سیر و پیاز جزو مواد غذایی هستند که به وعده‌های غذایی روزانه ما عطر و طعم خوبی می‌دهند و برای سلامتی هم مفید هستند. متأسفانه هردوی آن‌ها بوی بدی در دهان ایجاد می‌کنند که با عنوان تنفس بدبو شناخته می‌شود مخصوصاً اگر خام مصرفشان کنیم. به نظر شما برای از بین بردن بوی پیاز از دهان باید چه کاری انجام دهیم؟ در این مطلب از پین‌ورک به بررسی نحوه از بین بردن بوی پیاز از دهان می‌پردازیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما کاربردی باشد.

 از بین بردن بوی پیاز از دهان و  رفع بوی بد سیر 

این بوی خاص توسط مواد شیمیایی حاوی سولفور در سیر و پیاز ایجاد می‌شوند. بوی بد حاصل از مصرف سیر و پیاز می‌تواند ساعت‌ها و حتی طول شب نیز در تنفس شخص باقی بماند که سبب می‌شود عده‌ای از خوردن این مواد غذایی اجتناب کنند.

خوشبختانه راهکارهای خانگی زیادی برای از بین بردن بوی پیاز از دهان وجود دارد که بتوان با آن‌ها از بوی بد دهان جلوگیری کرد یا آن را از بین برد. در ادامه ۱۲ روش ساده در این زمینه را مورد بحث قرار داده‌ایم.

۱۲ روش برای از بین بردن بوی پیاز از دهان

نیازی نیست بیشتر از این وارد جزئیات مربوط به خواص سیر و پیاز از لحاظ سلامتی شویم. نکات اشاره شده در ذیل را امتحان کنید تا به از بین بردن بوی پیاز از دهان کمک کنید و بوی بد دهان که در اثر مصرف این سبزیجات ایجاد می‌شوند جلوگیری کنید.

۱ . آب بنوشید

نوشیدن آب بعد از خوردن غذا می‌تواند باقی مانده سیر یا پیاز را از زبان یا لای دندان‌ها بشوید و ببرد. همچنین نوشیدن آب سبب تحریک تولید بزاق دهان می‌شود که به زدودن برخی از باکتری‌های دهانی تولید کننده بو کمک می‌کند.

۲ . مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید

باکتری‌های تولید کننده بوی بد دهان اغلب معمولاً در روی پلاک‌های دندانی و زیر خطوط لثه یافت می‌شوند. مسواک زدن دندان‌ها و نخ کشیدنشان بعد از صرف غذا می‌تواند به طور چشم‌گیری از تعداد باکتری‌های دهانی کاسته و سایر عوامل ایجاد کننده بوی بد از جمله پلاک دندان و تکه‌های غذا را از بین ببرد.

۳ . برای از بین بردن بوی پیاز از دهان از پاک کننده زبان استفاده کنید

اشخاص اغلب مسواک زدن و تمیز کردن زبان، سقف دهان و زیر زبان را نادیده می‌گیرند که این‌ها نواحی ایده آلی برای جمع شدن باکتری‌ها هستند. شخص حتی ممکن است متوجه تشکیل شدن یک لایه سفیدرنگ روی زبان شود.

استفاده از پاک کننده زبان یا مسواک زدن روزانه زبان می‌تواند به زدوده شدن سلول‌های مرده، میکروب‌ها و تکه‌های ریز غذا کمک کند. تا جایی به تمیز کردن زبان ادامه دهید که دیگر اثری از بقایای غذا روی تمیزکننده باقی نماند.

تمیزکننده زبان در بسیاری از داروخانه‌ها موجود است و همچنین می‌توان آن را به‌صورت آنلاین تهیه کرد. تهیه و استفاده از این محصول برای از بین بردن بوی پیاز از دهان بسیار موثر است.

بوی پیاز

۴ . با دهان‌شویه دهانتان را قرقره کنید

دهان‌شویه‌هایی با بوی تند مانند عصاره نعنا فلفلی می‌توانند بوی بد سیر یا پیاز را در تنفستان مخفی کنند. برخی تحقیقات انجام گرفته پیشنهاد می‌کنند که از دهان‌شویه‌هایی حاوی کلورین دی اکسید (chlorine dioxide) استفاده شود که به طور خاصی در زدودن پلاک دندان، باکتری و تکه‌های ریز غذا مؤثر است.

۵ . میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید

خوردن محصولات کشاورزی تازه همراه غذا یا بعد از آن ممکن است بوی بد سیر و پیاز را مخفی کند. در یکی از مطالعات محققان گزارش کردند که خوردن سیب خام یا کاهوی خام به طور چشم‌گیری از بوی بد سیر در دهان می‌کاهد.

بوی پیاز

۶ . خوردن برگ گیاه

جویدن برگ جعفری بعد از غذا یک راهکار بسیار قدیمی در زمینه از بین بردن بوی بددهان حاصل از مصرف سیر و پیاز است. برگ جعفری به پاک‌سازی سقف دهان کمک کرده و بوی ناخوشایند دهان را مخفی می‌کند. نشان داده شده است که برگ‌های نعنا نیز به طور چشم‌گیری از بوی بد دهان می‌کاهند.

