چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم ؟ بهبود زندگی خانوادگی به نزدیک شدن اعضای خانواده و جلوگیری از اختلاف میان آنها کمک می‌کند و راهی برای رسیدن به خوشبختی و زندگی شادتر است.
راه‌های زیادی وجود داره که شما بتونین لحظات لذت بخشی کنار خانواده‌تون تجربه کنین. اگه می‌خواین که از اختلافات خانوادگی در امون بمونین مطلب زیر رو بخونین.

الف)  بهبود روابط

نظافت منزل

بهترین متخصص با کمترین قیمت

۱) به اونچه که اعضای خانوادتون میگن احترام بزارین: وقتی که یکی از افراد خانوادتون نظری رو بیان میکنه قبل از اینکه صحبتش تموم بشه اون رو قطع و یا رد نکنین. ارتباط محترمانه باعث اعتماد و پیوند قوی خانواده‌تون میشه.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم

۲) از انتقاد و قضاوت های بیجا دوری کنید: به خانواده‌تون اجازه بدید بدون اینکه از قضاوت و انتقاد شما بترسند احساسات خودشون رو بیان کنند. در عوض همیشه انتقادهای مثبت و پیشنهادهای سازنده داشته باشید.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 2

۳) به طور جدی به صحبت‌های اعضای خانواده‌تان گوش کنید: با دقت به صحبت طرف مقابلتون گوش بدین و تا زمانی که صحبتش تمام نشده نظرتون را اعلام نکنین و با گفتن کلماتی مثل “درک می‌کنم” توجهتون را بهش نشان بدین و اگه متوجه منظورش نشدین ازش بخواهید که بیشتر توضیح بده.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 3

۴) عشق و علاقه‌تان را ابراز کنید: علاوه بر گفتن ” دوستت دارم” سعی کنین راه‌هایی برای نشان دادن علاقه و توجهتون پیدا کنین. با بیان کلمات “ممنونم” و “لطفا” لحن صحبتتون را محترما کنین. همچنین در آغوش گرفتن والدین و گفتن “ازت به خاطر همه چی ممنونم” تاثیر زیادی روی روابطتون داره.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 4

۵) دورهمی های هفتگی داشته باشید: آخر هفته‌ها گوشی‌هاتون را کنار بگذارین، تلویزیون را خاموش کنید و در کنار هم راجع به اتفاقات هفته ی گذشته و برنامه‌های آینده‌تون صحبت کنین. سعی کنین همه خانواده احساس راحتی داشته باشن و در بحث‌ شرکت کنند. شما می‌تونید از سوالاتی مثل: جالب ترین اتفاق هفته‌ی گذشته‌تون چی بود؟ بحثتون رو شروع کنین.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 5

ب)سپری کردن لحظات لذت بخش کنار خانواده

۱) قرار ملاقات‌های هفتگی و روزانه ی خانوادگی خود را حفظ کنید:  داشتن برنامه‌های منظم و فعالیت‌های خانوادگی باعث کاهش استرس و ایجاد یک محیط پایدار و راحت می‌شه. زمانی که با خانواده‌تون هستین کار را کنار بگذارین و فقط روی اون‌ها تمرکز کنید.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 6

۲) در تعطیلات و جشن‌های تولد دور هم جمع شوید: البته منظور ما این نیستش که شما مجبورین توی همه‌ی تولدها و تعطیلاتتون کارهای یکسانی انجام بدین، بلکه می‌تونین ابتکار داشته باشین و هر بار در کنار خانواده‌تون بصورت کاملا متفاوت عمل کنید.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 7

۳)  تا جایی که امکان پذیر است وعده‌های غذایی را با هم میل کنید: تا جایی که ممکن است سعی کنید وعده‌های غذایی را در کنار هم میل کنین چون این کار باعث می‌شود اعضای خانواده از اتفاقات روزمره‌ی همدیگه اطلاع پیدا کنن در نتیجه روابطشان قوی ‌تر شود. توجه داشته باشین که صرف زمانی برای کنار هم بودن و گفتگو کردن از خود غذا خوردن مهم‌تره.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 8

۴)همیشه وقت‌ برای انجام فعالیت‌های خانوادگی کنار بگذارید: حداقل هفته‌ای یک بار با خانواده‌تون فعالیت‌هایی مثل دوچرخه سواری، پیاده روی و …… داشته باشین. و فقط روی لذت بردن و داشتن لحظاتی خوش کنار هم تمرکز کنین.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 8

