
زمانی که چراغ سیستم فشار باد لاستیکها موسوم به سیستم TPMS روشن باشد این بدان معنی است که فشار باد یکی از لاستیکهای شما از حد مجاز کمتر شده است، البته روشن شدن این چراغ ممکن به خاطر عملکرد اشتباه سیستم باشد و مشکلی در باد لاستیکها وجود نداشته باشد. اگر خودروی شما به این سیستم مجهز است بازهم به این معنی نیست که از بازید مرتب لاستیکهای خود غافل شوید، این سیستم فقط یک سیستم هشداردهنده است که وضعیت باد لاستیکهای شما را در شرایطهای خاص به شما هشدار میدهد. به یاد داشته باشید که هیچچیز مانند بازدید فیزیکی و منظم لاستیکها نمیتواند جایگزین آن باشد.
در این مطلب از مجله پینورک به موضوع سیستم TPMS میپردازیم. امیدوارم از این مطلب بهره کافی را ببرید.
سیستم TPMS چیست؟
روشن شدن چراغ TPMS به چه معنی است؟ زمانی که خودروی شما دارای این سیستم باشد، هر لاستیک شما هم دارای حسگر داخل آن است که حسگرها دادهها را به کامپیوتر منتقل کرده کامپیوتر بر اساس این دادهها چراغ را کنترل میکند و اگر فشار باد لاستیکی بالاتر و یا پایینتر از حد مجاز باشد چراغ هشداردهنده روشن میشود. البته بهترین روش برای چک کردن لاستیکها بازدید فیزیکی است زیرا این سیستم مشکل را فقط اعلام میکند و پیدا کردن مشکل با شماست.
روشن و خاموش شدن چراغ TPMS در هنگام رانندگی
وضعیت چراغ: بهطوری تصادفی روشنشده و سپس خاموش میشود.
علت: ممکن است فشار باد یکی از لاستیکها به کمترین یا بیشترین حد مجاز نزدیک شده باشد که علت پدید آمدن ممکن است به خاطر وضعیت آبوهوایی سرد یا گرم و انقباض و یا انبساط لاستیک باشد که حسگر را تحریک میکند.
باید چهکاری انجام دهید: فشار باد لاستیکها را بررسی کرده و دوباره آن را تنظیم کنید.
آیا به رانندگی میتوانید ادامه دهید: معمولاً فشار هوا به محلی که در آن رانندگی میکنید بستگی دارد و برای رانندگی زیاد مشکلی وجود ندارد، البته ممکن است آنطور که انتظار دارید خودرو حرکت نکند.
روشن ماندن چراغ TPMS در هنگام رانندگی
وضعیت چراغ: چراغ روشن مانده است
علت: فشار هوا در لاستیکها کم شده است.
چهکاری باید انجام دهید: هرچه زودتر فشار باد لاستیکها را با فشارسنج دستی اندازی گیری کنید.
آیا به رانندگی میتوانید ادامه دهید: در حالی میتوانید به رانندگی ادامه دهید، البته به یاد داشته باشید که فشار باد دریکی یا بیشتر لاستیکهای شما کم شده است و رانندگی بر روی لاستیک مسطح ممکن است خطرآفرین باشد.
چراغ TPMS قبل از روشن شدن چشمک میزند
وضعیت چراغ: هر بار که ماشین را استارت میزند برای چند لحظه چراغ چشمک میزند و روشن میشود.
علت: ممکن است در سیستم TPMS نقصی به وجود آمده باشد و به هشدارهای آن نمیتوانید اتکا کنید و خودروی خود را سریعاً برای تعمیر به مکانیکی ببرید.
چهکاری باید انجام دهید: حتماً خودروی خود را به یک مکانیک نشان دهید و فشار لاستیکها را بهصورت دستی بررسی کنید.
آیا به رانندگی میتوانید ادامه دهید: اگر فشار باد لاستیکهای خود را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت میتوانید رانندگی کنید، فقط روی هشدارهای سیستم هشداردهنده نمیتوانید در طول رانندگی تا زمانی که مشکل را رفع نکردهاید حساب بازکنید.
