صرفه جویی برق در خانه در سال‌های اخیر به طور فزاینده ای اهمیت یافته است، زیرا استفاده بیش از حد باعث گرم شدن کره زمین می‌شود و علاوه بر آن منجر به زیاد شدن قبض برق شما شود. این در حالی است که با چند روش ساده می توانید در هزینه قبض ماهانه خود، صرفه جویی در برق را آغاز کنید. در این مطلب از مجله پین‌ورک به موضوع صرفه‌جویی در مصرف برق می‌پردازیم. ایمدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

 

۱٫استفاده از روشنایی‌های طبیعی برای صرفه‌جویی در مصرف برق

در خانه از نورپردازی‌های طبیعی استفاده کنید. آیا شما جزو کسانی هستید که تمایلی به باز کردن پرده‌ها ندارند و در طول روز نیز از چراغ‌های سقفی استفاده میکنند؟ به شما پیشنهاد میکنم در عوض، اجازه دهید خانه شما از نور طبیعی بهره ببرد، اینکار می تواند منجر به صرفه جویی در برق شود. مگر اینکه برای انجام کارهای خاص در خانه به نور قوی و متمرکزی نیاز داشته باشید.

صرفه‌جویی مصرف برق

سعی کنید چراغ‌ها را در طول روز خاموش کنید و اشعه آفتاب را در اتاق‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید در آغوش بگیرید. سعی کنید کارهای روزانه خانواده خود و فضای بازی با کودکان را در روشن‌ترین اتاق خانه تنظیم کنید. با این روش همه اعضای خانواده با استفاده نور طبیعی اتاق میتوانند کارهای روزانه خود مانند مطالعه، کار با لب‌تاب و یا کارهای هنری خود را انجام دهند. سعی کنید برای خانه‌تان از پرده‌های روشن استفاده کنید پوشش‌هایی را پیدا کنید که حریم خصوصی را فراهم می‌کند اما باز هم اجازه ورود نور طبیعی را به فضای خانه شما می‌دهد.

 

۲٫تعیین اتاق‌هایی برای دورهمی‌های شبانه

در شب به جای اینکه همه چراغ اتاق‌های خانه خود را روشن کنید از یک یا دوتا اتاق استفاده کنید و تنها چراغ این اتاق‌ها را روشن بگذارید و از اعضای خانواده هم بخواهید در اتاق‌های دیگر چراغ ها را روشن باقی نگذارند. به این ترتیب دیگر برای لذت بردن از شب مجبور نیستید کل چراغ‌های خانه را روشن کنید و با این روش باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شوید.

 

۳٫استفاده از شمع یکبار در هفته

چند بار در هفته از شمع‌ها به جای چراغ‌های برقی استفاده کنید. یک شب در هفته را انتخاب کنید تا چراغ ها خاموش شود و راه خانواده را با شمع های آهسته میسوزند و روشنایی نسبتاً خوبی دارند روشن کنید. این روش برای بچه ها نیز هیجان انگیز است و بچه ها نیز به مروز زمان یاد میگیرند تا در مصرف برق صرفه جویی کنند.اعضای خانواده را به انجام فعالیتهایی که به برق نیاز ندارند ، مانند خواندن با شمع یا گفتن داستانهای سرگرم کننده یا ترسناک تشویق کنید.

کاهش مصرف انرژی

۴٫توجه به چراغ‌های بیرون از فضای اتاق

به چراغ‌های راه پله و حیاط و دم در توجه داشته باشید. آیا لازم است که در تمام طول شب این چراغ ها را روشن باشند؟ اگر برای مسائل امنیتی و جلوگیری از برخی مسائل مثل دزد و … چراغ ها را در این مناطق روشن میگذارید به شما پیشنهاد میکنم بهتر است از لامپ‌های حسگر استفاده کنید تا در مواقع ضروری و تنها زمانی که شما به نور چراغ احتیاج دارید روشن شوند.

صرفه‌جویی مصرف انرژی

برای تزئین باغ یا مسیرها در حیاط به جای استفاده از چراغ های تزئینی از چراغ های خورشیدی استفاده کنید تا در طول روز شارژ شوند و در شب روشنایی لذت بخشی را به فضای خانه شما ببخشند.

 

۵٫استفاده از لامپ های کم مصرف

تمام لامپ‌های رشته ای خود را با لامپ‌های کم مصرف و LEd جایگزین کنید. لامپ های رشته ای بیشتر انرژی خود را از طریق گرما آزاد می کنند تا نور.سبک های جدید لامپ بسیار با صرفه تر هستند و در طول زمان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و انرژی زیادی می شوند.CFL ها فقط در حدود ۱/۴ از انرژی لامپ های رشته ای استفاده می کنند.لامپهای LED کمی گرانتر از CFL هستند ، اما آنها دوام بیشتری دارند و جیوه ندارندلامپ های LED کم مصرف تر از CFL هستند.

کاهش مصرف برق

۶٫استفاده از وسائل الکتریک کم مصرف

آیا می‌دانید وسایل و الکترونیک تا زمانی که به برق وصل شوند، همچنان به مصرف برق خود ادامه می دهند؟ عادت به جدا کردن این موارد در هنگام استفاده از آنها باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی زیادی در زمان می شود. مثلا هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، رایانه خود را خاموش کنید و آن را جدا کنید. تلویزیون ، رادیو و سیستم های صوتی خود را از برق جدا کنید. همچنین لوازم کوچکتر مانند سازندگان قهوه ، توستر ، سشوار و شارژر تلفن را فراموش نکنید. اینها از مقادیر کمی انرژی استفاده می کنند، اما در واقع به مرور زمان می افزاید. به طور روزانه از چه وسایلی استفاده می کنید؟ به امور روزمره خود بیاندیشید و تعیین کنید که در آن می توانید مقداری انرژی صرفه جویی کنید. در بعضی موارد این ممکن است به معنای صرف وقت اضافی در کارهای خاص باشد ، اما پاداش صرفه جویی در مصرف انرژی ، پول و داشتن رضایت در نتیجه خودکفایی بیشتر است. به عنوان مثال:

  • لباس های خود را به جای خشک کردن در خشک کن ماشین لباسشویی در هوای آزاد خشک کنید.
  • هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی بگذارید به طور کامل پر شود سپس در آن را ببندید و آن را روشن کنید.
  • هر روز از جاروبرقی استفاده نکنید. بهتر است هفته ای یکبار خانه راجاروبرقی بکشید.
  • تمام آشپزی‌های خود در طول هفته را در یک روز انجام دهید. گرم کردن اجاق گاز نیاز به برق زیادی دارد.مگر اینکه اجاق گاز شما از گاز استفاده شود.

ساعات اوج مصرف

برای صرفه‌جویی در مصرف برق وسایل خود را با وسائل کم مصرف جایگزین کنید. تولید کنندگان توجه زیادی به میزان انرژی محصولات خود نکردند. برخی از وسائل انرژی زیادی مصرف میکنند اما برخی از وسائل دیگر را میتوانید مشخص کنید که چه مقدار انرژی مصرف کنند و برخی شامل تنظیماتی هستند که به شما امکان می دهد در یک چرخه معین میزان مصرف انرژی را انتخاب کنید. بهتر است هنگام انتخاب وسائلی، وسائلی را انتخاب کنبد که برق زیادی را مصرف نکنند.


مقالات مرتبط :


در این مطلب از پین‌ورک به موضوع روش‌های صرفه‌جویی در مصرف برق پرداختیم. امیدوارم از این مطلب پین‌ورک راضی بوده باشید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ملیحه احمدی

درباره نویسنده

سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.