یکی بود، یکی نبود. ما بودیم و کرونا نبود. همه کنار هم به این طرف و آن طرف میرفتیم. دست دوستان و اطرافیان را در دست می‌فشردیم و عزیزانمان را می‌بوسیدیم. در ماشین که نشسته بودیم آواز می‌‌خواندیم و بلند بلند می‌خندیدیم. کرونا که آمد تازه فهمیدیم دستان دوستانمان چقدر انرژی می‌داد. چقدر دورهمی‌های ساده و خودمانی به دل می‌نشست. کرونا یادمان داد روزهای بدتر هم می‌تواند باشد که حتی تعطیلی طولانی مدت هم خوشحالمان نمی‌کند. این بیماری با عمر کوتاه خود، خیلی چیزها به ما یادآوری کرد و مهمتر اینکه به ما یاد داد همه باید سالم باشیم تا با هم خوشبخت زندگی کنیم. امیدواریم ارزش سالم با هم بودن را فراموش نکنیم. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع آشنایی با ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹ می‌پردازیم.

کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ چیست؟

ویروس کرونا جدید به خانواده ویروس سارس و سرماخوردگی مربوط می‌شود. این ویروس اولین بار در چین شناسایی شد و اولین بیماران مبتلا، ماهی فروشان و افرادی که مشغول به فروش غذاهای دریایی بودند. گفته می‌شود نخستین بار فردی که سوپ خفاش خورده بود مبتلا به این بیماری شد و انتقال این بیماری از حیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، مار و نهنگ سفید است. واقعیت این است که ویروس کرونا شامل علائم سرماخوردگی مانند عفونت تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی، عطسه، سرفه و گلو درد می‌شود و میتوان آن را با استراحت و داردهای بدون نسخه درمان کرد اما اگر سیستم ایمنی بدن شما در اثر بیماری‌هایی مثل دیابت، سرطان، ام اس، بیماری قلبی، فشار خون و … ضعیف باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین ویروس کرونا می‌تواند باعث عفونت گوش میانی در کودکان شود.

ویروس کرونا جدید 2019

نکته جالبی که در مورد نام گذاری این ویروس وجود دارد این است که میتوان با تماشای این ویروس زیر قدرتمندترین میکروسکوپ‌ها، چیزی شبیه تاج خروس مشاهده کرد و در واقع نام این ویروس از شکل ظاهری آن بوجود آمده است. ویروس کرونا انواع مختلفی دارد و سبب بیماری‌های مختلفی می‌شود. ویروس کرونا جدید، هفتمین مورد از این خانواده محسوب می‌شود.

راه‌های انتقال ویروس کرونا چیست؟

این بیماری در واقع از حیوان به انسان منتقل شده ولی امروزه کار به جایی کشیده است که از انسان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری مانند ویروس سرماخوردگی از طریق تماس با قطره‌های تنفسی فرد آلوده مانند سرفه، عطسه، دست دادن به فرد آلوده یا لمس وسائلی که افراد آلوده با آن تماس داشته‌اند. تاکنون هیچ واکسنی برای محافظت و پیشگیری از ویروس کرونا موجود نیست، اما برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس موارد زیر را رعایت کنید تا هم از خودتان و هم از اطرافیانتان محافظت کنید.

  • دستان خود را به طور مرتب حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.
  • دستان و وسائل خود را با مواد الکلی ضدعفونی کنید.
  • سعی کنید از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کنید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که نشانه‌های بیماری سرماخوردگی دارند خودداری کنید.
  • از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید.
  • مسواکتان را مداوم بشویید و ضدعفونی کنید.
  • از مواد غذایی سیر، فلفل فرمز، زنجبیل، اسفناج، بادام، زردچوبه، چای سبز، سوپ مرغ استفاده کنید.
  • غذاهای گرم مصرف کنید و از خوردن شیر، دوغ، ماست و گوشت شتر خودداری کنید.
  • در تجمعات از ماسک استفاده کنید و تماس و روبوسی با افراد بپرهیزید.
  • اشیاء و سطوحی مانند کلیدپریز، نرده، دکمه‌های آسانسور، تلفن همراه و … که در معرض زیاد لمس سایر افراد قرار دارد را ضدعفونی کنید.
  • هنگام عطسه و سرفه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید یا آرنج خود بپوشانید و سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.
  • در صورتی که فکر می‌کنید به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید سریع به پزشک مراجعه کنید و در خانه بمانید و افراد دیگر در تماس نباشید.

علائم ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

علائم این بیماری در ابتدا بسیار شبیه به سرماخوردگی است و اغلب افراد متوجه ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شوند و ممکن است برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد. علائمی چون تب شدید، سرفه‌های خشک، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد از علائم بیماری محسوب می‌شود.

