لوله‌ها چه مسیر مربوط به آب باشند و یا فاضلاب به هنگام گرفتگی برای هیچ‌کس پدیده‌ی خوشایندی نیستند. اگر لوله‌کشی آب به طور جزئی و یا کلی با گرفتگی مواجه شود، آب مسیر خود را تغییر می‌دهد و مشکلاتی پدید می‌آورد که عبارت‌اند از بازگشت آب، راه افتادن سیل‌آسای آب و یا زهکشی کند و فشار پایین آب شود پس بهتر است با علل گرفتگی لوله و تعمیر آن آشنا شوید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی علل گرفتگی لوله و تعمیر آن می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی و جذاب باشد.

 

علل رایج گرفتگی چاه و نحوه‌ی باز کردن آن

برخی از این مشکلات مثل  پی بردن به علل گرفتگی لوله و تعمیر آن ممکن است دردسرهای کوچکی درست کنند درحالی‌که برخی دیگر خسارات شدید و هزینه‌های سنگینی را به همراه خواهند داشت. بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا بدانند هر کدام از مشکلات گرفتگی لوله به چه صورت حل می‌شود و یا به دنبال راه‌حلی برای مشکلات لوله‌کشی فعلی خود هستند. اطلاعات بیشتر در مورد دلایل گرفتگی لوله بهترین تضمین برای جلوگیری مشکلات مرتبط با آن است و همیشه بهترین راه پیشگیری از انسدادهای خسارت‌بار لوله است. اطلاعاتی که به دست می‌آورید می‌تواند بعدها در پیشگیری و تشخیص مشکلات شما را یاری کند.

به نظر می‌رسد که تشخیص یک چاهک مسدود و رفع این انسداد تقریباً آسان باشد اما تعمیر لوله‌های مسدود می‌تواند پیچیده باشد و بستگی به این دارد که گرفتگی در کدام قسمت واقع شده است، از چه نوعی است و برای دستیابی و رفع آن باید چه کرد.

 

دلایل رایج

سیستم آب و فاضلاب منزل کمی به درخت و ریشه‌های آن شباهت دارد. یک خط اصلی وجود دارد که معمولاً بزرگ‌ترین قطر را داراست و خطوط فرعی وجود دارند که از آن نشات می‌گیرند معمولاً اندازه‌ای کوچک‌تر دارند. اگرچه معمولاً منبع گرفتگی در توالت است اما باید دانست که این گرفتگی‌ها می‌توانند در هر قسمتی از سیستم لوله‌کشی آغاز شوند، انباشته شوند و باعث اختلال شوند.

انسداد می‌تواند در هر قسمتی به وجود بیاید اما بررسی‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید احتمالات را خلاصه کنید. شما قادر خواهید بود تا ببینید چه مشکلی وجود دارد و دقیقاً این مشکل چه تأثیراتی به همراه داشته است. اگر قسمتی از راه اصلی آب یا فاضلاب با گرفتگی مواجه شود، این مشکل احتمالاً تمام خانه یا ساختمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر چیزی در یکی از خطوط فرعی گیر کند، اتفاقات بعدی به احتمال زیاد تنها به یک قسمت ساختمان ختم نمی‌شوند.

در این قسمت به علل رایج گرفتگی چاهک‌ها  و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن می‌پردازیم:

 

ریشه‌های درخت و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

ریشه‌ی درخت به عنوان اولین دلیل انسداد یا گرفتگی لوله‌های اصلی آب و فاضلاب شناخته شده است. گرچه پیدا کردن ریشه‌های درخت در اطراف لوله‌ها در خانه‌های قدیمی رایج‌تر است اما ریشه‌ها می‌توانند به هر سیستم لوله‌کشی با هر قدمتی راه یابند. برخی متخصصان می‌گویند اولین نشانه‌ی ورود ریشه به خط آب یا فاضلاب صدای قل‌قل آب است.

ریشه‌های درختان به عنوان موجودات زنده به دنبال رطوبت هستند و به صورت طبیعی کم و بیش به سمت آب موجود در فاضلاب و لوله‌های زیرزمینی فاضلاب می‌روند خصوصاً اگر این لوله‌ها دارای ترک یا هر گونه نشتی آب باشند.

اگر در نواحی جنگلی و یا مکان‌هایی که در اطراف آن درختان زیادی است زندگی می‌کنید مهم است تا به دنبال هر گونه هجوم ریشه‌ی درخت باشید. برخی از افراد هر چند سال یک‌بار به بازرسی ویدئویی می‌پردازند چراکه هزینه‌ی این کار بسیار کمتر از مشکلاتی است که بعدها به سبب غفلت از یک مشکل پدید می‌آید.

علل گرفتگی لوله

ریختن دستمال در چاه

برخی از دستمال‌ها با وجودی که گفته می‌شود بودن آن‌ها در چاه مشکلی ایجاد نمی‌کند، برای چاه مضر است. برخی از شهرها و نهادهایی که مسئول تصفیه و مدیریت فاضلاب هستند شروع به باز داشتن مردم از ریختن این مواد به درون چاه‌ها کرده‌اند. یک گزارش در سال ۲۰۱۵ نشان داد که شهر نیویورک در طول ۵ سال ۱۸ میلیون دلار هزینه کرده است تا با گرفتگی‌هایی که به‌واسطه‌ی این مواد در فاضلاب پیش آمده بوده است دست و پنجه نرم کند.

این دستمال‌های مرطوب که در سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند و همچنین شکایت‌های مربوط به ادعای کذبی که گفته شده است پس از کشیدن سیفون بر روی آن‌ها از هم متلاشی می‌شوند افزایش یافته است. گفته شده است این مواد پس از اینکه سیفون کشیده می‌شود متلاشی نمی‌شوند و تنها به این دلیل گفته شده است می‌توان آن‌ها را در چاه انداخت که به صورت فیزیکی در لوله‌ها جا می‌شوند.

