زندگی های امروزی، سرعت اهمیت زیادی دارد. همه‌ی ما دوست داریم تا پس از یک روز خسته کننده و سخت با یک دوش آب گرم، خستگی را از تن خود بیرون کنیم. در این هنگام، بهترین گزینه برای داشتن آب گرم همیشگی و سریع، استفاده از آبگرمکن های دیواری‌ست که مصرف کمتر و کارایی مناسب تر نسبت به انواع ایستاده و قدیمی دارند. از مزایای عمده آبگرمکن های دیواری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن آب گرم همیشگی، فوری
  • حفظ عملکرد حتی در فشار کم آب
  • دارا بودن شیر تنظیم دما و فشار خروجی آب
  • مجهز بودن به ترموکوپل و قطع کننده نشتی گاز
  • دارا بودن فن تخلیه آلاینده های حاصل از احتراق
  • مصرف گاز پایین و بهره‌وری انرژی بالا
  • دارا بودن شیر اطمینان و کلید حرارتی

این قابلیت‌ها باعث می‌شود که بتوانید از آبگرمکن دیواری در واحدهای تجاری، اداری، مسکونی و اماکن با فشار آب کم و سختی آب بالا استفاده کنید.

مشکلات عمده آبگرمکن‌های دیواری

با توجه به شکل زندگی های امروزی، در هر خانه می توان شکلی از انواع آبگرمکن را دید. ابگرمکن‌ها نیز مانند دیگر وسایل منزل، بعد از مدتی ممکن است دچار مشکل شوند.
نصب و راه اندازی بعد از خرید آبگرمکن‌ بسته به نوع و مدل شرکت سازنده آن، متفاوت است. از خرابی های شایع و رایج آبگرمکن های دیواری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبگرمکن روشن نشود
  • شمعک آبگرمکن روشن شده ولی به سرعت خاموش می شود
  • آبگرمکن آبی را گرم نمی کند
  • نشت گاز یا آب در آبگرمکن مشاهده می شود
  • درجه حرارت آب مدام کم یا زیاد می شود
  • آب بیش از حد گرم می شود

عبور آب سرد و گرم از لوله های درونی آبگرمکن باعث بیشتر مشکلات دستگاه می شود. این آب‌ها به مرور زمان در لوله ها رسوب کرده و عملکرد دستگاه را دچار مشکل می کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله علت گرفتگی لوله؛ تشخیص و تعمیر آن با استفاده از یک راهنمای تخصصی را در وبلاگ پین ورک مطالعه کنید.

از طرفی، گذشت زمان باعث خرابی در قسمت های مختلفی مانند شمعک یا فندک آبگرمکن می‌شود. عمده‌ی مشکلاتی که برای دستگاه به وجود می آید را می توان از شکل ظاهری و کارکرد دستگاه متوجه شد، اما برای برخی دیگر باید از متخصص آبگرمکن دیواری کمک گرفت.
در ادامه مطلب می‌توانید نشانه های عیب آبگرمکن را ببینید. در صورت مشاهده این نشانه ها، حتما با متخصص مجرب و آموزش دیده، تماس بگیرید.

عیب یابی آبگرمکن دیواری 

۱٫ الکترود، جرقه نمی‌زند:

این مشکل می تواند به دلیل نقص در اتصالات وایر، کثیفی یا شکستگی در الکترود جرقه زن و خرابی در قسمت فندک پیزو الکتریک باشد.

۲٫ شمعک روشن نمی‌شود:

این عیب می تواند به دلیل بسته بودن شیر پروانه ای، گرفته بودن صافی شمعک و گرفتگی در مجرای نازل شمعک به وجود بیاید.

۳٫ شمعک خاموش می‌شود:

شل بودن یا خرابی در ترموکوپل آبگرمکن می تواند باعث بروز این مشکل شود. همچنین اگر شیر مغناطیسی خراب باشد یا شعله‌ی شمعک کوتاه باشد، باز هم می توان این عیب را در دستگاه مشاهده کرد.

۴٫ شعله شمعک کوتاه و زرد رنگ است:

گرفتگی در صافی شمعک، مجرای نازل شمعک یا کثیفی در صافی مجرای هوا، باعث بروز این عیب می‌شود.

۵٫ شیر آب گرم باز است، ولی مشعل روشن نمی‌شود:

عیب احتمالی برای این مشکل را می توانید در بسته بودن شیر گاز، گرفتگی صافی آب، خرابی در دیافراگم رگولاتور، باز بودن بیش از اندازه شیر تنظیم دما، گرفتگی شیپوره رگولاتور آب، شیر احتراق آهسته، لوله دیافراگم و لوله مبدل گرمایی جستجو کنید.

۶٫ بعد از باز کردن شیر آب گرم مشعل بلافاصله روشن نمی‌شود:

خرابی یا گرفتگی شیر احتراق آهسته یا خرابی در اورینگ سوپاپ اصلی گاز باعث این مشکل می‌شود. همچنین ممکن است که فشار ورودی گاز کم باشد یا شعله شمعک کوتاه باشد.

۷٫ بعد از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی مشعل بلافاصله خاموش می‌شود:

این مشکل می‌تواند در اثر خرابی یا گرفتگی در قسمت های مختلفی مانند لوله دیافراگم، شیر احتراق آهسته، شیپوره، اورینگ سوپاپ اصلی و فنر سوپاپ اصلی به وجود بیاید.

