از بین بردن کامل و رفع چین‌وچروک‌ پوست مخصوصاً از نوع عمیق روی پوست، تقریباً غیرممکن است؛ اما با انجام عادت‌های روزانه و مشخص، می‌توانید آثار آن‌ها را روی صورت کم‌تر کنید. با تغییر در روش زندگی و استفاده از محصولات آرایشی و پوستی، می‌توانید عمق این چین‌وچروک‌ها را کم‌تر کنید و زیبایی را به پوست و صورت خود برگردانید. در این مطلب از پین‌ورک به معرفی راهکارهایی برای از بین بردن چین‌وچروک پوست صورت معرفی می‌کنیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب بهره کافی ببرید.

روش اول| دنبال کردن عادت‌های روزانه مراقبت از پوست

اولین نکته‌ای که برای رفع چروک‌های صورت باید رعایت کنید این است که به صورت روزانه عادت‌های مراقبت از پوست خود را دنبال کنید.

۱ . استفاده از کرم ضدآفتاب

تحقیقات نشان داده است که دلیل اصلی به وجود آمدن چین‌وچروک روی پوست صورت، نور آفتاب است. از کرم‌های ضد آفتابی ‌که از رسیدن اشعه‌های UVA  و UVB به پوست جلوگیری می‌کنند و دارای SPF حداقل ۳۰ هستند، استفاده کنید. لازم نیست کرم ضدآفتابی با SPF بالای ۵۰ بخرید.

  • حتی وقتی‌که هوا آفتابی نیست هم باید کرم ضد آفتاب بزنید. برنزه بودن به معنای مصون بودن در برابر نور آفتاب نیست. هر اتفاقی که بیافتد، حتماً قبل از خروج از خانه، کرم ضد آفتاب بزنید.
  • کرم ضد آفتاب نه تنها باعث رفع چین‌وچروک پوست می‌شود، بلکه از سرطان پوست هم جلوگیری می‌کند. کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یک‌بار تجدید کرد.

۲٫ شستن صورت

متخصصین پوست می‌گویند که همه باید روزی دو بار صورت خود را بشویند، نه بیشتر. شستن بیش از دو بار صورت ، باعث می‌شود چربی‌های طبیعی ترشح‌ شده توسط پوست، از بین بروند و چین‌وچروک روی پوست ظاهر بشود. حتی اگر پوست چربی هم دارید، بیش از دو بار در روز صورت خود را نشویید؛ زیرا این کار پوستتان را تحریک می‌کند، مخصوصاً اگر آکنه هم داشته باشید.

  • افرادی که بالاتر از ۴۰ سال دارند، کافی است شب قبل از خواب پوست خود را با پاک‌کننده مناسب تمیز کنند و صبح آن را با آب سرد بشویند.

از بین بردن چین‌وچروک صورت

۳ . استفاده از تونر پس از شستشوی صورت

راه دیگر برای رفع چین‌وچروک پوست استفاده از تونر بعد از شستن صورت، باعث متعادل کردن PH صورت می‌شود و پوست را سالم‌تر نگه می‌دارد. از تونرهایی که حاوی الکل هستند استفاده نکنید، زیرا الکل باعث خشک شدن پوست می‌شود.

۴ . استفاده از کرم مرطوب‌کننده و با کیفیت برای ازبین بردن چروک

انواع مختلفی از کرم‌های مرطوب‌کننده وجود دارند که کارشان از بین بردن یا جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک است. روزی دو بار به‌صورت خود کرم بزنید. یک‌بار پس از شست‌وشوی صبح و یک‌بار بعد از شست‌وشوی شب.

  • موادی که در کرم‌های روز و شب استفاده ‌می‌شوند، باهم تفاوت دارند. بعضی مواد که خاصیت درمانی دارند، زیر نور مستقیم خورشید، اثر خود را از دست می‌دهند. رتینول Retinol که ماده‌ای مؤثر در رفع چین‌وچروک پوست است، مانند بسیاری از مواد درمانی، اثر درمانی خود را زیر نور مستقیم خورشید از دست می‌دهد.