در مورد شهرهای کوچک در بخش Federal Trade Commission، دستمال‌های مرطوب و تأثیر آن‌ها بر سیستم عمومی به مشکل بزرگی تبدیل شده است به طوری که گفته شده است میلیون‌ها دلار به سبب آن هدر رفته است و کمپین‌های آموزش عمومی در بسیاری از ایالات‌های و شهرها دست به فعالیت زده‌اند. برخی از نهادهای تصفیه آب با خرید مواد حل کننده‌ی صنعتی گران برای از بین بردن این دستمال‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند و این موضوع یکی از علل گرفتگی لوله و تعمیر آن است.

حقیقتی که در مورد دستمال‌های توالت ضخیم، دستمال‌های کاغذی، دستمال‌های صورت، مقواهای نازک و سایر محصولات کاغذی وجود دارد این است که این مواد به طوری ساخته نشده‌اند که بتوان آن‌ها را در چاه توالت انداخت. سیستم‌های لوله‌کشی خانگی و تجاری می‌توانند آب، مدفوع انسان و دستمال‌های توالت تجزیه‌پذیر را مدیریت کنند. تنها همین.

محصولات بهداشتی زنان

محصولات بهداشتی بانوان و پوشک بچه برای لوله‌ها خطر محسوب می‌شوند چراکه این مواد تجزیه‌پذیر نیستند و شامل پنبه و سایر فیبرهایی هستند که توانایی بالایی در ایجاد گرفتگی در لوله و جذب سایر مواد که سبب گرفتگی لوله می‌شوند دارند. این مواد تجزیه‌پذیر نیستند و هردو سبب ایجاد تهدیدی برای سیستم‌های عمومی و خصوصی می‌شوند.

سیستم فاضلاب به گونه‌ای است که برای تجزیه‌ی مدفوع انسان میکرو ارگانیزم‌هایی دارد اما قادر به فروپاشی ماده‌ای به جز مدفوع نیست حتی اگر نوارهای بهداشتی و یا تامپون ها ادعا کنند که مشکلی برای چاه به وجود نمی‌آورند.

چربی و روغن یکی از اصلی‌ترین علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

چربی و روغن و سایر مواد این چنینی دشمن لوله‌کشی و سایر اجزای آن هستند. یک جنبش عمومی دیگر که روز به روز در حال گسترش است در پی آن است که مصرف‌کنندگان را در مورد مزایای جلوگیری از ورود مواد چرب به داخل چاهک مطلع کند چراکه این مواد می‌توانند در این قسمت‌ها گیر کنند و سبب گرفتگی شوند. کارکنان دستگاه‌های تجاری باید به طور تخصصی آموزش ببینند که چه چیزی می‌تواند در چاهک‌ها و سیستم عمومی استفاده شود و چه چیز نمی‌تواند استفاده شود اما مردم بسیاری از مناطق خصوصی نیز می‌توانند از چنین اطلاعاتی بهره ببرند.

علل گرفتگی لوله

مایلیم چنین فکر کنیم که اکثر ما می‌دانیم که ریختن یک ماهیتابه روغن بیکن در داخل چاهک یا سیستم دفع زباله کار درستی نیست اما شاید فکر نکنیم که برخی دیگر از مواد شامل چربی و روغن نیز می‌توانند مشکل‌ساز باشند. برای مثال چربی‌های گوشت استیک یا سایر گوشت‌ها، کره، روغن گیاهی، شکلات، خامه و بسیاری دیگر از مواد جزو این گروه هستند.

اینکه فکر کنید آب همه‌چیز را می‌شوید و می‌برد آسان است اما چربی‌ها چسبنده هستند و موادی را به تدریج به خود جذب می‌کنند که در نهایت منجر به گرفتگی لوله می‌شوند. سطل آشغال محل بسیار بهتری برای ریختن این چربی‌ها و روغن‌ها و سایر مواد این چنینی است. می‌توان برای سهولت بیشتر در تمیز کردن چربی منتظر ماند تا چربی بیکن و یا سایر چربی‌ها و روغن‌ها سرد شوند و زمانی که حالت ماسیده و جامد پیدا کردند جدا شوند. یک راه دیگر نیز این است که این مواد را داخل یک ظرف یک‌بارمصرف بریزید و داخل زباله‌ها قرار دهید.

مو

موها می‌توانند به قدری انباشته شوند که جریان آب را کاهش دهند و یا به انسداد کامل منجر شوند. ما نمی‌توانیم جلوی موهایی که به صورت طبیعی از سر می‌ریزند را بگیریم اما می‌توانیم تا جایی که ممکن است با استفاده از درپوش بر روی چاهک از ورود آن‌ها به چاهک جلوگیری کنیم. همچنین می‌توان با انجام کارهایی مثل شانه کردن مو در جایی به غیر از بالای سینک و تمیز کردن برس در سطل زباله از ورود مو به چاهک جلوگیری کنیم.

زمانی که می‌بینید مو در چاهک انباشته شده و یا به آن گیر کرده است به جای اینکه آن را رها کنید و یا با آب آن را وارد چاهک کنید به صورت منظم با استفاده از دم‌باریک و یا یک موچین بلند به دقت مو را خارج کنید. همچنین درپوش‌های خاصی برای چاهک وجود دارند که از ورود مو به چاهک جلوگیری می‌کنند و برداشتن موها را آسان‌تر می‌کنند.

رسوب لوله و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

رسوب ماده‌ای طبیعی است که در لوله به وجود می‌آید و می‌تواند به قدری انباشته شود که گرفتگی و یا انسداد در پی مواد معدنی که آب بر جای می‌گذارد به وجود آورد. رسوب‌ها معمولاً از کلسیم و منیزیم محلول و گاهی از سایر عناصر فلزی که از جریان آب بر جای می‌مانند به وجود می‌آیند.

این ذرات علاوه بر شرایط خشک و مرطوب به دما نیز واکنش نشان می‌دهند. رسوب در یک نقطه انباشته می‌شود و لایه‌های دیگری بر روی آن افزوده می‌شود تا جایی که به‌اندازه‌ای می‌رسد که سبب انسداد می‌شود. رسوبات معدنی نه تنها در داخل لوله‌ها انباشته می‌شوند بلکه برخی از لوازم آبی همچون ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی را نیز با اختلال مواجه می‌کنند.

