کامپیوترها وسایل پیچیده و متشکل از قطعات گوناگون هستند؛ به همین دلیل آشنایی کامل با نحوه نگهداری عمومی از آنها، می تواند موجب کاهش سردرگمی در هنگام عدم عملکرد صحیح آنها شود. با رعایت نکاتی ساده در سرویس و نگهداری کامپیوتر شما می توانید تا حد زیادی از اتلاف زمان و پولتان جلوگیری کنید و کامپیوتر خود را همیشه در بهترین وضعیت عملکردی آن حفظ کنید. با رعایت دوره ای و منظم روش های نگهداری و سرویس سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر، شما بسیاری از عملکردهای کند و خسته کننده آن را بر طرف خواهید کرد. بسیاری از راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، تنها با چند کلیک ساده، امکان پذیرند، اما تاثیرات حیاتی در عملکرد موثر کامپیوتر شما دارند.

۱ . سرویس و نگهداری صحیح از کامپیوتر- بخش نرم افزاری 

۱-۱ . نصب آنتی‌ویروس برای کامپیوتر

پس از نصب سیستم عامل و درایورهای سخت افزاری، قطعا اولین اقدام باید نصب آنتی ویروس باشد. ویروس ها اصلی ترین دلیل کند کار کردن سیستم شما هستند و در برخی از مواقع می توانند منجر به آسیب های جدی به فایل های شما شوند. پس در صورتی که اطلاعات کامپیوترتان برایتان اهمیت دارد، قبل از هر کاری یک آنتی ویروس موثر و به روز شده بر روی آن نصب کنید. بهتر است در انتخاب آنتی ویروس توجه داشته باشید که ورژنی را نصب کنید که، بتواند کامپیوتر شما را در برابر بد افزارهای اینترنتی نیز، محافظت نماید و همچنین بر روی ترافیک اینترنت کامپیوتر شما، نظارت داشته باشد. در صورتی که خودتان وقت نصب آنتی‌ویروس را ندارید می‌توانید از خدمات نصب آنتی‌ویروس در محل پین‌ورک استفاده کنید.

آنتی ویروس کامپیوتر

۱-۲ . مرورگر کامپیوتر

در صورتی که از جستجوگرهای به روز استفاده می کنید، حواستان باشد بسیاری از آنها، تول بار (Toolbar) و افزونه های غیر کاربردی بسیاری را به همراه خود در سیستم شما راه اندازی می کنند. جهت کاهش مصرف اینترنت و همچنین افزایش سرعت آن بهتر است هر از گاهی این بخش ها را بررسی کرده و موارد اضافه را حذف کنید. در صورتی هم که موفق به پاک کردن برخی از تول بارها نشدید، می توانید مرورگر خود را دوباره نصب کنید.

مرورگر کامپیوتر

۱-۳ . حذف نرم‌افزارهای اضافه در کامپیوتر

از طریق بخش کنترل پنل، شما تقریبا به تمامی عملکردهای کامپیوتر خود نظارت کامل دارید. یکی از مهمترین عملکردها برای بالا بردن بهره وری و کارایی کامپیوتر شما، پاک کردن نرم افزارهای مازاد از روی آن است. با حذف کردن نرم افزارهای اضافه، علاوه بر خالی شدن فضا، کامپیوتر شما عملکردی سریعتر نیز خواهد داشت.

نرم افزار کامپیوتر

۱-۴ . سرعت کم ویندوز کامپیوتر

اگر از سرعت کم ویندوز کامپیوتر خود در هنگام استارت آپ شکایت دارید؛ حتما به بخش Startup ویندوز خود سری بزنید و لیست نرم افزارهائی که در هنگام لود شدن ویندوز فعال می گردند را بررسی کنید. کاهش تعداد این نرم افزارها تاثیر چشمگیری در سرعت بالا آمدن ویندوز کامپیوتر شما خواهد داشت.

کامپیوتر

یکی دیگر از دلایل کندی کامپیوتر شما پر بودن بیش از حد فضای هارد است. کامپیوتر برای آنکه عملکردی صحیح و موثر داشته باشد به ۱۵ تا ۲۵ درصد فضای خالی نیاز دارد. پس تا حد امکان از ذخیره کردن اطلاعات غیر کاربردی و روزمره بر روی کامپیوتر پرهیز کنید. روشی معین برای تهیه نسخه پشتیبان از فایل هایتان داشته باشید. در انتها نیز ابزار Defragment می تواند علاوه بر نظم دهی به فایل بندی هارد شما؛ کمی فضای خالی نیز برایتان ایجاد نماید.