۵) در کارهای منزل با هم همکاری داشته باشید: سعی کنید کارهای منزل را در کنار هم و به صورت سرگرم کننده انجام بدین. مثلا می‌تونین کارهای خونه رو با پخش موسیقی و یا انجام مسابقه لذت بخش کنین.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 9

ج) بررسی مشکلات والدین

۱) بین اعمال نقش خود به عنوان والدین و آزادی فرزندتان تعادل ایجاد کنید: یکی از مشکلات اساسی که همیشه بین والدین و فرزندانشون وجود داشته، نیاز کودک به آزادی و در مقابل نگرانی والدین نسبت به امنیت فرزندشون هست. شما باید شخصیت قدرتمندی از خود نشون بدید ولی در عین حال باید به فرزندتون هم فرصت بدین تا خودش رو به شما اثبات و اعتماد شما را جلب کنه. و به تدریج آزادی‌هاش رو افزایش بدین.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 10

۲ ) اگر با همسرتان مشکل دارید آن را به روش صحیح حل کنید: شما باید حواستون باشه که بچه‌هاتون روش حل اختلافات رو از شما یاد می‌گیرند. پس اگر با همسرتان اختلاف نظر دارین سعی کنید به بهترین شکل ممکن اون رو حل کنین. اگه می‌خواین که مشکلتون با همسرتون حل بشه باید از یادآوری اتفاقات تلخ گذشته و عصبانیت دوری کنین.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 11

۳) فقط در مواقع ضروری بین فرزندانتان میانجیگری کنید: در بحث‌های بچه هاتون با همدیگه شرکت نکنین و اجازه بدین که خودشون مشکل رو حل کنن. شما می‌تونین قوانینی رو تنظیم کنین و فقط در صورتی که خلاف اونها عمل شد و یا اگه بحث  بالا گرفت مداخله کنین. شما باید کمک کنین تا اونها بهترین راه‌حل را پیدا کنن و به توافق برسند.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 12

۴) در صورت حل اختلاف ارتباطتان را بهبود دهید: شما باید سعی کنید  مشکلاتی که بین اعضای خانواده وجود دارد را حل کرده وگذشته رو فراموش کنین. همچنین از طعنه زدن، درگیری و بحث در مورد گذشته دست بردارید.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 14

د) بررسی مشکلات فرزندان

۱) احترام به توصیه های والدین: فراموش نکنین که والدینتون خودشون رو نسبت به شما مسئول می‌بینن. اون‌ها شما را دوست دارن و بهترینها را براتون می‌خوان. در صورتی که نسبت به رفتار اونها اعتراضی دارین می‌تونین به آرامی و به طور واضح براشون توضیح بدین.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 15

۲) اگر با خواهر یا برادرتان مشکلی دارید راهی برای صلح پیدا کنید: اگر خواهر و یا برادرتون شما را اذیت می‌کنند و یا مشکلی باهاشون دارین از والدینتون برای پیدا کردن راه‌حل و برقراری صلح کمک بگیرید.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 16

۳)صبر داشته باشید و سعی کنید به قضایا از دیدگاه خانواده‌تان نگاه کنید: اگر خواهر و یا برادرتون بدون اجازه از وسایلتون استفاده می‌کنن در نظر داشته باشین که اونها قصد بدی ندارند و احتمالا فراموش کردن به شما بگن و یا اینکه شما در دسترس نبودید. اگر مشکلی پیش آمد و عصبانی شدید قبل از هر عکس العملی چند نفس عمیق بکشید.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 17

۴) اگر والدینتان در حال مشاجره هستند شما دخالت نکنید: اختلاف نظر و بحث بین همه‌ی والدین وجود دارد. اگه پدر و مادرتون در حال بحث و دعوا هستند اونها رو تنها بذارین و تا اتمام مشاجره برنگردین. در صورتی‌که مشکل خیلی حاد شد می‌توانید با بزرگترهای فامیل و یا شخص قابل اعتمادی مسئله را در میان بذارین. البته ما در مقاله ای دیگر از پین ورک کاملا به چگونگی حل مشکلات خانوادگی پرداخته ایم.

چگونه زندگی خانوادگی خوبی داشته باشیم 18

 

 

منتظر دیدگاه شما هستیم
به اشتراک بگذارید

4 سال پیش فریبا کیتویی

درباره نویسنده

سلام من فریبا کیتویی هستم! یک آذرماهی صبور و مقاوم... عاشق نوشتن، سفر و ادبیات. برای رسیدن به هدف‌هام تلاش می‌کنم و معتقدم که زندگی آسون نمیشه این تویی که سرسخت میشی ... از پین ورک عزیزم برای اعتمادی که بهم کرده ممنونم.

مطالب مشابه

افزودن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.