غذا

ذرات و تکه‌های غذا باید در زباله‌ها قرار گیرند و هیچ‌گاه نباید در سینک، وان و یا چاهک‌های لباسشویی ریخته شوند. همچنین نباید در چاه توالت نیز ریخته شوند. هیچ‌کدام از این چاه‌ها نمی‌توانند میزان زیادی از مواد غذایی را تحمل کنند چراکه برای این منظور طراحی نشده‌اند. مواد خوراکی می‌توانند چرب، چسبناک، زبر یا تیز باشند که هیچ یک برای لوله‌های آب خوب نیستند.

اگرچه کمی بعد به صورت جزئی به سیستم دفع زباله می‌پردازیم اما بدانید که برخی از غذاهای خاص حتی با قوی‌ترین سیستم‌های دفع زباله نیز سازگاری ندارند. کار اصلی دستگاه‌های دفع زباله این است که مواد را به ذرات ریز تبدیل می‌کنند به صورتی که بتوانند بدون انباشته شدن از چاه عبور کنند. متأسفانه بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم به راحتی با این دستگاه ریز نمی‌شوند.

علل گرفتگی لوله

تجزیه

لوله‌ها می‌توانند تجزیه شوند خصوصاً در خانه‌های قدیمی و یا خانه‌هایی که دارای لوله‌های قدیمی سیمانی، رسی و یا سفالی هستند. اتصالات این لوله‌ها می‌توانند از هم فاصله بگیرند و بیفتند و خاک می‌تواند فرسایش پیدا کند که  سبب می‌شود تا لوله نشست کند.

زمانی که هوا در زمستان به نقطه‌ی انجماد می‌رسد امکان اینکه لوله‌ها در زیر فشار مداوم و انبساط و انقباض حاصل از باز شدن یخ و یخ‌زدگی، جابجا شوند وجود دارد. حتی لوله‌های جدید که معمولاً از پلاستیک بسیار محکم ساخته‌شده‌اند ممکن است به جهت حرکت خاک و تغییرات فصلی آسیب ببینند.

طبیعت

گاهی اوقات خصوصاً اگر لوله‌ها از یکدیگر جدا باشند طبیعت راه خود را در میان خطوط آب و فاضلاب باز می‌کند. برگ‌ها، تکه‌های چوب، کثیفی، سنگ و یا حتی جانوران جونده می‌توانند در زیر زمین گرفتگی ایجاد کنند که تشخیص این موارد دشوار است. برگ‌ها عوامل فراگیر و مؤثری در ایجاد گرفتگی هستند بنابراین به طور کلی خوب است که برگ‌های موجود در حیاط را تمیز کنید و آن‌ها را بعد شستشو وارد لوله فاضلاب سطحی نکنید.

همگی شاهد رشد علف‌های هرز از میان کوچک‌ترین شکاف‌ها بوده‌ایم و باید دانست که هرگونه شکافی در لوله‌های لوله‌کشی می‌تواند فرصتی برای حضور ریشه‌ها، گیاهان و خاک باشد که در نهایت به انسداد می‌انجامد.

اجسام و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

برخی اجسام مثل قالب صابون می‌تواند در چاهک چند تکه شود و گیر کند و اجسامی دیگر مثل زیورآلات، اسباب‌بازی کودکان، کاندوم، نخ دندان و غذا نیز که به طور طبیعی در چاه نیستند نیز می‌توانند در چاه گیر کنند. بار دیگر باید گفت که هیچ‌چیز به غیر از آب، مدفوع انسان و دستمال‌های توالت تجزیه‌پذیر نباید وارد سیستم لوله‌کشی شود.

مقالات و برنامه‌هایی وجود دارد که از طریق نشانه‌های عددی و خنده‌دار به بزرگ‌سالان یادآوری می‌کند که تنها باید چه مواردی را وارد سیستم لوله‌کشی کرد تا از این طریق بتوان به هدف اصلی که آموزش به کودکان کوچک و در حال یادگیری است رسید. این موضوع اهمیت این مسئله را نشان می‌دهد.

ترکیبات

برخی از مواد نیز می‌توانند با هم ترکیب و انباشته شوند و یک گرفتگی بزرگ و کروی را به وجود آورند که می‌تواند منجر به ایجاد صداهای عجیب، زهکشی کند و بازگشت آب شود. صابون و مواد پاک کننده می‌توانند انباشته شوند و سایر مواد را به خود جذب کنند و خصوصاً در چاه‌های سپتیک گرفتگی به وجود بیاورند.

توصیه‌ی متخصصان خشک‌شویی این است که به جای استفاده از محصولات پتروشمیایی از صابون‌هایی استفاده شود که فاقد فسفات هستند و دارای مقادیر طبیعی و یا فاقد سورفاکتانت هستند. همچنین آن‌ها توصیه می‌کنند که افرادی که دارای چاه سپتیک هستند شستشوی لباس را به جای شستشوهای پشت سر هم در زمان سریع‌تری انجام دهند تا سیستم برای کار کردن زمان کافی داشته باشد و به آن فشار وارد نشود.

علل گرفتگی لوله

شیب

شیب لوله‌های آب و فاضلاب باید اصلاح شود چراکه در غیر این صورت مشکلات زهکشی و احتمالاً انسداد به وجود می‌آید. نیروی جاذبه بیشتر کار سیستم‌های آبی را به پیش می‌برد، به همین جهت اینکه لوله‌های برای ایجاد جریان درست شیب صحیحی داشته باشند اهمیت دارد. شیب استاندارد هر لوله‌ی زهکشی باید در هر فوت حداقل ۱٫۴ اینچ باشد و گاهی اگر برخی از شرایط مربوط به خاک و خانه شیب بیشتری را برای تصفیه آب و فاضلاب بطلبد این میزان بیشتر خواهد شد.