تعمیر کامپیوتر

۱-۵ . نکات نرم‌افزاری کامپیوتر

  • همیشه ویندوز و نرم افزارهای خود را به روز نگاه دارید. این امر علاوه بر افزودن امکانات جدید به آنها؛ عملکردشان را نیز بهبود می بخشد.

 

تعمیر نرم افزار

 

  • بصورت عمومی ساختاری منظم برای تهیه نسخه های پشتیبان از کامپیوتر و ویندوزتان داشته باشید. همه ی ما تجربه ی از دست دادن اطلاعات ضروری و حیاتی مان را داشته ایم، به همین دلیل به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.بک آپ
  • گاهی مواقع با انجام تمامی این مراحل نیز، کامپیوتر شما عملکرد مورد تاییدتان را ندارد. در این مواقع تنها راه باقی مانده پاک کردن و نصب مجدد ویندوز خواهد بود. شما می‌توانید از خدمات ٰنصب آنتی‌ویروس در محل پین‌ورک استفاده کنید.

 

ویندوز کامپیوتر

۲ .سرویس و نگهداری صحیح از کامپیوتر- بخش سخت افزاری 

۲-۱ . تمیز کردن قطعات کامپیوتر

قطعات حساس و گران قیمت کامپیوتر، نسبت به گرما به سرعت واکنش نشان داده و آسیب پذیر هستند. تمیز کردن تجهیزات و قطعات داخلی کامپیوتر از گرد و غبار و هرگونه آلودگی، می تواند آنها را در مقابل حرارت بالا و همچنین ورود گرد و غبار به مدارهایشان، محافظت نمایند و این از جمله روش‌های تعمیر کامپیوتر است.

سخت افزار کامپیوتر

۲-۲ . رم کامپیوتر

خرابی رم کامپیوتر، اصلی ترین دلیل قفل کردن ناگهانی ویندوز و یا بالا نیامدن گاه و بی گاه آن است. در صورت داشتن دو رم، امکان یافتن رم مشکل دار یا اسلات آسیب دیده بر روی مادربرد، راحت است. ضمنا غالب رم ها دارای گارانتی مادام العمر بوده و تعویض آنها بسیار ساده است.

رم کامپیوتر

۲-۳ . عیب‌یابی هارد کامپیوتر

خراب شدن فایل های سنگین در کامپیوتر، هنگ کردن های ناگهانی و عدم نصب صحیح نرم افزارها می تواند به دلیل خرابی هارد کامپیوتر شما باشد. آشنایی با پیام های خطای هارد می تواند، توانایی عیب یابی هارد شما را افزایش دهد. تعویض هارد درایو هم کار ساده ای است و تفاوت نوع کابل آن کاملا مشهود است.

تعمیر هارد کامپیوتر

۲-۴ . خرابی کارت گرافیک

در صورتی که صفحه نمایش شما در هنگام پخش فیلم، می ایستد و یا رنگ و فرم تصاویر، بهم ریخته است، قطعا کارت گرافیک کامپیوتر شما دچار مشکل گردیده. برای اطمینان پیدا کردن از خرابی کارت گرافیک، قبل از تعویض، ترجیحا آن را بر روی یک سیستم دیگر چک کنید.

کارت گرافیک

۲-۵ . پاور کامپیوتر

اگر کامپیوتر شما به سختی روشن می شود و یا پس از چند بار فشردن دکمه روشن با یک صدای نویز از پاور، کامپیوتر روشن می شود، احتمالا پاور کامپیوتر شما دچار ایراد بوده و قطعا باید تعویض گردد. پاور کامپیوتر را هرگز دست کم نگیرید و در هنگام خریداری حتما مدلی با قدرت و کیفیت مناسب را انتخاب کنید.

تعمیرات کامپیوتر

 

آشنایی با سخت افزار کامپیوتر و راه انداختن کامپیوتر شخصی تان کار خیلی پیچیده ای نیست. تنها کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید و با توجه به بودجه تان با خریداری قطعاتی که از نظر سخت افزاری با یکدیگر مطابقت دارند، کامپیوتر مورد نظرتان را خودتان سرهم کنید. البته به شما توصیه می کنیم در دفعات اول، حتما از تجربه کارشناسان معتبر، استفاده کنید.

 

امیدواریم این  مقاله در زمینه آشنایی با سرویس و نگهداری صحیح از کامپیوتر علاوه بر افزودن یک قابلیت کاربردی به توانایی های شما، بتواند در کاهش هزینه های خانوار ایرانی نیز موثر واقع شود.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.