۵ . استفاده  از کرم دورچشم

پوست دور چشم با قسمت‌های دیگر صورت تفاوت دارد. پوست دور چشم نازک‌تر و حساس‌تر است و سریع‌تر از دیگر قسمت‌های دیگر، چین‌وچروک در آن ایجاد می‌شود. به همین دلیل بهتر است که برای دور چشم خود از کرم مخصوص استفاده کنید. کرمی بخرید که در آن از کلاژن Collagen ویتامین C، پپتاید Peptide و یا رتینول استفاده شده است.

روش دوم| استفاده از محصولات لایه‌بردار برای از بین بردن چروک صورت

استفاده از محصولات لایه‌بردار روند پیری و چروک را کاهش می‌دهند. انواع مختلفی از لایه‌بردارهای پوست وجود دارد که به جوان‌سازی و کاهش چین‌وچروک‌های صورت کمک می‌کنند.

۱ . استفاده از محصولات حاوی رتینوئید

برای رفع چین‌وچروک‌های پوست ، از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید. متخصصان، اعتقاد دارند که رتینوئید بهترین راه از بین بردن چین‌وچروک و دیگر علائم پیری است. وقتی شروع به استفاده از رتینوئید می‌کنید، اول پوستتان قرمز شده و پوسته‌پوسته می‌شود اما به‌محض توقف پوسته‌پوسته شدن، چین‌وچروک‌ها شروع به از بین رفتن می‌کنند. می‌توانید با نسخه پزشک، کرم رتینوئید را از داروخانه‌ها دریافت کنید.

۲ . استفاده از محصولات حاوی رتینول

بسیاری از برندهای کرم‌های پوستی، کرم‌های حاوی رتینول را تولید می‌کنند که کم‌تر از رتینوئید پوست را تحریک می‌کند. برای خرید این کرم‌ها، نیازی به نسخه پزشک ندارید. این کرم‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانید نوعی از آن را که با پوست شما سازگاری بیشتری دارد انتخاب و از آن استفاده کنید.

اثر درمانی رتینول وقتی در برابر نور خورشید یا هوا قرار می‌گیرد از بین می‌رود. پس هنگام خرید به نوع بسته‌بندی کرم دقت کنید. بهترین بسته‌بندی‌ها، کپسول‌های تک دوزی، شیشه‌های مات و بسته‌بندی آلومینیومی هستند.

۳ . استفاده از محصولات حاوی ایدبنون

ایدبنون یک انتی اکسیدانت قوی است. تحقیقات نشان داده است که ۶ هفته استفاده از ایدبنون، چین‌وچروک را تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد.

۴ . استفاده از محصولات حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی

اسیدهای آلفاهیدروکسی به‌اندازه رتینوید پوست را تحریک نمی‌کنند و ضعیف‌تر از رتینوید عمل می‌کنند. این اسیدها فقط به‌طور سطحی چین‌وچروک‌ها را از بین می‌برد.

۵ . استفاده از محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان

محصولاتی که شامل ویتامین‌های A، C و E به همراه بتاکاروتن beta-carotene هستند، به بهبود چین‌وچروک‌های صورت کمک می‌کند.

۶ . استفاده از محصولات لایه‌بردار پوست

روش‌های لایه‌برداری پوست متفاوتی وجود دارد که می‌توانید برای رفع چین‌وچروک پوست امتحان کنید. توجه داشته باشید که هر چه لایه‌برداری عمیق‌تر باشد، احتمال تحریک شدن پوستتان هم بیشتر خواهد بود. برای پوست‌های حساس، لایه‌برداری پوست می‌تواند باعث ایجاد زخم شود و رنگ پوست را تغییر دهد.

رفع چین‌وچروک پوست

۷ . استفاده از محصولات لایه‌بردار گلیکولیک اسید

محصولات لایه‌بردار گلیکولیک اسید می‌توانند تااندازه‌ای عمق چین‌وچروک‌ها را کم کند و باعث رفع چین‌وچروک پوست شود. لایه‌برداری‌هایی که توسط سالیسیلیک‌اسید و تریکولورواستیک اسید انجام می‌شوند، حتی از گلیکولیک‌اسید هم عمیق‌تر عمل می‌کنند، اما نتیجه بهتری نیز خواهند داشت.