تغییر دما و فشار لاستیک
در اکثر مواقع، هوای داخل لاستیک شما پر از هوای خارج از محیط لاستیک خواهد بود تنها تفاوت زمانی است که لاستیکهای شما با نیتروژن پرشده باشد ولی بازهم همین قانون ترمودینامیک برای سایر گاز نیز وجود دارد چه کربندیاکسید و مخلوط نیتروژن و اکسیژن نیز وجود دارد و این گازهای هوای اتمسفر در درون اتمسفر پمپاژ میشود. طبق قانون گازهای نجیب، اگر دمای این گازها کاهش یابد فشار نیز کم میشود. ازآنجاکه لاستیکهای خودرو یک سیستم بسته به شمار میرود وقتی دمای محیط گازهای داخل لاستیک کم شود برحسب آن فشار گازهای آن نیز کاهش مییابد. برعکس این عملکرد نیز همینطور است که با رفتن دمای داخل هوای لاستیک فشار هم افزایش پیدا میکند. میزان فشار که در داخل لاستیکهای افزایش یا کاهش مییابد به عوامل زیادی بستگی دارد اما بهطورمعمول با هر ۱۰ درجه کاهش دما ۱ اتمسفر فشار هوا نیز کاهش مییابد و برعکس.
سیستم نمایشگر فشار لاستیک و آبوهوای سرد زمستان
زمانی که فقط سیستم TPMS وقتی در زمان سرد سال به مشکل میخورد ممکن است به خاطر تحت تأثیر قرار دادن هوای سرد بر روی لاستیکها است بهخصوص وقتی هوای خیلی سرد باشد. برای مثال اگر که چرخ های ماشین در دمای ۲۶ درجه سانتیگراد قرار بگیرد اتفاق خاصی در لاستیک رخ نخواهد داد ولی هیچچیزی مانند سرمای محیط زمستان نمیتواند آن را تحت تأثیر خود قرار دهد بهخصوص وقتی دمای محیط پایینتر نزدیک نقطه انجماد قرار میگیرد که خود این سرما میتواند ۵ فشار پاسکال را بر چرخ ها ایجاد کند.
اگر شما تجربه مشکل با روشن شدن چراغ چک لاستیکها را در صبح و خاموش شدن آن در طول روز و پس از مدتی رانندگی با خودرو رادارید و فشارسنجهای دستی هم فشار لاستیکها را خوب نشان میدهند ممکن است مسئله مشابهی در کار باشد. در هنگام رانندگی اصطکاک باعث گرم شدن لاستیکها میشود و خود باعث بالا رفتن دمای داخل لاستیک نیز میشود. به خاطر همین است که خودروسازان پیشنهاد میکنند که بهجای اینکه پس از رانندگی و گرم بودن لاستیکها پرکنید آنها را در وقتی سرد هستند پرکنید. پس اینیک شانس خوب برای شماست تا زمانی که لاستیک تحت شرایط خاصی در صبحها هستند آنها را چک کرد و از سلامت آنها اطمینان حاصل کرد.
بررسی فشار باد لاستیکها یا اتکا به سیستم TPMS
اگر صبحها قبل از سوارشدن ماشین لاستیکهای خود را بررسی کنید فشار لاستیکها کم است و چراغهای سیستم TPMS در هنگام رانندگی چشمکزن خواهد بود که احتمالاً مشکل از حسگرهای سیستم شما باشد. اما این مشکل زیاد شایع نیست و زیاد اتفاق نمیافتد و برخی از محصولات مانند مخلوط تزریقی تعمیری لاستیکها میتواند مشکل حسگر را در اینجور مواقع حل کند.
از طرف دیگر اگر متوجه این شدید که فشار لاستیکها درزمانی که لاستیکها سرد است بازهم کم است، خودروی شما مشکل مکانیکی دارد. لاستیک زمانی که سرد هستند پرکنید دقت کنید حتماً باید سرد باشند و از شر مشکل روشن شدن پیدرپی سیستم TPMS در زمستان راحت خواهید شد. البته ایدهٔ خوبی هم برای بررسی و تنظیم باد لاستیکها در طول سال است. شاید قرار دادن هوای فصل بهار یا پاییز در لاستیکها شوخی باشد اما تغییرات نوسانات فشار به دلیل تغییرات آبوهوا در طول فصول سال ممکن است باعث بروز مشکلات مربوط به چراغ سیستم TPMS شود.
در این مطلب از مجله پینورک به معرفی سیستم TPMS میپردازیم. در آخر باید یادآوری کنیم که اگر خودروی شما به این سیستم مجهز است بازهم به این معنی نیست که از بازید مرتب لاستیکهای خود غافل شوید، این سیستم فقط یک سیستم هشداردهنده است که وضعیت باد لاستیکهای شما را در شرایطهای خاص به شما هشدار میدهد.
3 سال پیش ملیحه احمدی
سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگیهایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب میکنه، روحیهی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشتههام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه :)
افزودن دیدگاه