از زمان کشف جراحی پوست از طریق لیزر در چند دهه پیش، این فناوری دستخوش تحول عظیمی شده است. با افزایش روز افزون تقاضا برای داشتن پوست بدون نقص، کاملاً طبیعی است که انتظار داشته باشیم روش‌های جدید لیزر توسعه پیدا کند. یکی از این روش‌ها، درمان با لیزر fraxel است که از زمان توسعه آن در سال ۲۰۰۰، رشد آن با فراز و نشیب همراه بوده است؛ بنابراین، آیا این روش درمان با لیزر ارزش این همه تبلیغ را دارد؟ در این مطلب از پین‌ورک به بررسی پاسخ به سؤالات مهم شما و این موضوع مهم پرداخته‌ایم و به معنای واقعی کلمه هر چیزی را که می‌خواهید بپرسید جستجو کرده‌ایم. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما سودمند باشد.

همه چیز در مورد لیزر فراکسل

برای اعتبار بخشیدن به این مستند، فقط از اطلاعات به روز شده استفاده کرده‌ایم و از نقل‌قول‌های پزشکان واقعی استفاده کرده‌ایم. در اینجا بیشتر مطالب در مورد لیزر فراکسل و هر آنچه شما لازم دارید، بیان شده است.

لیزر فارکسل

درمان با لیزر فراکسل چیست؟

یک روش بازسازی پوست از طریق تجهیزات فراکسل است، یک نام تجاری برای تجهیزات لیزر بازسازی پوست که به پوست شما آسیب‌های جزئی وارد می‌کند. این جراحات آن‌قدر ریز هستند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، اما برای ایجاد واکنش ترمیم که منجر به تولید کلاژن توسط پوست می‌شود، کافی هستند.

این موضوع فرآیندی را شروع می‌کند که دارای اثرات و مزایای بلند مدتی مانند بازسازی بافت و رنگ پوست شما، از بین بردن خطوط و چین‌وچروک‌های ریز، کاهش اندازه منافذ، سفت شدن پوست و بهبودی یا خلاص شدن از شر نواقص پوستی می‌باشد.

برای آسیب‌های شدیدتر، از لیزر قوی‌تر CO2 استفاده می‌شود. چرا؟ به این دلیل که لایه‌های بالایی، میانی و عمیق پوست را هدف قرار دهند تا تغییرات چشمگیری در بافت، رنگ و استحکام آن به وجود آورند. این کار را با از بین بردن لایه بیرونی پوست انجام می‌گیرد.

چه مواردی را می‌توان با لیزر fraxel درمان کرد؟

لیزرهای فراکسل می‌توانند بسیاری از مشکلات پوستی را درمان کنند. در واقع، متخصصان پوست، استفاده از آن را برای انواع پوست‌ها با رنگ‌های مختلف از جمله سیاه و قهوه‌ای توصیه می‌کنند. در صورتی که خطر هایپر پیگمانتاسیون ( تجمع بیش از حد رنگ‌دانه‌ها در بافت و بروز لکه‌های سیاه روی پوست) وجود داشته باشد، در کنار درمان به طور محدود، از روش‌های موضعی روشن کننده پوست برای جلوگیری از تحریک تولید رنگ‌دانه استفاده می‌شود. این روش‌های درمانی به هیچ وجه به منظور روشن شدن پوست شما انجام نمی‌شود. همچنین بسیار مهم است که این روش توسط یک متخصص پوست باتجربه انجام شود تا با آگاهی از الزامات مناسب برای نوع پوست شما، به خوبی عمل کند.

از لیزر fraxel برای موارد زیر می‌توان استفاده کرد!

  • جای زخم – جای زخم پس از عمل، جای زخم جوش نوع باکس کار، جای زخم جوش نوع آیسپیک و جای زخم جوش نوع رولینگ
  • جای زخم آکنه
  • ترک پوستی
  • درمان سیاهی و پف زیر چشم
  • چین‌وچروک و خطوط ریز
  • ملاسما (لک صورت)/ لکه قهوه‌ای/ پیگمانتاسیون ( تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها در بافت و بروز لکه‌های سیاه روی پوست)
  • کراتوز اکتینیک ( ضایعات خشن پوستی)
  • منافذ باز

از درمان‌های لیزر فراکسل می‌توان برای درمان همه نقاط بدن استفاده کرد. با این حال، بیشتر در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • صورت
  • بالاتنه
  • گردن

لیزر فراکسل

چند بار باید درمان را تکرار کنیم تا نتیجه بگیریم؟

تعداد جلسات لازم با توجه به شرایط درمانی شما متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است فقط دو جلسه برای درمان رنگ‌دانه احتیاج داشته باشید درحالی‌که ممکن است درمان جای زخم آکنه و چین و چروک‌ها با توجه به شدت آن‌ها سه تا پنج جلسه زمان ببرد.