  • قبل از انجام هر گونه لایه‌برداری حتماً با دکتر پوست خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا به پوستتان آسیب وارد نشود. بعضی از انواع لایه‌برداری، نیاز به مراقبت دارند. مثلاً باید برای مدتی از رفتن زیر نور خورشید خودداری کنید.

۸ . استفاده از ترمیم لیزری

لیزر‌ها می‌توانند تولید کلاژن را افزایش دهند. اگر چین‌وچروک‌های عمیقی روی صورتتان دارید و هیچ روش دیگری چاره‌ساز نبود، می‌توانید در مورد امکان ترمیم لیزری، از پزشک خود مشاوره بگیرید.

۹ . به متخصص پوست مراجعه کنید 

اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و همچنان چین‌وچروک‌های عمیقی روی صورت خود دارید، می‌توانید از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید. پزشک متخصص می‌تواند در انتخاب روشی که برای پوست شما مناسب است، کمک کند.

قسمت سوم| تغییر دادن عادت‌های زندگی

با تغییر دادن عادت‌های زندگی روزانه می‌توانید روند پیری و بروز چین‌وچروک‌های پوستتان را کاهش دهید. مهم‌ترین مواردی که کمک به رفع چین‌وچروک پوست می‌کنند را در ادامه مطلب برای شما آورده‌ایم.

۱ . دوری کردن از نور خورشید

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که نور خورشید دلیل اصلی به وجود آمدن چین‌وچروک‌هاست. حتی گفته می‌شود که مدت‌زمان زیر آفتاب بودن، بیشتر از دلایل موروثی بر میزان چین‌وچروک‌های صورت تأثیر می‌گذارد.

  • اگر مجبورید که در روز و هنگام نور آفتاب بیرون بروید، از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.
  • سعی کنید که بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ ظهر، زیر نور خورشید نروید زیرا در این ساعات اشعه‌های خورشید بیشترین قدرت و اثر را دارند.

۲ . سیگار نکشید

اگر سیگار می‌کشید، این دلیل دیگری برای ترک آن است. تحقیقات ثابت کرده است که سیگار کشیدن باعث ترشح آنزیمی می‌شود که کالوژن و الاستین را از بین می‌برد.

چین‌وچروک صورت

۳ . خودداری از نوشیدن الکل

برای جلوگیری و رفع چین‌وچروک پوست از نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل باعث از بین رفتن رگ‌های خونی در صورت می‌شوند و مشکلات کبدی که به وجود می‌آورد، تأثیر بدی روی پوست انسان می‌گذارد.

۴ . نوشیدن آب

وقتی‌که تشنه هستید، چین‌وچروک‌های روی صورتتان به نظر عمیق‌تر می‌رسند. همیشه به‌اندازه کافی آب بنوشید تا پوستتان جوان‌تر به نظر برسد. برای اینکه بدانید چقدر در روز باید آب بخورید، اول وزن خود را به پوند تبدیل کنید و سپس آن عدد را نصف کنید. عدد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که روزانه چند اونس باید آب بنوشید.

  • اگر به‌طور مرتب ورزش می‌کنید و در شهر گرمی زندگی می‌کنید، بهتر است که میزان نوشیدن آب خود را افزایش دهید. یکی از راه‌های فهمیدن این‌که آیا به‌اندازه کافی آب می‌نوشید یا خیر، چک کردن رنگ و بوی ادرار است. اگر ادرار زرد باشد و بوی تندی بدهد، نشان‌دهنده این است که به‌اندازه کافی آب نمی‌خورید.

۵ . استفاده از غذاهای کاهش التهاب پوست

بسیاری از متخصصین، التهاب پوست را به جنس پوست ضعیف و بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی نسبت می‌دهند. از رژیمی که در آن میوه، سبزیجات، آجیل، دانه‌های خام و پروتئین وجود دارد، استفاده کنید و از خوردن غذاهایی که شکر زیاد دارند، خودداری کنید.

