این روزها با توجه به افزایش جمعیت شکل منازل بیش‌تر به سمت آپارتمان نشینی مایل شده، در نتیجه تعداد منازل، خانوارهای ساکن در آن‌ها و طبیعتا نیازهای آن‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. به همین علت است که در شهرهای مختلف به خصوص کلان شهرها شاهد تعداد زیادی از آپارتمان‌ها، برج‌ها و مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی هستیم. ساختمانی را با ۱۵ طبقه‌ی دو واحدی تصور کنید.

به احتمال خیلی زیاد تمام این واحدها نیاز به گیرنده‌ای دارند که بتوانند از طریق آن برای مثال از برنامه‌های صدا و سیما استفاده کنند. اگر قرار باشد هرکدام از این واحدها آنتن جداگانه‌ای برای دریافت این اطلاعات داشته باشند، فکر می‌کنید چه تعداد آنتن لازم است و نتیجه آن چیست؟ بله. درست است. این تعداد بالا باعث بی نظمی ساختمان می‌شود، هزینه‌ی بالایی برای نصب هرکدام از آنتن‌ها صرف خواهد شد و حتی ممکن است آنتن‌ها بر یکدیگر اثر القایی بگذارند. در این جاست که آنتن مرکزی به کمک ما می‌آید.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با آنتن مرکزی و کاربردهای آن در ساختمان‌ها آشنا کنیم. برای داشتن این اطلاعات با پین‌ورک همراه باشید.

 

۱ . آنتن مرکزی چیست؟

آنتن مرکزی MATV، مخفف عبارت Master Antenna Television است. آنتن مرکزی در واقع مجموعه‌ای از ابزارهاست که اطلاعاتی مانند تصاویر ماهواره‌ای، ویدئویی و همچنین تصاویر دوربین‌های مدار بسته را دریافت کرده و پس از تقویت سیگنال‌ها، آن‌ها را به گیرنده‌های مختلف ارسال می‌کند. این سیستم امکان استفاده همزمان چند دستگاه (برای مثال تلویزیون) را از یک آنتن مرکزی فراهم می‌کند. از این سیستم در ساختمان‌های چند طبقه مسکونی، اداری-تجاری، مدارس و … می‌توان استفاده کرد.

۲ . اجزای مختلف آنتن مرکزی

آنتن مرکزی یک سیستم مجزا نیست، بلکه از چند بخش مختلف تشکیل شده است. تجهیزات سیستم آنتن مرکزی از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

۱-۲ . تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال

این تجهیزات شامل موارد زیر است:

  • آنتن
  • بالن
  • پیش تقویت کننده
  • مبدل‌های VHF
  • تلفیق‌کننده‌ها
  • تضعیف‌کننده‌ها
  • ترکیب‌کننده‌ها
  • تقویت‌کننده‌ها

۲-۲ . تجهیزات سیستم توزیع

این تجهیزات شامل موارد زیر است:

  • تقسیم کننده‌های انشعابی یا مقسم انتهایی
  • تقسیم کننده عبوری یا میانی
  • مقاومت‌های انتهایی
  • پریزها
  • جداکننده‌های باند

 

۳ . انواع آنتن مرکزی

این آنتن‌ها به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

۱-۳ . MATV

مخفف عبارت Master Antenna Television است. این سیستم برای تقویت سیگنال‌های تلویزیونی با پهنای باند مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم آنتن مرکزی

۲-۳ . SMATV

نوعی آنتن مرکزی است که سیگنال‌های مختلف ماهواره‌ای را دریافت کرده و این سیگنال‌ها را بین ماهواره‌های مختلف توزیع می‌کند.

آنتن مرکزی ساختمان

۳-۳ . CCTV

این نوع از آنتن مرکزی تصاویر و صداهای ضبط شده در دوربین‌های مداربسته را به گیرنده‌های تلویزیونی انتقال می‌دهد. به اقتضای زندگی امروز، بسیاری از مالکین ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها از دوربین‌های مداربسته برای خفظ امنیت خود استفاده می‌کنند.

دوربین مداربسته

۴ . طراحی و نصب آنتن مرکزی

شاید طراحی و اجرای آنتن مرکزی در ساختمان‌ها ساده به نظر برسد. اما اینطور نیست. در طراحی آنتن باید به نکات متفاوتی توجه کرد. در این کار باید کیفیت و قدرت سیگنال در ساختمان مشخص شود. به طور کلی بهتر است طراحی و نصب این آنتن‌ها به نیروهای متخصص واگذار شود.

نصب آنتن مرکزی

۵ . مزایای استفاده از آنتن مرکزی

در صورتی که در ساختمان‌های بزرگ، هرکدام از بخش‌ها و واحدها بخواهند از آنتن‌های مجزا و متفاوت استفاده کنند ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که عبارتند از:

  • کم‌تر شدن هزینه نصب آنتن‌های متعدد
  • جلوگیری از نصب تعداد زیادی آنتن روی ساختمان ها
  • نگهداری و تعمیر آسان
  • دریافت تصاویر مطلوب و شفاف

آنتن ساختمان

۶ . معایب استفاده از آنتن مرکزی

در صورت نصب آنتن مرکزی احتمال دارد رزولوشن ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پایین‌تری از تصاویر را در دوربین‌های مدار بسته داشته باشید در نتیجه وضوح تصاویر کاهش پیدا می‌کند. حتی گاهی دسترسی به منو دستگاه در محل نمایش یا امکان بازبینی تصاویر امکان پذیر نیست.

۷ . عوامل تاثیرگذار بر انتخاب نوع آنتن مرکزی

در انتخاب نوع آنتن مرکزی باید نوع‌‌‌، بهره و جهت آنتن مورد توجه قرار بگیرد. نوع آنتن برمبنای فرکانس و تعداد کانال‌های دریافتی تعیین شود و جهت آنتن در مقایسه با فرستنده تلویزیونی مشخص می‌شود. برای دریافت بهتر سیگنال‌های باید جهت آنتن به سمت فرستنده تنظیم شود. در مکان‌هایی که سیگنال‌ها ضعیف هستند باید از آنتن‌هایی بزرگ‌تر و با بهره بیش‌تر استفاده کرد.

آنتن مرکزی

 

اکنون شما با سیستم آنتن مرکزی و کابردهای آن در ساختمان‌ها آشنا شدید. بنابراین می‌توانید در مورد نصب این نوع آنتن با همسایگانتان گفت‌و‌گو کنید. در صورت نصب این نوع آنتن از شر تعداد زیاد آنتن‌ها که نمای ساختمان شما را زشت کرده است رها خواهید شد. ممنون که در این مطلب همراه ما بودید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید 🙂

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش پریسا گلی نیا

درباره نویسنده

پریسا هستم. یک زیست شناس شاعر. زاده یک روز پاییزی برگ ریز. از زمانی که خودم را شناخته ام، می‌نویسم. دلنوشته، شعر، متن ادبی، داستان، مقاله. عاشق تجربه‌های جدید هستم. سفر به ماه را دوست دارم.فانتز‌ی‌ام هم‌ برای ادامه زندگی،‌ زیستن در اعماق اقیانوس‌هاست. همیشه دوست داشتم به جای انسان، ماهی به دنیا بیایم. یک ماهی شاعر. حالا یک انسانم...روی این کره خاکی. دوست دارم برجستگی قلم را روی دستانم حس کنم و بوی کاغذ را در هوای اطرافم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.