زمان بین جلسات نیز به شرایط بیماری بستگی دارد اما معمولاً بین سه تا پنج هفته متغیر است. بعضی‌اوقات، به خصوص در موارد حاد مانند حفره‌های عمیق جای زخم آکنه، ممکن است متخصص پوست یک روش درمانی را توصیه کند که نیاز به جلسات درمانی، با فاصله زمانی چند ماهه، داشته باشد. بعد از اولین جلسه درمانی، باید صورت شما صاف‌تر شده باشد و در طول فرآیند بازسازی بر صاف بودن و شفاف شدن آن افزوده شود.

پس از ۳-۲ جلسه درمانی، خطوط و چین‌وچروک شما کمتر شده، بافت پوست شما صاف‌شده و در حالی که لکه‌های سیاه و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش از بین می‌رود اندازه منافذ پوست شما نیز کوچک‌تر می‌شود. پس از اینکه به نتایج مطلوب خود دست یافتید، برای حفظ این نتایج، به مدت یک سال درمان را ادامه دهید و در عین حال دستورالعمل‌های مراقبتی از پوست را رعایت کنید.

توجه داشته باشید!

این درمان باعث تولید کلاژن و ایجاد سلول‌های جدید در لایه زیرین پوست می‌شود؛ و در نتیجه پوست شما به‌مرورزمان بهبود می‌یابد و ممکن است برای دستیابی به نتایج کامل به دو تا ۶ ماه زمان نیاز باشد.

قبل از انجام لیزر فراکسل چه کاری باید انجام دهید؟

بسیار مهم است قبل از اینکه تحت درمان با لیزر فراکسل قرار بگیرید، مطمئن شوید پوستتان در شرایط مناسبی قرار دارد. این موضوع کمک می‌کند تا نتایج بهتر و سریع‌تری به دست آورید و ضمن کاهش عوارض جانبی، روند بهبودی شما تسریع می‌شود. در ادامه به این نکات توجه کنید:

لیزر فراکسل

  • چند هفته قبل از شروع درمان، روش‌ها یا فرآیندهای درمانی دیگر مانند لایه‌برداری، اپیلاسیون، روشن‌سازی پوست و لایه‌برداری شیمیایی را متوقف کنید چرا که ممکن است باعث تحریک منطقه آسیب دیده شوند.
  • به طور کلی از طریق پاک‌سازی، مرطوب کردن و تغذیه مناسب از پوست خود مراقبت کنید تا در بهترین شرایط نگهداری شود.
  • تا چهار هفته قبل از درمان از داروهای جدید موضعی یا خوراکی و روش‌های جدید مراقبت از پوست استفاده نکنید و در صورت لزوم، به متخصص پوست خود اطلاع دهید.
  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، چند هفته قبل از درمان خودداری کنید
  • در روزی که قرار است لیزر انجام شود بهتر است آرایش نکنید زیرا به هر حال باید آن را پاک کنید.
  • اگر برای اولین بار است که می‌خواهید لیزر انجام دهید، بهتر است یک هفته قبل از انجام آن، یک لیزر آزمایشی در ناحیه کوچکی از پوست خود مانند پشت گوش، انجام دهید و با بررسی نتایج آن در خصوص انجام لیزر تصمیم بگیرید.

در طول درمان باید انتظار چه مواردی را داشته باشید؟

قبل از انجام لیزر، مقداری کرم بی‌حس‌کننده بر روی پوست تمیز و بدون آرایش شما قرار می‌دهند و پس از آن امکان انجام لیزر بر روی قسمت‌های مختلف پوست به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه وجود دارد. در حین انجام لیزر از چشمان شما محافظت می‌شود. کرم باقی مانده از روی پوست پاک می‌شود تا برای انجام فرآیند درمان آماده شوید.

