روز چشم رنگی ها (NATIONAL DIFFERENT COLORED EYES DAY) برابر با July 12 مصادف با جمعه ۲۱ تیرماه است. افراد زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که دارای چشم های رنگی هستند و آنها این روز را برای جشن انتخاب کرده‌اند.

شاید شما هم کسانی را بشناسید که دارای چشم‌ رنگی شگفت‌انگیز و زیبا هستند. حتی کسانی با دو چشم رنگی متفاوت! این افراد دارای نوعی عارضه به نام هتروکرومیا (Heterochromia) هستند که عمدتاً در عنبیه چشم رخ می‌دهد و صرفا مربوط به انسان نیست و در حیوانات مانند گربه و سگ نیز هتروکرومیا وجود دارد.

درخواست نظافتچی منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

تاریخ روز جهانی چشم رنگی ها مبارک

همینطوری که عنوان کردیم تاریخ جهانی روز چشم رنگی ها July 12 است. از جشن‌های که در این روز برگزار می‌شود می‌توان به دورهمی چشم رنگی ها اشاره کرد که در نتیجه به گفتگو و آشنایی با یکدیگر و عکس و معاشرت ختم می‌شود. همچنین بررسی موضوع هتروکرومیا از لحاظ علمی و اطلاع رسانی بیشتر به مردم هم در برخی از این مراسم اتفاق میافتند. بنابراین اگر شما جزو افراد چشم رنگی هستید یا دوستانی با این خصوصیت دارید میتونید یک جشن برای خودتون ترتیب بدید و خوش بگذرانید.

در برخی دیگر از مناطق دنیا صاحبان حیوانات چشم رنگی، دور هم جمع می‌شوند و از این بهانه برای تبریک روز چشم رنگی ها استفاده می‌کنند. این عارضه در گربه و سگ و حتی اسب ها بیشتر گزارش شده است، البته که صاحبان اسب‌های با چشمان رنگی باید کمی در مورد حضور این حیوان در جشن دقت کنند!

حیوانات چشم رنگی

روز جهانی چشم رنگی ها در ایران

اما روز چشم رنگی ها در ایران مصادف با جمعه ۲۱ تیرماه است. راستش نمیدانیم آیا محل یا مراسم خاصی را برای این مورد در کشور در نظر گرفته‌اند یا خیر. ولی شما می‌توانید پیش قدم باشید و با اجرای یک دورهمی دوستانه، این روز را برای خود به خیر و شادی سپری کنید. شاید لازم نباشد یک جشن مفصل خانمان سوز را برپا کنید ولی با چند عدد شیرینی و نوشیدنی می‌شود معاشرت خوبی را شکل داد و با عکس‌های زیبا در کنار دوستان چشم رنگی به آنها نشان دهید که از تفاوت خاص و زیبایی برخودار هستند نه یک بیماری یا تفاوت بیگانه!

می‌توانید از همین‌جا شروع کنید ودر بخش نظرات وبلاگ پین‌ورک اعلام کنید که چشم رنگی هستید یا خیر. جشن یا برنامه خاصی را تدارک دیده‌اید یا قصد خرید کادو برای دوست چشم رنگی خود دارید؟

jane-seymour-heterochromia

چشم رنگیا (هتروکرومیا) معروف در دنیا

همینطور که گفتیم افراد مشهوری هم وجود دارند که دارای هتروکرومیا و چشمانی با رنگ متفاوت هستند. از این جمله می‌توان لیست زیر را نام برد:

