تاتو نوعی هنر بر روی بدن است که با واردکردن جوهر، با استفاده از یک سوزن، به لایه رویی پوست ایجاد می‌شود. این جوهر، رنگ‌دانه پوست را تغییر می‌دهد و می‌تواند برای ایجاد تقریباً هر تصویر قابل‌تصور استفاده شود. آرایش دائمی نیز نوعی تتو است. این در صورتی است که از جوهر دائمی برای خط چشم، خط لب، مداد ابرو یا انواع دیگر آرایش استفاده می‌شود. تاتو و پیرسینگ در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیداکرده‌ است.

پیرسینگ یکی دیگر از شکل‌های محبوب هنر روی بدن است. این کار نوعی اصلاح بدن است که در آن سوزن، سوراخی را در بدن ایجاد می‌کند. سپس جواهرات در این سوراخ‌ها قرار داده می‌شوند. گوش‌، بینی‌، ابرو، زبان‌، لب‌، ناف‌، نوک پستان‌، دستگاه تناسلی و سایر قسمت‌های بدن قابل سوراخ شدن هستند. روش‌های برجسته‌تر هنر روی بدن شامل استفاده از جواهرات برای لاله گوش، کاشت مهره‌ها روی پوست، زخم زدن عمدی پوست (سرخ شدن)، استفاده از روش‌های پانچ پوستی برای ایجاد سوراخ در غضروف و موارد دیگر است. اگرچه پیرسینگ و تاتو محبوبیت زیادی پیداکرده‌اند، اما این روش‌ها خطراتی برای سلامتی شما نیز دارند.

در این مطلب از مجله پین‌ورک به مقایسه تاتو و پیرسینگ می‌پردازیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

خطرات سلامتی روش تاتو

هنگام تتو زدن، یک هنرمند تاتو از یک دستگاه دستی با سوزن وصل شده برای سوراخ کردن پوست استفاده می‌کند. هر بار که این دستگاه پوست را سوراخ می‌کند، جوهر را به پوست (لایه دوم پوست زیر اپیدرم) تزریق می‌کند. تاتوها یک‌شکل رایج برای طراحی روی پوست هستند، اما به پوست آسیب می‌رسانند و می‌توانند عوارض پوستی ایجاد کنند.

عوارض این روش :

واکنش آلرژیک به رنگ‌های تاتو که ممکن است سال‌ها بعد ایجاد شود. علائم یک واکنش آلرژیک شامل جوش یا تحریک شدن پوست در محل تاتو است.

  • عفونت پوستی مانند عفونت استاف یا سل
  • افزایش بافت‌های ملتهب به نام گرانولوم در اطراف محل خال‌کوبی
  • تشکیل کلوئیدها که رشد زیادی از بافت اسکار دارند
  • بیماری‌های ناشی از خون، مانند هپاتیت B، هپاتیت C، HIV و کزاز. این موارد را می‌توان با استفاده از سوزن‌های خال‌کوبی آلوده که ضدعفونی نشده‌اند، افزایش یابند.
  • وارد شدن با آزمایش‌های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • سوزش یا تورم در محل خال‌کوبی

اثرات طولانی‌مدت جوهر و رنگ‌آمیزی تاتو ناشناخته است. تا همین اواخر هیچ اداره نظارتی دولتی ایمنی، جوهر تاتو را از نزدیک بررسی نکرده است. بیش از ۵۰ رنگ استفاده‌شده در تاتو برای استفاده در مواد آرایشی تأییدشده است، اما خطر تزریق آن‌ها در زیرپوست مشخص نیست. این رنگ‌دانه‌ها توسط منبع معتبر غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) تنظیم می‌شود. تاکنون، FDA فقط بررسی کرده است که این رنگ‌دانه‌ها برای استفاده خارجی، ایمن است، نه برای تزریق در زیرپوست. هیچ رنگی برای تزریق زیرپوست رسماً تأیید نشده است.

خطرات سلامتی ناشی از پیرسینگ

پیرسینگ یا سوراخ کردن بدن، انواع خطر را نیز، مانند خطر عفونت باکتریایی را شامل می‌شود. برخی از افراد پس از پیرسینگ کردن دچار آبسه می‌شوند. این توده پر از چرک، ممکن است در اطراف سوراخ پیرسینگ ایجاد شود. این‌یک عارضه جانبی جدی است. در صورت عدم درمان، خطر ابتلا به سپسیس یا مسمومیت با خون وجود دارد.
سپسیس یک واکنش تهدیدکننده زندگی در برابر عفونت است که می‌تواند منجر به نارسایی اندام و مرگ شود. علائم مسمومیت با خون شامل تب بالا، لرز، ضربان قلب سریع و تنفس سریع است. عفونت‌ها با سوراخ کردن دهان و بینی شایع‌تر است زیرا این قسمت‌ها دارای باکتری‌های بیشتری است.

عوارض این روش :

  • تورم در اطراف محل پیرسینگ
  • تشکیل کلوئید در اطراف پیرسینگ
  • خونریزی ناشی از رگ خونی آسیب‌دیده

همچنین با سوراخ شدن بدن خطرات خاصی نیز وجود دارد. سوراخ کردن زبان می‌تواند باعث آسیب به دندان شما شود و باعث شود شما در صحبت کردن دچار مشکل شوید. علاوه بر این، اگر زبان شما پس از سوراخ شدن متورم شده است، تورم می‌تواند راه هوایی شمارا مسدود کند و باعث جلوگیری از تنفس شود.
سوراخ شدن دستگاه تناسلی می‌تواند باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک و ادرار شود. دیگر عوارض پزشکی پیرسینگ شامل موارد زیر می‌شود:

  • دیابت
  • آلرژی، به ویژه واکنشی‌هایی که باعث به وجود آمدن برجستگی‌های قرمز، تورم گلو یا مشکل در تنفس می‌شود
  • اختلالات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس
  • سیستم ایمنی ضعیف (اگر از این شرایط رنج می‌برید قبل از انجام پیرسینگ با پزشک خود مشورت کنید.)