برای انجام فرآیند درمان، با توجه به ناحیه تحت درمان، زمانی بین ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان لازم است. به عنوان مثال، ممکن است انجام لیزر کامل صورت تا یک ساعت طول بکشد درحالی‌که درمان جای زخم بعد از عمل جراحی حتی در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام شود.

با وجود اینکه افراد مختلف، تجربیات مختلفی داشته‌اند، اما شما باید انتظار مقداری درد در نواحی تحت درمان داشته باشید. البته استفاده از کرم بی‌حسی، این درد را خفیف‌تر می‌کند. در برخی از درمانگاه‌ها اقدامات دیگری مانند پمپاژ هوای سرد بر روی صورت یا دادن قرص مسکن انجام می‌شود تا به کاهش احساس درد کمک کند.

نتایج “قبل و بعد” از لیزر فراکسل

درمان از طریق لیزر فراکسل در کاهش بسیاری از نواقص پوستی به ویژه انواع جای زخم، مانند باکس کار، آیسپیک و رولینگ، از روش‌های درمانی دیگر مخصوصاً روش‌های موضعی، مؤثرتر می‌باشد.

لیزر فارکسل

عوارض و خطرات ناشی از لیزر fraxel چیست؟

لیزر fraxel نیز مانند روش‌های درمانی دیگر، دارای برخی اثرهای جانبی ناخوشایند است؛ اما بیشتر آن‌ها موقتی هستند و نباید به خاطر آن‌ها از این روش درمانی صرف‌نظر کنید. اثرات جانبی مختلفی وجود دارد که به روش انجام لیزر فراکسل به صورت فرسایشی یا غیر فرسایشی بستگی دارد.

لیزر غیر فرسایشی (بدون ایجاد زخم)

  • بروز تاول تب‌خالی
  • تیره شدن موقت پوست به ویژه اگر پوست شما تیره یا برنزه باشد
  • تورم و قرمزی ملایم که ممکن است چند ساعت یا چند روز باقی بماند
  • احساس خارش و ایجاد لک
  • در موارد بسیار نادر، به وجود آمدن تاول یا زخم

لیزر فرسایشی ( با برداشتن لایه‌های نازک پوست)

علاوه بر موارد فوق، موارد زیر نیز می‌تواند اتفاق بیفتد:

عفونت-باکتریایی، قارچی یا ویروسی، بیرون زدگی پلک، در هنگام انجام لیزر در نواحی اطراف آن که با جراحی قابل اصلاح است.

علاوه بر این، وجود برخی شرایط ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی دیگر شود. یا باعث شود این درمان برای شما نامناسب باشد. اگر شرایط زیر را داشته باشید ممکن است پزشک شما در به کارگیری این روش با احتیاط عمل کند:

  • آکنه‌های فعال داشته باشید
  • در طی یک سال گذشته از ا ایزوترتینوین (دارویی برای درمان آکنه شدید) استفاده کرده باشید
  • از بیماری خود ایمنی رنج ببرید یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید
  • مستعد به وجود آمدن جای زخم باشید
  • باردار یا پرستار باشید

زمان بهبودی پس از انجام لیزر فراکسل چقدر است؟

طبق گفته مراکز درمانی مربوط به آکنه و جای زخم مرتبط با آن، لیزر فراکسل زمان استراحت بسیار کمی دارد:

“بیشتر بیماران پس از انجام هر جلسه لیزر فراکسل به دو تا سه روز استراحت نیاز داشته‌اند. بر خلاف سایر روش‌های لیزر، شما ممکن است بلافاصله پس از انجام آن بتوانید آرایش کنید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.”

لیزر فراکسل

هم‌چنین طبق اظهارات آن‌ها، زمان بهبودی ممکن است در بین افراد مختلف متفاوت باشد، در حالی که در برخی یک هفته یا بیشتر زمان می‌برد تا تورم، قرمزی و خارش از بین برود. ممکن است پوسته‌پوسته شدن پوست تا چهار هفته یا بیشتر هم ادامه پیدا کند.

