پشیمانی پس از تاتو یک امر عادی است. در حقیقت یک نظرسنجی بیان می‌کند که ۷۵ درصد از ۶۰۰ مشارکت کننده در این نظرسنجی اعتراف کرده‌اند که حداقل از بابت یکی از تاتوهایشان پشیمان هستند. اما خبر خوب اینکه کارهایی هست که می‌توانید قبل و بعد از تاتو کردن انجام دهید تا احتمال تغییر عقیده دادن یا پشیمان شدنتان کمتر شود. لازم نیست اشاره کنیم که تاتو را هر وقت که بخواهید می‌توانید پاک کنید. در این مطلب از پین‌ورک به بررسی علل پشیمانی پس از تاتو می‌پردازیم و اطلاعاتی را برای تصمیم گیری صحیح برای داوطلبان تاتو جمع‌آوری کرده‌ایم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

نگران پشیمانی پس از تاتو هستید؟

در ادامه می‌خوانید افراد بیشتر از بابت کدام نوع از تاتوها پشیمان می‌شوند، چگونه احتمال پشیمانی پس از تاتو را پایین بیاورید، چگونه به استرس ناشی از پشیمانی غلبه کنید و چگونه تاتویی را که دیگر نمی‌خواهید پاک کنید.

پاک کردن تاتو

پشیمانی پس از تاتو بین افراد تا چه اندازه شایع است؟

آمار و ارقام گزارش شده در مورد تاتو به ویژه آمار مربوط به تعداد افرادی که یک تاتو دارند، فراوان است؛ اما تعداد افرادی که بیشتر از یک تاتو دارند و میانگین سنی تاتو کردن برای اولین بار کمتر در دسترس هستند. مسئله‌ای که تا به حال در موردش به صورت گسترده صحبت نشده تعداد افرادی است که از تاتو کردن پشیمان هستند. با رشد فزاینده مراکز انجام تاتو و میزانی از پوست که تاتو می‌شود جای تعجب نیست که چرا برخی از افراد دچار پشیمانی پس از تاتو می‌شوند.

موسسه نظرسنجی Harris Poll اخیراً از ۲۲۲۵ آمریکایی بزرگ‌سال نظرسنجی کرده و از آن‌ها در مورد بهترین تاتوهایی که کرده‌اند پرسیده بود. اینجا پاسخ‌های این افراد آورده شده است:

  • وقتی تاتو می‌کردند خیلی جوان و یا کم سن و سال بوده‌اند.
  • شخصیتشان در طول زمان تغییر یافت یا تاتویی که کرده بودند دیگر با سبک زندگی‌شان همخوانی نداشت.
  • اسم کسی را تاتو کرده بودند که دیگر با او رابطه‌ای نداشتند.
  • کیفیت تاتو پایین بوده یا حرفه‌ای به نظر نمی‌رسیده است.
  • تاتو کردن کلاً بی‌معنی است.

اولین نظرسنجی که در بالا هم ذکر کردیم از مشارکت کنندگان در مورد نواحی‌ای از بدن پرسیده بود که تاتو کردنشان بیشترین میزان پشیمانی را به بار می‌آورد. این نواحی شامل قسمت بالای کمر، بالای بازوها، روی ران، صورت و باسن می‌شود. برای شخصی مانند داستین تایلر پشیمانی بابت تاتویش یا به خاطر سبک آن بوده یا به خاطر مناسب نبودن ناحیه‌ای از بدن که تاتو کرده است. او در این رابطه می‌گوید: تاتویی که بیشتر از همه بدم می‌آید همانی است که به خاطر رسم طایفه‌ای در سن ۱۸ سالگی روی کمرم انجام دادم. من الان ۳۳ ساله هستم و دچار پشیمانی پس از تاتو شده‌ام. در حالی که تایلر هیچ برنامه مشخصی برای پاک کردن این تاتو ندارد اما قصد دارد یک تاتوی جدید که خودش هم می‌پسندد روی همان تاتوی قدیمی انجام دهد.