  • مایکل فلتلی (Michael Flatley): که در زمینه رقص یک پادشاه محسوب می‌شود، دارای چشمانی سبز و آبی است.
  • میلا کونیس (Mila Kunis):این بازیگر آمریکایی، جایزه گولدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در فیلم قوی سیاه (Black Swan) ازآن خود کرد. چشم چپ او سبز و چشم راستش قهوه ای است.
  • کریستوفر واکن (Christopher Walken): هنرپیشه آمریکایی-اسکاتلندی سینما و تئاتر هم دارای چشمان آبی و عسلی است.
  • کیفر ساترلند (Kiefer Sutherland): بازیگر، تهیه کننده و کارگردان کانادایی است که هنرنمایی در نقش جک باور (Jack Bauer) در سریال ۲۴ یکی از کارهای به یادماندنی اوست. یکی از چشمان او سبز و دیگری آبی است.
  • جین سیمور (Jane Seymour): بازیگر انگلیسی دارای چشمان قهوه ای و عسلی است. حتماً شما هم سریال دوست داشتنی پزشک دهکده با هنرنمایی جین سیمور در نقش دکتر کوئین را به یاد دارید.
  • دن اکروید (Dan Aykroyd): کمدین، بازیگر و فیلم نامه نویس کانادایی هم دارای چشمانی قهوه ای و عسلی است.
  • کیت باسورث (Kate Bosworth): چشمان این بازیگر آمریکایی یکی آبی و دیگری عسلی است.
  • سایمون پگ (Simon Pegg): بازیگر انگلیسی چشمانی متفاوت از بقیه دارد. چشمان او آبی است و بخش هایی از عنبیه او به رنگ قهوه ای است. از این رو چشمان پگ، هتروکرومیا مقطعی دارد.

Heterochromia

در مورد عارضه چشم رنگی یا هتروکرومیا بیشتر بدانیم!

اغلب موارد هتروکرومیا در هنگام تولد وجود دارد که این شرایط هتروکرومیا ژنتیکی نامیده می‌شود. تحقیقات متخصصین نشان می‌دهد که اکثر موارد هتروکرومیا در انسان‌ها خوش‌خیم بوده و بدون هیچگونه اختلال اساسی وجود دارند. هتروکرومیا چشم (Heterochromia iridum) سه نوع متفاوت دارد:

  1.  هتروکرومیا کامل (Complete Heterochromia) رنگ یک عنبیه با دیگری متفاوت است.
  2. هتروکرومیا مقطعی (Sectoral Heterochromia) بخشی از یک عنبیه با بخش دیگر آن همرنگ نیست.
  3. هتروکرومیا مرکزی (Central Heterochromia) اطراف مردمک چشم، با رنگی متفاوت از عنبیه به شکل پرتوهای نور دیده می‌شود.

هتروکرومیا کامل

افراد دارای این نوع از اختلال رنگ هر دو چشمشان با هم متفاوت است. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است یک چشم آبی و یک چشم قهوه‌ای داشته باشند.

هتروکرومیا مقطعی

هتروکرومیا مقطعی به عنوان هتروکرومیا جزئی نیز شناخته می‌شود. افرادی که دچار این نوع از هتروکرومیا هستند، بخشی از عنبیه چشم آن‌ها با بخش دیگر آن همرنگ نیست. در این عارضه رنگ یک بخش چشم با بخش دیگر آن کاملا متفاوت است، به این صورت که گویی در بخشی از چشم یک نقطه غیرطبیعی وجود داشته باشد. این پدیده بیشتر در گربه‌ها و سگ‌ها یافت شده و درصد کمی از انواع هتروکرومیا در انسان‌ها به نوع مقطعی آن اختصاص می‌یابد.

هتروکرومیا مرکزی

هتروکرومیا مرکزی با داشتن دو رنگ متفاوت در یک عنبیه مشخص می‌شود. معمولا حلقه بیرونی عنبیه یک رنگ و حلقه داخلی آن به رنگ دیگری می‌باشد. چشم‌هایی که دارای چنین وضعیتی می‌باشند به عنوان چشم گربه‌ای شناخته می‌شوند. هتروکرومیا مرکزی در سطوح پایینی از ملانین رخ می‌دهد.

چشم رنگی : یکی از زیباترین، خیره‌ کننده‌ترین و مرموز‌ترین ویژگی‌های فیزیکی انسان شناخته شده است!