اندازه‌ی کوچک‌تر از حد معمول لوله‌ها و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

لوله‌های فاضلابی که بیش از حد معمول کوچک باشند می‌توانند منشأ گرفتگی و انسداد باشند. اینکه بتوانید به پیشینه‌ی لوله‌کشی یک خانه یا ملک پی ببرید می‌تواند دشوار یا غیرممکن باشد مگر اینکه از زمان ساخت ان خود شما تنها مالک آن بوده باشید. گاهی اوقات افراد بیشتری به یک خانه و ساختمان اضافه می‌شوند بدون اینکه به حجم لوله‌کشی خانه افزوده شود و موارد زیادی نیز وجود دارد که تکنسین‌های غیر معتبر یا بی‌تجربه با اندازه‌گیری‌های اشتباه خود این کار را انجام می‌دهند.

اندازه‌ی لوله‌ی فاضلاب خانه یا ساختمان با توجه به تعداد واحدهای آبی مورداستفاده‌ای همچون توالت‌ها، ظرف‌شویی‌ها و وان هایی که در فاضلاب تخلیه می‌شوند تعیین می‌شود. حداقل میزان استاندارد که به صورت فراگیر مورد تائید است برای لوله‌ی اصلی خانه باید قطری برابر با ۴ اینچ داشته باشد اما بسیاری از لوله کشان و مصرف‌کنندگان اندازه‌ای بزرگ‌تر از مقداری که مورد نیاز است در نظر می‌گیرند.

پر شدن بیش از حد و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

حتی اگر لوله‌ی اصلی فاضلاب اندازه‌ای مناسب داشته باشد پر شدن بیش از حد آن ممکن است خصوصاً اگر خانه سیستم سپتیک داشته باشد و حجم فاضلاب آن افزایش یافته باشد. حوزه‌ی چاه‌های سپتیک و سایر بخش‌های آن می‌توانند بسیار پر شوند و از زهکشی بازبمانند که معمولاً به تولید بوی بد و بازگشت آب منجر می‌شود.

نشتی

نشتی دشمن فاضلاب و چاه‌های اصلی است چراکه اگر آب در بخش زیرزمینی نشت کند خاک رانش می‌کند و خیس می‌شود و باعث نشست، تکان خوردن و یا تغییر موقعیت لوله می‌شود. نشتی آب می‌تواند ترکیب شیمیایی خاک‌های اطراف خود را تغییر دهد و به همین جهت موقعیت لوله می‌تواند تغییر کند و یا حتی ممکن است لوله بشکند.

علل گرفتگی لوله

مدفوع گربه و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

جای مدفوع گربه داخل سطل است نه در داخل توالت یا هر چاه دیگری و همچنین این موضوع در مورد مدفوع سگ میز صدق می‌کند. مدفوع گربه دارای مواد رس مانند است که زمانی که به مقدار کافی مرطوب و خشک شود مثل سیمان سفت می‌شود. تکه‌های مدفوع سخت هستند و می‌توانند به راحتی به چیزهای دیگر گیر کنند که در نهایت احتمال گرفتگی را افزایش می‌دهند.

شناخت اجزای اصلی و نحوه‌ی کار کردن آن‌ها با یکدیگر

لوله‌کشی مدرن بسیاری از سیستم‌هایی را که در داخل یک خانه با هم ارتباط دارند را در نظر می‌گیرد که ما به این سیستم‌ها برای راحتی، آسودگی، نظافت و در برخی مواقع خاص امنیت به آن‌ها وابسته‌ایم. در این قسمت اجزای اصلی سیستم لوله‌کشی شما و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن وجود دارد:

  • توالت
  • سینک
  • وان و دوش
  • سیستم دفع زباله
  • ظرفشویی
  • یخچال
  • تانک سپتیک
  • منبع آب (چاه‌های عمومی و خصوصی)
  • سیستم سپتیک/ تصفیه آب
  • فیلتر آب
  • آبگرمکن
  • گرمایش و سرمایش
  • گاز طبیعی
  • ماشین لباسشویی
  • سیستم‌های اطفا حریق یا آبیاری
  • چاه، انبار فاضلاب و سایر پمپ‌ها
  • عایق‌بندی
  • لوله‌ها، اهرم‌ها، چسب‌ها و بست‌ها

هنگامی که هر یک از این بخش‌ها از کار باز ایستند یا کار خود را آن‌گونه که باید انجام ندهند، نه تنها راحتی ما مختل می‌شود بلکه در صورت ایجاد صدمه ممکن است هزینه‌ی گزافی را نیز برای ما به بار آورند. اقدامات خوب و پیشگیرانه‌ای که می‌توانیم برای پیشگیری از گرفتگی و سایر مشکلات حتمی و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن انجام دهیم این است که با نظارت مداوم بر تمامی سیستم‌ها به محض مشاهده‌ی نشانه‌هایی که حاکی از وجود مشکل یا عملکرد نامناسبی هستند، به جای به تاخیر انداختن و یا نادیده گرفتن به صرعت دست به اقدام بزنیم.

علل گرفتگی لوله

نظارت، نگهداری منظم و آگاهی عمومی از عملکردهای کلی به سیستم لوله‌کشی شما کمک خواهند کرد که به درستی و بدون مشکل کار کند. یک همیار حرفه‌ای، آگاه و خدمت رسان در امر لوله‌کشی می‌تواند برای تعمیرات و نگهداری و سایر برنامه‌های سرویس سیستم لوله کشی به شما کمک کند.

دو نوع اصلی از سیستم زهکشی در منازل وجود دارد: یکی برای آبی که انسان از آن استفاده می‌کند و دیگری برای آبی که حاصل از باران است.

ما اغلب تنها آبی را که در توالت استفاده می‌شود جزو فاضلاب می‌دانیم اما آب مصرفی ماشین لباسشویی، سینک، دوش و سایر لوازم و وسایل آبی نیز جزو فاضلاب است. این آب از هر بخش از خانه و یا ساختمان به چاه اصلی وارد می‌شود و سپس وارد سیستم سپتیک خصوصی و یا تصفیه‌خانه عمومی می‌شود.

