سیم‌های برق و پوشش‌های لاستیکی آن بنابر بسیاری از دلایل مانند تغییرات آب و هوا، یا به دلیل استفاده مداوم از آنها در طول زمان می‌توانند فرسوده، زخمی و بریده شوند. البته تعویض هرباره‌ی سیم‌های برق میتواند برای شما گران تمام شود و یا وقت زیادی را از شما بگیرد. فرقی نمیکند که از چه روشی برای تعمیر سیم آسیب دیده می‌خواهید استفاده کنید در هر صورت در وهله اول باید سیم را از برق بکشید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع نحوه تعمیر سیم  و کابل برق می‌پردازیم.

کشیدن سیم از برق و جلوگیری از خطرات احتمالی

سیم را از پریز جدا کنید. قبل از کار کردن با سیم به طور کامل اطمینان حاصل کنید که جریانی در سیم وجود ندارد. زمانیکه که سیم را از پریز برق قطع میکنید، هنوز مقداری جریان درون سیم وجود خواهد داشت. حتما موقع کار با سیم‌های فلزی مراقب باشید. اگر سیم‌های دیگری نیز به آن اتصال دارند جدا کنید. اگر با سیم‌های بسیار آسیب دیده سروکار دارید در ابتدا بهتر است که فیوز را قطع کنید.

کشیدن سیم از برق

سیم و علائم آسیب آن را بررسی کنید. تمام طول سیم را بررسی کنید و بفهمید کجای سیم دارای دمای بیشتری میباشد. همچنین ممکن است آسیبی که به سیم وارد شده در داخل روکش سیم پنهان شده باشد. همچنین شاید برخی از نقاط سیم ذوب شده و یا سوخته باشد. نقاط آسیب دیده را علامت گذاری کنید تا بعدا دوباره نخواهید آنها را جستجو کنید. اگر آسیب‌های جدی زیادی دیدید شاید بهتر باشد به جای تلاش برای ترمیم، سیم جدید خریداری کنید. و به این موضوع توجه کنید که سیم‌هایی که از هم جدا شدند با اطمینان نمیتوان آن را بهم وصل کرد و از آنها استفاده مجدد نمود.

استفاده ار نوار برق برای ترمیم آسیب‌های سطحی سیم و کابل برق

لبه‌ی نوار برق را در دست بگیرید و آن را روی قسمت آسیب دیده‌ی سیم قرار دهید. سپس چندبار آن را دور سیم آسیب دیده بپیچید تا خوب مهروموم شود. سایر قسمت‌های سیم را هم که دارای آسیب سطحی هستند به همین روش میتوانید ترمیم کنید.

تعمیر سیم برق با چسب برق

نوارهای برق از جنس وینیل هستند و جریان برق را از خود عبور نمیدهند و به اصطلاح عایق جریان برق هستند. و از آن میتوان برای پوشاندن سیم‌های فلزی دارای جریان برق استفاده کرد. اما اگر آسیب سیم برق جدی است باید آن را از همانجا قطع کنید و به تعمیر جدی آن بپردازید. نوار برق فقط برای عایق کاری سیم‌ها مناسب است، از آسیب‌های سطحی سیم و کابل برق جلوگیری می‌کند تا از بدتر شدن آن جلوگیری شود.

تعمیر سیم و کابل برق با استفاده از یک دو شاخه جدید

روش دیگر برای تعمیر سیم و کابل برق این است که با استفاده از انبردست روکش سیم برق را با احتیاط به طوری که به سیم برق آسیبی وارد نشود جدا کنید. روکش سیم برق را از ناحیه که آسیب دیده میشود به اندازه ۲ سانتی متر از طرفین قسمت آسیب دیده جدا کنید. سپس با استفاده از سیم‌چین قسمت سیم لخت شده را از وسط ببرید. الان کابل به دو قسمت تقسیم شده است. از هر قسمت کابل دو تا سیم بیرون آمده است. از کابل باید سیم به اندازه ۲ سانتی متر بیرون بیاید.

تعمیر سیم برق با چسب برق

یک دوشاخه کلید برق مناسب تهیه کنید. دوشاخه کلید جدید باید با مدل قدیمی مطابقت داشته باشد. با استفاده از پیچ‌گوشتی، پیچ‌های کلید برق را باز کنید. تا بتوانید هر کدام از سیم‌هایی که از کابل بیرون آمده بود را در داخل کلید برق جاسازی کنید. داخل کلید برق، جای درست هر کدام از سیم‌ها با نوشتن رنگ مشخص شده است. مطابق با رنگ نوشته شده سیم‌ها داخل کلید برق دو شاخه وصل کنید. در آخر پیچ‌های آن را سفت کنید و در کلید برق را ببندید. حالا میتوانید سیم خود را تست کنید. دو شاخه را داخل پریز برق قرار دهید و جریان برق عبوری را تست کنید.

تعمیر سیم و کابل برق

تعمیر سیم و کابل برق با استفاده از لحیم کاری

برای انجام لحیم کاری ابتدا فضای مناسب مانند کنار در بالکن یا پنجره را انتخاب کنید تا دودهای حاصل از آن خارج شوند. سپس یک میز کار برای انجام لحیم کاری آماده کنید. یک کابل کوچک PVC تهیه کنید. قبل از انجام لحیم کاری آن را روی کابل سیم قرار دهید به طوری که قسمت آسیب دیده سیم در معرض دید همچنان قرار داشته باشد.

سیم و کابل برق

این کابل PVC از کابل اصلی در مقابل لحیم‌کاری محافظت میکند. فلز مناسب برای اتصال سیم‌ها به یکدیگر را انتخاب کنید. سیم لحیمی که دارای ۶۳% قلع و ۳۷% سرب است بسیار مناسب برای جوش‌های قوی در دما پایین می‌باشد. قبل از انجام هم بهتر است از عینک های مخصوص لحیم‌کاری استفاده کنید.

ترمیم سیم برق

برای شروع انجام کار باید قسمت آسیب دیده‌ی سیم را جدا کنید و سپس از آن ناحیه سیم را از وسط برش دهید و سیم‌های لخت در انتهای دو کابل را بهم بپیچانید تا کاملا یکدست شوند. سپس سیم لحیم‌کاری را روی سیم لخت قرار دهید و لحیم کاری را انجام دهید تا کاملا روی سیم‌های اولیه را بپوشاند.

تعمیر سیم و کابل برق

در اینجا هدف ما ذوب سیم لحیم کاری است نه ذوب کردن سیم‌های کابل! برای جلوگیری از ذوب شدن سیم‌های کابل اجازه ندهید سیم لحیم کاری یکجا بماند. پس از لحیم کاری، کابل PVC را روی قسمت لحیم کاری بکشید. و در آخر دوشاخه برق را به پریز متصل کنید و عبور جریان برق را تست کنید.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع تعمیر سیم و کابل برق پرداختیم. سه روش برای تعمیر آن به شما پیشنهاد شد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.