بیشتر مشکلات پنکه‌های برقی مثل نچرخیدن پره‌ها و یا ایجاد سروصدا به دلیل کم بودن روغن کاری  و با گرفتگی دریچه است. بدین ترتیب با روغن کاری و تمیز کردن دریچه و قاب موتور مشکل پنکه شما حل خواهد شد. اگر خرابی پنکه مربوط به موتور آن باشد تعمیر آن دشوارتر است و ممکن است حتی بعد از تمیزکردن و روغن کاری، زمانی که پنکه را روشن می‌کنید پره‌های آن نچرخد. از آنجا که پنکه‌های برقی ارزان  قیمت هستند، معمولا ارزش آن را ندارند که موتور آن‌ها را خودتان تعمیر کنید چون در آن صورت باید به اندازه خریدن یک پنکه نو هزینه کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعمیر پنکه برقی می‌پردازیم.

 

جدا کردن اجزا برای تعمیر پنکه برقی

تعمیر پنکه برقی

۱ . پنکه را روش کنید تا مطمئن شوید موتور آن کار می کند.

برای تعمیر پنکه برقی خود آن را به برق متصل کرده و درجه قدرت را تا بالاترین حالت افزایش دهید. اگر پره‌های پنکه کمی حرکت کنند و یا شروع به حرکت کنند احتمالا هنوز موتور آسیبی ندیده است. اگر صدایی نشنیدید گوش خود را وسط قاب پشت پره‌ها قرار دهید. پنکه را خاموش و روشن کنید و با دقت به صدای موتور گوش دهید اگر صدای تکان خوردن و یا وزوز  شنیدید این احتمال وجود دارد که  موتور شما کار می کند. پنکه را در چند پریز مختلف امتحان کنید ممکن است قطع کننده مدار در برخی پریزها نچرخد و به راحتی سیگنال الکتریکی دریافت نکند.

نکته : برای بیشتر پنکه‌های رومیزی و ایستاده، خاموش و روشن کردن پنکه برای امتحان کردن موتور ارزشی ندارد چون به هر حال احتمالا موتور سوخته است و بهتر است یک پنکه جدید بخرید. اگر واقعا می‌خواهید خودتان آن را تعمیر کنید اجزای پنکه را از هم جدا کنید.


مقالات مرتبط :


۲ . برای تعمیر پنکه برقی آن را باز کنید و قاب پره‌ها و هم پیچ را جدا کنید.

سیم برق پنکه را خارج کنید تا به هنگام تعمیر از روشن شدن تصادفی آن جلوگیری کنید. به اطراف قاب پره‌ها توجه کنید. اگر در محل اتصال دو قاب به یکدیگر گیره وجود داشت آن۲ها را جدا کنید و قاب رویی را بردارید. مرکز دایرهای پنکه را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید اگر شل شد، آن را جدا کرده و روی قاب جداشده از پنکه قرار دهید. پین قطعه‌ای فلزی است که در مرکز پنکه قرار دارد و پره‌ها به دور آن می‌چرخند. قاب پره یا روکش پره به قاب پلاستیکی یا فلزی گفته می‌شود که افراد را آسیب دیدن توسط پرهها محافظت می‌کند. در بیشتر پنکه‌ها دو بخش قاب توسط گیره‌هایی به هم وصل شده‌اند و یا از وسط توسط پیچ به هم محکم می‌شوند. اگر قاب‌ها با پیچ به هم متصل شده بودند باید پیچ‌ها را باز کرده و قاب‌ها را از یکدیگر جدا کنید.

۳ . پره‌ها را از وسط پنکه خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جدا شوند.

پنکه‌ها مدل‌های مختلفی دارند. پره‌ها یا در وسط پنکه توسط واشر به پین وصل شده‌اند یا بدون واسطه پره و پین به هم وصل شده‌اند. در هر صورت اگر واشر پلاستیکی دارد آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شده و پره‌ها جدا شوند و یا در صورت عدم وجود واشر پین را محکم در جای خود نگه داشته و پره را بپرخانید تا از پین جدا شود. بسته به مدل پنکه ممکن است یک ضامن روی صفحه پین قرار داشته باشد که پره‌ها به جای پین به آن  وصل شده باشد. این ضامن برای باز و بسته کردن پره به سمت عقب یا جلو حرکت می کند.