آب بارانی که در مناطق شهری وجود دارد معمولاً وارد لوله فاضلاب سطحی می‌شود که در نهایت به پهنه‌های آبی مثل دریاچه یا رودخانه می‌شود و یا گاهی وارد حوضچه‌های نگهداری می‌شود که به منظور نگهداری و تصفیه‌ی آب به وجود آمده‌اند. هم در فضای تجاری و هم مسکونی امکانات شخصی همچون چاه خشک و حوضچه آبگیر می‌تواند به منظور کمک به جهت دادن و فیلتر آب حاصل از باران وجود داشته باشد.

معمولاً سیستم‌های آب باران و فاضلاب از یکدیگر جدا هستند اما شرایطی وجود دارد که تحت آن آب باران نیز به سیستم سپتیک و یا مرکز تصفیه آب می‌رود. از آنجایی که لوله‌های زهکشی فاضلاب در بیشترین عمق زمین قرار دارند باید هر ۵۰ فیت یک‌بار نقطه‌ی تخلیه داشته باشند. این محل‌ها معمولاً لوله‌های سفید درپوش داری هستند که از داخل زمین بیرون آمده و قابل‌مشاهده هستند.

اگرچه بیشتر ما بر سر اینکه بازگشت آب فاضلاب یک کابوس بزرگ‌تر است اتفاق‌نظر داریم باید بدانیم که سیستم‌های آب باران و فاضلاب هر دو می‌توانند با گرفتگی مواجه شده و ایجاد دردسر کنند.

نشانه‌های گرفتگی احتمالی و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

گرفتگی‌ها می‌توانند در هر قسمتی از سیستم لوله‌کشی همچون بخش‌های چاه‌های درونی و بیرونی رخ دهند. برخی از نشانه‌ها از برخی دیگر واضح‌ترند که دلیل آن تا قدری می‌تواند به این مربوط باشد که بیشتر این سیستم در زیرزمین و یا داخل دیوار واقع شده است که ما قادر به مشاهده‌ی آن نیستیم.

علل گرفتگی لوله

برای مثال آبی که از نقطه‌ی اتصال لوله به بیرون می‌پاشد و یا در سینک راکد می‌ماند به آسانی قابل مشاهده است اما اینکه بدانیم به مرور زمان چرا یک چاه کند عمل می‌کند و یا اینکه به وجود نشتی در زیر زمین پی ببریم دشوار است.

خصوصاً در بخش‌هایی از سیستم که مربوط به فاضلاب است بیشترین ترس ما این است که آب موجود در توالت و یا سیستم سپتیک یا فاضلاب بازگردد یا بالا بزند. بیشتر اوقات سیستم‌های زهکشی گرفته یا مسدود شده این کابوس را به همراه می‌آورند که می‌تواند سبب آسیب احتمالی خط فاضلاب، سیستم سپتیک و یا سایر اجزا شود. احتمال وجود حادثه باعث می‌شود که آگاهی نسبت به دلایل گرفتگی چاه به امر کاربردی‌تری تبدیل شود.

برای دانستن این دلیل ابتدا باید مشکل و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن را بیابید. نشانه‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند حاکی از آن باشد که با گرفتگی مواجه شده‌اید و یا در آستانه‌ی مواجهه با آن هستید.

  1. زمانی که آب یا فاضلاب به داخل توالت، سینک، وان یا هرجایی در داخل یا خارج و خصوصاً در نقاط کم عمقی همچون توالت‌ها و دوش‌های موجود در زیرزمین باز می‌گردد.
  2. زمانی که به هنگام سایر عملیات لوله‌کشی، چاه صدای قل‌قل ایجاد می‌کند. در شرایط عادی زمانی که آب بدون هیچ مانعی در لوله جریان دارد نباید به جز صدای آرامی که مربوط به جریان آب است صدایی ایجاد کند. با این حال زمانی که در لوله‌ی آب یا فاضلاب گرفتگی موجود باشد، آب با آن برخورد می‌کند و اکسیژن آزاد می‌کند که سبب تولید حباب شده که در نهایت به ایجاد صدا و یا حتی آزاد شدن گازهای بدبو می‌انجامد.
  3. زمانی که چاه زیر دوش، وان یا سینک به آرامی آب را زهکشی می‌کنند. برای مثال اگر پاهای شما به هنگام دوش گرفتن در آب فرو می‌رود.
  4. زمانی که در بخشی و یا تمام سیستم فشار کمی وجود دارد؛ که می‌توان در سینک و یا چاه زیر دوش متوجه آن شد و یا گاهی سیفون توالت به ضعیفی عمل می‌کند.
  5. زمانی که اجزای آبی گوناگون به یکدیگر واکنش نشان می‌دهند، برای مثال زمانی که از روشویی استفاده می‌کنید یا کارتان با آن تمام می‌شود، توالت صدا می‌دهد.
  6. زمانی که بوی بدی به صورت مداوم به مشام می‌رسد گاهی بدین معناست که گرفتگی و یا چیز چسبناکی در چاه وجود دارد و یا چیزی در چاه انباشته شده است. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، هر چیزی که سبب انسداد شود احتمالاً بوی خوشایندی ندارد.
  7. زمانی که آب از داخل چاه یا سایر لوازم آبی به بالا بازمی‌گردد.
  8. زمانی که در نزدیک‌ترین سینک به توالت برای چند دقیقه آب را باز می‌کنید و این کار سبب ایجاد حباب‌هایی در توالت می‌شود. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که مشکل در لوله‌ی اصلی فاضلاب است نه خود توالت.
  9. اگر سیستم به راحتی سنگین شود. برای مثال زمانی که در یک زمان فقط یک نقطه زهکشی خوبی داشته باشد و نتوان هم‌زمان در دونقطه زهکشی خوبی را شاهد بود.
  10. زمانی که آب در اطراف چاهک زیرزمین جمع شود و یا زمانی که در حیاط خاک آغشته به آب باشد یا حوضچه‌ی آبی پدید آمده باشد.