افراد چه مدت بعد از تاتو کردن دچار پشیمانی پس از تاتو می‌شوند؟

برای برخی‌ها هیجان و رضایت ناشی از تاتو کردن هرگز فروکش نمی‌کند و این دسته از افراد همیشه از تاتوهای خود تعریف می‌کنند. اما برای برخی افراد پشیمانی پس از تاتو می‌تواند به فاصله ۱ روز بعد از انجام آن باشد.

طبق گزارش Advanced Dermatology تقریباً از هر ۴ نفری که در اولین روزهای بعد از تاتو کردن از تصمیم خود پشیمان شده‌اند ۱ نفرشان این تصمیم را ناگهانی و به سرعت گرفته بودند در حالی که ۵ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، اظهار کرده‌اند که از سال‌ها قبل برای تاتو کردن برنامه‌ریزی کرده بودند.

در نظرسنجی، آمارها نشان می‌دهد که ۲۱ درصد از افراد بعد از حدود ۱ سال دچار پشیمانی پس از تاتو شدند و ۳۶ درصد از افراد اذعان داشته‌اند که چندین سال طول کشیده تا در تصمیمشان دچار تردید شوند.

ژاویا آلیسا (Javia Alissa) دختری که بیشتر از ۲۰ تاتو روی بدنش دارد می‌گوید، بابت یکی از تاتوهایش دچار پشیمانی پس از تاتو شده است. او می‌افزاید:

من وقتی ۱۹ ساله بودم نماد الهه آب را روی کشاله رانم تاتو کردم و حدود ۱ سال بعد وقتی یکی از همکلاسی‌هایم گفت که شبیه مارماهی به نظر می‌رسد از انجامش پشیمان شدم (واقعاً هم بد انجام شده بود).

بدترین بخش ماجرا این است که تاتوی انجام شده اصلاً نماد الهه آب نبوده بلکه یک ماهی بوده است. ژاویا برنامه‌ای برای پاک کردن تاتویش ندارد اما ممکن است تصمیم به پوشاندن آن بگیرد.

بهترین روش برای کاستن از احتمال پشیمانی پس از تاتو چیست؟

اکثر تصمیماتی که در زندگی می‌گیریم حامل درجاتی از پشیمانی هستند. برای همین بهتر است برای کم کردن احتمال پشیمانی پس از تاتو به چند نکته تخصصی در این زمینه توجه کنید. برخی نواحی از بدن به اندازه سایر نواحی قابلیت التیام یافتن بعد از تاتو کردن را ندارند. تاتو کردن انگشتان به‌ویژه کناره‌های انگشت معمولاً خوب التیام پیدا نمی‌کنند. از نظر براون دلیل آن این است که پوست کناره‌ها و سطح زیرین دست‌ها و پاها ضرورتاً واکنش خوبی در برابر تاتو شدن نشان نمی‌دهند صرفاً به این خاطر که کارکردشان در فعالیت‌های روزمره متفاوت از سایر نواحی بدن است.

پاک کردن تاتو

دوم اینکه باید به سبک تاتو هم فکر کنید.

جای تاتوهایی که با جوهر سیاه زده نمی‌شوند به شکل نابرابر از روی پوست محو می‌شود و عدم وجود خطوط سیاه تاتو ممکن است سبب شود که بعد از التیام یافتن و گذشت زمان شکل آن درهم‌برهم شده و خواندنش سخت شود به‌ویژه در نواحی‌ای از بدن مانند بازوها، دست‌ها و گردن که همیشه در معرض دید قرار دارند. شما باید خودتان را از شر چیزی که او نفرین تاتو کننده می‌نامد دور نگه دارید. او این نفرین را در واقع همان تردیدی می‌داند که خودش و سایر هنرمندان تاتوکار هنگام تاتو کردن نام معشوقه افراد حس می‌کنند، زیرا می‌ترسند که رابطه عاشقانه خودشان گرفتار نفرین شود.

