بازسازی پوست با انواع لیزر صورت یک روش درمانی برای از بین بردن چین‌وچروک و ناهنجاری‌های پوستی مانند لک‌وپیس و جای زخم و جوش است. در این روش درمانی اشعه‌ی کوتاه و متمرکز لیزر مستقیماً روی ناهنجاری‌های پوستی قرار داده می‌شود و به دقت آن‌ها را از لایه لایه پوست جدا می‌کند. این فرایند پرطرفدار را لیزر کردن، پوست‌اندازی با لیزر یا تبخیر لیزری هم می‌نامند. در این مطلب از پین‌ورک به معرفی بازسازی پوست با انواع لیزر صورت می‌پردازیم، امیدوارم از خواندن این مطالب لذت ببرید.

بازسازی پوست با انواع لیزر صورت مناسب چه کسانی است؟

اگر خطوط و چروک‌ها در اطراف چشم‌ها یا دهان یا روی پیشانی شما دیده می‌شود یا روی صورتتان آثار جای زخم و جوش دارید، یا اینکه پوستتان به علت لیفتینگ صورت از شکل افتاده است پس احتمالاً بازسازی پوست با لیزر برای شما مناسب است.

انواع لیزر برای درمان پوست

اگر پوست صورتتان پر از جوش یا خیلی تیره است بهتر است که سمت لیزر کردن نروید و از انجام آن منصرف شوید. همچنین این روش درمانی برای ترک‌های پوستی نیز توصیه نمی‌شود. شما باید با پزشکتان قبل از لیزر کردن مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش برای شما مناسب است.

نحوه بازسازی پوست با انواع لیزر صورت

۲ نوع اشعه لیزری که اکثراً در بازسازی با لیزر کاربرد دارند کربن دی اکسید (CO2) و اربیم (erbium) هستند. انواع لیزر صورت تمام سلول‌های پوستی آسیب‌دیده در لایه‌های سطحی را از بین می‌برد.

انواع لیزر صورت

بازسازی با اشعه لیزری CO2

این روش سال‌ها برای درمان ناراحتی‌های مختلف پوستی شامل چین‌وچروک‌ها، جای جوش، زگیل، توده‌های بزرگ چربی روی بینی و سایر موارد مورداستفاده قرارگرفته است. جدیدترین ورژن لیزر CO2 از انرژی نوری با امواج بسیار کوتاه (با عنوان آلتراپالس) یا اشعه‌ی پیوسته لیزری استفاده می‌کند که با الگوی مرحله به مرحله به پوست برخورد کرده و لایه‌های نازک پوست را با کمترین آسیب حرارتی جدا می‌کند. بازگشت پوست به حالت عادی ۲ هفته طول می‌کشد.

بازسازی پوست با اشعه لیزری اربیوم

بازسازی با لیزر اربیوم برای زدودن لایه‌های سطحی و خطوط و چروک‌های پوستی با عمق متوسط روی صورت، دست‌ها، گردن یا سینه طراحی شده است. یکی از مزیت‌های بازسازی پوست با لیزر اربیوم حداقل سوختگی در اطراف بافت پوست است. این نوع لیزر عوارض جانبی کمتری مانند تورم، حس ناخوشایند روی پوست و قرمز شدن در پی دارد که سبب می‌شود بازگشت پوست به حالت عادی سریع‌تر از بازسازی با لیزر CO2 رخ بدهد. در برخی موارد پروسه بهبودی تنها ۱ هفته طول می‌کشد که البته باید از پزشک در مورد طول مدت نقاهت خود سؤال کنید. اگر رنگ پوستتان تیره‌تر است لیزر اربیوم ممکن است برای پوست شما بهتر جواب دهد.

آماده شدن برای بازسازی پوست با انواع لیزر صورت

ابتدا با یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست مشورت کنید تا معلوم شود که آیا لیزر کردن برای شما مناسب است یا خیر. حتماً با پزشکی که مهارت‌ها و تجربیات لازم در زمینه بازسازی پوست با انواع لیزر صورت را دارد مشورت کنید. پزشک بعد از لحاظ کردن سوابق پزشکی، وضعیت سلامت کنونی و نتایج مورد انتظار شما تعیین خواهد کرد که کدام نوع لیزر بهترین گزینه برای پوست شما است.