اقدامات پیشگیرانه برای علل گرفتگی لوله و تعمیر آن: چه می‌توان کرد؟

لیست کارهایی که می‌توانید برای کاهش احتمال گرفتگی یا انسداد انجام دهید می‌تواند بی‌شمار باشد اما ما در اینجا اطلاعات پیشگیرانه‌ای را که حاصل تجربیات است و بر اساس چیزی می‌باشد که لوله‌کش‌ها در هنگام خدمات تجاری و مسکونی با آن مواجه هستند را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

علل گرفتگی لوله

بازرسی با دوربین

یکی از دلهره‌آورترین نکات در هر خانه‌ای این است که در زیرزمین اجزای لوله‌کشی وجود دارد که قابل مشاهده نیستند. چاه‌های اصلی فاضلاب و خانه در زیر نقطه‌ی انجماد واقع‌شده‌اند. اگر گرفتگی پدید بیاید تشخیص آن در چنین عمقی غیرممکن به نظر می‌رسد و بررسی علل گرفتگی لوله و تعمیر آن سخت‌تر می‌شود.

دوربین‌های زیرزمینی امروزه این مشکل را حل می‌کنند چراکه می‌توانند در این سیستم قرار بگیرند و چیزی را که ما قادر به مشاهده‌ی آن نیستیم همچون موقعیت دقیق و حتی ترکیب گرفتگی یا انسدادی که دردسر ایجاد کرده است را تشخیص دهند.

از لحاظ مراقبتی هیچ تصویری دقیق‌تر از بازرسی ویدئویی زیرزمینی برای اطمینان یافتن از عدم وجود شکاف و یا هر گونه نقصی در لوله‌ها نیست. یک بازرسی کلی ویدئویی به افرادی که می‌خواهند در آینده خانه‌ای را بخرند کمک خواهد کرد که بتوانند به تاریخچه‌ی مبهم لوله‌کشی دست یابند و یا به یک نفر در پیدا کردن یک شی ارزشمند کمک خواهد کرد. دوربین‌ها جایگزین تمام حفاری‌ها، شکاف‌ها و خرابی‌های حاصل از روش‌های قبلی لوله‌بازکنی و روش‌های یافتن مشکل شده‌اند.

بازرسی ویدئویی باعث می‌شود که شک شما از بین برود و همچنین از هزینه‌های گزاف تعمیر در امان بمانید چراکه بدین‌صورت دقیقاً خواهید دانست که باید به کدام قسمت توجه کنید و خواهید دانست که خدمات باید بر روی چه بخشی اعمال شود. دوربین می‌تواند تمام طول سیستم لوله‌ها را در برگیرد و یا اینکه به بخش مشخصی اختصاص داشته باشد. دوربین می‌تواند نقطه‌ی مورد نظر را روشن کند و با ثبت این نواحی به نشان دادن مشکلات و شرایط اطراف بپردازد.

ظرفیت توالت

 به ندرت بر این نکته تأکید ویژه‌ای می‌شود که تنها موادی که می‌توانند در توالت قرار گیرند آب، مدفوع انسان و دستمال‌های توالت تجزیه‌پذیر هستند. همچنان شاهد این هستیم گاهی اتفاق رخ می‌دهد و برخی اجسام داخل توالت می‌افتند اما کارهای وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان از ورود برخی چیزها به چاه توالت جلوگیری کرد که در نهایت از گرفتگی لوله و بازگشت آب جلوگیری می‌کند.

علل گرفتگی لوله

شاید بتوانید برای جلوگیری از اینکه فرزند کوچکتان اسباب‌بازی و یا سایر اجسام را در چاه توالت بیندازد از چاه بسته‌ای خاصی استفاده کنید.

همچنین دیگر اقدام پیشگیرانه این است که سطل آشغال را در توالت در نزدیکی به طوری که دست به آن برسد قرار دهید. در فضای تجاری این یک مسئله‌ی رایج است که مشتریان به هنگام تعویض پوشک فرزندان خود به سرعت پوشک و سایر لوازم مربوطه را توالت می‌اندازند و باعث ایجاد مشکل در فاضلاب می‌شوند. زمانی که سطل آشغال در دسترس باشد باعث می‌شود که افراد به ریختن پوشک بچه و یا لوازم بهداشتی بانوان در چاه و کشیدن سیفون بر روی آن تشویق نشوند.

به علاوه از چاه بازکن در نزدیکی هر توالت استفاده کنید تا در زمان نیاز در دسترس باشد. از بین تمامی مشکلاتی که می‌تواند در سیستم لوله‌کشی وجود داشته باشد، بالا زدن توالت ناخوشایندترین مشکل است. اگر چیزی از توالت پایین برود بهتر است به جای استفاده از چاه بازکن بلافاصله با لوله‌کش تماس بگیرید چراکه این موضوع می‌تواند شی‌ء موردنظر را در لوله پایین‌تر ببرد و حتی باعث شود که محکم‌تر در لوله گیر کند.

اگر این شی بتواند از لوله خارج شود و وارد سیستم شخصی یا عمومی شود می‌تواند مشکلی ایجاد کند که در نهایت هزینه‌ی بالایی خواهد برداشت.

آگاهی از محل لوله‌ی اصلی آب

 نکته‌ی اصلی این است: بدانید که لوله‌ی اصلی آب کجاست و چطور باید آن را بست چراکه این بهترین اقدام برای جلوگیری از خسارت است که می‌توانید به هنگام بازگشت آب و یا زمانی که چیزی تحت‌فشار می‌شکند انجام دهید.

بسته به اینکه منزل شما چه وضعیتی دارد می‌تواند اهرم و یا دستگیره‌ی چرخ مانندی در زیرزمین، گاراژ و یا کمد مخصوصی موجود باشد که به خط لوله اصلی آب متصل باشد. هر خانه‌ی شخصی یک شیرفلکه‌ی اصلی دارد و معمولاً این شیر در خارج از خانه قرار دارد خصوصاً اگر خانه دارای منبع آب عمومی باشد.

بیشتر اوقات می‌توانید محل آن را با گشتن و انجام برخی تست‌ها پس از کشیدن اهرم یا دستگیره بیابید و در برخی موارد نیز به راحتی بر روی آن واژه‌ی “اصلی” نوشته شده است. اگر به دنبال خط اصلی آب گشته‌اید اما در مورد نقطه‌ی اصلی آن مطمئن نیستید یک لوله‌کش و یا تأسیساتی حرفه‌ای محلی می‌توانید جای آن و چگونگی قطع و وصل کردن آن را به شما نشان دهد.

