من سال‌ها در یک شرکت بین‌المللی بزرگ کار می‌کردم، درحالی‌که به مرور زمان یاد گرفتم زندگی حرفه‌یی چیزی نبود که در آنجا برای خود می‌خواستم. خیلی چیزها یاد گرفتم که من را در مسیر بهبود وضعیت رضایت شغلی به پیش انداخت، توصیه‌هایی گرفتم که به کارم آمد و آموختم که بدون توجه به اینکه چه شغلی را انتخاب می‌کنم، چطور می‌توانم در آن موفق باشم.

یاد گرفتم که هر عادت کوچک و مثبت روزانه می‌تواند در بلندمدت برای من پاداش‌های بزرگی در هر وضعیت شغلی داشته باشد و موفقیتی به موفقیت‌هایم بیفزایم.

۲۵ نکته‌ای که در ادامه درباره‌ی آنها توضیح داده‌ام، مواردی است که به نظر من بدون توجه به نوع شغل و توانمندی‌ها، موجب بهبود وضعیت حرفه‌یی خواهد شد.

برای بهبود وضعیت رضایت شغلی یک مربی بیابید

اگر هیچ‌کدام از کارهای این فهرست را هم انجام ندادید، این یکی را حتما انجام دهید. یک یا چند نفر را پیدا کنید و از آنها بخواهید که مربی شما باشند. اکثر مردم از اینکه بتوانند تجربیات سال‌های کاری خود را در اختیار دیگران بگذارند خوشحال می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند برای شما مانند یک تیم برای کشف بهترین راه‌ها برای رسیدن به اهداف‌تان عمل کنند.

یک مربی اثرات شگفت‌انگیزی در زندگی و همچنین بهبود وضعیت شغلی شما دارد و پیشرفت شما را بسیار ساده‌تر می‌کند.

 کسب‌وکار نیمه‌وقت خود را آغاز کنید

من خیلی جدی معتقد هستم اگر می‌خواهید یک کار کامل و تمام‌عیار داشته باشید، مجبور هستید خودتان آن را خلق کنید. من در طول سال‌ها کارهای زیادی داشتم و واقعاً از داشتن آنها لذت بردم، اما هیچ‌کدام به اندازه‌ی وقتی کسب‌وکار خودم را راه انداختم عالی نبود. کار خود را به صورت پاره‌وقت راه بیندازید و وقتی که فرصت داشتید آن را به آرامی بسازید، اما حتماً همین امروز آغازش کنید. پنج سال بعد برای چنین کاری از خود سپاسگزار خواهید بود.

علت تعلل در کارها را بشناسید

همه‌ی ما تعلل و تنبلی می‌کنیم، اما مهم این است که دلایل آن را بشناسیم و خود را از انجام آن بازداریم. اگر این اتفاق بیفتد همه‌ی ما کارایی خود را افزایش خواهیم داد. به‌طورخاص مشکل بزرگ من تماشای زیاد تلویزیون و گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی است.

ملزومات کارتان را مشخص کنید

یکی از باورهای اشتباه در کسب‌و کار این است که آنهایی که بیشتر کار می‌کنند، بیشتر دریافت می‌کنند. کار سخت مهم است اما کار هوشمندانه نیز به همان اندازه اهمیت دارد. کار هوشمندانه به این معنی است که ابزار کار خود را بیابید و تمرکز بیشتری بر روی منابع داشته باشید. این یکی از بهترین توصیه‌هایی بوده است که من در طول این سال‌ها درباره‌ی کار حرفه‌یی دریافت کرده‌ام.

زمانی را برای بررسی کار خود اختصاص دهید و بفهمید که کدام یک از بخش‌های کارتان ضروری‌تر است.

