فرض کنید که امروز باید به یک مهمانی یا یک جلسه کاری مهم بروید. قطعاً بهترین لباس خود را می‌پوشید و ظاهر خود را آراسته می‌کنید. اگر بخواهید با ماشین خودتان که ظاهری چندان تمیز و خوشایند ندارد بروید مطمئناً یکی از اصول مهم آراستگی را رعایت نکرده اید. در این نوشته‌ی پین ورک با ما همراه شوید تا آموزش گام‌به‌گام شست‌و‌شوی ماشین را با شما به اشتراک بگذاریم تا یکی از نکات آراستگی ظاهری را فرا بگیرید.

در ادامه مواد مورد نیاز برای شستن ماشین و قسمت هایی از آن که نیاز به تمیز شدن دارند را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.


همچنین اگر وقت کافی برای شستوشوی ماشین خود ندارید میتوانید از سرویس کارواش سیار پین‌ورک استفاده کنید. کافیه روی لینک زیر کلیک کنید و رایگان قیمت بیگرید


واکس ماشین

تا حالا شده که در خیابان مشغول رانندگی باشید و یک ماشین کهنه و کثیفی که هیچ اهمیتی به ظاهرش داده نشده است را ببینید؟ مسلماً شما نمی‌خواهید که راننده چنین ماشینی باشید. با مراقبت درست می‌توانید یک خودروی تمیز و ظاهراً نو داشته باشید. آموزش ‌های زیر را دنبال کنید تا یاد بگیرید که چه طور می‌توانید خودتان کار واکس خودرو را انجام دهید.

واکس ماشین مشکی

ماشین هایی که با رنگ مشکی واکس زده می‌شوند،احتمال اینکه عیب و نقص و فرو رفتگی یا تو رفتگی را نسبت به سایر ماشین ها با رنگ های دیگر نشان دهند بیشتر است. برای واکس زدن ماشین مشکی باید از واکس ماشین مشکی استفاده کرد. در زیر به تشریح مراحل واکس زدن می پردازیم؛

واکس ماشین مشکی

  1. قبل از هر اقدامی نوع رنگ مشکی ماشین خودتان را بدانید تا واکسی متناسب با آن را تهیه کنید. رنگ های مشکی شامل رنگ  مشکی لاک اکریلیک.اکریلیک لعابی و اکریلیک اوراتان میشود.
  2. ابتدا ماشین خود را بشویید و منتظر بمانید تا خشک شود. این کار موجب نرم نشستن واکس روی بدنه خودرو میشود.
  3. واکس ماشین مشکی را در صورتی استفاده کنید که بدنه خودرو خش های مویی و نازک داشته باشد و یا اینکه دوست داشته باشید که ماشینتان بیشتر بدرخشد.
  4. با کمک یک چرخ صیقل، واکس را به صورت دورانی با فشار متوسط دست روی هر نقطه از بدنه ماشین که معیوب است بمالید.
  5. در این مرحله واکس باقی مانده از مرحله قبل را به وسیله چرخ صیقل پاک کرده تا میزان درخشندگی بدنه ماشین بیشتر شود.
  6. در نهایت از پدی پشمی برای تمیز کردن و صیقل دادن نهایی استفاده کنید تا بدنه براق‌تری داشته باشید.

واکس زدن ماشین مشکی

 

واکس ماشین دست ساز

واکس‌های ماشین موجود در بازار به دلیل داشتن موادی مانند تفلون، پلیمر و سیلیکون و ناسازگاری با طبیعت و انسان باعث مشکلاتی مانند بالا‌رفتن نرخ سرطان،بیماری‌های پوستی و … می‌شوند.

بنابراین ساختن یک واکس ماشین خانگی با مواد طبیعی،جایگزین مناسبی برای نوع شیمیایی آن است. در ادامه نحوه ساخت یک ترکیب طبیعی واکس را به شما آموزش می‌دهیم؛

واکس ماشین خانگی

  • ۵ قاشق غذا‌خوری روغن نارگیل
  • ۴ قاشق چای‌خوری واکس کارنوبا (نوعی نخل بومی برزیل)
  • ۲ قاشق چای‌خوری موم عسل
  • ۷ قاشق و نیم سرکه سفید
  • ۵۰ تا ۶۰ قطره روغن معطر (مانند روغن رزماری و برگ لیمو و…)

شامپو و صابون کارواش سیار

یک از انواع مواد شوینده برای شست‌‌و‌‌شوی ماشین، همان شامپو (مایع) یا صابون کارواش است. شما ‌می‌توانید به آسانی با در دسترس‌ترین موادی که در خانه‌تان هست، شامپو کارواش را درست کنید. در ادامه روشی برای ساخت یک نوع صابون و شامپو برای شستن خودرو‌تان نشان می‌دهیم.