بیشتر لوازم آبی منزل مثل توالت و سینک نیز شیر اصلی مخصوص خود را دارند به صورتی که آب هر کدام به صورت انفرادی قطع می‌شود.

علل گرفتگی لوله

ایجاد فشار برای بررسی علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

برخی از متخصصان می‌گویند راز یک لوله‌کشی سالم این است که یک یا دو بار در ماه هر سینک را از آب پر کنید و سپس بگذارید زهکشی صورت بگیرد تا فشار کافی برای تمیز شدن لوله‌ها و از بین رفتن ذرات اضافی تأمین شود. یک وان پر از آب نیز اثری مشابه خواهد داشت. برای کمک به کنده شدن چربی و روغن و مواد مشابه با آن‌ها از داخل لوله‌ها و حرکت در سیستم تصفیه ریختن یک ماهیتابه آب جوش به داخل سینک کمک‌کننده است.

سیستم دفع زباله

 مهم است که بدانید چه چیز را نباید وارد سیستم دفع زباله کنید. بسیاری از مواد غذایی – حتی مواد طبیعی – سخت و فیبردار هستند و ممکن است آن‌گونه انتظار دارید پس از ورود به سیستم دفع زباله خرد نشوند. از ریختن مواد زیر در سیستم دفع زباله برای جلوگیری از مشکل و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن خودداری کنید:

  • کرفس
  • پوست تخم‌مرغ
  • گوشت، پوست و استخوان
  • پوست میوه‌های سختی همچون هندوانه و طالبی
  • کدو
  • پوست سیب‌زمینی

داشتن سیستم دفع زباله خوب است اما برخی از افراد آن را با سطل زباله که می‌توان در آن هر چیزی را ریخت اشتباه می‌گیرند. در واقع مواد بسیاری هستند که تیغه‌ها قادر به خوب خرد کردن آن‌ها نیستند و بهتر است که از این مواد برای درست کردن کود استفاده شود و یا در میان زباله‌ها قرار داده شوند.

همچنین گرفتگی‌ها می‌توانند به علت ریختن مواد زیاد به صورت یک‌باره در سیستم دفع زباله به وجود بیایند چراکه بهترین راه این است که به مواد به صورت تدریجی در سیستم وارد شود و آب پیش و پس از انجام فرآیند و همچنین به هنگام آن باز باشد.

علل گرفتگی لوله

تمیز کردن لوله‌ها و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

 زمانی که بحث تمیز کردن لوله‌ها به میان می‌آید، تمیز کردن لوله‌ها و اقدامات پیشنهادی ممکن است غیرممکن به نظر برسند چراکه تصور لوله‌ها و چاه‌های فاضلاب به صورت تمیز دشوار است اما نظافت منظم عملکرد صحیح را تضمین می‌کند. خدمات نظافت لوله‌های فاضلاب و چاه‌ها بسته به نقطه‌ی مورد نظر، لوله‌کش و بعد مسافت حدود ۱۵۰ دلار است.

روش‌های متعددی از جمله استفاده از تفنگ هوایی، استفاده از دستگاه‌های لوله باز کنی مارپیچ، فشار بخار و آب برای تمیز کردن لوله‌ها و رفع گرفتگی آن‌ها وجود دارد.

همچنین در میان راه‌های نظافتی حرفه‌ای روش‌های خانگی بسیاری برای تمیز کردن لوله‌ها و نظافت‌های مراقبتی وجود دارد (بخش خودتان انجام دهید را تا انتها مطالعه کنید). ترکیب‌های گوناگون سرکه، آب‌لیمو و جوش‌شیرین توصیه می‌شوند و امتحان این ترکیبات طبیعی که به هنگام ترکیب با یکدیگر واکنش شیمیایی، پاک‌کنندگی و کف کنندگی نشان می‌دهند، ضرری ندارد.

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است: باید از استفاده‌ی زیاد از چاه بازکن خودداری شود چراکه استفاده‌ی بیش از حد از موادی که بیش از حد قوی هستند معمولاً داخل لوله‌ها و چاه‌ها را تخریب می‌کند.

مقایسه‌ی لوازم

 گاهی کیفیت زهکشی آب را می‌توان به هنگامی تشخیص داد که آب در حال پایین رفتن از سینک است و یا سیفون توالت را کشیده‌اید و در عین حال لباسشویی و سایر لوازم نیز در حال کار کردن هستند. آیا زمانی که وسایل آبی در حال تخلیه‌ی آب مصرفی خود هستند آب در جای دیگری بازمی‌گردد و بالا می‌زند؟ این موضوع ممکن است نشان‌دهنده‌ی گرفتگی یا انسداد باشد.

از بین بردن فشار

زمانی که گرفتگی یا انسداد باعث بازگشت آب در خط اصلی می‌شود می‌توان با برداشتن در لوله‌ی تخلیه بخشی از فشار وارد بر سیستم را کاهش داد. اگر چنین چیزی موجود باشد می‌توان آن را در حیاط یافت که معمولاً یک لوله‌ی است که در جایی که خیلی از ساختمان دور نیست در سطح قابل مشاهده است. اگر درپوش را برداشتید و آب به بیرون جاری شد می‌تواند بدین معنا باشد که لوله‌ی اصلی مسدود شده است.

علل گرفتگی لوله

باز کردن لوله با تفنگ هوایی یا دستگاه‌های مارپیچ و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن

 ابزاری وجود دارند که از آن‌ها متناسب با لوله استفاده می‌کنید و به شل کردن گرفتگی و رفع گرفتگی و انسداد کمک می‌کنند. ابزار مشابه دیگری نیز همچون مته‌های جنبشی آبی وجود دارند که هدف اکثر آن‌ها رفع گرفتگی است. تفنگ هوایی و لوله‌بازکن‌های مارپیچ معمولاً از فولاد ساخته‌شده‌اند و نوک آن‌ها بسیار سخت است.

این دستگاه‌ها می‌توانند به صورت دستی، برقی یا هیدرولیکی شارژ شوند. اگر این ابزار را کرایه می‌کنید یا قرض می‌گیرید مطمئن شوید که قدرت و طول سیم آن برای برآوردن نیاز شما کافی است.