۴ . نیمه پشتی قاب پره‌ها از محل پین بچرخانید.

ابتدا هر گونه واشر فلزی یا پلاستیکی که در بین پین و قاب پشتی قرار دارد را جدا کنید برای دسترسی به نیمه عقب ممکن است لازم باشد که چند پیچ را شل کنید. بدین ترتیب قاب پشتی را جدا کنید. واشر برای به تعادل نگه داشتن به کار می‌رود در صورتیکه قسمت جلویی پره‌ها واشر وجود داشته باشد در پشت پره‌ها واشر وجود نخواهد داشت و بالعکس. اگر جلوی موتور پوشش پلاستیکی و یا قاب وجود دارد آن را جدا کنید.

۵ . پنکه را بچرخانید و پیچ‌های پشتی را جدا کنید.

پین و قسمت جلویی موتور عمدتا در معرض نمایش هستند، پنکه را بچرخانید تا صفصه مقابل قاب موتور را بازرسی کنید. در بیشتر پنکه‌ها یک دریچه برای دور نگه داشتن گرما از موتور قرار دارد. تعدادی پیچ برای نگه داشتن این دریچه در جای خود وجود دارد. با استفاده از پیچ گوشتی این پیچ‌ها را جدا کنید. ممکن است پس برداشتن پیچ‌ها پنکه بیافتد. بدین منظور با استفاده از یک پیچ گوشتی سرپهن یا فیلیپس را درون دریچه نگه دارید و با دقت جدا کنید. در برخی پنکه‌های رومیزی موتور در زیر پایه قرار دارد. اگر در پشت پره‌ها هیچ صفحه بزرگی قرار ندارد ولی پایه عریضی دارد، پایین پنکه را باز کرده و پوشش پلاستیکی آن را جدا کنید.

یاتاقان‌ها را روغن کاری کنید.

تعمیر پنکه

۱ . پین جلوی پنکه را با دست بچرخانید تا متوجه شوید می چرخد یا نه.

پین وسط پنکه را بچرخانید. اگر پین چسبیده باشد و یا مقاومت کند، پین احتمالا به روغن کاری احتیاج دارد. با گذشت زمان، روغن کاری پوشش پین به هنگام چرخش پره کم می‌شود. روغن کاری مجدد پین معمولا این مشکل را برطرف می‌کند. پین خشک و یا چسبناک یکی از دلایل رایج برای نچرخیدن پره‌ها است. اگر به راحتی و بدون هیچ مقاومتی می‌چرخد، سعی کنید پنکه خود را روشن کنید و ببینید آیا پین می‌چرخد یا خیر. اگر اینگونه نباشد مشکل پین نیست و احتمالاً یک کوتاهی درموتور وجود دارد. در این‌حالت، خریدن یک پنکه جدید منطقی‌تر خواهد بود.

۲ . هر واشر یا پیچی که مانع پین است را جدا کنید.

علاوه‌بر پینی که در معرض دید قرار دارد ممکن است پین‌های دیگری توسط یک یا دو پیچ به اطراف قاب پنکه وصل شده باشند. برای شل کردن این پین‌ها به آچار احتیاج دارید ولی لازم نیست آن‌ها را به طور کامل جدا کنید. اگر هیچ واشر و پیچی وجود ندارد از این مرحله عبور کنید. واشرهای این قسمت از فن معمولا با دست چرخیده می‌شوند.

۳ . بخش جلویی و پشتی پین را روغن کاری کنید.

در تعمیر پنکه برقی یک بطری روغن با یک لوله نازک برای ریختن روغن تهیه کنید. یک دستمال تمیز زیر پین نگهدارید تا جلوی چکیدن روغن را بگیرید. بطری خود را در محل تماس قاب موتور با پین بچرخانید و بطری در قسمت جلوی پین فشار دهید. پیچ‌ها را از زیر نگه دارید. این روند را در پشت قاب تکرار کنید. هر نوع روغنی برای روانکاری می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید روغن روانکاری را در هر فروشگاه لوازم یدکی خریداری کنید. می‌توانید از دستکش استفاده کنید، در غیر اینصورت روغن سمی نیست و با آب و صابون شسته می‌شود.