شستن ماشین با شامپو

فرمول ساخت صابون کارواش

با کمک فرمول ساده‌ی زیر می‌توانید صابون مایع خانگی برای شست‌وشوی ماشین درست کنید:

  • یک فنجان و نیم مایع ظرفشویی
  • یک فنجان و نیم جوش شیرین
  • یک گالن آب ولرم

جوش شیرین در ترکیب بالا مانند جرم گیر، جرم و حشرات مرده روی بدنه و قسمت جلویی خودرو را پاک میکند.

مقاله مرتبط:

شستن ماشین با مواد دیگر

شستن ماشین با شامپو بچه

شامپو به عنوان یک پاک کننده در دسترس می‌تواند لکه و جرم روی خودرو را پاک کند. شامپو بچه به دلیل ملایم بودن ترکیبات سازنده آن به رنگ بدنه ماشین آسیب نمی‌رساند و می‌‌تواند انتخاب ایده آل تری باشد.

در این روش دو قاشق چای‌خوری شامپو بچه با دو گالن آب را مخلوط کنید و با یک پارچه نرم که خط‌و‌خش روی بدنه خودرو نمی‌اندازد شروع به شست و شو کنید.

شستن ماشین با شامپو و صابون

شستن ماشین با وایتکس

شستن ماشین با جوش شیرین

شستن ماشین با بنزین

 

تمیز کردن تایر ماشین

نحوه استفاده از واکس لاستیک (تایر)

داشتن تایرهای تمیز جزو ملزومات یک ماشین تمیز و زیباست؛ اما به دلیل وجود گرد‌و‌غبار و کثیفی ممکن است که درخشندگی خود را از دست دهند. واکس تایر ماشین علاوه بر تمیز نگه داشتن و درخشندگی بیشتر موجب حفاظت از آن نیز می‌شود. از واکس تایر خودرو زمانی استفاده کنید که از خشک بودن آن ها مطمئن شدید. با یک پد مخصوص، پد را به مقداری از واکس آغشته کنید و روی همه قسمت های لاستیک بمالید.

واکس زدن تایر ماشین

طرز ساخت واکس لاستیک خانگی

واکس ‌های موجود در بازار به دلیل کوتاه بودن تاریخ انقضا‌شان (حداکثر تا دو ماه)، نیاز به خرید مجدد و صرف هزینه اضافی هستند.به همین دلیل می‌توانید با کمک یک فرمول خانگی، خودتان واکس لاستیک درست کنید.

مواد لازم برای این ترکیب:

  • یک فنجان روغن بچه
  • نصف فنجان آب
  • صابون مایع ۲تا ۳ قطره
  • حوله تمیز

تمام مواد مایع بالا را خوب ترکیب کنید و حوله را به ترکیب به دست آمده آغشته کنید و تایر ها را تمیز کنید.

اسپری لاستیک

یکی دیگر از راه های درخشان کردن تایر خودرو استفاده از اسپری لاستیک است. انتخاب اسپری براق کننده مناسب بسیار مهم است زیرا استفاده از اسپری های بی کیفیت می‌تواند به لاستیک آسیب زده و عمر مفید آن را کم کند.

در این قسمت مراحل استفاده از اسپری تایر برای درخشندگی هر چه بیشتر لاستیک ماشین را به طور خلاصه عنوان میکنیم؛

اسپری تمیز کننده تایر ماشین

  1. لاستیک را کاملاً تمیز کنید.
  2. آب اضافی باقی‌مانده روی تایر ها را به کمک اسفنج بردارید.
  3. حالا نوبت استفاده از اسپری است. مطمئن شوید که دستور‌العمل های پشت محصول را به خوبی خوانده‌اید.
  4. اجازه دهید که اسپری برای چند لحظه روی تایر بماند.
  5. در آخر با اسفنج مواد اضافی روی تایر را پاک کنید. این مرحله بسیار مهم است زیرا که مانع از چسبیدن گرد و خاک و جرم به آن می‌شود.

سیاه شدن لاستیک

صفر‌شویی انواع خودرو

صفر‌شویی چیست؟

اگر می‌خواهید ماشین شما کاملا تمیز شود، باید علاوه بر شست و شوی فضای بیرونی اتومبیل، فضای داخلی آن که شامل اتاقک،کفی و اجزای داخل کاپوت نیز شسته شود.