۶ . مصرف به اندازه آنتی‌اکسیدان

برای داشتن پوستی شاداب، مصرف کردن ویتامین‌های E، C، A و B ضروری است. برای اطمینان از دریافت همه این ویتامین‌ها، روزی ۵ تا ۷ وعده میوه و یا سبزیجات میل کنید.

  • اگر نمی‌دانید کدام میوه‌ها و سبزیجات ویتامین‌های لازم را به بدن شما می‌رسانند، پیشنهاد می‌کنیم گوجه، مرکبات، سبزیجات و هویج بخورید.
  • در کنار خوردن غذاهایی که شامل ویتامین C هستند، استفاده از کرم‌هایی که لآسکوربیک اسید L-ascorbic acid دارند را پیشنهاد می‌کنیم.

۷ . رساندن ویتامین K به بدن

تحقیقات نشان داده است که ویتامین K به سفت شدن پوست کمک می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و بروکلی، سرشار از ویتامین K هستند.

۸ . داشتن خواب کافی

وقتی به‌اندازه کافی نمی‌خوابیم، بدن کورتیسول Cortisol ترشح می‌کند که باعث از بین رفتن سلول‌های پوستی می‌شود. وقتی به‌اندازه کافی می‌خوابید، بدن هورمون رشد ترشح می‌کند که کمک می‌کند پوستی ضخیم‌تر داشته باشید.

  • بزرگ‌سالان به ۷ تا ۹ ساعت و نوجوانان به ۸٫۵ تا ۹٫۵ ساعت خواب احتیاج دارند.
  • وقتی می‌خوابید سعی کنید روی کمر بخوابید. این کار باعث از بین رفتن افتادگی و رفع چین‌وچروک پوست پیشانی، گونه و چانه می‌شود.

۹ . کاهش استرس

کوریستول که باعث از بین رفتن سلول‌های پوستی و باعث به وجود آمدن چین‌وچروک می‌شود، هورمون اولیه استرس است. علاوه بر آن، حالات صورتی که هنگام دچار استرس می‌شویم، مانند اخم عمیق، باعث می‌شود که چین‌وچروک‌های صورت افزایش پیدا کنند. از این تکنیک‌ها برای کاهش استرس استفاده کنید.

۱۰ . انجام مدیتیشن در روز

برای رفع چین‌وچروک پوست مدیتیشن انجام دهید. با کمر صاف روی صندلی و یا چهارزانو روی زمین بنشینید. چشمان خود را ببندید و تمرکز خود را روی مانترایی مثبت، مانند “من آرام هستم” و یا ” من عشق را فرو می‌دهم و ترس را دفع می‌کنم” قرار داده و یک دست خود را روی شکم بگذارید تا یادتان بماند باید تنفس شکمی انجام دهید.

  • تنفس عمیق را تمرین کنید. بنشینید و چشمانتان را ببندید. دستتان را روی ناحیه شکم قرار دهید. نفس خود را از طریق بینی به داخل بکشید. فرض کنید که در شکم خود بادکنکی را باد می‌کنید. از طریق دهان و به‌آرامی نفس خود را بیرون دهید و روی بدن خود تمرکز کنید.
  • کاری خوب برای خود انجام دهید. شمع‌ها را روشن کنید و وان را پر از آب گرم کنید و روغن اسطوخودوس روی بدن خود بمالید. به پیاده‌روی بروید و به مناظر اطراف خود توجه کنید. به ویدیوهای کوتاه از جانوران بامزه نگاه کنید. هر کاری که به شما حس خوبی می‌دهد را انجام دهید.

چین‌وچروک صورت


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما تغییر سبک زندگی فعلی به سبک زندگی اصولی و سالم است. در زندگی آرام باشید، تغذیه سالمی داشته باشید و حتما به طور روزانه ورزش کنید. انجام این کارها سلامتی را برای شما به ارمغان می آورد و به طور قابل ملاحظه‌ای به رفع چین‌وچروک‌های پوست شما کمک می‌کند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

5 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.