در صورتی که اطراف دهانتان تب‌خال یا راش‌های پوستی دارید حتماً به پزشک اطلاع دهید. لیزر کردن می‌تواند سبب سرایت این بیماری‌ها به افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، شود. اگر مصمم به انجام لیزر پوست هستید پزشکتان از شما می‌خواهد مدت ۱۰ روز قبل از عمل انواع لیزر صورت از مصرف هر گونه دارو یا مکمل مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ویتامین ای که می‌تواند لخته شدن خون را تحت تأثیر قرار دهد خودداری کنید.

اگر سیگاری هستید باید مدت ۲ هفته قبل از لیزر و ۲ هفته بعد از لیزر سیگار را کنار بگذارید. سیگار کشیدن می‌تواند التیام پوست را به تعویق بیندازد. اگر شما مستعد تب‌خال زدن یا راش‌های پوستی باشید پزشک ممکن است قبل از لیزر کردن برایتان آنتی‌بیوتیک و نیز داروهای ضد ویروس تجویز کند تا از بروز عفونت‌های میکروبی جلوگیری به عمل آورد.

بازسازی صورت با لیزر

نتایج مورد انتظار از انواع لیزر صورت

عموماً بازسازی پوست با انواع لیزر صورت یک فرایند سرپایی است و این یعنی شما قرار نیست بعد لیزر کردن شب را در بیمارستان بمانید. پزشک ممکن است چین‌وچروک‌های کم اطراف چشم‌ها، دهان یا پیشانی را درمان کند یا کل صورت را تحت درمان قرار دهد. در مورد نواحی کوچک پوستی، پزشک این نواحی را بی‌حس می‌کند تا با بی‌حسی موضعی آن‌ها را درمان کند. برخی مواقع ممکن است دکتر شما را بی‌هوش کند. در صورتی که تمام صورت نیازمند درمان باشد تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت.

درمان پوست با لیزر

اگر پزشک صرفاً بخش‌هایی از صورت شما را درمان می‌کند این فرایند حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. درمان کلی صورت تا ۲ ساعت زمان‌بر است. بعد از انجام انواع لیزر صورت پزشک ناحیه درمان شده را پانسمان خواهد کرد. ۲۴ ساعت بعد از لیزر کردن باید نواحی درمان شده را هر روز ۴ تا ۵ بار تمیز کنید. بعد از آن باید پمادی مانند پترولیوم ژل استعمال شود تا از دلمه بستن زخم جلوگیری به عمل آید.

این مراقبت از زخم به منظور جلوگیری از دلمه بستن و پوسته‌پوسته شدن زخم است. عموماً التیام ناحیه لیزر شده ۱۰ تا ۲۱ روز طول می‌کشد که این هم بستگی به شرایط درمان دارد. بعد از بازسازی پوست با انواع لیزر صورت ایجاد تورم امری عادی است. پزشک ممکن است برای کنترل تورم پوست اطراف چشمتان داروهای استروئیدی تجویز کند. خوابیدن روی یک بالش اضافی هنگام شب می‌تواند به کمتر شدن تورم کمک کند.

گذاشتن کیسه یخ روی ناحیه لیزر شده در ۲۴ الی ۴۸ ساعت اولیه بعد از انجام لیزر نیز کمک کننده است. بعد از لیزر کردن ممکن است به مدت ۱۲ الی ۷۲ ساعت احساس خارش یا سوزش داشته باشید. پوست شما ۵ تا ۷ روز بعد از لیزر خشک و پوسته‌پوسته خواهد شد. بعد از التیام پوست می‌توانید از کرم‌های آرایشی بدون چربی برای کاهش دادن قرمزی آن استفاده کنید که معمولاً طی ۲ تا ۳ ماه از بین می‌روند.