فهرست بسازید

من همیشه فکر می‌کردم که فهرست ساختن کار بی‌فایده‌ای است اما من راهی پیدا کردم که آن را به شیوه‌ی خودم بسازم. من همیشه دو فهرست برای انجام کارها دارم، یکی فهرست کارهای کلی و اصلی و دیگری فهرست کارهای روزانه. هر روز سه کار مهم را از فهرست کلی خارج می‌کنم و در فهرست روزانه قرار می‌دهم. شما هم می‌توانید این فهرست را به شیوه‌ی خود بچینید.

 یک زبان دیگر یاد بگیرید

به عنوان یکی از تنبل‌ترین و بدترین شاگردها در دوران مدرسه می‌توانم قسم یاد کنم که هر آدمی می‌تواند یک زبان دوم یاد بگیرد. فکر می‌کنم تن تمام معلم‌های زبان مدرسه‌ام از اینکه اکنون زبان ژاپنی می‌دانم، در گور می‌لرزد. درهرحال دانستن یک زبان دوم به شما کمک می‌کند که وضعیت شغلی با ارزشی به دست بیاورید.

به کلاس‌های آموزشی بروید تا وضعیت شغلی خود را تغییر دهید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند همین که مدرک دانشگاه را گرفتند، تحصیل تمام شده است. یادگیری هیچ‌وقت تمام نمی‌شود حتی اگر در کلاس‌های رسمی حاضر نشوید. شما می‌توانید در کلاس‌های مختلف برای کسب مهارت‌های گوناگون شرکت کنید چیزی‌که پیشرفت در موقعیت‌های شغلی را برای شما آسان می‌کند. زمانی را برای گفت‌وگو با رئیس یا مربی خود اختصاص دهید تا شما را در انتخاب کلاسی که به پیشرفت‌تان کمک می‌کند، یاری کنند.

مقالات مرتبط:

چگونه پولدار شویم؟

ورود به اتاق مصاحبه و در مصاحبه چگونه صحبت کنیم؟

چگونه ایده خود را برای فروش آماده کنیم؟

چگونه در مورد افزایش حقوق صحبت کنیم؟

رسیدن به شادی یا حرکت به سمت دنیای ایده‌ال خود؟

مثبت اندیشی: مهارت‌های مثبت فکر کردن چیست؟

 

رزومه‌ی خود را به‌روز نگه دارید

ساعت‌هایی را برای بررسی رزومه و به‌روز نگه داشتن آن اختصاص دهید در غیر این صورت موقعیت‌های مختلفی را از دست خواهید داد. اگر همیشه کیف دستی به همراه دارید، نسخه‌ای از آن را همراه خود داشته باشید.

ارتباط جدید برقرار کنید

از وب برای ارتباط آسان‌تر با افراد جدید که هم‌علاقه و هم‌رشته‌ی شما هستند، کمک بگیرید. با استفاده از شبکه‌هایی مانند لینکداین می‌توانید گستره‌ی ارتباطات خود را توسعه ببخشید. اگر این پروفایل را دارید سعی کنید با افراد متخصص بیشتری در تماس باشید.

ایمیل بزنید

من در طول این سال‌ها متوجه شده‌ام که یکی از بهترین راه‌های انجام هر کاری، حفظ ارتباط با کسانی است که قبلاً آنها را ملاقات کرده‌ام. این یک راه آسان برای بهبود زندگی حرفه‌یی است. سعی کنید ارتباطات خود را زنده نگه دارید و اگر ارتباطاتی را از دست داده‌اید سعی کنید دوباره آن را زنده کنید.

تماس‌های کوتاه تلفنی داشته باشید

ارتباط ایمیلی خود را با همه حفظ کنید، اما باید با برخی تماس تلفنی نیز داشته باشید. این تلفن‌ها به آنها یادآوری می‌کند که شما همیشه به یادشان هستید و ایمیل‌ها و تماس‌های شما را جدی خواهند گرفت.

