بهترین روش شستن ظرف با آۤب کمتر چیست؟ اگر به سلامت خود و خانواده خود اهمیت می دهید، بی شک برای شما هم سوال است که بهترین و پاکیزه ترین راه شستشوی ظروف چیست! چطور می توان از هدر رفتن آب در شستن ظروف جلوگیری کرد؟ برای یافتن جواب این سوال، با ما همراه باشید.

۱٫ برای یک شستشوی خوب آماده شوید

دستکش پلاستیکی دست کنید. هرچند ممکن است با دستکش راحت نباشید. اما استفاده از دستکش هنگام شست و شوی ظروف، شدیدا توصیه می شود. مخصوصا اگر پوست دست های شما خشک یا حساس باشد در تماس مستقیم با آب و مواد شوینده آسیب خواهد دید. اگر لباس شما آستین بلند دارد، دستکش را روی آن بکشید.

 

۲٫ باقی مانده غذا را از سطح ظروف پاک کنید

قبل از شروع کردن به شستشو غذای باقی مانده بر سطح ظروف را در سطل زباله بریزید. این کار کمک می کند که اسکاج شما کمتر کثیف شده و چاه گرفته نشود.

۳٫ سینک شستن ظرف را با آب داغ پر کنید

دمای آب تا حد امکان بالا باشد. به طوری که بتوانید گرمایش را تحمل کنید.  هرچه این دما بیشتر باشد، ظرف ها تمیزتر شسته شده و قدرت پاک کنندگی چربی آن بالا تر است. پوشیدن دسکش به شما اجازه می دهد دمای آب را بالاتر برید. ظرف ها را به ترتیب بزرگی به کوچکی درون سینک بچینید. به این ترتیب روندشستن ظرف برای شما راحت تر خواهد بود.

۴٫ ظروف نقره ای در اولویت هستند

قاشق ها و چنگال های نقره ای، بیشترین تماس مستقیم را با دهان دارند. به همین خاطر در تمیز بودن آن باید دقت کرد. قاشق و چنگال ها را زیر آۤب داغ سینک برده و محکم با اسکاج بشورید. قاشق ها را از سینک بیرون آورده و تمیز بودنشان را چک کنید. اگر کثیفی به آن چسبیده بود که به راحتی پاک نمیشد از سیم ظرف شویی استفاده کنید.

۵٫ لیوان ها فنجان ها فراموش نشوند

لیوان و فنجان ها هم مانند قاشق و چنگال با دهان در تماس مستقیم هستند. پس در مرحله ی بعدی سراغ آن ها می رویم. پس آن ها را با آب داغ و تمیز بشورید.

۶٫ مرتبا آب سینک را عوض کنید

هر موقع احساس کردید که آب درون سینک غیر قابل استفاده شده است آن را عوض کنید. وقتی ظرف ها چرب تر باشند، این نیاز بیشتر احساس می شود.  به خاطر داشته باشید هر بار، بعد از پر کردن سینک، مایع ظرف شویی را برای شستن ظرف به آن اضافه کنید.

۷٫ ظرف قابلمه ها و ماهیتابه ها را برای آخر بگذارید

چون قابلمه ها بزرگتر هستند و معمولا در کف آن ها مواد باقی مانده زیاد است، قبل از شستن ظروف، بگذارید برای مدتی خیس بخورند. اگر غذای شما سوخته بود و کف قابلمه باقی مانده بود، بگذارید قابلمه با آب و مایع ظرف شویی خیس بخورد.

۸٫ ظرف ها را خوب آبکشی کنید

بیشتر شوینده ها برای بالا بردن قدرت تمیز کنندگی خود در برابر روغن وچربی، از مواد شیمیایی قوی استفاده می کنند. تصور کنید خورده شدن این مواد باقی مانده روی سطح ظروف همراه با غذا، و در طولانی مدت، می تواند باعث چه بیماری هایی شود. به همین دلیل آبکشی مرحله ی مهمی است که نباید در آن کوتاهی کرد.

شستن ظرف

۹٫ یک قطره آب را جا نگذارید

برای مدتی ظروف را در سبد ظرف شویی قرار دهید، سپس با یک حوله نرم و آبگیر آن را خشک کنید.

۱۰٫ مطمئن شوید خوب کارتان را انجام داده اید

حتی اگر وسواس هم نداشته باشید، باز هم چرب بودن کف ظرف ها نشان می دهد که خوب کار شستن ظروف را انجام نداده اید و نتیجه ی دلخواه به دست نیامده. برای چک کردن این موضوع، انگشتتان را در سطح ظرف بکشید. اگر اصطحکاک ایجاد شد نشان می دهد شما موفق شده اید. اما اگر انگشت شما بدون هیچ مقاومتی به راحتی در سطح ظروف حرکت کرد، باید مجددا آن را بشورید!!!

۱۱٫بعد از شستن ظرف، نوبت اسفنج و اسکاج ها است

اگر یادتان باشد ما در مقاله ی ۱۰ محیط بیماری زایی که فکرش را نمی کنید، اشاره کردیم  اسکاج کثیف ترین عضو آشپزخانه ی شما است. بعد از هر شستن ظروف اسکاج را به خوبی بشورید. اگر خیلی کثیف بود، می توانید آن را در آب جوش بجوشانید. یا آن را در ماشین لباسشویی بیندازید. در هر حال هر چند وقت یکبار عوض کردن اسکاج ضرری ندارد.

 

۱۲٫ بعد از ظرف شستن دستکش ها را غلاف کنید

گاهی اوقات وقتی برای شستن ظروف از دستکش استفاده میکنیم ممکن است آب به داخل آن رفته و خیس شود. بیشتر افراد به این موضوع توجهی ندارند و بلافاصله بعد از شستن ظرف ها دستکش ها را کناری می اندازند و سراغ کار های دیگرشان میرون. اما سطح داخلی دستکش به دلیل محبوس و تاریک بودن، محیط مناسبی برای رشد باکتری هاست.

اگر شما به این موضوع اهمیت میدهید، دستکش ها را بعد از شستن ظرف هابرای چند دقیقه برعکس کنید تا خشک شوند. بعد از آن به سطح رویی دسکش اجازه ی خشک شدن بدهید.

 

شستن ظرف های دیگر:

در مورد شستن ظرف‌های مانند تخته گوشت و یا سبزیجات توصیه می شود ابتدا آن ها را آبکشی کنید سپس، با یک محصول ضد عفونی کننده یا محلول کلرین به مدت دو دقیقه ضد عفونی کنید. اشتباه است که آن ها را با اسفنج و صابون بشویید چون معمولا این کار را می کنیم چون به این طریق آن ها به خوبی تمیز نمی شوند.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

6 سال پیش زهرا طباطبایی

درباره نویسنده

زهرا طباطبایی هستم! از روز های اول فعالیت "مجله پین ورک" دست به قلم شدم و نوشتم و یاد گرفتم و با بزرگ شدنش من هم بزرگ تر شدم... و توی این مدت، به قول " آنتوان کلیما " همیشه برام خود نوشتن مهم بوده; خیلی مهم تر از انتشارش!!! امیدوارم قلمم رو دوست داشته باشید :)

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    زهرا طباطبایی 21-01-2019

    ممنون از نظر لطفتون

    سینا 30-01-2020

    بسیار مفید یودممنونم

      زهرا طباطبایی 04-02-2020

      سلام دوست عزیز.. خوشحالم که از این مطلب رضایت داشتید.