اگر تمام نواحی بالاتنه خود را اصلاح‌کرده‌اید ولی همچنان زیر بغل تیره خود را پوشانده‌اید، دیگر نیاز نیست این کار را کنید. روش‌های مختلفی برای روشن شدن پوست تیره زیر بغل وجود دارد. برای خلاص شدن از زیر بغل تیره می‌توانید از داروهای خانگی، ترکیبات طبیعی سفید کننده مانند سیب‌زمینی به همراه مرطوب‌کننده و لایه‌بردار استفاده کنید. همچنین با در پیش گرفتن درمان‌های پزشکی هم می‌توانید به رفع تیرگی زیربغل پرداخت . در ابتدا از پزشک خود بخواهید که علت اصلی تیره بودن رنگ پوست زیر بغل شما را بررسی کند سپس با وی همکاری کنید تا با یک روش آرایشی بهداشتی مناسب راه‌حل رفع تیرگی را پیدا کنید. در این مطلب از پین‌ورک ما به بررسی روش‌های خانگی و پزشکی برای رفع تیرگی زیربغل در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌پردازیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید و موثر واقع شود.

روش‌ اول|داروهای خانگی

۱ . استفاده از مواد سفیدکننده طبیعی

خاصیت اسیدی، ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده در برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها باعث می‌شود تا به طور طبیعی پوست را روشن کنند. سیب‌زمینی، خیار و لیمو می‌توانند به از بین بردن پوست تیره و رفع تیرگی زیربغل در زیر بازوها کمک کنند.

سیب‌زمینی 

برش نازکی از سیب‌زمینی را در ناحیه تیره زیر بغل خود قرار دهید یا می‌توانید مقداری سیب‌زمینی را رنده کنید تا “آب” آن خارج شود سپس این آب را زیر بغل خود بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه در این حالت بماند و بعد آن را خشک کرده و بشویید.

خیار

درست همان کاری که با سیب‌زمینی انجام دادید، می‌توانید با استفاده از خیار انجام دهید و برش‌های خیار را روی ناحیه تیره مالیده یا مقداری خیار را رنده کرده و از آب آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید چند قطره آب‌لیمو و مقداری زردچوبه (به اندازه کافی برای تهیه خمیر) به آب خیار اضافه کنید. خمیر را بمالید، نیم ساعت صبر کنید و سپس بشویید.

لیمو 

یک برش ضخیم از لیمو را در ناحیه تیره قرار دهید. لیمو سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و پوست را روشن کند. با تکرار این عمل و شستشو و در صورت لزوم استفاده از مرطوب‌کننده (زیرا استفاده مداوم از لیمو می‌توانند پوست را خشک کنند) می‌توانید رنگ پوست را روشن کنید. مقدار کمی ماست یا عسل را به آب‌لیمو اضافه کنید تا یک خمیر تهیه شود و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید بماند. سپس آن ناحیه را تمیز کنید.

روغن زرده تخم‌مرغ 

روغن زرده تخم‌مرغ را روحیه ناحیه تیره به آرامی ماساژ داده و در طول شب بگذارید روی پوست بماند. امگا ۳ موجود در روغن زرده تخم مرغ باعث ایجاد مجدد اپیتلیزاسیون (سلول‌های جدید پوست) می‌شود که پوست را صاف و سبک می‌کند. سپس صبح‌ها این ناحیه را با صابون pH متعادل یا یا شوینده‌ی بدن بشویید. مداومت داشتن در انجام این روش کمک زیادی به رفع تیرگی زیربغل می‌کند.

۲ . استفاده از مواد مرطوب‌کننده

ناحیه زیر بغل را حداقل دو بار در روز مرطوب کنید. سعی کنید از مرطوب کننده‌های طبیعی مانند آلوئه ورا، لسیتین و غیره استفاده کنید.