یک قرار ناهار بگذارید

یکی از مؤثرترین کارها در طول دوران کاری من ساعت ناهار بوده است. اول به دلیل اینکه واقعا غذاخوردن به‌تنهایی را دوست ندارم و مهم‌تر به دلیل آنکه مزایای زیادی برای من داشته است. ساعت ناهار به شما این فرصت را می‌دهد که با افراد درباره‌ی عقاید خود با یک مربی، همکار و هم‌سن‌وسال در یک محیط غیررسمی صحبت کنید و یا به ملاقات کسی بروید که برای نخستین بار می‌خواهید با او صحبت کنید. این زمان برای کسانی که برنامه‌ی کاری شلوغی نیز دارند بسیار مناسب است.

به رخدادهای حرفه‌ای بروید

زمانی را برای تحقیق درباره‌ی جلسات، سخنرانی‌ها، مذاکرات و یا حوادث در حال وقوع در حرفه‌ی خود بگذارید. این رخدادها نه‌تنها برای جمع‌آوری اطلاعات خوب ایده‌آل هستند بلکه فرصت خوبی برای گرفتن ارتباط‌های جدید و دیدار همکارهای قدیمی به شمار می‌آیند.

در انجمن‌ها عضویت و مشارکت داشته باشید

اگر حرفه‌ی شما یک انجمن دارید تنها در آن عضو نشوید، بلکه در آن مشارکت فعال داشته باشید. این به شما کمک می‌کند در جریان آخرین تغییرات، مشکلات و شرایط حرفه‌ی خود قرار بگیرید و با طیف گسترده‌ای از فعالان حوزه‌ی خود آشنا شوید.

تقدیر کنید

از همکاران خود بابت کاری که در طول روز انجام می‌دهند تشکر کنید، روی یک کاغذ بنویسید و یا برای‌شان ایمیل بزنید. کسی که مورد تقدیر قرار می‌گیرد مطمئن است که زحماتش دیده شده است و در ادامه نیز با انگیزه‌ی بیشتری کار می‌کند.

نوشته‌های خود را دوباره بخوانید

من همیشه این اشتباه را تکرار می‌کردم که قبل از بازخوانی نوشته‌ام آن را به دیگران نشان می‌دادم. اما بعد از چند اشتباه خجالت‌آور یاد گرفتم متن خود را ادیت کنم. این نوشته‌ها افزون بر ایرادهای فنی ممکن است پر از غلط‌های املایی وحشتناک باشد. اگر این اشتباهات مدام تکرار شوند، شما بسیار آماتور به نظر خواهید رسید.

مهارت‌های نوشتن خود را افزایش دهید

همانطور که فایل‌های خود را دوباره مرور می‌کنید، با خود فکر می‌کنید که کاش بهتر می‌نوشتید! مهارت نوشتن تنها کنار هم قرار دادن عددها، گزارش‌ها و ردیف‌کردن فایل‌های قدیمی نیست. در زمان‌های آزاد خود راهنماهای تکنیک‌های اصلی نوشتن را مرور کنید.

کارت‌های ویزیت خود را بهبود بدهید

کارت‌های ویزیت خود را بسته به کاری که هم اکنون انجام می‌دهید به‌روز نگه دارید. کارت‌های شما باید فضای کسب‌وکار شما را نشان دهد و اینکه در شغل خود فردی حرفه‌یی و خلاق هستید. وقت هرچند کوتاهی را به این کار اختصاص دهید، این یک فرصت بزرگ به شما خواهد داد.

بر روی نخستین برخورد خود تمرین کنید

یکی از بزرگترین دلایل من برای خارج‌شدن از شرکت‌های بین‌المللی، وسواس و تأکید بر نوع پوشش بود، اما مطمئناً این موضوع بسیار مهمی است. لباس مناسب، رعایت بهداشت و رفتار در نخستین برخورد بسیار مهم است. یاد بگیرید تا هنگام صحبت‌کردن با افراد با آنها تماس چشمی داشته باشید، لبخند بزنید، بدانید چطور خود را معرفی کنید و همیشه سر موقع مناسب به قرار برسید. از همه مهمتر اینکه از دوستان و همکاران خود بپرسید که چه مواردی بار اول که شما را دیده‌اند بیشتر توجه آن‌ها را جلب نموده و به طور کل چه حسی نسبت به شما داشته‌اند.