شخصیت چشم رنگی ها

شخصیت چشم رنگی‌ ها قابل تشخیص است؟

شناخت شخصیت افراد‌ از روی رنگ چشم می‌تواند جالب باشد خصوصا اگر در زندگی روزمره خود با این دوستان تعامل دارید. حرکات چشم و احساساتی که از چشم به دل می‌شیند بر کسی پوشیده نیست. چه کسانی که در یک نگاه عاشق شدند و دل باختند و بارها این داستان قدرت چشم را به ما ثابت کرده است! بنابراین اجازه بدهید در اینجا در مورد شخصیت چشم رنگی ها بیشتر صحبت کنیم:

چشم رنگی قهوه ای

این ممکن است شایع ترین رنگ چشم در جهان باشد، اما شخصیت شما چیزی جز عادی نیست.چشم قهوه‌ای‌ها، بسیار خونسرد‌ند‌ و هرچه را که می‌خواهند‌ به راحتی تصاحب می‌کنند‌. افرادی که قهوه ای چشم دارند معمولا با اعتماد به نفس و قاطعیت رفتار می‌کنند. آنها همچنین افرادی هستند که مایل به گوش دادن به دیدگاه همه هستند. همچنین گویا این افراد در برخی ورزش‌های واکنش سریع مانند تنیس می‌توانند موفق عمل کنند.

چشم رنگ مشکی

شخصیت افرادی با چشمان سیاه تا حدودی همانند چشم قهوه‌ای ها است. صاحبان چشمان مشکی، انسان‌هایی رویایی هستند‌ که د‌ر فضای شاعرانه‌ای زند‌گی می‌کنند‌ و همچنین بسیار د‌ست و د‌ل باز هستند‌. بسیار سعی می‌کنند‌ با هر چه د‌ارند‌ به د‌یگران کمک کنند‌. این افراد‌ همچنین د‌ارای خلق و خوی اجتماعی و احساسات ظریف هستند‌.

چشم رنگ چشم سبز

رنگ چشم سبز، نشان د‌هند‌ه آن است که صاحبان آن، شخصیتی قوی و اراد‌ه‌ی بالا د‌ارند‌. افرادی با چشم سبز بسیار جذاب و عجیب غریب هستند. د‌ر تصمیم‌گیری‌ها، خیلی محکم عمل می‌کنند‌ و تا حد‌ی خود‌ رای و مغرور نیز هستند‌. این افراد‌، اعتماد‌ به نفس بالایی د‌ارند‌ و تا آخرین توان خود‌ به د‌یگران کمک می‌کنند‌. همچنین چشم سبزها می‌توانند غیر قابل پیش‌بینی باشند!

چشم رنگ چشم آبی

د‌ارند‌گان چشم‌های آبی، د‌ارای نگاهی عمیق هستند‌ و شخصیتی حساس د‌ارند‌. این افراد‌ به راحتی فکر و نظر خود‌ را به د‌یگران تحمیل می‌کنند‌. چشم آبی ها گاهی اوقات شخصیتی نرم و گاهی ترسو دارند. یعنی احتیاط را مقدم می‌شمارند.

چشم رنگ چشم عسلی

با وجود‌ اینکه چشم ‌عسلی‌ها، انسان‌هایی خوش قلب هستند‌ ولی با د‌یگران صریح نیستند‌. این افراد‌ همیشه به د‌نبال د‌وست می‌گرد‌ند‌. چشم عسلی‌ها معمولاً از کود‌کی روی پای خود‌ می‌ایستند‌ و د‌وست ند‌ارند‌ به د‌یگران تکیه کنند‌.

تبریک روز چشم رنگی ها

تبریک روز چشم رنگی ها

نوبتی هم باشد نوبت تبریک گفتن به این بشرهای خاص است! در ادامه برخی شعرها و متن‌های زیبا را برای تبریک روز چشم رنگی ها آماده کرده‌ایم که اگر به فکر برگزاری جشن برایشان نیستند حداقل با یک پیامک آنها را خوشحال کنید. باور کنید برای روزگار آتی‌شما خوب خواهد بود!