ویروس کرونا جدید

در موارد حادتر مشکلات گوارشی، اسهال، نارسایی‌های کلیوی نیز متوجه بیمار می‌شود. در حالت عادی در صورتی که بدن سیستم ایمنی قوی داشته باشد علائم پس از چند روز از بین می‌رود، اما اگر سن بیمار بالا باشد و یا بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی و کلیوی سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد، ویروس کرونا به دستگاه تنفسی تحتانی مثل نای و ریه منتقل می‌شود و بسیر خطرناک می‌باشد.

درمان ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن

متاسفانه تاکنون هیچ واکسن و راه درمانی برای ویروس کرونا شناسایی نشده است. در صورت ابتلا به این بیماری، باید استراحت مطلق داشته باشید و مایعات زیادی مصرف کنید تا اگر ویروس در دهان شما قرار داشت با خوردن مایعات به معده رفته و اسید معده به خدمت آن می‌رسد، اما اگر دهان را خشک نگه دارید ممکن است ویروس از طریق نای وارد ریه شود و مشکلات خطرناکی را بوجود می‌آورد همچنین به افرادی که دچار تنگی‌نفس می‌شوند، باید اکسیژن رسانی انجام شود. همانطور که در بالا گفته شد با داشتن سیستم ایمنی قوی هیچ ویروسی تهدیدتان نمی‌کند. می‌توان با مصرف غذاهای سرشار ویتامین C به سیستم ایمنی بدنتان کمک کنید. حقیقت این است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود یعنی گلبول‌هایی که برای مبارزه با عفونت‌ها مهم هستند. همین گلبول‌های سفید مقاومت بدن را در برابر انواع ویروس و بیماری بالا می‌برند و سبب می‌شوند تا بدن در برابر ویروس آنتی‌بادی تولید کند. مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع پرتقال، نارنگی، لیمو، لیموترش سبز می‌شود  و همچنین مصرف روزانه یک لیوان “آب ولرم + آب‌لیموی تازه + یک قاشق عسل طبیعی” توصیه می‌شود.

علاوه بر تمام این موارد پیش از این گزارش هایی مبنی بر استفاده آزمایشی از داروهای لوپیناویر و ریتوناویر برای مقابله با ویروس جدید کرونا منتشر شده است.

به دلیل اینکه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد بایدد به فکر پیشگیری از ابتلا به این ویروس بود. حتما دستان خود را به صورت مرتب به خصوص قبل از خوردن غذت بشویید، از لمس کردن گوش و دهان و بینی خود با دستان آلوده بپرهیزید و در آخر از افرادی که نشانه‌های این بیماری را دارند دور شوید.

تاثیر ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ماسک چقدر است؟

تنها در صورت داشتن علائمی مثل سرفه، عطسه از ماسک استفاده کنید تا سایرین از انتقال ویروس در امان بمانند. در صورت استفاده از ماسک، آن را روی صورتتان چفت کنید و از بالای بینی تا زیر چونه را به طور کامل بپوشانید. در صورتی که از ماسک‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنید، باید پس از برداشتنشان از روی صورت، دور بیندازید و از ماسک جدیدی استفاده کنید. اما باید بدانید که استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و باید موارد پیشگیری را به طور کامل رعایت نمایید.

ویروس کرونا جدید

 

ویروس کرونا چه مقدار خطرناک است؟

بد نیست بدانید بر اساس ارزیابی‌ها طی چند هفته گذشته، تعداد قربانیان ویروس کرونای ووهان در مقایسه با بیماری‌های ویروسی مشابه از همین خانواده مثل سارس و مرس کمتر است. همچنین تا امروز، هیچ کودکی (تا ۸ سال) به این بیمار مبتلا نشده است. کم سن و سال‌ترین فرد گرفتار ویروس کرونا ۱۴ سال سن دارد. دانشمندان عقیده دارند در صورتی که از قبل بیماری حادی نداشته باشید، مبتلا شدن به ووهان کشنده نخواهد بود. بررسی آمارها نیز مهر تاییدی بر این ادعا است. تعداد زیادی از کشته شدگان تا امروز، افرادی سالخورده با سابقه بیماری‌های قلبی – عروقی یا تنفسی بوده‌اند. با در نظر گرفتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا جدید و تعدادی که جان خود را در اثر ابتلا از دست داده‌اند، میزان مرگ و میر ناشی از آن بین ۲ الی ۳ درصد است. البته دانشمندان هنوز اطلاعات خود از ویروس جدید را ناقص می‌دانند، به همین دلیل اکنون به طور دقیق امکان تعیین نرخ مرگ و میر وجود ندارد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه