نصب کردن قالپاق و رینگ روی لاستیک های ماشین

یکی از دلایل نصب قالپاق روی لاستیک، محافظت از مرکز چرخ در برابر ورود رطوبت و گرد و خاک است. به محض نصب رینگ و قالپاق جدید روی لاستیک ها ظاهر ماشین شما عوض می شود، حتی شما بیشتر اوقات می توانید بدون استفاده از ابزار و آچار این کار را انجام دهید.

جک زدن ماشین

تعویض روغن در محل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

۱) جک زدن ماشین

بعضی از قالپاق ها را بدون نیاز به باز کردن پیچ لاستیک و بدون نیاز به استفاده از ابزار، می توان نصب کرد. ممکن است شما به این نتیجه برسید که وجود پیچ و مهره ها روی لاستیک برای نگهداری قالپاق سر جای خودش است، در این صورت ابتدا باید پیچ و مهره ها را از روی لاستیک باز کنید و سپس جک را بزنید.
•همیشه وسیله ی نقلیه خود را روی سطح سفت و محکمی مثل آسفالت قرار دهید و سپس جک بزنید تا سُر نخورد.
•جک را باید در قسمت زیرین وسیله نقلیه بزنید تا هنگام بالا رفتن ماشین امنیت آن تامین شود.

 

باز کردن پیچ و مهره های نگهدارنده لاستیک

۲) باز کردن پیچ و مهره های نگهدارنده روی لاستیک

با استفاده از آچار چرخ پیچ و مهره های روی لاستیک را به طور کامل باز کنید. پیچ و مهره های باز شده را کنارتان بگذارید طوری که در دسترس تان باشد تا بعد از اتمام نصب قالپاق روی چرخ ببندید.
•پیچ و مهره ها را درجهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شُل شوند.
•مراقب باشید هیچ کدام از پیچ و مهره ها را گم نکنید، اگر تعداد پیچ ها از حد معین کمتر باشد رانندگی با آن لاستیک ها خطرناک است.

 

تنظیم کردن جای والف روی حلقه زیر قالپاق با خود قالپاق

۳) تنظیم کردن جای والف (دریچه ی عبور باد) روی حلقه ی زیر قالپاق با خود قالپاق

وجود حلقه ی نگهدارنده ی قالپاق در زیر آن باعث سفت و محکم ماندن آن روی چرخ می شود. شیار مخصوص والف (دریچه ی عبور باد) روی حلقه ی رینگ تعبیه شده تا هنگام باد زدن به لاستیک ها به چرخ دسترسی داشته باشید.
•اطمینان حاصل کنید که جای والف (دریچه عبور باد) روی حلقه ی زیرین قالپاق را درست بسته اید.
•در اکثر قالپاق ها در قسمت پشت آن ها سوکتی طراحی شده است که برای نصب دقیق آن روی لاستیک به شما کمک می کند.

 

حوه قرار دارن صحیح قالپاق روی چرخ

۴) نحوه قرار دادن صحیح و نصب قالپاق روی چرخ

قالپاق را به درستی روی چرخ تنظیم کنید. اگر قالپاق شما به طوری است که احتیاجی به باز کردن پیچ و مهره های روی چرخ ندارد، از محکم بودن آن مطمئن شوید؛ به طوری که از روی چرخ در نیاید و شل نشود.
•برای کسب اطمینان از محکم نصب شدن قالپاق روی چرخ با دست خود قالپاق را تکان دهید و از ایمنی آن آسوده خاطر شوید تا هنگام رانندگی شُل نشوند.

 

باز کردن پیچ و مهره های روی چرخ با آچار چرخ

۵) باز کردن پیچ و مهره های روی چرخ با آچار چرخ

با آچار چرخ پیچ و مهره های روی لاستیک را باز و بسته کنید، سپس با دست های تان پیچ ها را تست کنید و از محکم بسته شدن قالپاق روی چرخ مطمئن شوید.
•وقتی جک را از چرخ جدا کردید، دوباره محکم بودن پیچ و مهره های روی چرخ را امتحان کنید.

 نصب حلقه نگهدارنده پشت قالپاق(خار قالپاق)

نصب حلقه نگهدارنده پشت قالپاق

۱) جدا کردن قالپاق از چرخ

اگر حلقه نگهدارنده قالپاق روی آن نصب نبود، قالپاق و حلقه نگهدارنده را روی سطح صافی قرار دهید تا خش نیفتند و سپس آن ها را با دقت روی هم سوار کنید.

 

تنظیم کردن شیار روی والف

۲) تنظیم کردن شیار روی والف

شیار روی حلقه نگهدارنده برای تنظیم والف روی آن تعبیه شده است، با دقت شیار روی حلقه نگهدارنده را با شیار روی قالپاق را روی هم سوار کنید تا والف به خوبی جریان باد را از خود عبور دهد.