اگر قصد دارید در مراسمی شرکت کنید و می‌خواهید بهترین ظاهر را داشته باشید، ممکن است لازم باشد درمان خود را حداقل ۴-۳ هفته قبل از آن مراسم انجام دهید. اگر زمان زیادی تا شروع این مراسم باقی نمانده است، با متخصص پوست خود در مورد نحوه آرایشتان مشورت کنید.

دستورالعمل پزشکی؛ فوراً متخصص پوست خود را از هر گونه تغییر غیر منتظره در پوست خود پس از لیزر مطلع کنید. اگر قرمزی و احساس سوزش مدت زمان طولانی باقی بماند، درمان آن بسیار سخت می‌شود و ممکن است تا یک سال از بین نرود. دکتر ماکرون الکسیادس

توصیه‌های پزشکی پس از درمان از طریق لیزر fraxel

اگر چه در خصوص لیزر fraxel وعده نتایج عالی و طولانی‌مدت داده شده است. با این حال، نتایج آن به این که چقدر از پوست خود مراقبت کنید، بستگی دارد؛ بنابراین، برای دستیابی به بهترین نتایج موارد زیر توصیه می‌شود:

  • همواره از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید
  • از محصولات مراقبت از پوست زبر و خشن اجتناب کنید. برای انتخاب محصولات مورداستفاده از متخصص پوست خود مشاوره بگیرید
  • به جای مقاومت در برابر لایه‌برداری و پوسته‌پوسته شدن پوست خود، از یک پاک‌کننده و مرطوب‌کننده ملایم استفاده کنید
  • از تختخواب و حوله تمیز برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید
  • قبل از استفاده از یخ برای از بین بردن تورم از پزشک خود اجازه بگیرید

لیزر فراکسل دوگانه چیست؟

تجهیزات لیزر فراکسل دوگانه از نوری با دو طول موج متفاوت استفاده می‌کنند. از یک طول‌موج برای درمان مشکلات سطحی پوست مانند لکه‌های سیاه استفاده می‌شود و از طول موج دیگر برای نفوذ در لایه‌های عمیق‌تر پوست به منظور درمان مواردی چون خطوط عمیق، جای زخم‌های آکنه و چین‌وچروک بهره می‌گیرند.

لیزر fraxel در مقایسه با سایر روش‌های لیزر برای جوان‌سازی پوست

گزینه‌های زیادی برای جوان‌سازی پوست با استفاده از لیزر وجود دارد، در ادامه به مقایسه آن‌ها با لیزر fraxel می‌پردازیم.

لیزر فراکسل

لیزر fraxel در مقایسه با IPL

هر دو دستگاه می‌توانند مشکلات متعدد شما را درمان کنند. به عنوان مثال IPL می‌تواند مشکلاتی مانند کک‌ومک، آکنه روزاسه یا دوران بزرگ‌سالی را درمان کند، درحالی‌که فراکسل می‌تواند لک‌های پیری و چین‌وچروک را درمان کند. در طول مشاوره، شما با پزشکتان در مورد خواسته‌های خود از درمان صحبت کنید و برای یک برنامه مناسب به توافق برسید.

تفاوت این دو روش در چیست؟

فراکسل از انرژی لیزر برای نفوذ در پوست برای رفع مشکلات پوستی عنوان‌شده، استفاده می‌کند. بر خلاف لیزرهای دیگر که طول موج خاصی از خود ساطع می‌کنند، IPL از نور با طول‌های موج مختلف برای درمان مشکلات پوستی مانند قرمزی، لکه‌های پیری و حذف موهای زائد استفاده می‌کند.

کدام روش بهتر است؟

جواب این پرسش کاملاً به نوع مشکلات پوستی شما بستگی دارد.

فراکسل در مقایسه لیزر پیکسل

ثابت شده است که هر دو روش درمانی برای پوست‌های پیر و آسیب دیده مؤثر هستند. با این وجود تفاوت‌هایی در نحوه عملکرد، تعداد جلسات لازم و زمان بهبودی وجود دارد.

تفاوت این دو روش در چیست؟

لیزرهای فراکسل به عمق بیشتری از پوست نفوذ می‌کنند و در نتیجه حرارت بیشتری به بافت منتقل می‌شود. این امر باعث تحریک بیشتر کلاژن و در نتیجه بهبود چشمگیر پوست می‌شود. از طرف دیگر، لیزرهای پیکسل عمیقاً نفوذ نمی‌کنند از این رو ممکن است به چند جلسه درمانی بیشتر در مقایسه با فراکسل نیاز باشد.