اقدامات احتیاطی برای تاتو و پیرسینگ

شما می‌توانید با استفاده از برخی اقدامات احتیاطی ساده، احتمال بروز عوارض سلامتی توسط تاتو یا پیرسینگ را کاهش دهید.

اقدامات احتیاطی برای تاتو

در یک مرکز معتبر تاتو کنید. مقررات و الزامات تاتو در هر کشور متفاوت است، بنابراین برای اطلاع از آخرین قوانین ایمنی با وزارت بهداشت محلی خود تماس بگیرید. نباید از سوزن و تیغ استفاده مجدد شود. اطمینان حاصل کنید که متخصص خود سوزن‌ها را از بسته‌بندی جدید و بسته‌شده جدا می‌کند. بررسی کنید تا مطمئن شوید که متخصص شما قبل از شروع عمل از یک جفت دستکش تازه استفاده کرده و دستان خود را شسته است. سطوح کار، صندلی‌ها و تجهیزات غیر یک‌بارمصرف باید به‌طور صحیح بین مشتریان تمیز و استریل شوند. اگر شواهدی از بهداشت نامناسب وجود دارد، مرکز دیگری را انتخاب کنید. قبل از انجام تاتو ناحیه پوست خال‌کوبی شده باید از مواد ضدعفونی‌کننده‌ها مانند زدن الکل استفاده شود. تاتوی تازه باید با گاز استریل یا بانداژ پوشانده شود. برای مراقبت از پوست تازه خال‌کوبی شده، دستورالعمل‌های متخصص را دنبال کنید

اقدامات احتیاطی برای پیرسینگ

اسلحه پیرسینگ فقط باید روی گوش استفاده شود. از سوزن توخالی باید برای سوراخ کردن سایر قسمت‌های بدن استفاده شود تا از پاره شدن بافت‌های ظریف جلوگیری شود. پیرس‌کارها باید دست‌های خود را بشویند و یک جفت تازه از دستکش جراحی یک‌بارمصرف بپوشند. سوراخ کردن بدن باید با یک سوزن یک‌بارمصرف انجام شود که پس از هر بار استفاده از آن‌ها دور انداخته می‌شود. تجهیزات و لوازم پیرسینگ باید پس از هر مشتری ضدعفونی یا از بین بروند. جواهرات باید قبل از قرار دادن در داخل بدن استریل شوند.

مراقبت‌های پس از تاتو و پیرسینگ

همچنین با اقدامات مناسب بعد از مراقبت، احتمال ابتلا به عفونت و عوارض ناشی از تتو و پیرسینگ کمتر است.

نحوه مراقبت از تاتو

  • تاتوهای جدید را به مدت ۲۴ ساعت در باند نگه‌دارید. بعد از برداشتن باند، پماد آنتی‌بیوتیک را روی پوست خود بمالید.
  • خال‌کوبی را به‌آرامی با صابون و آب تمیز کرده و سپس خشک‌کنید.
  • در طول روز از یک مرطوب‌کننده ملایم روی پوست تازه تاتو استفاده کنید.
  • برای چند هفته اول از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  • دو هفته طول می‌کشد تا پوست شما بهبود یابد. تا زمانی که بهبود نیابد، ممکن است خطر ابتلا به عفونت وجود داشته باشد.
  • پیرسینگ های جدید را به‌آرامی با محلول آب‌شور تمیز کنید. گاز تمیز را در محلول خیس کنید و سپس گاز را روی تاتو جدید بمالید.
  • فقط دو بار در روز پوست خود را در قسمت تاتو ضدعفونی کنید. بیش‌ازحد پاک‌سازی کردن پوست ممکن است باعث تحریک پوست و کاهش روند بهبودی شود.
  • دست‌ها را با آب گرم و صابون ضد باکتری قبل از لمس یا تمیز کردن پوست در ناحیه تاتو، بشویید.

نحوه مراقبت پس از پیرسینگ بدن

علائم یک تاتو آلوده یا پیرسینگ کردن شامل پوست قرمز، متورم، تب و آبسه است. اگر مشکوک به عفونت هستید فوراً به پزشک مراجعه کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به مقایسه تاتو و پیرسنگ پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد. خال‌کوبی‌ها را می‌توان از بین برد، اما نه همیشه و به‌طور کامل! این روند گران است و نیاز به مراجعه مکرر به پزشک دارد. این کار، جای زخم را نیز محتمل است. جراحی لیزر FDATrusted Sourcerecommends که توسط متخصص پوست انجام می‌شود به‌عنوان یک روش از بین بردن تاتو، ایمن است. اگر در مورد برداشتن یا پاک کردن تاتو فکر می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.
برگرداندن پیرسینگ به حالت اولیه پوست، معمولاً به‌راحتی جدا کردن جواهرات از بدن است؛ و باعث می‌شود سوراخ روی پوست بهبود یابد. غضروف سوراخ شده، پوست کشیده و سایر تغییرات بدن ممکن است نیاز به اصلاح توسط جراحی داشته باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.