صحبت با دامپزشک

مهارت‌های سخنرانی خود را افزایش دهید

یکی از وحشتناک‌ترین کارها برای من، در جمع صحبت کردن است. وقتی برای نخستین بار درس‌دادن را آغاز کردم، اضطراب من از نفس‌نفس‌زدن‌هایم مشخص بود هرچند که بعد از گذشت سال‌ها کار، در این زمینه پیشرفت بسیاری کرده‌ام. توانمندی در یک ارائه‌ی با کیفیت، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بهبود چشم‌انداز شغلی است.

مطالعه کنید و کتاب بخوانید

به عادت مطالعه‌کردن اهمیت بدهید و یک ساعت در روز را برای موضوعات مختلف اختصاص دهید. مهم است که شما درباره‌ی حوزه‌ی کاری خود و آخرین اتفاقات پیرامون آن اطلاعات داشته باشید اما مطالعه‌ی خود را به این موضوع محدود نکنید. خواندن باید جرقه‌های جدید در ذهن شما ایجاد کند ضمن اینکه به گسترش اطلاعات حرفه‌یی شما نیز کمک می‌کند.

فضای کاری خود را پاکیزه نگه دارید

اگر محل کار شما نیز مانند من است هر هفته نیاز به نظافت خواهد داشت وگرنه از کنترل خارج می شود! من برای این کار روزهای چهارشنبه را در نظر گرفته‌ام و جالب است چون هر هفته این کار را انجام می‌دهم وقت بسیار زیادی از من می‌گیرد.

اگر میز و اتاق شما از این حرف‌ها گذشته است منتظر یک اتفاق خارق‌العاده نباشید، هر روز ده دقیقه را به آن اختصاص دهید. این کار استرس شما و همکاران‌تان را در ساعت‌های کاری کم می‌کند.

اهداف کاری تنظیم کنید

این یکی از آن چیزهایی است که کاملاً روشن به نظر می‌رسد و موارد کلی آن در ذهن همه هست. اما وقت آن رسیده است که این اهداف را به صورت روشن و با برنامه‌ی زمانی تعیین کنید. اگر آنها را به‌دقت برای خود تبیین کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از آنها بسیار نزدیک تر از وچیزی هستند که فکر می کنید.

یک وبلاگ یا وب‌سایت داشته باشید

داشتن یک فضای اینترنتی می‌تواند بهترین راه برای به اشتراک گذاشتن دانسته‌ها و عقاید در زمینه‌ی حرفه‌یی باشد. این همچنین می‌تواند یک شروع خوب برای کسب‌وکار موقت شما باشد که پیش از آن درباره‌اش گفتیم. نوشتن خلاقانه در این فضا راه طولانی حرفه‌یی شدن را برای شما کوتاه‌تر می‌کند.

عاشق کارتان باشید

یا عاشق کارتان باشید یا کاری را انتخاب کنید که عاشقش هستید، زندگی خیلی کوتاه‌تر از این حرف‌هاست که بخواهید شغلی داشته باشید که عاشقش نیستید. گاهی شرایط به‌گونه‌ای است که شما مجبورید کاری را انجام دهید که واقعاً دوست ندارید اما دلیلی وجود ندارد که در آن متوقف شوید. اگر آنچنان که باید از شغل خود لذت نمی‌برید به دنبال دلایل آن باشید و یا علاقمندی‌ها و توانایی‌های خود را کشف کنید. اگر هر روز صبح با این امید از خواب بیدار شوید که با انگیزه‌ای غیر از پول کار می‌کنید، زندگی و وضعیت رضایت شغلی بسیار جذاب‌تر خواهد شد.

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش ایمان علیشاهی

درباره نویسنده

نوشتن رو دوست دارم چون بهم امید و انرژی میده. بهم این قدرت رو میده که هرچی نتونستم بگم رو بنویسم

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.