۸٫ بعد از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی مشعل خاموش نمی‌شود:

خرابی و گرفتگی در لوله دیافراگم، فنر سوپاپ اصلی گاز، واشر اورینگ سوپاپ اصلی گاز و واشر اورینگ ساقه سوپاپ آب باعث این مشکل می‌شود، اما این مشکل می‌تواند به دلیل ترکیدگی در لوله آب گرم مصرفی نیز به وجود بیاید.

۹٫ مشعل با شعله کوتاه روشن می‌شود:

کم بودن فشار ورودی گاز یا از دست رفتن خاصیت فنر سوپاپ آب می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

۱۰٫ بعد از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی شعله به طور کامل خاموش نمی‌شود:

خرابی یا گرفتگی در سوپاپ پلاستیکی خروجی آب، لوله دیافراگم، دیافراگم، شیپوره، شیر احتراق آهسته، اورینگ میله سوپاپ آب و گاز، واشر و فنر سوپاپ اصلی گاز و نشیمنگاه سوپاپ اصلی گاز از اصلی ترین دلایل بروز این مشکل است.

۱۱٫ دبی آب گرم مصرفی خروجی از شیر مخلوط کم است:

کم بودن فشار آب ورودی به آب گرمکن یا خرابی و گرفتگی در مجرای شیر تنظیم دما، مجرای ساق سوپاپ آب، شیپوره، مجرای خروجی آب از رگولاتور به مبدل گرمایی، فیلتر شیر پیسوار و رسوب لوله مبدل حرارتی باعث این مشکل است.

۱۲٫ آبگرمکن نشت گاز دارد:

شل بودن یا خرابی در پیچ هواگیری گاز یا ترک و سوراخ در بدنه رگولاتور گاز، می تواند از دلایل اصلی این مشکل باشد. همچنین اگر اشکالی در لوله رابط شمعک، اتصال شمعک، مجرای گاز خروجی، شیر مغناطیسی، شیلنگ گاز و رگولاتور گاز به وجود بیاید، باز هم امکان نشت گاز وجود دارد.

۱۳٫ آبگرمکن نشت آب دارد:

این مشکل را می توانید در خرابی یا شل بودن اتصالات رگولاتور آب، درپوش رگولاتور، دیافراگم رگولاتور آب، محل نصب شیر احتراق آهسته، اورینگ محور شیر تنظیم دما، سوراخ لوله مبدل گرمایی و شیر احتراق آهسته جستجو کنید.

۱۴٫ در حالت بسته شدن گاز، مشعل به طور کامل خاموش نمی‌شود:

ناصافی یا جرم در قسمت مغزی شیر گاز (شیر مخروطی) باعث بروز این مشکل می شود.

۱۵٫ دسته شیر گاز در حالت شمعک قرار دارد، اما مشعل روشن می‌شود:

ناصافی یا جرم در قسمت مغزی شیر گاز (شیر مخروطی) باعث بروز این مشکل می شود.

سرویس و تعمیر آبگرمکن دیواری

در آبگرمکن های دیواری مدل روز و جدید، قطعه‌ای هوشمند برای عیب یابی خودکار از سمت سازنده به روی دستگاه نصب می شود تا تعمیرکار را برای رفع ایرادات راهنمایی نماید، اما در مدل های قدیمی که این امکان وجود ندارد، تعمیرکار باید بر اساس مشاهدات و تجزیه و تحلیل گفتار شما از نحوه‌ی عملکرد دستگاه، عیب آن را پیدا کرده و نسبت به تعمیر اقدام کند.

تعمیر آبگرمکن، اگرچه شیوه و مراحل کلی یکسانی دارد، اما بسته به نوع و شرکت سازنده می تواند در جزییات تفاوت داشته باشد. برای تعمیر انواع آبگرمکن‌های دیواری، نیاز است تا بدنه‌ی رویه آبگرمکن باز شده و تمامی قطعات و اتصالات آن‌ها بررسی شود. پس از آن، تمامی قطعات بررسی شده و بسته به عیب و مشکلی که برای دستگاه شما به وجود آمده، راه حل مناسب پیشنهاد می‌شود.
همچنین در صورتی که نیاز به کم و زیاد کردن فشار گاز ورودی باشد، احتمالاً نیاز به حضور نیروی فنی شرکت گاز نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن این مشکلات، نیاز است تا از دستکاری و تعمیر شخصی آبگرمکن بپرهیزید و این کار را به متخصصان آموزش دیده آن بسپارید. یک اشتباه کوچک یا تعمیر نادرست می‌تواند باعث بروز مشکلات و خطرات جبران ناپذیر برای شما شود.

تعمیر آبگرمکن دیواری در پین ورک با کمترین هزینه

در صورتی که از آبگرمکن‌های دیواری برقی یا گازی استفاده می‌کنید، می‌توانید برای نصب و راه اندازی، سرویس آبگرمکن‌های ایرانی و خارجی، تعمیر انواع آبگرمکن‌های دیواری و عیب‌یابی با کارشناسان پین ورک با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید تا به مجرب‌ترین و کارآزموده‌ترین تعمیرکاران آبگرمکن معرفی شوید. در صورت لزوم می‌توانید سفارش خود را در اپلیکیشن رایگان پین ورک ثبت نمایید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش و.محمدی

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.