کدام روش بهتر است؟

وقتی صحبت از هایپرپیگمانتاسیون ( تجمع بیش‌ازحد رنگ‌دانه‌ها در بافت و بروز لکه‌های سیاه روی پوست) می‌شود، لیزر fraxel عملکرد بهتری دارد و بین ۱ تا ۱۰ روز نتایج خود را نشان می‌دهد. درمان از طریق پیکسل برای مشکلات سطحی پوست، به‌عنوان‌مثال لکه‌های آکنه، اولویت دارد؛ و در ۳ تا ۷ روز بهبودی حاصل‌شده است.

فراکسل در مقایسه با لیزر CO2

فراکسل یک روش غیر فرسایشی است. این بدان معنی است که به لایه‌های عمیق پوست وارد نمی‌شود و در عین حال، برخی نواحی کوچک را برای ارتقاء بهبودی دست‌نخورده باقی می‌گذارد؛ و برای موارد شدیدتر توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر لیزر CO2 (دی‌اکسید کربن) یک روش درمانی کاملاً فرسایشی است. به این معنی که با از بین بردن لایه بالایی پوست منجر به بهبود چشمگیر ناحیه تحت درمان می‌شود. تفاوت دیگر در نوع پوست توصیه شده برای هر روش درمانی است. لیزر فراکسل برای پوست‌های تیره و روشن به خوبی کار می‌کند، در حالی که لیزر CO2 برای پوست‌های تیره توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث ایجاد لکه شود.

فراکسل در مقایسه با لیزر Fractora

هر دو روش درمانی برای اصلاح مشکلات پوستی، مخصوصاً جای زخم‌های آکنه، هایپرپیگمانتاسیون، بافت پوست، خطوط ریز و چین‌وچروک به‌خوبی کار می‌کنند.

لیزر فراکسل

تفاوت این دو روش در چیست؟

برخلاف فراکسل که از انرژی ضعیف استفاده می‌کند، Fractora از یک ماتریس میکرو پین و انرژی فرکانس رادیویی دو قطبی برای ایجاد حرارت در لایه‌های عمیق‌تر پوست به منظور تحریک تولید کلاژن استفاده می‌کند.

گفته‌شده است که Fractora بر روی انواع پوست مناسب است و مشکلات مربوط به لکه‌های سیاه التهابی پس از درمان را ندارد. این روش همچنین روی پوست‌هایی که آکنه فعال دارند مناسب است و مزیت آن نسبت بهروش‌های دیگر همین مورد است.

با این حال روش Fractora برای درمان لکه‌های مزمن و با ریشه عمیق گران تمام می‌شود. معمولاً، برای درمان لکه‌های پوستی به ۶-۳ جلسه به فاصله ۴-۲ هفته نیاز دارد که می‌تواند در مقایسه با لیزر فراکسل هزینه بالایی داشته باشد.

فراکسل در مقایسه با لیزر Halo

لیزر Halo یک روش جدید، جزئی و ترکیبی است که از ترکیب طول موج‌های مختلف استفاده می‌کند. این روش از دو طول موج مختلف (فرسایشی و غیر فرسایشی)، بر خلاف لیزر فراکسل با یک طول موج ۱۵۵۰nm غیر فرسایشی، استفاده می‌کند.

این روش معمولاً با فراکسل دوگانه که یک لیزر ترکیبی متشکل از دو طول موج ۱۵۵۰nm از طریق عنصر شیمایی اربیم و ۱۹۲۷nm از طریق عنصر شیمایی تولیم است، مقایسه می‌شود؛ لیزر اضافه‌شده را می‌توان به‌تنهایی یا از طریق ترکیب با لیزر اربیم ایجاد کرد.

تفاوت این دو روش در چیست؟

لیزر Halo به تازگی وارد بازار شده است و در مقابل فراکسل سابقه بیشتری دارد. از این رو باید در خصوص اثربخشی آن بیشتر پرس‌وجو کنیم. اولاً، لیزر هالو دو طول موج را یکی پس از دیگری اجرا می‌کند که منجر به زمان درمان کوتاه‌تر می‌شود.