توصیه‌‌مان به همه کسانی که دنبال تاتو کردن هستند این است که اول مطمئن شوید این کار را برای دل خودتان انجام می‌دهید نه صرفاً به خاطر اینکه مد روز شده یا پر طرفدار دارد. قبل از تاتو کردن خوب فکرهایتان را بکنید زیرا تا ابد روی بدنتان باقی خواهد ماند. اگر می‌خواهید تاتو کنید اما هنوز قانع نشده‌اید که تصمیم درستی گرفته‌اید آلیسا به شما توصیه می‌کند ۶ ماه صبر کنید و ببینید بعد از این مدت هنوز هم روی خواسته خود راسخ هستید یا خیر. اگر بعد از این ۶ ماه جواب مثبت بود پس به احتمال زیاد دچار پشیمانی پس از تاتو نخواهید شد.

در رابطه با استرس و پشیمانی پس از تاتو چه باید کرد

پشیمانی پس از تاتو بلافاصله پس از تاتو کردن امری عادی است به ویژه اینکه شما همیشه عادت داشتید بدنتان را همان‌طور که بوده ببینید و حالا ناگهان متوجه می‌شوید که فرق کرده است. برای اینکه بتوانید با هر نوع استرس یا پشیمانی زودرس بعد از تاتو کردن مقابله کنید کمی به خودتان زمان دهید تا این موضوع برایتان جنبه عادی پیدا کند. به‌عبارت‌دیگر اجازه دهید این تجربه تازگی خود را از دست بدهد.

پاک کردن تاتو

ممکن است مدتی طول بکشد که به تاتویتان عادت کنید. همچنین به خودتان یادآوری کنید که اگر این استرس یا پشیمانی رفع نشود شما گزینه‌هایی در اختیار دارید که با استفاده از آن‌ها تاتو را پوشانده یا به کل پاکش کنید. و در نهایت اگر تاتو سبب ایجاد استرس یا افسردگی شدید در شما شد بهتر خواهد بود که به دنبال کمک گرفتن از یک متخصص باشید. صحبت با پزشکتان یا یک روان‌پزشک متخصص در مورد ریشه‌های این استرس و افسردگی می‌تواند به شما برای مقابله با این احساسات کمک کرده و سایر محرک‌ها یا عوامل ایجادکننده این علائم را مشخص نماید.

مواردی که باید در مورد پاک کردن تاتو بدانید

اگر از بابت تاتوی روی بازویتان احساس پشیمانی می‌کنید اولین کاری که باید انجام دهید این است که زیاد به خودتان سخت نگیرید زیرا می‌دانید که شما تنها نیستید. خیلی از افراد هستند که چند روز بعد از تاتو کردن تغییر عقیده می‌دهند. خبر خوب اینکه هر وقت بخواهید می‌توانید آن را پاک کنید. اگر تاتوی شما هنوز در مراحل التیام قرار دارد از این مدت استفاده کرده و به‌مرور گزینه‌هایتان برای پاک کردن بپردازید و یک متخصص معروف برای انجام پروسه پاک کردن تاتو پیدا کنید.

برای پاک کردن تاتو چه مدت باید صبر کرد

معمولاً قبل از تصمیم گرفتن برای پاک کردن تاتو باید صبر کنید تا جای آن کاملاً التیام پیدا کند.

در حالی که مدت زمان مورد نیاز برای التیام پیدا کردن جای تاتو می‌تواند متفاوت باشد دکتر ریچارد توربک (Richard Torbeck)، متخصص پوست دارای بورد تخصصی در مرکز تخصصی پوست Advanced Dermatology, P.C توصیه می‌کند که حداقل ۶ تا ۸ هفته بعد از تاتو کردن باید منتظر ماند و بعد به سراغ پاک کردن آن رفت. او توضیح می‌دهد:

این مدت زمان تأخیر در واکنش تاتو را که ممکن است در برخی از انواع پوست رخ دهد حل و فصل می‌کند. به علاوه به شما اجازه می‌دهد که در مورد پروسه پاک کردن تاتویتان دقیق فکر کنید و ببینید که واقعاً می‌خواهید این کار انجام شود یا خیر؛ زیرا همان‌طور که دکتر توربک اشاره می‌کند پاک کردن تاتو می‌تواند درست به‌اندازه خود تاتو کردن دائمی و دردناک باشد. بعد از اینکه از لحاظ جسمی و روحی آماده انجام پروسه پاک کردن شدید زمان آن می‌رسد که بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

گزینه‌های مربوط به پاک کردن تاتو

دکتر الیزابت گدس بروس (Elizabeth Geddes-Bruce)، متخصص امراض پوستی دارای بورد تخصصی در مرکز تخصصی پوست Westlake Dermatology می‌گوید:

متداول‌ترین و مؤثرترین روش برای پاک کردن تاتوهای بدن استفاده از لیزر درمانی است. او در ادامه می‌افزاید که گاهی اوقات بیماران به جای لیزر ترجیح می‌دهند ناحیه تاتو شده را بخراشند و در این موارد خراش دادن مکانیکی زیر پوست گاهی می‌تواند مؤثر باشد.

پاک کردن تاتو

درنهایت گدس بروس می‌گوید که شما می‌توانید به روش جراحی از طریق برش دادن پوست و پوشاندن ناحیه تاتو شده با پیوند پوست اضافه یا بستن مستقیم ناحیه تاتو را حذف کنید البته اگر پوست اضافی برای انجام این کار موجود باشد. تمام این گزینه‌ها توسط یک متخصص پوست به بهترین شکل ممکن توضیح داده شده و اجرا می‌شوند.

هزینه پاک کردن تاتو

گدس بروس در مورد هزینه پاک کردن تاتو این‌گونه توضیح می‌دهد:

هزینه پاک کردن تاتو بستگی به اندازه، پیچیدگی نوع تاتو (رنگ‌های مختلف نیازمند استفاده از اشعه‌های لیزری متفاوت است بنابراین پروسه پاک کردن آن طولانی‌تر می‌شود) و تجربه شخصی که متخصص پاک کردن تاتوی شما است بستگی دارد. همچنین هزینه‌ها بر حسب ناحیه جغرافیایی افراد بسیار متفاوت است اما او اشاره می‌کند که به طور میانگین این هزینه‌ها احتمالاً به ازای هر دوره چیزی بین ۲۰۰ دلار تا ۵۰۰ دلار باشد.

برای پاک کردن تاتوهای مرتبط با باندهای گانگستری چندین مرکز معروف ارائه دهنده خدمات رایگان برای پاک کردن تاتو وجود دارند که این خدمات را فراهم می‌کنند. صنایع Homeboy یکی از این مؤسسات محسوب می‌شود.

تاتو کردن یک عمل هیجان‌انگیز نمادین و برای برخی یک نقطه عطف مهم در زندگی‌شان است. همچنین پشیمانی پس از تاتو  در روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها بعد از تاتو کردن یک امر عادی است. خبر خوب اینکه کارهایی هست که شما می‌توانید قبل و بعد از تاتو کردن انجام دهید که به شما کمک کمی کند با استرس یا پشیمانی بعد از انجام آن مقابله کنید.


مقالات مرتبط :


در آخر پیشنهاد پین‌ورک به شما این است که احساس خود را همان‌طور که هست بپذیرید به خودتان زمان بدهید و قبل از تصمیم‌گیری در مورد تاتو کردن با یک شخص مورد اعتماد مشورت کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فرزانه شریعتی

درباره نویسنده

فرزانه شریعتی هستم. همیشه عاشق خوندن کتاب و مقاله بودم و به دنبال یاد گرفتن موضوعات جدیدم. دانشگاه مدیریت خوندم ولی به هنر و صنایع دستی علاقه ی زیادی دارم. تولید محتوا کار فعلی منه و ازش لذت میبرم. امیدوارم تو این کار موفق بشم و شما هم از خوندن مطالب من لذت ببرید!

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.