تیره شدن زیر بغل

۳ . لایه‌برداری

تیره شدن زیر بغل ممکن است به علت تجمع پوست مرده در این ناحیه ایجاد شده باشد و لایه‌برداری در رفع تیرگی زیربغل موثر است. مخلوط شکر به میزان ۳ قاشق غذاخوری و روغن‌زیتون را در طول دوش یا حمام و به مدت دو دقیقه روی پوست مرطوب بمالید. به یاد داشته باشید که دو بار در هفته هنگام استحمام از مخلوط استفاده کنید. استفاده از این روش کمک شایانی به رفع تیرگی زیربغل می‌کند.

جوش‌شیرین

یک خمیر جوش‌شیرین و آب غلیظ درست کنید و از آن به‌عنوان اسکراب استفاده کنید. بعد از شستشو و خشک کردن ناحیه می‌توانید یک لایه پودر بیکینگ را روی پوست بمالید تا جلوه‌ای روشن‌تر به آن بخشیده شود.

جوش‌شیرین و گلاب 

یک خمیر غلیظ از جوش‌شیرین و گلاب درست کنید. روی ناحیه زیر بغل بمالید، سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. این کار را تا زمانی که شاهد روشن شدن زیر بغل شدید، انجام دهید.

پرتقال 

پوست پرتقال را در زیر نور آفتاب بگذارید تا خشک شود. سپس آن را رنده کرده تا پودر شود و با اضافه کردن گلاب و شیر یک خمیر درست کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر بغل خود را با خمیر پاک کنید تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند و سپس با آب سرد بشویید.

سنگ پا

با استفاده از سنگ پا، سلول‌های مرده پوست را به راحتی از زیر بغل خود جدا کنید. این سنگ آتش‌فشانی سبک و ساینده در فروشگاه‌های داروهای گیاهی و فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات زیبایی به فروش می‌رسد. سنگ را کاملاً مرطوب کرده و به آرامی بر قسمت زیر بغل خود بمالید.

۴ . مایع درمانی را امتحان کنید

یخچال و یا کمد خود را باز کنید. تعداد بسیاری داروهای درمانی خواهید یافت که نمی‌توانند به رفع تیرگی زیر بغل کمک کنند اما می‌توانند پوست را نرم‌تر و شاداب‌تر کنند.

شیر 

ویتامین‌ها و اسیدهای چرب موجود در شیر باعث روشن شدن پوست تیره می‌شود. یک خمیر از شیر به میزان دو قاشق غذاخوری، یک قاشق غذاخوری کشک و یک قاشق غذاخوری آرد درست کنید و روی پوست بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و با آب سرد بشویید. پوست باید نرم‌تر و عاری از سلول‌های مرده شده باشد که این موضوع باعث می‌شود ناحیه بسیار روشن‌تر به نظر برسد. اگر از کرم شیر پرچرب استفاده کنید نتیجه بهتری می‌گیرید.

سرکه

برای داشتن ظاهری سبک‌تر و پوست بدون بو، سرکه را با آرد برنج مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. دوش آب داغ بگیرید و سپس خمیر را در زیر بغل بمالید، بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه خشک شود و سپس با آب گرم بشویید.

روغن نارگیل

ویتامین E موجود در روغن نارگیل می‌تواند به روشن شدن پوست تیره در طول زمان کمک کند، بنابراین باید روزانه از آن استفاده شود. قبل از استحمام، روغن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست ماساژ دهید سپس با صابون و آب ولرم بشویید. یکی دیگر از مزایای روغن نارگیل این است که خود یک دئودورانت طبیعی است.

تیره شدن زیر بغل

۵ . یک بسته سفیدکننده درست کنید

اگر دوست دارید از یک روش درمانی همیشگی پیروی کنید، می‌توانید یک بسته سفید کننده طبیعی را که از آرد گرم تهیه شده (که به آرد نخود نیز معروف است) است، امتحان کنید. آرد را با ماست، لیمو و کمی زردچوبه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از شستشو با آب گرم بمالید و در محل بگذارید. این خمیر سفید کننده را هر روز به مدت دو هفته و سپس سه بار در هفته بمالید تا اثر سفیدکنندگی سریع‌تر نمایان شود.