به کلیه عملیاتی که برای شست و شوی داخل ماشین بعد از شست و شو اولیه آن انجام می‌شود عملیات صفرشویی گفته می‌شود. اگر شما جزو آن دسته از رانندگانی هستید که با اتومبیل خود زیاد رانندگی می‌کنید، با صفر شویی، علاوه بر ظاهر تمیز و آراسته، فضای داخلی ماشین شما مشابه روز اولی که آن را خریدید می‌شود.

روش صفر شویی انواع خودرو

برای شستن و نظافت فضای داخلی خودرو می‌توان به ترتیب زیر پیش رفت:

سقف ماشین

برای تمیز کردن لکه ها و گرد‌وغبار نشسته روی سقف ماشین،از یک دستمال مرطوب چند منظوره خودرو می‌توانید استفاده کنید. همچنین میتوانید از جرم گیر برای از بین بردن جرم‌های روی سقف استفاده کنید.

کف ماشین

برای پاکسازی کف ماشین ابتدا آشغال ها وخرده ریزه‌های را با جارو‌برقی جمع کنید سپس کفی های ماشین را با شامپو مناسب شست‌و‌شو دهید‌ و بگذارید تا کاملا خشک شود.

 

صندلی

در ابتدا باید صندلی از هرگونه آشغال و گرد و غبار سطحی پاک شود، سپس با یک محلول شست‌و‌شوی مناسب و یک برس به صورت دورانی صندلی را بشویید تا تمیز شود. در نهایت با یک حوله یا دستمال تمیز آن‌ها را خشک کنید.

داشبورد

عموماً داشبورد ها از جنس چرم هستند و از لوسیون چرم برای پاک کردن آن ها می‌توان استفاده کرد. مقداری از لوسیون چرم را روی داشبورد بمالید و سطح آن را با دستمالی تمیز پاک کنید.

شست‌وشو موتور خودرو

نحوه تمیز کردن موتور خودرو

تمیز نگه‌داشتن موتور خودرو، نگه‌داری و تعمیر آن را راحت‌تر می‌کند. پاک کردن منظم موتور،مانع از خوردگی اجزای آن می‌شود و در نتیجه عمر خودروی شما با این‌ کار افزایش می‌یابد.

برای شروع فرآیند شست‌وشو‌ی موتور نکات زیر را در نظر داشته باشید؛

شست و شوی موتور خودرو

  1. ابتدا هرگونه شی خارجی روی موتور را پاک کنید.
  2. قسمت‌های الکتریکی خودرو مانند باتری باید به خوبی پوشانده شوند تا آب به این قسمت‌ها صدمه نزند. برای پوشاندن آن‌ها ‌می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید.
  3.  قسمت‌هایی را که نیاز به تمیز شدن دارند به گریس آغشته کنید؛ سپس خودرو را برای پنج دقیقه روشن بگذارید. این‌کارعلاوه بر تنظیم دمای موتور خودرو و رساندن آن به دمای نرمال کاری، باعث روان شدن جرم‌های بسته شده روی سطح آن نیز می‌شود.
  4. با یک اسپری پاک کننده گریس، گریس ها را پاک کنید. پس از آن با یک برس شروع به سابیدن جرم‌های روی موتور کنید.
  5. برای پاکسازی نهایی از آب تحت فشار و یک برس استفاده کنید تا جرم و رسوب باقی مانده کاملاً پاک شوند.

شست و شوی موتور ماشین

شست و شو موتور با اسپری موتور شور

قبل از استفاده از اسپری شست‌و‌شوی موتور، با یک دستمال زبر یا در صورت لزوم فرچه، لک و جرم روی سطح آن را پاک کنید. سپس با اسپری ناحیه مورد نظر را مرطوب کرده و با یک پارچه تمیز پاک کنید.

همراهان عزیز پین ورکی، امیدواریم که این آموزش هم برای شما مفیده بوده باشد و توانسته باشیم که اصول مهم و اولیه شست و شوی ماشین را به شما یاد داده باشیم؛ اما اگر وقتی برای شست و شو و تمیز کردن آن ندارید جای هیچ نگرانی نیست؛ کارواش سیار پین ورک خدمات شست‌وشوی ماشین شما را در کوتاه ترین زمان و با دقتی بالا انجام می‌ذهد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش صبا احمدیان

درباره نویسنده

بعد از چند سال چشمام رو که باز کردم خودم رو تو امروز دیدم! اینجا. اینجایی که من ایستادم. صبا بیست و سه ساله، عاشق سفر، ماجراجویی، نوشتن. امروز در کنار پین ورکی ها هستم. برای یاد گرفتن و نوشتن. برای کلی تجربه خوب. از این که برای شما می نویسم بسیــــار خوشحالم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.