این روزها تاتو به‌شدت رایج شده است. نتیجه برخی نظرسنجی‌ها نشان داده است که نیمی از مردم آمریکا، حداقل یک تاتو روی بدنشان دارند. در بسیاری از صنعت‌ها هم داشتن تاتو برای کارمندان بلامانع شده است. ممکن است همکاران، رئیس، و هیئت‌رئیسه را ببینید که خال‌کوبی‌های نمایانی را در بدن داشته باشند، حتی در یک محیط کار سنتی! در ادامه مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع راه‌های شناسایی و جلوگیری از عفونت تاتو می‌پردازیم.

چطور تاتو عفونی را تشخیص بدهیم؟

محبوبیت و شهرت تاتو ممکن است شما را به این فکر وادارد که تاتو آن‌قدرها هم خطرناک نیست. اما حقیقت آن است که انجام تاتو قطعاً خطراتی را به دنبال دارد: فرو بردن سوزنی آغشته به جوهر به داخل پوست امکان ورود عفونت و یا آلودگی‌های خارجی را به داخل بدن فراهم می‌کند.

نشانه‌های عفونت تاتو

انجام تاتو نزد فرد و یا در کلینیکی که ابزار خود را به‌خوبی تمیز نمی‌کنند و دستورالعمل مناسبی برای تمیز نگه‌داشتن تاتو به شما ارائه نمی‌دهند، می‌تواند موجب ایجاد مشکلات پوست، عفونت و یا بیماری‌های دیگر بشود.

رایج‌ترین نشانه عفونت تاتو ، پوستی جوش زده و قرمز و ورم‌کرده در اطراف خال‌کوبی است. در برخی از موارد، ممکن است پوست صرفاً به دلیل برخورد با سوزن آزرده شود، به‌خصوص در پوست‌های حساس. در این صورت، علائم نام‌برده شده باید بعد از چند روز از بین بروند. اما اگر این عوارض یک هفته یا بیش‌تر ادامه داشتند، به تتوکار خود و یا پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم زیر را تجربه کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • احساس کردن امواج سرد و گرم
  • لرز کردن غیرعادی
  • ورم کردن قسمت خال‌کوبی شده
  • چرک کردن محدوده خال‌کوبی
  • زخم‌های قرمز
  • بروز بافت‌های سفت و برآمده

آیا احتمال بروز عفونت باکتریایی وجود دارد؟

این عفونت یکی از عوارض محتمل بعد از انجام تاتو است. اگرچه عفونت باکتریایی قابل‌درمان است، ممکن است این عفونت در برابر داروهای ضد باکتری مقاومت نشان بدهد و روند درمان را مختل سازد. باکتری استفیلو کوکوس (MRSA)، همچنین می‌تواند به جریان خون و اندام‌های داخلی وارد شود. وقتی این اتفاق بیافتد، بیماری‌های دیگری مثل گندیدگی، ورم مفصل و شوک ناشی از داروی سمی ایجاد شود.

عفونت تاتو

برخی از علائم عفونت باکتریایی عبارت‌اند از:

  • تشنگی مفرط
  • درد و تیر کشیدن در استخوان یا ماهیچه
  • تب بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد
  • ورم کردن قسمت عفونی
  • زخم‌های چرکی و آب‌دار
  • زخم زردرنگ
  • اسهال

اگر هر یک از علائم بالا را بعد از خال‌کوبی داشتید سریعاً به پزشک و یا بخش اورژانس مراجعه کنید.

چگونه عفونت تاتو را درمان کنیم؟

ورم و جوش‌های خفیف را معمولاً می‌توان با استفاده از پمادهای ضد باکتری، نظافت و استراحت درمان کرد. اگر عفونتی در بدنتان رخ بدهد، درمان آن بستگی به عامل آن خواهد داشت. پزشک یک بخش از قسمت مربوطه را به‌عنوان نمونه برمی‌دارد تا نوع باکتری یا ویروس عامل عفونت را تشخیص دهد. در بیش‌تر موارد، پزشک برای از بین بردن عفونت، یک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در مواردی که عفونت شدید باشد، درمان با آنتی‌بیوتیک هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد.

اگر عامل عفونت شما باکتری استر پتو کوکوس بود، داروهای ضد باکتری انتخاب خوبی برایتان نخواهند بود. اگر عفونت باعث بروز ورم چرکی بشود، پزشک به‌جای تجویز آنتی‌بیوتیک، زخم را خشک خواهد کرد. در موارد نادر، برای درمان گوشت بدن و زدودن عفونت، نیاز به عمل جراحی است. اگر بافت پوستتان در اثر عفونت از بین برود، برای خروج آن از بدن، عمل جراحی ضروری است. ورم‌های دردناک، با ماندگاری طولانی‌مدت، و گاهی خارش‌دار نشانه‌های یک مایکوباکتری غیرطبیعی هستند. این نوع عفونت نیازمند درمان طولانی با آنتی‌بیوتیک است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس تب کردید، تراوش چرک، و یا زخمی در اطراف قسمت تاتو شده مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. موارد نام‌برده شده علائم رایج عفونت هستند. همچنین اگر زخم و یا ورم پوست بیش‌تر از یک هفته باقی ماند، با پزشک مشورت کنید.

اگر عفونت به‌موقع درمان نشود، و یا باکتری در مقابل آنتی‌بیوتیک از خود مقاومت نشان دهد، ورم چرکی به وجود می‌آید. از بین بردن این ورم به درمان‌های ویژه در کلینیک و یا بیمارستان نیاز دارد.