۶ . از ریش تراش یا اپیلاسیون استفاده نکنید

تیره شدن زیر بغل به دلیل استفاده از ریش تراش است که برای تراشیدن موهای ضخیم در این ناحیه اغلب استفاده می‌شود. از آنجا که اپیلاسیون موها را از ریشه از بین می‌برد، ممکن است باعث روشن‌تر شدن این ناحیه و پوستی نرم‌تر گردد.

۷ . از دئودورانت‌ها استفاده نکنید

مواد شیمیایی ضد عرق دئودورانت‌ها اغلب به دلیل شیمیایی بودن زیر بغل را تیره می‌کنند. البته تعداد کمی از افراد با بوی عرق مشکل دارند و به استفاده از دئودورانت‌های تبلیغاتی احتیاج ندارند.

روش دوم | داروهای پزشکی

تیره شدن پوست زیر بغل

۱ . تحت معاینه پزشک خود قرار بگیرید

در صورتی که به بیماری‌ای بنام acanthosis nigricans مبتلا هستید، داروهای خانگی ممکن است در رفع تیرگی زیر بغل کمکی نکند زیرا این اختلال پوستی ممکن است منجر به بروز لکه‌های مخملی، قهوه‌ای روشن یا سیاه‌رنگ در این منطقه شود. این بیماری ممکن است در اثر چاقی یا اختلال غدد درون ریز ایجاد شود که اغلب در مبتلایان به دیابت مشاهده می‌شود یا در بین افراد آفریقایی رواج دارد. سایر دلایل احتمالی شامل بیماری آدیسون، اختلالات غده هیپوفیز، هورمونی، کم‌کاری تیروئید یا استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی می‌شود.

۲ . رژیم خود را تغییر دهید

اگر مشکل شما به دیابت مرتبط است، رژیم خود را اصلاح کنید و میزان مصرف نشاسته و قند را محدود کنید. کاهش استفاده از مصرف نشاسته و قند به رفع تیرگی زیربغل کمک می‌کند.

۳ . قطع مصرف ضد بارداری

مصرف داروهای ضدبارداری را قطع کنید و سعی کنید به شکل دیگری بارداری را کنترل کنید.

۴ . استفاده از داروهای خاص

رتین-A ، اوره ۲۰٪، آلفا هیدروکسی اسیدها و اسید سالیسیلیک اسیدها ممکن است به بهبود شرایط کمک کنند، اما تأثیر آن‌ها حداقل میزان ممکن است.

  • پرمصرف‌ترین ماده مورداستفاده در بیماری‌های پوستی که در ایالات‌متحده به فروش می‌رسد، هیدروکینون است که توسط FDA تنظیم می‌شود و به‌صورت فندک است. متخصصان پوست می‌توانند نسخه‌های حاوی حداکثر ۴٪ هیدروکینون برای درمان بیماری‌های پوستی بنویسند اما برای رفع تیرگی پوست، میزان هیدروکینون باید حداکثر ۲ درصد باشد. همیشه پیش از استفاده از هیدروکینون با پزشک خود مشورت کنید.
  • از فندک‌های پوستی مارک‌های قابل اعتماد استفاده کنید. اگرچه FDA استفاده از جیوه در محصولات روشن کننده پوست در ایالات‌متحده را ممنوع اعلام کرده است چون در سال ۱۹۹۰، در کرم‌های روشن کننده این فلز سمی یافت شده است. این محصولات در کشورهای دیگر تولید می‌شوند اما در فروشگاه‌های آمریکا فروخته می‌شوند، بنابراین هنگام خرید این محصول با دقت اطلاعات آن را بخوانید.

۵ . الکترولیز کردن را متوقف کنید

همه خانم‌ها، به ویژه خانم‌هایی که از پوست تیره رنج می‌برند، هنگام استفاده از الکترولیز برای از بین بردن مو با خطر پرفشاری خون روبه‌رو می‌شوند. اگر برای از بین بردن موهای زیر بغل، درمان الکترولیز کرده‌اید با متوقف کردن این درمان از تغییر رنگ بیشتر پوست جلوگیری کنید.

تیره شدن زیر بغل


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما برای استفاده از روش‌های پزشکی، مشورت با پزشک متخصص و با مهارت است. زیرا برخی از روش‌ها ممکن است برای سلامتی شما مناسب نباشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.