این روزها موبایل به بخشی جدا ناشدنی از زندگی شخصی و کاری ما تبدیل شده است. موبایل های هوشمند اما با قیمت هایی چند ده میلیونی، هزینه های تعویض و تعمیر بالایی دارند. به همین دلیل آشنایی با روش های تعمیر و نگهداری موبایل می تواند علاوه بر حفظ ظاهر و زیبایی آن، از ایجاد شدن این هزینه ها نیز جلوگیری کند. در این مطلب با تعمیر تلفن همراه و روش‌های نگهداری از آن آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید!

 

۱ . روش های تعمیر و نگهداری موبایل

۱-۱ . موبایل را از حرارت و آب دور نگه دارید.

با وجود اینکه بسیاری از موبایل های هوشمند امرزوی ضد آب هستند اما از استفاده بلند مدت از آنها در برابر نور خورشید و بارش باران، جلوگیری کنید؛ و بلافاصله پس از خیس شدن اقدام به خشک نمودن آن نمایید. خیس شدن موبایل در مدل هایی که ضد آب نیستند، می تواند باعث آسیب جدی به مدارهای آن و در بسیاری از مواقع، سوختن مدارهای داخلی اش بشود. پس بلافاصله پس از خیس شدن موبایلتان آن را خاموش کرده، بگذارید چند ساعت باقی بماند، تا از خشک شدنش مطمئن شوید و سپس آن را روشن کنید. در صورتی که دوباره روشن نشد، از یک تعمیرکار متخصص موبایل کمک بگیرید.

تعمیر موبایل

۱-۲ . قطعات موبایل

در صورتی که موبایل شما نیازمند قطعات یدکی بود، حتما از تعمیرگاه های مجاز و معتبر استفاده نمایید. برای این کار به بخش‌های تعمیر موبایل در محل مراجعه کنید. استفاده از قطعات متفرقه می تواند به سایر بخش های موبایل شما نیز، آسیب وارد کند. پس بهتر است تعمیرکار خود را با دقت بالاتری انتخاب کنید تا مشکلی در مسیر تعمیر موبایل برای شما پیش نیاید. هرگز و با بروز هر اشکالی در صورتی که تخصص کافی ندارید، اقدام به باز کردن موبایلتان نکنید. بویژه در مورد موبایل های هوشمند، این موضوع می تواند آسیب های جدی به مدارهای داخلی و علی الخصوص بُرد صفحه نمایش شما، وارد کند.

۱-۳ . نکات مهم در تعمیر و نگهداری موبایل

  • جهت حفظ سلامت موبایل و از آن مهمتر کودکان، هرگز موبایلتان را در معرض دید و در دسترس کودکان قرار دهید.
  • اگر با توجه به شغلتان باید از موبایل در محیط های پرگرد و غبار و آلوده استفاده کنید، حتما آن را به وسیله یک قاب مستحکم و ۳۶۰ درجه محافظت کنید.
  • همچون بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر، موبایل ها نیز به حرارت بالا، حساسیت زیادی دارند. تا جای امکان موبایلتان را در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا قرار دادن در محل هایی که دمای بسیار بالایی دارد، خودداری کنید.

 

تعمیر موبایل در محل

 

  • پرتاب کردن موبایل و یا وارد آمدن ضربه های جدی به آن قطعا پرهیز کنید. مدارهای داخلی غالب موبایل ها، میزان آسیب پذیری بالایی در مقابل ضربه دارند.
  • هرگز برای تمیز کردن موبایل خود از شوینده های قوی و یا شیمیایی استفاده نکنید. ترجیحا برای تمیز کردن آن از دستمال و شوینده های مخصوص استفاده کنید.

تلفن همره

 

  • به شما توصیه می کنیم کوچترین آسیب های وارد شده به موبایلتان را جدی بگیرید. اگر در صفحه LCD موبایل شما شکستگی و یا ترکی به وجود آمد، بلافاصله اقدام به تعمیر و یا تعویض آن نمایید؛ و یا در صورتی که قاب گوشی شما بر اثر ضربه ای سنگین، باز شده و یا دچار ترک شد، جهت تعویض آن اقدام نمایید. بی توجهی به تعویض قطعات آسیب دیده در موبایل، علاوه بر اینکه در فاصله زمانی کوتاهی باعث گسترش آن آسیب می شود، می تواند سایر بخش ها را نیز دچار مشکل نماید.

تلفن همراه ما

 

  • همانطور که دمای بالا به موبایل شما آسیب می زند، استفاده از موبایل در سرمای شدید نیز می تواند عملکرد آن را دچار اشکال نماید. استفاده از موبایل در هوای مرطوب به صورت مستمر نیز شاید در لحظه اشکالی ایجاد ننماید، اما در بلند مدت می تواند باعث ایجاد رسوب و بروز اشکال در مدارهای موبایل شود.
  • روش حمل موبایل هم اهمیت زیادی در کاهش ریسک آسیب دیدن آن دارد. به طور مثال از قرار دادن موبایل در جیب عقب خودداری کنید. در هنگام راه رفتن و یا خم شدن بویژه اگر موبایل شما باریک باشد، بدون آنکه متوجه شوید، امکان افتادن موبایلتان وجود دارد. هرگز موبایل خود را در معرض جریان مغناطیسی قرار ندهید. برد موبایل شما و بویژه صفحه نمایش آن به جریان مغناطیسی، واکنش منفی نشان می دهد و در برخی از موارد، آسیب های ایجاد شده، قابل جبران نخواهد بود.

۱-۴ . خیس شدن موبایل

به خاطر داشته باشید در زندگی روزمره لحظات بسیاری پیش می آید که ممکن است موبایل شما به شدت خیس شود و یا داخل محفظه آب یا جوی آب بیفتد. به هر نحوی که موبایل شما به صورت کامل خیس شد، قبل از هر کاری، در صورتی که امکان جدا کردن باتری آن وجود دارد، آن را از موبایل خارج کنید و اجازه دهید در معرض جریان هوا خشک شود. هرگز برای خشک کردن موبایل از سشوار استفاده نکنید. این امر موجب بروز آسیب های جدی تری به موبایلتان خواهد شد. ایمن ترین راه برای خشک کردن موبایل آسیب دیده و گرفتن رطوبت آن، قرار دادن موبایل در یک کیسه برنج خام، برای یک روز کامل است.

۱-۵ . شارژ موبایل

در صورتی که معمولا موبایل شما در هنگام شارژ عملکرد مناسبی ندارد، می توانید این موضوع را با بررسی چند نکته، عیب یابی و در صورت امکان برطرف نمایید. حتما هر چند وقت یک بار از صحت عملکرد شارژر خود و همچنین عدم وجود پارگی یا آسیب دیدگی سیم های آن مطلع شوید. همچنین توجه داشته باشید باتری موبایل نیز دارای عمر مفید بوده و با گذر زمان، معمولا سخت تر و کندتر شارژ شده و زودتر شارژ خالی می کند. ضمنا در صورتی که موبایل شما ضربه خورده باشد، ممکن است اتصال باتری با مدار دچار اختلال شده و این امر موجب قطع و وصل شدن در هنگام عمل شارژ بشود. محل سوکت شارژر نیز یکی دیگر از بخش های آسیب پذیر موبایل شماست. آسیب دیدن این بخش یکی از اولین دلایل عدم شارژ صحیح موبایل شماست.

شارژر موبایل

 

در پایان به شما توصیه می کنیم برای حفاظت فیزیکی بیشتر از موبایلتان، مسائل ایمنی را رعایت کرده و در صورت امکان بر روی موبایل خود از نرم افزار های موقعیت یابی موبایل در هنگام گم شدن، استفاده کنید.

 

امیدواریم این سری مقاله در زمینه آشنایی با تعمیرات ساده و تخصصی تلفن همراه، علاوه بر افزودن یک قابلیت کاربردی به توانایی های شما، بتواند در کاهش هزینه های خانوار ایرانی نیز موثر واقع شود. ممنون که همراهم بودید 🙂

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.