بررسی کیفیت و مصرف آب

 تست‌های آسان خانگی می‌توانند اطلاعات خوبی را در مورد سیستم لوله‌کشی در اختیارتان قرار دهند. اولین راه این است که قبض آب را بررسی کنید تا ببینید آیا افزایش هزینه‌ی آن با مصرف همخوانی دارد یا خیر. اگر میزان آب مصرفی بدون آنکه علت آن را بدانید بالا رفته است احتمال دارد که در بخش زیرزمینی نشتی وجود داشته باشد و معمولاً خطوط مربوط به آبپاشی جایی هستند که این اشکالات دیده می‌شوند.

همچنین می‌توانید مقداری از آب خود را برای تست به نهادهای مختلف ببرید تا به شما بگویند حاوی چیست. بسیاری از افراد زمانی که به صورت سالیانه متوجه می‌شوند کیفیت آبشان تغییر نکرده است آسوده خیال می‌شوند خصوصاً مصرف‌کنندگانی که به دنبال تصفیه‌ی آب خود هستند.

برای پی بردن علل گرفتگی لوله و تعمیر آن هر چه زودتر بهتر

 بهترین زمان برای رسیدگی به هر مشکلی دقیقاً همان زمانی است که آن را تشخیص می‌دهید چراکه به تعویق انداختن این مسائل در لوله‌کشی هیچ سودی ندارد. اگر زهکشی به کندی صورت می‌گیرد، فشار پایین است، صدای قل‌قل و سایر نشانه‌های دیگر در سیستم لوله‌کشی به چشم می‌خورد خیلی بهتر است که برای تمیز کردن لوله‌ها هزینه کنید تا اینکه بخواهید پس از بالا زدن توالت یا از کارافتادگی کامل لوله‌ی اصلی فاضلاب دست به هزینه بزنید.

کارهایی که می‌توانید خودتان برای پی بردن علل گرفتگی لوله و تعمیر آن امتحان کنید

علاوه بر دانش تئوری و پایه‌ی لوله‌کشی کارهایی نیز وجود دارد که به هنگام تشخیص گرفتگی می‌توانید انجام دهید:

علل گرفتگی لوله

  • در بخش‌های قابل مشاهده‌ی چاه به دنبال مو، رسوب یا اجسام خارجی بگردید.
  • یک ماهیتابه آب جوش را به داخل سینک بریزید.
  • یک پارچ آب در توالتی که آب سیفون را نمی‌کشد بریزید.
  • از چاه باز کن به میزان توصیه شده استفاده کنید، از مصرف بیش از حد خودداری کنید.
  • از لوله‌بازکن استفاده کنید حتماً دقت کنید که از لوله‌بازکن مخصوص استفاده کنید چون لوله‌بازکن مخصوص سینک برای توالت مناسب نیست و بالعکس.
  • ابتدا یک گالن آب داغ را در چاه بریزید و بعد نصف فنجان جوش‌شیرین اضافه کنید و سپس برای چند دقیقه صبر کنید و یک فنجان سرکه و آب داغ را مخلوط کنید و در آخر در چاه بریزید. این ترکیب همچنین برای نظافت هر از چند گاهی لوله‌های منزل مناسب است.
  • اگر فکر می‌کنید در قسمت p مانند سینک (قسمت U شکل موجود در زیر بسیاری از سینک‌ها) گرفتگی وجود دارد آب سینک را قطع کنید و پیش از باز کردن پیچ‌های دو طرف قسمت U شکل در زیر لوله سطل قرار دهید.

شماره‌ی متخصصان را برای بررسی علل گرفتگی لوله و تعمیر آن دم دست داشته باشید

لوله کشان متخصص بسیاری از مهارت‌ها و فنونی که برای تشخیص و رفع هر گونه گرفتگی یا انسداد و تعمیر هرگونه آسیبی که به سبب اشکال در سیستم لوله‌کشی پدید آمده است را فراهم می‌کنند. متخصصان حرفه‌ای و لوله کشان معتبر در تشخیص نشتی‌های لوله‌کشی و سایر مسائل مربوط به لوله‌کشی در فضای تجاری و مسکونی مورد تائید هستند. آن‌ها با تمامی قوانین منطقه‌ی محلی و قوانین ملی و سایر قوانین کاربردی آشنایی دارند.

اگر شک دارید که در لوله‌هایتان گرفتگی وجود دارد یا از پیش با مشکل گرفتگی مواجه شده‌اید، لوله کشان می‌تواند برای رفع این مشکل و تشخیص علل گرفتگی لوله و تعمیر آن به شما کمک کند. بهترین اقدام پیشگیرانه مسلماً روش‌های مراقبتی مناسب است چراکه این روش‌ها با افزایش طول عمر سیستم لوله‌کشی باعث حفظ پول شما می‌شوند و از خرابی‌ها و تعمیرات پرهزینه جلوگیری می‌کنند.

آن‌ها با بررسی لوله‌کشی بدون گرفتن هیچ هزینه‌ای مراقبت را برای شما آسان می‌کنند. در این بررسی اولیه یک متخصص از منزل شما بازدید می‌کند تا بتواند به تشخیص بپردازد. بررسی کلی سیستم از عملکرد آن ارزیابی‌ای را در اختیار قرار می‌دهد و کمک می‌کند تا هر مسئله یا مشکلی تشخیص داده شود.

علل گرفتگی لوله

تقریباً همیشه بهترین راه این است که هرچه زودتر مشکلات را بیابید و رفع کنید و حل مشکل را به تعویق نیندازید چراکه مشکلات می‌توانند با گذر زمان بدتر شده و حتی هزینه‌های تعمیری سنگین‌تری را به همراه داشته باشند.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از لوله‌کشان متخصص برای هر یک از سؤالات لوله‌کشی و تمام نیازهای مرتبط با خدمات لوله‌کشی و علل گرفتگی لوله و تعمیر آن راهنمایی بخواهید زیرا آن‌ها برای شما پاسخی دارند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.