پیش از من و تو لیل و نهاری بوده است / گردنده فلک نیز بکاری بوده است
هرجا که قدم نهی تو بر روی زمین / آن مردمک چشم‌نگاری بوده است
خیام

دو چشمش بسان دو نرگس بباغ / مژه تیرگی برده از پر زاغ
فردوسی

از غم که چشم‌های تو لبریز می‌شود / انگار فصل‌ها همه پاییز می‌شود
تلفیق چشم شیر و غزال است چشم تو / چون با غرور و عشق گلاویز می‌شود
موسوی گرمارودی

چشمم چو به چشم خویش چشم تو بدید / بی چشم تو خواب چشم از چشم رمید
ای چشم همه چشم به چشمت روشن / چون چشم تو چشم من دگر چشم ندید
مهستی گنجوی

تمام شهر از ایمان به کفر برگشتند  / گناه چشم تو حالا به پای عکاس است؟
منصوره فیروزی

گنه از جانب ما نیست اگر مجنونیم / گوشه چشم تو نگذاشت که عاقل باشیم
سیدعلی صیدی طهرانی

برق چشم تو به هر بت بخورد می‌شکند / چه کسی دیده بتی با هنر بت‌شکنی
عمران میری

COLORED-EYES-DAY-July-12-

بنابراین پس از خواندن تمامی اطلاعات در مورد روز جهانی چشم رنگی ها و همینطور اشعاری عاشقانه و زیبا در وصف چشم های آنان، مقاله ما به پایان رسیده است. عکس نهایی را نیز برای یادآوری مجدد برایتان قراردادیم تا برای سال ۱۳۹۸ بتوانید به موقع عکس‌العمل داشته باشید!

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    Fatemeh Zahara 04-07-2019

    من ی دختره ۱۳ ساله هستم که جزو افراد هتروکرومیا هستم وقتی بچه بودم یک چشمم آبی و یکی قهوه ای بود ولی الان که بزرگ تر شدم یک چشمم عسلی و یکی قهوه ای هستش. و خب برای دوستام و همکلاسیام و اطرافیانم خیلی جالبه حتی بعضی وقتا مردم توی مترو ی نگاه خاصی بهم میکنن و ازم دربارش سوال میکنن ولی خب تا حالا برام مشکلاتی هم داشته مثلا مورد تمسخر همکلاسیام قرار گرفتم. ولی خب به هر حال چیزی هست که خدا داده و همیشه باید شکر گزاری کنیم. ممنون از سایت خوبتون و توضیحات کاملتون خیلی عالی بود. حد اقل با این سایتا چند نفری که اصلا از هتروکرومیا چیزی نمیدونن مطلق میشن و دیگه اون نگاه های کنجکاو رو به من تحویل نمیدن??❤️

      زهرا طباطبایی 30-09-2019

      ممنون از نظر خوبتون??امیدوارم مردم هم با خوندن این مطالب آگاهیشون بیشتر بشه?‍♀️

    Kani 06-08-2019

    سلام من یک دختر ۱۳ساله هستم که چشام هتروکرومیا است ولی مرکزی هست یعنی هر چشمم دارای چهار رنگ سبز و طوسی و قرمز قهوه ای است و خیلی هم جذاب و قشنگه 🙂 🙂
    سایتتون هم عالی بود ممنونم

      زهرا طباطبایی 30-09-2019

      خیلی خوشحالم که از سایت ما راضی بودید. موفق باشید??

    سمیرا 19-07-2020

    راستش تو چشمای من جعبه‌ی مداد رنگی‌اییه واسه خودش مث قهوه‌ایی ، سبز کم رنگ قرمز ، سبز پر رنگ ، آبی ،خاکستری و غیره ، هر لباس یا شال و روسری بپوشم همرنگ همون میشه واسه همین نمیدونم جزو کدوم دسته قرار میگیرم