دوماً، طول موج غیر فرسایشی استفاده شده در لیزر Halo در مقایسه با لیزر fraxel عمیق‌تر نفوذ می‌کند؛ و در پایان باید گفت، که در برخی از مشکلات مانند پوست آسیب‌دیده از نور فرابنفش، نتایج بهتری داشته است.

فراکسل در مقایسه با لیزر PicoSure

هر دو روش درمانی در برابر خطوط ریز، لکه‌های قهوه‌ای و تیره و همچنین جای زخم آکنه مؤثر هستند.

لیزر فراکسل

تفاوت این دو روش در چیست؟

تفاوت اصلی عملکرد PicoSure در مقایسه با دیگر روش‌ها، این است که انرژی لیزر را به امواج فشاری تبدیل می‌کند که وقتی به بافت آسیب دیده منتقل می‌شوند، باعث ایجاد لرزش‌های سریع می‌شوند که منجر به خرد شدن بافت پوست می‌شود؛ و این کار خطر سوختن بافت اطراف ناحیه تحت درمان را کاهش می‌دهد- که یکی از اثرات جانبی روش فراکسل است.

به گفته دکتر جورج آنترازیان، متخصص پوست و مو در لس آنجلس، درمان‌های PicoSure زمان بهبودی سریع‌تری دارد. پف و ظاهر صورتی رنگی که بعد از درمان ایجاد می‌شود در طی چند ساعت از بین می‌رود- بر خلاف روش‌های فراکسل که چند روز طول می‌کشد تا نتایج قابل توجهی ارائه دهد.

با این حال، درمان PicoSure به اندازه درمان‌های فراکسل گسترده نیست، به این معنی که، ممکن است روش PicoSure چندین جلسه درمانی برای شرایطی نیاز داشته باشد که فراکسل می‌تواند در یک یا دو جلسه انجام دهد.

آیا می‌توانید لیزر فراکسل را در خانه انجام دهید؟

بله می‌توانید؛ پیشرفت‌های فن آوری باعث شده لیزرها به دستگاه‌های دستی تبدیل شوند که می‌توانند در خانه مورد استفاده قرار گیرند؛ و انجام آن‌ها به آموزش نیاز ندارد. این فناوری در طول موج ۱۴۳۵ نانومتر کار می‌کند که آن را به یک لیزر با چگالی کم و کم مصرف تبدیل می‌کند. برای استفاده در صورت، دست‌ها، قفسه سینه، بازوها و گردن توصیه می‌شود. برای سهولت استفاده، کنترل‌های تنظیم شدت آن از حالت practice شروع می‌شوند.

لیزر فراکسل

با عبور لیزر از روی پوست، هزاران پرتو کوچک لیزر به لایه‌های پوست منتقل می‌شوند؛ که این موضوع باعث تولید کلاژن، ایجاد سلول‌های جدید و جایگزینی آن با سلول‌های قدیمی پوست می‌شود. این محصول حدود ۸۰۰ دلار قیمت گذاری شده است اما برخی فروشندگان آن را باقیمت‌های بالاتر هم به فروش می‌رسانند. برای استفاده از لیزر، باید ژل مخصوص آن را روی ناحیه تحت درمان بمالید؛ که سبب می‌شود دستگاه در صورت تماس کافی به پوست، بهینه کار کند. توصیه می‌شود به مدت هشت هفته و هفته‌ای دو مرتبه از آن استفاده کنید. با به کار گیری محصولات کمدوژن آب‌رسان و تسکین‌بخش بر روی پوست پس از به‌کارگیری آن، می‌توانید مطمئن باشید به PIH (التهاب پس از هایپرپیگمانتاسیون) مبتلا نمی‌شوید؛ و در نهایت دارای پوستی نرم‌تر، جوان‌تر خواهید شد.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که برای انجام فارکسل اقدام کنید! شما بهانه‌ای برای تصمیم‌گیری ناآگاهانه ندارید. درمان با لیزر فراکسل تقریباً ۲ دهه است که انجام می‌شود، اما به اندازه کافی استفاده شده است تا در بین بهترین روش‌های لیزر جای بگیرد. اگر از مشکلاتی رنج می‌برید که لیزر فراکسل می‌تواند حل کند، قطعاً ارزش امتحان کردن آن را دارد!

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.