۷ . سرکه سیب را امتحان کنید

برخی افراد گفته‌اند که نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط در آب قبل یا بعد از صرف غذا سبب از بین بردن بوی پیاز از دهان و خلاص شدن از بوی بد سیر می‌شود. هرچند این روش به لحاظ پزشکی اثبات نشده است بنابراین اشخاص باید قبل از استفاده از سرکه سیب به عنوان راهکار خانگی با پزشکشان مشورت داشته باشند.

بوی پیاز

۸ . یک فنجان چای سبز بنوشید

نوشیدن چای سبز بعد از صرف غذا ممکن است بتواند به مخفی کردن بوی تند دهان کمک کند. یک مطالعه در این زمینه پیشنهاد کرده است که چای سبز در از بین بردن بوی بد دهان مؤثرتر از نعنا، آدامس یا روغن حاوی عصاره جعفری است.

چای سبز همچنین دارای خواص بیشتری برای سلامتی دهان است. یک مطالعه دیگر دریافت که یک دهان‌شویه حاوی کاتچین (catechins) که جزو خواص مفید در چای سبز است می‌تواند به اندازه دهان‌شویه‌های ضد باکتری در کاهش پلاک‌های دندانی مؤثر باشد.

۹ . آدامس جویدن

جویدن آدامس‌هایی با طعم نعنا می‌تواند بوی بد دهان را فورا از بین ببرد. همچنین تولید بزاق دهان را تحریک می‌کند که می‌تواند به زدودن باکتری‌ها و باقی‌مانده‌های غذا در دهان و زبان کمک کند. همچنین طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا شخصی که به مدت ۲۰ دقیقه بعد از غذا آدامس بدون قند بجود خطر پوسیدگی دندان‌هایش را کاهش داده است.

۱۰ . نوشیدن شیر

نوشیدن یک لیوان شیر همراه غذای سیر دار یا بعد از آن ممکن است تجمع اجزاء حاوی سولفور سیر را در دهان کاهش داده و در نتیجه از بوی بد دهان جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده‌اند که شیر پرچرب در کاهش بوی بدن و از بین بردن بوی پیاز از دهان بهتر از شیر کم‌چرب یا فاقد چربی عمل می‌کند.

۱۱ . نوشیدن آب‌لیمو

آب‌لیمو ممکن است به خنثی‌سازی بوی بد حاصل از پیاز یا سیر در تنفس شما کمک کند. آب یک قاچ از لیموی تازه (تقریباً ۱ قاشق غذاخوری) را درون یک لیوان آب بفشارید و بعد از خوردن غذاهای حاوی سیر یا پیاز بنوشید.

بوی پیاز

۱۲ . هسته سیر را جدا کنید

موقع آماده کردن غذا می‌توان خطر بروز بوی بد ناشی از سیر را در دهان کم کرد. هر کدام از حبه‌های سیر را از وسط ببرید و ساقه میانی آن را خارج کنید و بعد حبه‌ها را به غذا اضافه کنید.

چرا سیر و پیاز سبب ایجاد بوی بد در د هان می‌شوند؟

برخی از اجزاء موجود در پیاز، سیر یا هردوی این‌ها می‌توانند در ایجاد بوی بد دهان و حتی بوی بد بدن نقش داشته باشند. این اجزاء شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آلیسین. وقتی درون حبه سیر در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرد ماده‌ای به نام آلین تبدیل به آلیسین می‌شود که بعد هم تبدیل به چندین ماده حاوی سولفور می‌شود و این مواد حاوی سولفور بوی سیر را به وجود می‌آورند.
  • آلیل متیل سولفید Allyl methyl sulfide . این ماده هنگام بریدن سیر و پیاز آزاد می‌شود. به محض خوردن سیر یا پیاز ماده موردنظر جذب جریان خون شده و از طریق ریه‌ها و سلول‌های پوستی جذب می‌شود.
  • سیستین سولفوکسید Cysteine sulfoxide. این ماده سولفور دار در سیر و پیاز درست به محض مصرف این سبزی جات سبب ایجاد یک بوی ناخوشایند در دهان می‌شود.

بوی پیاز


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که از روش‌های بالا به صورت جداگانه استفاده نمایید تا به درستی متوجه شوید کدام مور برای از بین بردن بوی پیاز از دهان شما کاربردی و موثر واقع شده است. اگرچه بوی بد ایجاد شده توسط سیر یا پیاز مدت طولانی در دهان باقی نمی‌ماند اما چندین راهکار برای خلاصی و از بین بردن بوی پیاز از دهان وجود دارد. حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان، نوشیدن چای سبز یا شیر، خوردن محصولات تازه کشاورزی و مخفی کردن بوی بد توسط گیاهان معطر می‌تواند کمک کننده باشد. اشخاص در این زمینه متفاوت هستند و راهکاری که در مورد یک شخص مؤثر بوده ممکن است برای شخص دیگر مؤثر نباشد بنابراین راهکارهای متفاوتی را امتحان کنید تا معلوم شود کدام‌یک در از بین بردن بوی بد سیر یا پیاز از دهان شما بهترین عملکرد را دارد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.