شما احتمالاً متوجه می‌شوید که پوستتان بعد از جراحی نازک‌تر شده است بنابراین خیلی مهم است که از یک ضد آفتاب با درجه حفاظتی بالا یا همان spf بالا که اشعه‌ی فرابنفش A و B خورشید را دفع کند، استفاده کنید تا در این مدت از پوست شما محافظت کند. هنگام انتخاب یک ضد آفتاب به دنبال یک ضد آفتاب با فرمول ویژه برای استفاده روی صورتتان باشید. این ضد آفتاب باید دارای درجه حفاظتی SPF 50 یا بالاتر باشد.

همچنین باید پوست جدیدتان را مرطوب نگه دارید. اگر از مرطوب کننده‌های Retin A یا محصولات گلیکولیک اسید استفاده می‌کردید باید بتوانید از آن‌ها ۶ هفته بعد از لیزر کردن یا هنگام توصیه پزشکتان مجدداً شروع به استفاده کنید.

بازسازی پوست با لیزر

بعد از التیام یافتن نواحی درمان شده با لیزر می‌توانید برای پنهان کردن رنگ صورتی یا قرمزی که معمولاً بعد از لیزر کردن روی صورت باقی می‌ماند از مواد آرایشی استفاده کنید. آرایش‌های طیف رنگ سبز برای پوشاندن آن‌ها مناسب هستند زیرا معمولاً سبب خنثی شدن رنگ قرمز می‌شوند. بعد از انواع لیزر صورت استفاده از مواد آرایشی بدون چربی توصیه می‌شود. قرمزی نواحی لیزر شده عموماً بعد از ۲ الی ۳ ماه برطرف می‌شود؛ اما گاهی ممکن است برطرف شدن کامل قرمزی پوست تا ۶ ماه طول بکشد. عموماً در افرادی که پوست نازکی دارند این قرمزی بیشتر باقی می‌ماند.

افرادی که پوست تیره دارند بیشتر در معرض تیره‌تر شدن رنگ دانه‌هایشان قرار دارند. این مسئله را می‌توان با استفاده از یک ماده سفید کننده قبل و بعد از بازسازی پوست با لیزر به حداقل رساند.


مقالات مرتبط :


عوارض بازسازی پوست با انواع لیزر صورت

اگرچه عمل بازسازی پوست با لیزر نمی‌تواند پوست شما را در حد عالی زیبا کند اما می‌تواند ظاهر پوستتان را بهبود ببخشد. خطرات بالقوه انجام لیزر پوست شامل موارد زیر است:

  •  سوختگی‌ها یا سایر جراحات ناشی از حرارت لیزر
  •  ایجاد زخم
  •   تغییرات در رنگ‌دانه‌های پوستی شامل رنگ‌دانه‌های نواحی تیره‌تر یا روشن‌تر پوست
  •  فعال‌سازی مجدد ویروس تب‌خال
  • عفونت میکروبی

لکه‌های پوستی سفید رنگی تحت عنوان میلیا (Milia) ممکن است در دوران نقاهت و التیام پوست در نواحی درمان شده با انواع لیزر صورت، ظاهر شوند که البته پزشک می‌تواند آن‌ها را درمان کند.

بازسازی پوست با لیزر

 

از آنجایی که بازسازی پوست با لیزر یک عمل زیبایی محسوب می‌شود اکثر شرکت‌های بیمه درمانی آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. البته اگر لیزر کردن به منظور درمان زخم‌های پوستی یا از بین بردن سلول‌های سرطانی پوست باشد ممکن است برایتان استثناء قائل شوند.

پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که قبل از انجام انواع لیزر صورت با پزشکتان و شرکت بیمه در مورد میزان هزینه‌ها و اینکه آیا بیمه شما پرداخت آن‌ها را تقبل خواهد کرد یا خیر صحبت کنید. اکثر پزشکان استفاده از کمک هزینه درمانی را پیشنهاد می‌کنند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.