همچنین اگر در اطراف تاتو احساس خارش شدید داشتید و یا شاهد تراوش چرک و مایع روان بودید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به جوهر مصرف‌شده حساسیت داشته باشید.

حساسیت داشتن ممکن است باعث بروز شوک آنافیلاکتیک شود. این شوک باعث ایجاد احساس خفگی می‌شود و همچنین فشارخون را به طرز خطرناکی پایین می‌آورد. اگر چنین عوارضی داشتید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

نگاه کلی

عفونت تاتو معمولاً به‌سادگی درمان می‌شوند و به‌راحتی هم می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. اکثر عفونت‌ها را در عرض یک هفته با مصرف آنتی‌بیوتیک می‌توان درمان کرد. هرچند بعضی از عفونت‌ها جدی‌تر هستند و نیاز به یک درمان طولانی‌مدت با آنتی‌بیوتیک و یا داروهای دیگر دارند.

نکته قابل‌توجه این است که به یک کلینیک خوب مراجعه کنید و یاد بگیرید که چطور از تاتو خود مراقبت کنید تا مطمئن باشید که زخم به‌زودی التیام میابد، عفونی نمی‌شود، و ظاهر خال‌کوبی دقیقاً همان چیزی می‌شود که می‌خواهید.

عفونت‌های شدید نیازمند به درمان‌های طولانی‌مدت هستند، ولی عموماً مشکلات جدی به وجود نمی‌آورند. هرچند به‌ندرت، اما ممکن است توسط سوزن‌های تاتو و یا عفونت‌های درمان‌نشده، به بیماری‌هایی نظیر ایدز یا هپاتیت مبتلا شوید. در این صورت مجبور به انجام درمان‌های جدی و تخصصی‌تر هستید.

چگونه از عفونت تاتو جلوگیری کنیم؟

قبل از اقدام به انجام تاتو مطمئن شوید که به مواد داخل جوهر تاتو هیچ‌گونه حساسیتی ندارید و درباره آن مواد از تتوکار خود سؤال کنید. اگر به آن‌ها حساسیت دارید درخواست کنید که از مواد دیگری استفاده کند و یا از انجام تاتو صرف‌نظر کنید. در نظر داشته باشید که به‌راحتی نمی‌توان فهمید که مواد داخل جوهر دقیقاً چه هستند.

درمان عفونت تاتو

اطمینان حاصل کنید که تمام ابزاری که استفاده می‌شود استریلیزه شده باشند. از پرسیدن درباره مسائل بهداشتی و داشتن استانداردهای لازم خجالت نکشید زیرا این سلامتی شماست که در میان است.

نکات مهم دیگری که قبل از تاتو باید در نظر بگیرید:

آیا سالن تاتو دارای مجوز است؟ سالن دارای مجوز باید از طرف یک ارگان مربوط تأییدشده باشند و مقررات ایمنی در آن‌ها رعایت شود تا اجازه کار داشته باشند.
آیا سالن مربوطه، قابل‌اطمینان است؟ ارزشش را دارد که قبل از انجام تاتو به چند سالن سر بزنید و درنهایت تصمیم بگیرید. مطالعه بازخوردها در اینترنت و یا شنیدن نظر مشتری‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد تا بدانید که محل موردنظر تا چه حد ایمن است.
آیا شخصی که تاتو را انجام می‌دهد از مقررات ایمنی پیروی می‌کند؟ این فرد باید هر بار که تاتو جدید را شروع می‌کند از سوزن جدید و استریلیزه استفاده کند. همچنین در تمام مدت دست‌کش به دست داشته باشد.

اگر در رابطه با نگه‌داری از تاتو، دستورالعملی به شما داده شد حتماً از آن پیروی کنید. اگر به‌طور دقیق طریقه مراقبت به شما گفته نشد، با کلینیک تماس بگیرید. این اشخاص باید قادر باشند نحوه مراقبت را به شما توضیح بدهند.

در کل شما باید نکات زیر را رعایت کنید تا زخمتان به‌خوبی بهبود یابد:

۱ . سه الی پنج ساعت پس از اتمام عمل تاتو، باند آن را جدا کنید.
۲ . دستتان را با صابون ضد باکتری و آب بشویید.
۳ . از یک حوله و یا دستمال تمیز و خشک برای پاک کردن قسمت موردنظر استفاده کنید. (برای خشک‌کردن و پاک کردن خون، خونابه، و رنگ‌های اضافه.)
۴ . بگذارید پوست برای چند دقیقه در هوای اتاق، خودبه‌خود خشک شود. از مالش آن برای خشک‌کردن خودداری کنید چراکه به پوست آسیب می‌رسد.
۵ . یک پماد (نه مایع) مانند وازلین به قسمت موردنظر بزنید. اضافه آن را به‌طور آهسته پاک‌کنید.
۶ . تمام مراحل بالا را چهار بار در روز و تا حداقل چهار روز تکرار کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع راه‌های شناسایی و جلوگیری از عفونت تاتو می‌پردازیم.  هنگامی‌که قسمت تاتو شده شروع به خشک شدن کرد، از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوست خشک نشود و آسیب نبیند. از خاراندن پوست خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که زخم به‌خوبی التیام نیابد و عفونت به وجود آید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    حصین 15-07-2020

    سلام خسته نباشید من آلام ۴ روز شده ک تتو زدم و جدیدا روی تتوم ی حالت پوست سفیدی در اومده و خوب دقت کردم زیرش رنگ دونه های قرمزی وجود داره و تتوم خیلی بوی بد میده این نشونه چی لطفا زود جواب بدید

    پریا 18-07-2020

    سلام من ی سوال دارم ج بدید ممنون میشم