هشدار: از روغن کافی برای پوشش کامل پین استفاده کنید. اگر روغن از روی پین چکه کرد با پارچه تمیز روغن اضافی را بگیرید.

۴ . پیچ‌های روی پین روغن کاری شده را بچرخانید تا آن‌ها هم روغن کاری شود.

این فرایند را برای پین‌های دیگر هم تکرار کنید. این امر باعث می‌شود که روغن در داخل پیچ و مهره‌هایی که پین شما را در حین چرخیدن نگه می‌دارد، قرار بگیرد. اگر این پیچ‌ها روغنی نشوند، اصطکاک ایجاد می‌شود که مانع چرخش پین می‌شود. همچنین می‌توانید پیچ‌ها را جدا کرده و در صورت تمایل آن‌ها را جداگانه روغن کنید.

تمیزکردن موتور و دریچه

تعمیر چرخش پنکه

۱ . قسمت پشتی موتور خود را پاک کنید.

پنکه را بچرخانید و به داخل قاب اطراف موتور نگاه کنید. برای پاک کردن گرد و غبار، از یک پارچه میکرو فیبر تمیز استفاده کنید. تمام منافذ قسمت داخلی قاب را تمیزکنید. تهویه ضعیف می‌تواند گرد و غبار و گرما در داخل موتور حبس کند. این امر می‌تواند پنکه شما را متوقف کند. خصوصاً اگر پنکه شما بیش از حد گرم شود، باعث خاموش شدن خودکار آن می‌شود.

هشدار: برای تمیز کردن ناحیه اطراف موتور از آب استفاده نکنید. اگر موتور خیس شود، می تواند باعث قطع شدن برق یا سوختن پنکه شما شود.

۲ . در تعمیر پنکه برقی دریچه پلاستیکی را با هوای فشرده اسپری کنید.

پوشش دریچه را قبل از اینکه پنکه خود را روغن کاری کنید، جدا کنید و آن را از موتور خود دور نگه دارید. هر دو طرف پوشش را با هوای فشرده اسپری کنید تا گرد و غبار از فضای سخت قابل دسترسی بین میله‌های دریچه خارج شود. پوشش را با پارچه‌ای خشک تمیز کنید. اگر این دریچه کاملاً  گرد و غبار گرفته باشد، ممکن است پنکه شما به درستی کار نکند. اگر می‌خواهید دریچه کاملا تمیز شود، می توانید قبل از اینکه هوا خشک شود، دریچه را در آب و صابون خیس کنید. این مرحله ضروری نیست.

۳ . پنکه را به برق وصل کرده و آن را روشن کنید تا ببینید که پین می‌چرخد یا خیر.

در تعمیر پنکه برقی قبل از سر هم کردن مجدد پنکه خود، آن را دوباره به سیستم وصل کنید. آن را روشن کنید تا ببینید آیا پین به راحتی می‌چرخد یا خیر. اگر پین چرخید، می‌توانید پنکه را سر هم کنید. اگر اینگونه نباشد، ممکن است لازم باشد موتور را تمیز کنید. البته این کار دشوار است، اگر با یک پنکه ارزان قیمت کار می‌کنید، معمولاً ارزش این تلاش را ندارد. بیشتر پنکه‌های رومیزی و ایستاده  قابلیت جابجا کردن موتور را ندارند و این امر تمیز کردن آن را بسیار دشوار می‌کند.

۴ . پنکه را به شکل اولیه خود جمع کنید.

به ترتیب مراحلی که برای جداکردن اجزای پنکه را انجام دادید، اجرا کنید. برای تعمیر پنکه برقی پیچ‌ها را روی آویز خود بچسبانید و قبل از قرار دادن قاب بر روی پین، هر واشر را پشت پره‌ها قرار دهید. پره‌های خود را به سمت بالا بکشید به‌طوری که قاب پره‌ها را از موتور جدا کند. دریچه پلاستیکی را بر روی قسمت پشتی موتور قرار دهید و آن را دوباره بپیچید. قاب جلویی پره‌ها را دوباره وصل کنید و در جای خود محکم کنید. پنکه خود را دوباره روشن کنید. اگر پره‌ها هنگام تست کردن، کندتر از پین می‌چرخند، نشانه این است که موتور شما در حال سوختن است. این مرحله در قدرت‌های پایین پنکه آزمایش می‌شود.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.