 

جا زدن حلقه نگهدارنده در سوکت های قالپاق

۳) جا زدن حلقه نگهدارنده در سوکت های قالپاق

با انگشت شصت تان حلقه را در سوکت های پشت قالپاق تنظیم کنید تا خوب روی هم سوار شوند. تعداد این سوکت ها روی قالپاق های مختلف ، متفاوت است اما معمولاً ۶ عدد هستند.

 

خم کردن حلقه نگهدارنده جهت جا انداختن آن در سوکت قالپاق

۴) خم کردن حلقه نگهدارنده جهت جا انداختن آن در سوکت های قالپاق

  1. کمی آن را خم کنید تا راحت تر جا بیفتند. ممکن است حلقه برای قالپاق کمی بزرگ باشد اما جای نگرانی نیست، مشکلی به وجود نمیاید.
  2. اگر اختلاف اندازه حلقه نگهدارنده با قالپاق زیاد است باید آن را تعویض کنید. اما در صورت وجود اختلاف ناچیز مشکلی وجود ندارد.
  3. تا به این مرحله شما توانستید با عمل کردن به نکات ضروری و ایمنی نصب قالپاق و بدون نیاز به تعمیرکار، خودروی خو را تجهیز کنید.

 

قالپاق صفحه گردی است که جنبه تزیینی داشته و بخش مرکزی چرخ را پوشش می‌دهد. خودروهایی که دارای رینگ فولادی هستند دارای قالپاق‌های بزرگ و آنهایی که دارای رینگ‌های آلیاژی هستند دارای قالپاق‌های به مراتب کوچکتر هستند. منبع: ویکی پدیا

رفع ایراد های قالپاق

بررسی سایز روی لاستیک

۱) بررسی سایز روی لاستیک

یکسان نبودن سایز قالپاق ها و سایز روی لاستیک می تواند موجب عدم نصب آنها روی لاستیک شوند. چرخ های خودرو در اندازه های متفاوتی تولید می شوند که با اینچ سنجیده می شوند.
•اندازه های لاستیک روی آن قرار دارند، آخرین شماره در اندازه لاستیک نشان دهنده اینچ آن است که نمایان قطر لاستیک نیز می باشد.

 

ارزیابی قابلیت نصب قالپاق روی لاستیک

۲) ارزیابی قابلیت نصب قالپاق روی لاستیک

طراحی بعضی از لاستیک ها به صورتی است که نمی توان روی آن ها نصب قالپاق انجام داد. اگر لاستیک شما لبه ای ندارد که قالپاق روی آن نصب شود؛ پس نمی توان روی آن قالپاق نصب کرد.

کسب اطمینان از جدا کردن قالپاق های قبلی از روی لاستیک

۳) کسب اطمینان از جدا کردن قالپاق های قبلی از روی لاستیک

هنگام نصب قالپاق های جدید حتما قبلی را از روی لاستیک جدا کنید، همچنین پیچ و مهره های روی لاستیک را بررسی کنید زیرا برای نصب برخی از آنها باید پیچ و مهره روی لاستیک را باز کرده و از روی قالپاق آن ها را ببندید.

کسب اطمینان از سوار شدن قالپاق روی حلقه نگهدارنده

۴) کسب اطمینان از سوار شدن قالپاق بر روی حلقه ی نگهدارنده قالپاق

اگر قالپاق های جدید تان روی لاستیک نصب نمی شوند به سراغ حلقه ی زیر قالپاق رفته و آن را چِک کنید؛ در صورت عدم نصب صحیح آن ها روی قالپاق، تغییرات لازم را انجام داده و از درستی انجام کارتان مطمئن شوید.

  • اکثر قالپاق های جدید دارای حلقه ی نگهدارنده هستند، در صورت عدم وجود آن به محل خرید قالپاق مراجعه کرده و آن را تهیه کنید.
  • با عمل به روش های گفته شده برای نصب قالپاق در پین ورک، با چرخ هایی ایمن، آسوده خاطر سفر کنید.

نگهداری قالپاق

با تهیه یک قالپاق فابریک باید نسبت به شست و شو کامل توپی چرخ و گریس درون آن اقدام کنید چرا که وجود رطوبت یا خاک درون گریس به سرعت بالبرینگ را فرسوده می کند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    فرزاد 02-09-2019

    مرسی زهرا جون بسیار عالی،به شدت لذت بردم آرزوی توفیق روز افزون برای شما

      زهرا طباطبایی 30-09-2019

      سلام دوست عزیز.. ممنون از نظر لطفتون ?

    علیرضا 24-01-2020

    زانتیا دارم تا بحال دو سه بار قالپاق در کردم دیگه کلافه شدم

      زهرا طباطبایی 23-02-2020

      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه.