هوشمند سازی خانه‌ها یک تکنولوژی جدید و به روز است که در حال توسعه و گسترش یافتن است. به طور کلی خانه هوشمند را می‌توان این گونه تعریف کرد: به مجموعه‌ای از خدماتی گفته می‌شود که بدون دخالت صاحب خانه در محیط خانه انجام می‌‌‌شود و تمامی این اعمال توسط یک کنترل مرکزی قابل کنترل است. تقریبا تمام دستگاه هایی که در منزل شما هستند و با برق کار می‌کنند می‌توانند تحت کنترل این کنترل مرکزی قرار بگیرند. بنابراین در یک خانه هوشمند علاوه برکنترل اشیا، از امنیت بالاتری برخوردار هستیم و در مصرف زمان و انرژی ۳۰ الی ۴۰ درصد صرفه جویی می‌شود.

تعریف خانه هوشمند در ویکی‌پدیا:

اتوماسیون خانگی (Home automation) یا اتوماسیون ماشینی را که برای یک خانه پیاده سازی می‌شود را خانه هوشمند ( smart home یا smart house) می‌نامند. یک سیستم اتوماسیون خانه هوشمند وضعیت روشنایی و چراغ‌ها، تغییرات آب و هوایی، سیستم‌های سرگرمی و صوتی و تصویری و دیگر لوازم خانگی را کنترل می‌کند. همچنین ممکن است سیستم امنیتی خانه مانند دسترسی سیستم‌های هشدار و سیستم کنترل مرکزی را شامل شود. هنگامی که به اینترنت متصل می‌شود لوازم خانگی شما یک بخش از اینترنت اشیاء را تشکیل داده‌اند. ویکی‌پدیا

تجهیزات خانه هوشمند شامل چه مواردی است؟

تجهیزات مورد نیاز برای داشتن یک خانه هوشمند به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود:

تجهیزات سخت افزاری

  • منبع تغذیه
  • انواع ماژول برای ارسال اطلاعات و ماژولهای ورودی و خروجی
  • استفاده از تاچ پنل و کلیدهای لمسی برای تجهیزات سقفها و دیوارها

تاچ پنل ها قابلیت اتصال به تجهیزات مختلف را دارند و همچنین می توانند خطوط روشنایی، گرمایش و سرمایش محیط را کنترل نمایند.

تاچ پنل در خانه هوشمند

  • سنسورهای حرارت، نور، دما، دود، حرکت، حضور

سنسورها از جمله تجهیزات هوشمندی هستند که به صورت مداوم محیط اطراف را  sens می کنند  و اطلاعات جمع آوری می کنند و این اطلاعات را در اختیار پردازنده مرکزی قرار می‌دهند.

سنسور ها در خانه هوشمند

  • شیر برقی آب و گاز

شیرهای برقی این امکان را به شما می‌دهد که از راه دور مثلا زمانیکه بیرون از منزل هستید و یا به سفر رفته اید آنها را ببندید.

شیرهای هوشمند در خانه هوشمند

  • موتور هوشمند برای پرده های برقی

موتورهای هوشمند قابلیت باز و بسته شدن پرده ها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. 

تجهیزات نرم افزاری

  • برنامه های اتوماسیون
  • نمایش آنلاین
  • کنترل تجهیزات

مقاله مرتبط:

راهنمای نصب سینما خانگی

تاثیر موسیقی بر مغز انسان : موسیقی و زندگی

تکنولوژی و راهکارهای یک خانه هوشمند

پردازنده مرکزی

هسته اصلی و مرکزی برای هوشمند کردن خانه و ساختمان است، که اجزای سازننده این پردازنده میکروکنترلر یا میکروپروسسور به همراه سایر تجهیزات است. از وظایف اصلی این پردازنده ایجاد ارتباط بین تمامی اجزا و اجرای برنامه های مختلف است. پردازنده مرکزی بر اساس قدرت و توانایی پردازش اطلاعات و قابلیت های ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف رتبه بندی می‌شوند.

پردازنده در خانه هوشمند

سیستم هوشمند روشنایی و نورپردازی

تنظیم روشنایی و خاموش کردن لامپ ها با استفاده از سوییچ ها، در یک خانه هوشمند ساکنان آن می توانند بدون اینکه به اتاق و محل مورد نظر بروند روشنایی و خاموش کردن لامپ ها را کنترل کنند که این کار از طریق گوشی موبایل و یا اتصال به اینترنت انجام می‌شود.

سیستم نور در خانه هوشمند

سه راه برای بهره مندی شما از روشنایی و نورپردازی هوشمند وجود دارد:

  • استفاده از کلید هوشمند

از کلیدهایی استفاده کنید که مجهز به وایفای هستند این کلیدها این امکان را به شما می‌دهد که میزان وشدت نور و روشنایی محیط خانه را از طریق اپلیکیشن های موبایل و یا تبلت خود انجام دهید. همچنین می‌توان به این کلیدها برنامه داد و آن ها را طوری تنظیم نمود که بصورت اتوماتیک میزان نور را کنترل نمایند.

کلید برق در خانه هوشمند

  • استفاده از لامپ های هوشمند

اگراز لامپ های هوشمندی استفاده کنید که مجهز به وایفای هستند می‌توانید به صورت مجزا میزان و شدت نور هر یک از لامپ ها را کنترل نمایید. بعضی از لامپ ها این قدرت و توانایی را دارند که با توجه به شرایط شما تغییر رنگ دهند برا مثال رنگ لامپ ها برای زمانیکه شما مشغول به تماشای تلویزیون هستید ویا اینکه در حال مطالعه هستید یکسان نیست و تغییر می‌کند.

لامپ ها در خانه هوشمند

  • استفاده از دوشاخه‌های هوشمند

از دوشاخه‌های هوشمند می‌توانید برای لامپ های کف و یا لامپ هایی که بر روی میز قرار می‌گیرند و یا هر چراغی که نیاز به دوشاخه دارند استفاده کنید. دوشاخه را به پریز متصل کنید و از طریق وایفایی که در دوشاخه‌ها وجود دارد میزان نور و روشنایی را در یک خانه هوشمند کنترل نمایید. 

دوشاخه در خانه هوشمند

 سیستم های هوشمند سرمایشی و گرمایشی

سیستم سرمایش و گرمایش محیط در یک خانه هوشمند از طریق فن کوئل، شومینه های هوشمند و گرمایش از کف، به صورت اتوماتیک کنترل می‌شود و قبل از اینکه شما از گرما و سرمای محیط خسته و کلافه شوید محل را برایتان تنظیم می‌کند.سیستم های هوشمند گرمایشی علاوه براینکه دمای محیط را کنترل می کنند از نقاط مختلف خانه هم گزارش ارائه می‌دهد.

بنابراین اگر در یا پنجره‌ای باز باشد و سبب اتلاف انرژی شود به شما هشدار می‌دهد و اگر شما به هردلیلی متوجه این هشدار نشدید پس از مدت زمان معینی بصورت خودکار سیستم درب‌ها و پنجره‌ها را می‌بندد. شما با استفاده از سیستم کنترل هوشمند دما می‌توانید قبل از ورود به خانه هوای مطلوب مورد نظر خود را تنظیم نمایید. همچنین این سیستم ها باعث کاهش مصرف انرژی شده و در طول عمر سیستم های گرمایشی و سرمایشی موثر است.

سیستم گرمایی در خانه هوشمند

 سیستم هوشمند پرده برقی

سیستم کنترل هوشمند پرده ها بصورت اتوماتیک این قابلیت را دارد که به هنگام بیدار شدن شما از خواب باز شود و همچنین اگرمی‌خواهید از نور آفتاب استفاده کنید می‌توانید برنامه ای به آن دهید که به هنگام طلوع آفتاب پرده ها کنار زده شوند و در هنگام غروب بسته شوند. این اعمال را می‌توانید از طریق ریموت کنترل ها و تاچ پنل‌ها در یک خانه هوشمند انجام دهید.

پرده هوشمنددر خانه هوشمند

 سیستم هوشمند صوتی و تصویری

سیستم هوشمند صوتی و تصویری شامل پخش و کنترل انواع فیلم و موسیقی از هارد تحت شبکه است.  ازجمله تجهیزات صوتی می‌توان اسپیکرهای سقفی را نام برد که به آمپلی فایر متصل هستند و قابلیت پخش موسیقی های مورد نظر شما را از فلش مموری و یا از طریق بلوتوث دارند. همچنین صدای تلویزیون هم از طریق اسپیکرهای قدرتمند سقفی پخش می شوند. تلویزیون و سینمای خانگی هوشمند و مدرن قابلیت کنترل از طریق موبایل را دارند.

صداو تصویر در خانه هوشمند

سیستم های هوشمند امنیتی که عبارتند از : دوربین مدار بسته و دزدگیر

برای حفظ امنیت به حس گرهای زیادی نیاز دارید. همچنین برای نظارت هرچه بیشتر محیط بیرون و خارج خانه می‌توانید از دوربین های بی سیم استفاده کنید. دوربین را به یک منبع برق متصل کنید و سپس روشن نمایید پس از انجام این مراحل می‌توانید تصاویری زنده در در موبایل، تبلت و یا مرورگر خود ببینید. این دوربین ها قابلیت تنظیم شدن دارند به این صورت که زمانی که از خانه خارج شدید فیلم برداری را شروع کنند و زمانی که به خانه بازگشتید آن را متوقف نماید.

امنیت در خانه هوشمند

 قفل های هوشمند

قفل هوشمند از طریق بلوتوث با گوشی های هوشنمد ارتباط برقرار می‌کند و به شناسایی کاربران برای باز کردن و یا بستن قفل ها می‌پردازد. اگر تمام اعضای خانواده گوشی هوشمند ندارند می‌توان از کلیدهای دیجیتالی خاصی که این قفل ها دارند  استفاده کرد.

قفل در خانه هوشمند

سیستم هوشمند برقی برای قطع کردن شیرهای گاز

اگر سنسورهای موجود در شیرهای گاز را به سیستم مرکزی هوشمند خانه متصل کنیم می‌توانیم به صورت لحظه ای از وضعیت آنها مطلع شویم و آنها را کنترل و تنظیم نماییم.

شیر گاز در خانه هوشمند

سیستم هوشمند آبیاری باغچه

سیستم آبیاری هوشمند سیستمی است که با توجه به نیاز باغچه زمانبندی می‌کند و بصورت اتوماتیک آن را آبیاری می‌کند و برخلاف روش آبیاری قدیمی که زمانبندی آبیاری از قبل تنظیم می‌شود در این روش با توجه به آب و هوا، خاک و میزان آبی که باغچه نیاز دارد برای زمان حال تنظیم شده و آبیاری را انجام میدهد.

سیستم آبیاری در خانه هوشمند

 آسانسور هوشمند

آسانسور هوشمند با استفاده از تکنولوژی کارت ها طراحی شده است به طوری که دسترسی به آن برای کاربران محدودیت هایی دارد. این دستگاه باید در قسمت پشت آسانسور و در داخل کابین قرار داده شود و زمان های مربوط به خروج و ورود کارت در آن تعریف شود. و هر شخصی که کارت خود را در مقابل دستگاه هوشمند آسانسور قرار دهد آسانسور به صورت خودکار متوجه می‌شود که فرد را باید به کدام طبقه انتقال دهد.

آسانسور در خانه هوشمند

 پریز برق در خانه هوشمند

پریزهای هوشمند از نظر ظاهری بسیار شبیه پریزهای معمولی هستند. برای استفاده از این نوع پریزها نیاز نیست که تغییری در سیم کشی خانه ایجاد کنید و یا اینکه پریزهای قدیمی را ازجا در آورید بلکه کافیست دو شاخه های هوشمند را وارد پریزهای قدیمی نمایید با انجام این کار شما صاحب پریزهای هوشمند خواهید شد که می‌توانید از راه دور با استفاده از اپلیکیشنی که در پریزها قرار دارند آن ها را بوسیله گوشی همراه خود کنترل نمایید.

پریز در خانه هوشمند

 پارکینگ خانه هوشمند

اطلاعات موجود در خروجی سنسورهای پارکینگ از طریق شبکه های تلفن همراه به مرکز کنترل اطلاعات فرستاده می‌شود. این مرکز اطلاعات دریافتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و مکان های خالی برای پارک کردن خودروها را از طریق اینترنت به سیستم های هوشمند موجود در خودروها ارسال می‌کند.

پارکینگ در خانه هوشمند

 اعلام حریق خانه هوشمند

سیستم اعلام حریق هوشمند دارای یک بخش است که کنترل مرکزی نام دارد. این مرکز بر اساس اطلاعاتی که از بخش های مختلف دریافت می‌کند بر اساس برنامه هایی که از قبل در آن تعبیه شده است و با توجه به شرایط به وجود آمده واکنش مناسبی را از خود نشان می‌دهد.

اعلام حریق در خانه هوشمند

درب های ورودی و خروجی هوشمند

درب های کنترلی پارکینگ و درب های ورودی و خروجی هوشمند که بصورت اتوماتیک باز و بسته می‌شوند و از راه دور قابل کنترل هستند.

در هوشمند در خانه هوشمند

 

تعریف خانه هوشمند: به مجموعه‌ای از خدماتی گفته می‌شود که بدون دخالت صاحب خانه در محیط خانه انجام می‌‌‌شود و تمامی این اعمال توسط یک کنترل مرکزی قابل کنترل است.

خانه هوشمند بیسیم و با سیم

بطور کلی سیم کشی خانه های هوشمند به دو صورت انجام می شود:

۱ـ خانه هوشمند با سیم: در این روش طبق استانداردهای موجود تمامی مصرف کننده ها از تابلوی برق هوشمند استفاده می‌کنند.

تابلو برق هوشمند در خانه هوشمند

۲ـ خانه هوشمند بیسیم: برای اتصالات بی سیم می‌توانید از هاب استفاده کنید. یک هاب دارای وایفای است که برای اتصالات فیزیکی بین اجزای مختلف نیاز به روتر ندارد، همچنین قابلیت توسعه دارد و می‌تواند با اجزایی که برای اهداف متفاوتی به مجموعه اضافه  می‌شوند ارتباط برقرارکند و از آنها پشتیبانی نماید.

هاب در خانه هوشمند

در پایان خوب است بدانید که هوشمند سازی خانه ها هیچ محدویتی ندارد و هر چه را که در ذهن شما ترسیم می‌شود با هزینه مقرون به صرفه قابل طراحی و پیاده سازی است. امیدوارم با خواندن مقاله خانه هوشمند چیست جواب سوالات خود را در این زمینه دریافت کرده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش صبا احمدیان

درباره نویسنده

بعد از چند سال چشمام رو که باز کردم خودم رو تو امروز دیدم! اینجا. اینجایی که من ایستادم. صبا بیست و سه ساله، عاشق سفر، ماجراجویی، نوشتن. امروز در کنار پین ورکی ها هستم. برای یاد گرفتن و نوشتن. برای کلی تجربه خوب. از این که برای شما می نویسم بسیــــار خوشحالم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.